Dalis Entusiaster - Side 449

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 449 av 743 FørsteFørste ... 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 445 446 447 448 449 450 451 452 453 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 589 ... SisteSiste
Viser resultater 8,961 til 8,980 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Ser at Dali Ikon 5 har gått ned sinnsykt i pris, billigere en Lektor 6.

Vurderer denne sterkt nå. Noen som har hørt den og kan dele meninger om den. Den trenger ikke spille spesielt med dynamikk og bass da jeg uansett har bestemt meg om subwoofer senere uansett. Må nesten ha det under film.

Men iallefall, hvordan låter Dali Ikon 5 oppimot Lektor 6, som tidligere skrevet vil jeg dra på endel, men trenger ikke være skamhøyt :twisted:

Og en annen ting jeg lurer på.. Ikon serien har jo mye mer solide elementer iforhold til Concept serien sant? Vil da Ikon 5 med 2 - 5" tåle like mye effekt som Concept 6. Magneten, opphenget og selve høyttalerelementet i Ikon'en er jo bedre, en på Concept.

Men har lyst på eller 7 som nå koster 9596,- :-D Men da må jeg bare spare.. Er det mye forskjeller på "Lydkvaliteten" eller er de nesten identisk? Hvordan er det med diskantene i Ikon 5, er det de samme som ligger i Ikon 6 & 7?
    Er det verdt og legge i litt mer penger i Ikon 7, eller er det ikke så stor forskjell?

De skal drives av NAD C272 som tidligere skrevet, og vil nok ikke ha for lite strøm..
    Jeg har dårlig peiling på det du spør om, Lektor-serien kjenner jeg ikke i det hele tatt, og sub har jeg null peiling på, men jeg syns allikevel at Ikon 6 Mk2 bør tas med i betraktningen. Ikon 7 Mk1 er veldig lik Ikon 6 Mk1, og er en bra høyttaler, selv til gammel pris. Jeg kjenner begge disse modellene godt, og den eneste forskjellen av betydning er at Ikon 7 går litt dypere enn Ikon 6, men den dybden gir ikke noe videre tyngde eller treghet. Ikon 7 er like frisk og musikalsk som lillebroren Ikon 6. Ikon 5 Mk1 er heller ikke så ulik Ikon 6 Mk1, men virker naturlig nok enda noe spedere også i lyden, og dette er en høyttaler jeg bare har hørt såvidt.

Med Ikon 6 Mk2 tipper jeg at noen av svakhetene ved første generasjon er forbedret, selv om jeg ikke har hørt disse nye versjonene. Generelt er det å si om den første generasjonen til Ikon; at denne har sin store styrke på normalt (moderat) til lavt volum. Drar du på for mye avsløres en kasselyd, men du kan spille svært høyt på disse uten at de kneler eller roter det til. Mange rapporterer også problemer med en diskant som skriker, men selv har jeg ikke opplevd dette i de komboene jeg har hørt. Med første generasjon må en derfor i stor grad ta matching med elektronikk og rom med i betraktningen. Det sies at andre generasjon (Mk2) er mindre kritisk med hensyn til matching, men jeg kan ikke bekrefte dette med egen erfaring da jeg ikke har hørt de nye. Uansett, jeg har stor tro på den nye generasjonen Ikon, og Ikon 6 står for meg som et ypperlig kompromiss mellom størrelse, anvendelighet (god på alle genre) og pris. Penere enn den gamle versjonen virker den også å være. Hadde valget stått mellom Ikon 7 Mk1 og Ikon 6 Mk2, så ville jeg selv trolig ha gått for Ikon 6 Mk2. Jeg ville i hvert fall vurdert den nøye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Hadde valget stått mellom Ikon 7 Mk1 og Ikon 6 Mk2, så ville jeg selv trolig ha gått for Ikon 6 Mk2. Jeg ville i hvert fall vurdert den nøye.
    Og så ville jeg ha vurdert de Dali Mentor 2 som er på bruktbørsen til Hifisentralen. Med Dali Mentor 2 får du en fantastisk god høyttaler. Har det meste av hva Ikon-serien har, men i tillegg finere finish og mellomtone/bass med pondus (tyngde, fylde) uten å virke det minste sidrompa. Må stå litt ut fra frontvegg, dog, da det er en "stor" stativhøyttaler. Jeg ble i hvert fall kjempeimponert over hvor nær Mentor 6 denne stativhøyttaleren var i kvalitet da jeg fikk en demo. Får du et strøkent eksemplar av denne til under halv pris av veiledende så har du gjort et kupp. Ikke la deg lure til å tro at denne ikke har bass nok til musikk i relativt store rom, for det har den, men den kan jo også pares effektivt med en sub, etter hva jeg har forstått.

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Egentlig har jeg ikke mer enn 7000,- og kjøpe for Ellers hadde jeg vurdert Ikon 6Mk2.. Men kan selvfølgelig spare en stund, er det verdt det?

Og som du sier, er det kasselyd på høyt volume? Spiller ofte høyt, og er ikke gøy med kassete lyd..

Men skal ta meg en tur ned på hifiklubben nå i uken og høre på de.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frista litt med mentor2 pga at e ikke kan spille så høyt pga naboer. hvordan tror de vil spille kontra ikon 7?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt og gå ned på HFK og bestille imorgen eller Onsdag.

Valget står imellom Lektor 6 og Ikon 5. Hva tror dere blir det beste valget om jeg liker og dra på endel. Har hørt Lektor 6, og syntes disse spilte knall. God fylde med varm diskant. Så mest sannsynlig går jeg for Lektor 6. (Design messig best også )

(Hva tror dere tåler mest av Lektor 6 Vs Ikon 5) ?

Takker på forhånd :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt og gå ned på HFK og bestille imorgen eller Onsdag.

Valget står imellom Lektor 6 og Ikon 5. Hva tror dere blir det beste valget om jeg liker og dra på endel. Har hørt Lektor 6, og syntes disse spilte knall. God fylde med varm diskant. Så mest sannsynlig går jeg for Lektor 6. (Design messig best også )

(Hva tror dere tåler mest av Lektor 6 Vs Ikon 5) ?

Takker på forhånd :-D
    Ikon 6 tåler mest.
    Dali ikon 6 Og Harman Kardon TU 970 - FINN Torget

Det er mk1, men en utmerket høyttaler. 6k
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hvilken tåler mest av Ikon 5 og Lektor 6? Lektor 6 har jo 6,5" element, iforhold til Ikon sitt 5"..

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hvilken tåler mest av Ikon 5 og Lektor 6? Lektor 6 har jo 6,5" element, iforhold til Ikon sitt 5"..
    Prøv begge og se hvem som tåler mest.

Regner nok med det blir mest liv i L6 med tanke på dens 6,5" elementer.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal ned og høre en av dagene.. Og bestemme meg da

Har egentlig aldri hørt Ikon, men hvordan er denne lydmessig oppimot Lektor. Jeg syntes lektor hadde en utrolig detaljert lyd iforhold til Concept også.

Utrolig vanskelig valg dette :-|

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal ned og høre en av dagene.. Og bestemme meg da

Har egentlig aldri hørt Ikon, men hvordan er denne lydmessig oppimot Lektor. Jeg syntes lektor hadde en utrolig detaljert lyd iforhold til Concept også.

Utrolig vanskelig valg dette :-|
    Det beste er å kjøpe det du har råd til, Ikon er mer presis og enda mer detaljert dvs mer seperasjon mellom instrumenter. Klarere lydbildet tvers igjennom, har du råd til Ikon så er det ikke noe å tenke på.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 5 er jo nå billigere en Lektor 6, så ja. Har råd til Ikon 5, men er redd for at denne ikke tåler nok. Men at den har ett bedre lydbilde er en "pluss"

Og hvordan blir diskanten på Ikon med NAD forsterker? Blir det lyst, noen sier det er varm lyd, og noen sier det er lys lyd.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 5 er jo nå billigere en Lektor 6, så ja. Har råd til Ikon 5, men er redd for at denne ikke tåler nok. Men at den har ett bedre lydbilde er en "pluss"

Og hvordan blir diskanten på Ikon med NAD forsterker? Blir det lyst, noen sier det er varm lyd, og noen sier det er lys lyd.
    Jeg skriver under på at det er lys lyd med matching på en NAD, ville kanskje prøvd noe annet av forsterkeri ellers blir du hørselskadet før du vet ordet av det.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ok..

Men syntes ikke det var lyst med Lektor på NAD. Så det er vel Ikon man burde gi noe annet da?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ok..

Men syntes ikke det var lyst med Lektor på NAD. Så det er vel Ikon man burde gi noe annet da?
    Lektor har ikke bånddiskant, den har kun en dome diskant. Kan være noe av grunnen, men hør så finner du ut selv men la dem guffe på høyt så du hører disse skarpe tonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Egentlig har jeg ikke mer enn 7000,- og kjøpe for Ellers hadde jeg vurdert Ikon 6Mk2.. Men kan selvfølgelig spare en stund, er det verdt det?

Og som du sier, er det kasselyd på høyt volume? Spiller ofte høyt, og er ikke gøy med kassete lyd..

Men skal ta meg en tur ned på hifiklubben nå i uken og høre på de.
    Om Ikon 6 Mk2 er verdt den lille prisforskjellen i forhold til Ikon 7 Mk1 må du finne ut selv, så, ja, det er lurt å høre selv hos klubben før kjøp. Det er så mange ting som avgjør om ting er verdt det de koster i penger, for eksempel hvor lenge du må vente og hva du må gi avkall på for å få råd. Jeg kjenner dessuten ikke Lektor-alternativet og jeg har null peiling på hva Ikon 5 kan yte i lag med en sub. Du kommer et godt stykke i vei på bruktmarkedet med 7K, selv om du nok må vente litt før Ikon 6 Mk2 er å finne der. Ikon 6 Mk1 finner du sikkert, men da blir spørsmålet om match mer kritisk. Som sagt, en god del har høstet dårlige erfaringer med Ikon 6, og for så vidt Ikon 7, bare spør sjefen her inne.

Ikon-serien har en litt spesiell signatur, og det er jo ikke sikkert du liker denne. Selv liker jeg den svært godt, og den framsto som en åpenbaring da jeg selv var i markedet for kjøp. Hadde hørt en del forskjellige kandidater, og var i utgangspunktet innstilt på B&W, som jeg har hatt og vært fornøyd med i mange år, men Ikon 6 tok meg med storm. Angret aldri på det kjøpet, og da turen kom til oppgradering av anlegget i stua, så var den en god grunn til å gå videre opp på Dali-stigen til Mentor 6. Har aldri angret på det kjøpet, heller.

Når det gjelder kasselyd, så er det relativt. Kasselyden er tydelig sammenlignet med Mentor 6, for eksempel, og for den saks skyld, Mentor 2, men er ikke utpreget i forhold til flere av konkurrentene i prisklassen. Ikon 6 er en liten, lett og tynnvegget høyttaler. Det er grenser for hvor fyldig og med hvilken autoritet et slikt kabinett kan klinge. Den er ellers godt skrudd sammen, lar seg fint kontrollere ved høyt volum av en middels god forsterker, og den framstår som fyldig og riktklingende ved moderat til lavt volum. Match med Nad-elektronikk har gått greitt her i huset, men heller ikke mer. Marantz var full klaff.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,546
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Ikon 7 i 3-4 år.
    Etter å ha hørt Ikon 6mk2 var jeg helt solgt.
    Likte Ikon 6 mk2 bedre enn Ikon 7 (mk1).
    Men valgte å spare opp til Ikon 7 mk2 som kommer i august måned.
    Det som så skjedde underveis var at jeg snublet over et godt tilbud på Mentor 6 og kjøpte dem.
    Men min personlige preferanse stiller Ikon 6mk2 over Ikon 7mk1.

Og husk at i både Ikon og Mentor-serien, så er det 6-er utgaven som har høstet aller aller flest testvinnere.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg skriver under på at det er lys lyd med matching på en NAD, ville kanskje prøvd noe annet av forsterkeri ellers blir du hørselskadet før du vet ordet av det.
    Her er vel MK2 serien mye bedre til NAD? Har dessverre ikke fått hørt MK2 serien på NAD elektronikk ennå, 375. Blir spennende !

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VTEC
    Her er vel MK2 serien mye bedre til NAD? Har dessverre ikke fått hørt MK2 serien på NAD elektronikk ennå, 375. Blir spennende !
    Jepp, det stemmer og her får man en match som passer veldig godt overens, de tok noen av ideene som var på Ikon 8 og formidlet de videre til MK2. Ikon 8 er varmere i klangen enn sine gamle brødre, Dali skuffer aldri så Mk2 av Ikon er nok noe av det beste stuntet de har gjort ellers.

Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Abrahamsen V6 DAC

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg sikler litt på Abrahamsen Dac selv og prisen var knallgod på Elkjøp sitt lille helgesalg, kanskje du vil komme med noen brukererfaringer når den kommer i hus ?
    Ja., har fått prøvd den litt nå, men har noe som låter litt spes (særlig via spotify) har merket at det er noe uklart i mellomtone (forstyrrelser). Men må prøve med en annen PC med noe mindre lengde på USB kabel (bruker 10m/2x5 meters kabler) før jeg evt. reklamerer. Har selv hørt den på Dali Helicon 800 Mk2 i et annet oppsett og kan ikke si annet enn at det var en knall match med de tilkoblet (merket ikke samme symptom) passer Dali veldig bra! varm klang, samtidig detaljert og en veldig fyldig og stram bass. , kan anbefale V6'en på det Varmeste til dali eiere"

De tilkoblingene jeg har testet mest var: USB - inn og ut Balansert-ut til C2'en.

har også fått testet den med RCA og kortere kabel, i et annet oppsett. Med samme resultat kanskje noe slappere i bånn men det er flisespikkeri..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Ja., har fått prøvd den litt nå, men har noe som låter litt spes (særlig via spotify) har merket at det er noe uklart i mellomtone (forstyrrelser). Men må prøve med en annen PC med noe mindre lengde på USB kabel (bruker 10m/2x5 meters kabler) før jeg evt. reklamerer. Har selv hørt den på Dali Helicon 800 Mk2 i et annet oppsett og kan ikke si annet enn at det var en knall match med de tilkoblet (merket ikke samme symptom) passer Dali veldig bra! varm klang, samtidig detaljert og en veldig fyldig og stram bass. , kan anbefale V6'en på det Varmeste til dali eiere"

De tilkoblingene jeg har testet mest var: USB - inn og ut Balansert-ut til C2'en.

har også fått testet den med RCA og kortere kabel, i et annet oppsett. Med samme resultat kanskje noe slappere i bånn men det er flisespikkeri..
    Hørt mye godt om den Dac'en så det er nok et scoop for pengene, kanskje investere i et slik leketøy når det blir oppgraderingstid igjen. Ser ikke grunn til å bytte ut noe av det andre jeg har, men en dac derimot ville bare vært en morsom forbedring på hele oppsettet.

Side 449 av 743 FørsteFørste ... 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 445 446 447 448 449 450 451 452 453 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 589 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •