Dalis Entusiaster - Side 437

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 437 av 743 FørsteFørste ... 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 433 434 435 436 437 438 439 440 441 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 577 ... SisteSiste
Viser resultater 8,721 til 8,740 av 14842
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mentor 6.Har vurdert å selge effektforsterkere og kun bruke en Onkyo 905 som er 7x140w.Svært kraftig sak på 24,5 kg.Og kjøpe Vokal center.Er det mulig å bruke denne til å begynne med eller anbefaler dere å beholde en effekt og skippe center til å begynne med?Skal ikke spille så veldig høyt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gå fint å bare kjøpe mentor vokal.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Suite eller Evidence?

Har nettopp gjort første steget til oppgradering av hjemmekinoen, nemlig investert i en denon 3808 og er for så vidt grisefornøyd med det. Har brukt en 1803 før. Neste steg blir vel no nye høytalere, og trenger litt inputs for å velge

Dagens oppsett er Dali 450 kjøpt for konfirmasjonspengene for 16 år siden i front. Beste investeringen jeg noen sinne har gjort. Dali Suite sub, Dali Suite R0.8 bak og Dali Suite center (den største... C0.8 er det ikke?). Planen var å bytte ut front og la ungene arve mine kjære 450. Litt bruktsøk og jeg har endt opp med enten Evidence 470 eller Suite 2.8. Noen erfaringer eller synspunkter på hvilke av disse jeg bør gå for?

Og så er det de siste to surround-høytalerene da. Der trenger jeg noe som kan vris litt ned og til sida. Kinorommet er på en loftsetasje så den ene høytalern må festes i en takbjelke og det blir litt begrensa hvor langt bak jeg får dratt dem. Dem bør vel helst være rett på siden av lytteplassen? Noen forslag til noe som passer med resten av oppsettet uten at det ruinerer meg totalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hei på dere alle Dalifolk!

Har den siste tiden fått en endring i boligsituasjon, og i løpet av det neste halvåret skal jeg igang med å mekke en liten kino i kjellern
    I den forbindelse blir det et noe begrenset budsjett, men det vil komme utvidelser etterhvert som lommeboka tillater det. Pr dags dato har jeg det dere ser i signaturen min, og det skal inn i kinorommet. Det kan være jeg lar NC2100 gå ut for å være forforsterker til et beskjedent anlegg i stua, og uansett må jeg jo ha en grei receiver til kinoen. I den forbindelse er jeg litt interessert i å høre med dere her om hva jeg evnt burde velge?

Receiverbudsjettet er litt usikkert, men tipper jeg havner på å maks bruke 8000kr. Kan gjerne kjøpe litt brukt, men jeg vil gjerne ha mulighet for alle de nyeste formatene og helst 4hdmi inn, og gjerne 2 ut. Klarer meg nok med 1 ut, men mye vil ha mer...
    I begynnelsen må receiveren drive senterhøyttaler og bakkanaler, også lar jeg NC2250 kose seg med frontene.

Noen gode tips eller råd der ute?
    Heisann!

Jeg veit ikke hvorfor jeg slenger inn et råd her, null peiling på hjemmekino som jeg har, men det får stå sin prøve. Jeg hører jo tross alt til Dalifolket, selv om jeg er i den sære minoriteten som hovedsaklig bruker tida på vinyl. Støtter nemlig den som nevner Marantz her. Det virker som nyere Marantz har en klangfilosofi som passer svært bra til Dali. Det virker som de streber mot utstyr som gir fylde og en liten touch av varme, eller skal vi si; analog lyd, som de gode Dali-høyttalerne klarer å gjengi og utnytte. Tøft, også, at Marantz, forutseende nok, lager forsterkere/recievere med innebygget riaa. Vinyl er nemlig fremtiden. Det finnes ikke bedre medium for musikkavspilling, i hvert fall når det gjelder klassikere fra 1960-, 1970- og et stykke opp på 1980-tallet.

En mulighet er å gå for en ny Marantz SR 7005, når den kommer.

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1926

i overkant kostbar, kanskje, men så kan du jo selge Parasounden, kjøpe en grei platespiller, og i stedet kjøre kvalitet over hele linja.

Tror det kommer andre og rimeligere modeller fra Marantz i høst, også, hvis den lekre SR 7005 er for kostbar, men poenget er uansett: Gi Marantz en tjangs, før du eventuelt avskriver dette merket!

Ellers, så syns jeg det høres trist ut å putte det fine utstyret du har i signaturen din inn i en mørk kjeller. Jeg mener mørkets opplevelser først og fremst dreier seg om bilder, og i liten grad om hi-fi. Effekter og bang og bom trenger du ikke så bra utstyr til. Det viktigste er at det smeller skikkelig når det skal smelle. Mindre viktig at smellene er velmodulerte og nyanserte.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dali folk! første gang jeg skriver i denne tråden Jeg drev å gikk gjennom hifiklubbens nettside idag og kom over dali ikon 7. Må si at jeg til min egen forferdelse ikke har hørt noen av høyttalerne i ikon serien. Det jeg da lurer på er hvordan denne klarer seg mot klipsch rf serien? mellom hvilke modeller ville dere plassert den? og hvordan låter den imotsetning til JBL/Klipsch? Den er jo ikke allverdens dyr heller, så dette er en høyttaler jeg aboslutt vurderer for øyeblikket, eneste konkurrent er rf-82

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Heisann!

Jeg veit ikke hvorfor jeg slenger inn et råd her, null peiling på hjemmekino som jeg har, men det får stå sin prøve. Jeg hører jo tross alt til Dalifolket, selv om jeg er i den sære minoriteten som hovedsaklig bruker tida på vinyl. Støtter nemlig den som nevner Marantz her. Det virker som nyere Marantz har en klangfilosofi som passer svært bra til Dali. Det virker som de streber mot utstyr som gir fylde og en liten touch av varme, eller skal vi si; analog lyd, som de gode Dali-høyttalerne klarer å gjengi og utnytte. Tøft, også, at Marantz, forutseende nok, lager forsterkere/recievere med innebygget riaa. Vinyl er nemlig fremtiden. Det finnes ikke bedre medium for musikkavspilling, i hvert fall når det gjelder klassikere fra 1960-, 1970- og et stykke opp på 1980-tallet.

En mulighet er å gå for en ny Marantz SR 7005, når den kommer.

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1926

i overkant kostbar, kanskje, men så kan du jo selge Parasounden, kjøpe en grei platespiller, og i stedet kjøre kvalitet over hele linja.

Tror det kommer andre og rimeligere modeller fra Marantz i høst, også, hvis den lekre SR 7005 er for kostbar, men poenget er uansett: Gi Marantz en tjangs, før du eventuelt avskriver dette merket!

Ellers, så syns jeg det høres trist ut å putte det fine utstyret du har i signaturen din inn i en mørk kjeller. Jeg mener mørkets opplevelser først og fremst dreier seg om bilder, og i liten grad om hi-fi. Effekter og bang og bom trenger du ikke så bra utstyr til. Det viktigste er at det smeller skikkelig når det skal smelle. Mindre viktig at smellene er velmodulerte og nyanserte.
    Heisann Alef!

Uansett utganspunkt er det alltid greit med synspunkter fra noen med egen erfaring og god evne til å formidle meninger via skrift
    Marantz er helt klart et merke jeg burde vurdere. Det har ikke vært allverdens med prat om det kanskje, men jeg avskriver ingenting foreløpig. Har jo en marantz cd spiller jeg er fornøyd med. Pris har selvsagt en del å si, så jeg får se om det kan være mulig å få tak i noe litt brukt eller om budsjettet må omprioriteres i lyd/bilderommet.

Hehe, jeg tror rett og slett vinyl er noe jeg ikke kommer til å satse på. Ikke at jeg har noe imot det, men tror rett og slett jeg må holde meg unna. Blir fort enda en dyr gren av hobbyen det

SR-7005 så ut som en skikkelig fin maskin!

Det med å sette utstyret i kjellern er en prioritering jeg har lyst til å gjøre nå Har ikke tenkt til å lage den veldig mørk, og jeg kommer til å bruke rommet mye til musikk også. Kino blir en ekstrabonus siden jeg endelig har kjøpt bolig med plass til dette.
    Jeg har gått en del runder med meg selv angående å sette det flotte utstyret inn i en kino, og har funnet ut at musikk også blir høyt prioritert. Jeg har en bedre halvdel som ikke setter voldsom pris på musikk og lyd over veldig lavt volum, så å ha en egen liten oase i kjellern ser jeg på som noe veldig positivt
    Vurderte lenge å ha Mentor i stua og kjøpe noe mer rimelig til kinoen, men da kommer ikke Mentorene til å bli brukt omtrent, og det ville være veldig synd. Skal selvsagt ikke avskrive at prioriteringene blir annerledes ettersom tiden går og økonomien forandrer seg, men tror det blir på denne måten nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    har ikke prøvd marantz selv men har lest på forum at marantz har varmklang. kansje det kunne vært et alternativ. husker jeg ikke helt feil.
    Marantz skal taes med i beregningen

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Hei dali folk! første gang jeg skriver i denne tråden Jeg drev å gikk gjennom hifiklubbens nettside idag og kom over dali ikon 7. Må si at jeg til min egen forferdelse ikke har hørt noen av høyttalerne i ikon serien. Det jeg da lurer på er hvordan denne klarer seg mot klipsch rf serien? mellom hvilke modeller ville dere plassert den? og hvordan låter den imotsetning til JBL/Klipsch? Den er jo ikke allverdens dyr heller, så dette er en høyttaler jeg aboslutt vurderer for øyeblikket, eneste konkurrent er rf-82
    Ville i så fall heller vurdert IKON 8 evt Mentor serien, men da kommer du over i en annen pris serie
    IKON 8 med korekt elektronikk har vanvittig oppløsning kombinert med voldsomt trøkk. Men prøv å få en prøvelytt selv...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett på ikon 8 også, men de er altfor dyre for meg! de ligger ute for 9k på brukten, som er halv pris! litt tvilsomt, men ikon 7 fenget meg med 3 basselementer, så veldig kul ut, litt rf-63 style så likte den =D

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klipsch og dali er vel ikke akkurat sammenlignbart når det gjelder lydsignatur...
    Liker du Dali er det stor sjanse for at du ikke liker Klipsch, og vice versa.

Jeg har hatt ikon 7 på onkyo (og senere parasound) og var godt fornøyd med de. Kan bli noe lys i diskant med "feil" matching.
    mkII versjonen har jo fått skryt i pressen etter lansering.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett på ikon 8 også, men de er altfor dyre for meg! de ligger ute for 9k på brukten, som er halv pris! litt tvilsomt, men ikon 7 fenget meg med 3 basselementer, så veldig kul ut, litt rf-63 style så likte den =D
    Liker du Klipsch så spørs det om du liker IKON 7, de er noe lysere i klangen, langt fra den samme dynamikken. IKON 8 derimot, har en vanvittig dynamikk kombinert med vanvittig oppløsning. En vinn-vinn kombinasjon. Men selvsakt, det koster å være kar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Alef!

Har jo en marantz cd spiller jeg er fornøyd med. Pris har selvsagt en del å si, så jeg får se om det kan være mulig å få tak i noe litt brukt eller om budsjettet må omprioriteres i lyd/bilderommet.

Hehe, jeg tror rett og slett vinyl er noe jeg ikke kommer til å satse på. Ikke at jeg har noe imot det, men tror rett og slett jeg må holde meg unna. Blir fort enda en dyr gren av hobbyen det

SR-7005 så ut som en skikkelig fin maskin!

Det med å sette utstyret i kjellern er en prioritering jeg har lyst til å gjøre nå Har ikke tenkt til å lage den veldig mørk, og jeg kommer til å bruke rommet mye til musikk også. Kino blir en ekstrabonus siden jeg endelig har kjøpt bolig med plass til dette.
    Jeg har gått en del runder med meg selv angående å sette det flotte utstyret inn i en kino, og har funnet ut at musikk også blir høyt prioritert. Jeg har en bedre halvdel som ikke setter voldsom pris på musikk og lyd over veldig lavt volum, så å ha en egen liten oase i kjellern ser jeg på som noe veldig positivt
    Ja, SR-7005 ser ut til å ha "alt", men den kommer nok til å koste noen penger. På den annen side kan det lønne seg å gå for noe en kan "leve lenger med" framfor snart å oppgradere. I og med at høsten ser ut til å bli tida før du får deg kino, så kan det trolig være smart å vente på det som kommer fra Marantz til høsten. Dessuten, siden musikk blir prioritert, eller likestilt, med film også i ny kino, så kan det være smart å gå for en receiver som også duger godt til musikk. Og, av omtale tror jeg Marantz gjør nettopp dét.

Når det gjelder det der med bedre halvdeler som har mindre interesse enn gærninger som undertegnede for musikk, så er det ikke noe ukjent her i gården. Jeg hadde derfor en stund hovedanlegget i en oase for meg selv i et eget furterom, der jeg kunne nyte mye og høy musikk uten å gå halvdelen på nervene. Fett nok, og slett ikke forkastelig, men også noe usosialt og litt stusselig, siden jeg stadig trakk meg inn der, og blei aleine med musikken min. Etter at hovedanlegget kom inn i stua har jeg lært meg å være mer pragmatisk. Vi finner ut i lag om vi begge har lyst til å høre musikk, eller se en film, høre radio, se TV eller bare ha det deilig stille sammen. Om lystene kolliderer, og det skjer ofte, så går vi hvert til vårt, siden vi har plass, anlegg, fjernsyn og radioer nok. Jeg må ikke ha det beste utstyret vi har i heimen for å høre musikk. Dessuten har det å ha anlegget i stua ikke bare gjort meg mer imøtekommende og nysgjerrig på hva den bedre halvdelen digger, men også vice versa. Kult å komme hjem med nye skiver og se reaksjonen når de spilles.

Det som passer for meg passer selvsagt ikke for alle. Jeg er dessuten i den spesielle situasjon at både jeg og den bedre halvdelen arbeider skift (går i hver vår turnus), så jeg har ofte hele dager for meg selv hvor jeg kan spille i timesvis på morderisk høyt volum om jeg skulle ønske det, uten å gjøre så mye som en flue fortred.

Vinyl er ikke noe du satser på. Vinyl blir du grepet av, eller ikke. Har du først fått sansen er det neppe noen vei tilbake. Jeg ser faren om du blir grepet, men den hobbyen trenger slett ikke koste mange penger. Jeg selv har en utmerket spiller til under halvparten av hva cd-spilleren kostet, og vinyl får du på loppemarkeder til under fem kroner stykket. Folk har null peiling på hvilke skatter som går for en slikk og ingenting, selv om det skal sies at flere er mer bevisste i dag enn for bare få år siden.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Stylus

Jeg ville nok bygget kinoen ferdig og sett litt på utstyr og etc senere, se hva som er ønskelig når tiden er inne for det.

Når man bygger kino er det mange tanker som snurrer i luften og da er det greit å bruke god tid. Tenke på akustikken, plasseringsmuligheter, møbler, rack og slike ting. Selv ville jeg som sagt laget rommet etter beste ønsker og greit økonomisk.

Det som er kjekt med 2100 til Parasound at du har bypass-delen der du kan bruke stereo uten å gå igjennom receiver. Da har du to anlegg i en på en måte på samme plass. Da kan rommet brukes til film og musikk, et lite fristed der du kan ta med dama, venner eller bare roe ned for deg selv eller hva du måtte ønske. Her kan man sitte helt uavbrutt og seile i den store musikkverden som er. Jeg ville nok brukt 2100 i kinoen sammens med det andre, kanskje et Sonos anlegg i stuen?

Andre alternativer til stuen er at du kan supplere med et mini-anlegg som brukes til tv og bakgrunnsmusikk. Ellers er jo B&W sine MM1 et godt alternativ til å forbedre tvlyden betraktelig. (Banne i kjærka for B&W, men grunnen til det er at dem er knallbra).

Du kan jo snakke litt med BEF her på forumet, han er jo hjemmekino arbeider så han kan dette til fingerspissene. Tror han har en del informativt å by på det området altså, selv kan jeg lite om bygging av slike ting men høytalersiden kan du jo bare ta mentor vokal, ikon onwall og ikon sub feks. Den nye Ikon serien har jo litt snacks å by på så hvorfor ikke bruke feks subben og onwall, selv har vi jo begge hatt denne gamle ikon og vet hva den er god for.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen av dere kommer over en brukt Parasound NC2100 og 2250 i svart, kan dere gi meg beskjed da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ja, SR-7005 ser ut til å ha "alt", men den kommer nok til å koste noen penger. På den annen side kan det lønne seg å gå for noe en kan "leve lenger med" framfor snart å oppgradere. I og med at høsten ser ut til å bli tida før du får deg kino, så kan det trolig være smart å vente på det som kommer fra Marantz til høsten. Dessuten, siden musikk blir prioritert, eller likestilt, med film også i ny kino, så kan det være smart å gå for en receiver som også duger godt til musikk. Og, av omtale tror jeg Marantz gjør nettopp dét.

Når det gjelder det der med bedre halvdeler som har mindre interesse enn gærninger som undertegnede for musikk, så er det ikke noe ukjent her i gården. Jeg hadde derfor en stund hovedanlegget i en oase for meg selv i et eget furterom, der jeg kunne nyte mye og høy musikk uten å gå halvdelen på nervene. Fett nok, og slett ikke forkastelig, men også noe usosialt og litt stusselig, siden jeg stadig trakk meg inn der, og blei aleine med musikken min. Etter at hovedanlegget kom inn i stua har jeg lært meg å være mer pragmatisk. Vi finner ut i lag om vi begge har lyst til å høre musikk, eller se en film, høre radio, se TV eller bare ha det deilig stille sammen. Om lystene kolliderer, og det skjer ofte, så går vi hvert til vårt, siden vi har plass, anlegg, fjernsyn og radioer nok. Jeg må ikke ha det beste utstyret vi har i heimen for å høre musikk. Dessuten har det å ha anlegget i stua ikke bare gjort meg mer imøtekommende og nysgjerrig på hva den bedre halvdelen digger, men også vice versa. Kult å komme hjem med nye skiver og se reaksjonen når de spilles.

Det som passer for meg passer selvsagt ikke for alle. Jeg er dessuten i den spesielle situasjon at både jeg og den bedre halvdelen arbeider skift (går i hver vår turnus), så jeg har ofte hele dager for meg selv hvor jeg kan spille i timesvis på morderisk høyt volum om jeg skulle ønske det, uten å gjøre så mye som en flue fortred.

Vinyl er ikke noe du satser på. Vinyl blir du grepet av, eller ikke. Har du først fått sansen er det neppe noen vei tilbake. Jeg ser faren om du blir grepet, men den hobbyen trenger slett ikke koste mange penger. Jeg selv har en utmerket spiller til under halvparten av hva cd-spilleren kostet, og vinyl får du på loppemarkeder til under fem kroner stykket. Folk har null peiling på hvilke skatter som går for en slikk og ingenting, selv om det skal sies at flere er mer bevisste i dag enn for bare få år siden.
    Jeg skal nok vente til sensommeren eller høsten med å handle noe ja, så tar med den i vurderingen. Om noen måneder kan ting ha forandret seg litt mtp. busdsjettet mitt også. Det koster antakelig litt å få malt, kjøpt noe møbler og handlet bildeutstyr også. Moro blir det uansett

Hehe, ja det er fort at det blir litt usosialt å skulle løpe ned hver gang jeg har lyst til å høre litt musikk. Samtidig ser jeg for meg å ha et rimelig anlegg i stua. Jeg, som deg, trenger ikke det feteste anlegget hver gang jeg skal høre litt. I stua blir lydtrykket lavt, men musikk fyller likefullt hverdagen der og. Madammen er svært var for volum, så hulen min blir nok benyttet når jeg skal sette meg ned å nyte/lytte til musikk med litt mer engasjement. Er helt enig med deg i at det er trivelig og interessant å høre litt på hverandres ulike musikksmak og lære litt av det også. Ikke minst hyggelig å dele gleden med noen!

Da har du jo mang en gylden anledning til å benytte akkurat slik det måtte passe deg Greit å se de positive sidene ved slike skiftordninger!

Vinyl ja. Har nok ikke blitt grepet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    @Stylus

Jeg ville nok bygget kinoen ferdig og sett litt på utstyr og etc senere, se hva som er ønskelig når tiden er inne for det.

Når man bygger kino er det mange tanker som snurrer i luften og da er det greit å bruke god tid. Tenke på akustikken, plasseringsmuligheter, møbler, rack og slike ting. Selv ville jeg som sagt laget rommet etter beste ønsker og greit økonomisk.

Det som er kjekt med 2100 til Parasound at du har bypass-delen der du kan bruke stereo uten å gå igjennom receiver. Da har du to anlegg i en på en måte på samme plass. Da kan rommet brukes til film og musikk, et lite fristed der du kan ta med dama, venner eller bare roe ned for deg selv eller hva du måtte ønske. Her kan man sitte helt uavbrutt og seile i den store musikkverden som er. Jeg ville nok brukt 2100 i kinoen sammens med det andre, kanskje et Sonos anlegg i stuen?

Andre alternativer til stuen er at du kan supplere med et mini-anlegg som brukes til tv og bakgrunnsmusikk. Ellers er jo B&W sine MM1 et godt alternativ til å forbedre tvlyden betraktelig. (Banne i kjærka for B&W, men grunnen til det er at dem er knallbra).

Du kan jo snakke litt med BEF her på forumet, han er jo hjemmekino arbeider så han kan dette til fingerspissene. Tror han har en del informativt å by på det området altså, selv kan jeg lite om bygging av slike ting men høytalersiden kan du jo bare ta mentor vokal, ikon onwall og ikon sub feks. Den nye Ikon serien har jo litt snacks å by på så hvorfor ikke bruke feks subben og onwall, selv har vi jo begge hatt denne gamle ikon og vet hva den er god for.
    Dette er tanker jeg skal ta med meg
    Det blir nok som du sier, nemlig at jeg knoter meg ferdig med rommet før jeg kjøper inn utstyr og møbler. Planene for rommet er ikke større enn nytt gulv, male vegger og lage meg en eller annen form for sittegruppe med sofa eller stoler. Har store vinduer der, så jeg må vel også tenke på noen form for lysdemping. Tror de akustiske tiltakene blir beskjedne i starten. Må nesten hive inn det anlegget jeg har nå, og se om det er noe som utpeker seg som negativt eller i overkant positivt med lyden i rommet.

Har tenkt på det der med å beholde 2100 ja. Hvis det viser seg at det gir stort utbytte å beholde den som pre i stereo gjør jeg nok det. Hvis ikke blir den enten solgt eller satt i stua tenker jeg.

Mentor Vokal er senterdrømmen Får se hva jeg kan få til!

Har sett BEF skrive i andre byggetråder, og det virker som om fyren har bra med peiling på området Kanskje jeg skal lage meg en enkel tråd når tiden er kommet for litt ordning i rommet. Må nesten prioritere andre rom i huset først. Male male!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    klipsch og dali er vel ikke akkurat sammenlignbart når det gjelder lydsignatur...
    Liker du Dali er det stor sjanse for at du ikke liker Klipsch, og vice versa.

Jeg har hatt ikon 7 på onkyo (og senere parasound) og var godt fornøyd med de. Kan bli noe lys i diskant med "feil" matching.
    mkII versjonen har jo fått skryt i pressen etter lansering.

likte lyden i begge men spørs hva slags elektronikk du kjører på de da. vurderer sterkt om jeg skal gå over til klipsch faktisk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinyl ja. Har nok ikke blitt grepet
    Jeg syns Roger gir deg noen gode råd, men du har rett i at akustikken er vanskelig å planlegge/forutse. Smartere å prøve med utstyr så tidlig som mulig, for å finne ut hvilke tiltak som trengs, før du legger altfor mye arbeid og penger i planlegging, oppussing og innredning. Hvis du har betong- og murvegger, så kan det imidlertid være smart å gjøre noe med disse like gjerne først som sist. Siden du har store vinduer der, så gjetter jeg at det meste av kjellerrommet ligger over bakkenivå. Det er bra. Ofte usunne (fuktige) forhold i kjellere som ligger dypt - forhold som hverken folk eller utstyr har spesielt godt av.

Er klar over at dette faller på stengrunn, men farene ved å bli grepet av vinyl er at du kan komme til å sette pris på verkene som helhet og på den aura som kan forbindes med skivene fra gullalderen på nittensekstitallet og utover. Med tiden vil du kunne synes CD-kopiene virker falske og billige sammenlignet med den storslåtte kunsten og teknologien som vinylen opprinnelig er forbundet med. Coverkunsten er ingen liten og ubetydelig del av kunsthistorien. Dessuten gir vinyl en nærhet til verket som digitale oversettelser/konverteringer ikke makter å etterligne. Dalis bedre høyttalere passer etter mitt skjønn veldig bra til vinylavspilling. De makter å gjengi den glød og liv som vinyl kan ha, og som CD med sitt mer sterile og lissomkorrekte uttrykk ofte dreper. Dessuten så gjøres det ofte så mye rart under oversettelser til CD, at forskjellene på vinyl og CD blir så store, at det nesten ikke går an å snakke om de ulike formatene som ett og samme verk. CD blir en slags nytolking, og det er ikke sjelden slike tolkninger virker å stå langt fra hva artistene opprinnelig intenderte, ut fra hva de ga ut på vinyl.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hifiklubben i sentrum har ikon serien ? må vel ringe dem og sjekke, ta en tur innom idag eller imorgen

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tanker jeg skal ta med meg
    Det blir nok som du sier, nemlig at jeg knoter meg ferdig med rommet før jeg kjøper inn utstyr og møbler. Planene for rommet er ikke større enn nytt gulv, male vegger og lage meg en eller annen form for sittegruppe med sofa eller stoler. Har store vinduer der, så jeg må vel også tenke på noen form for lysdemping. Tror de akustiske tiltakene blir beskjedne i starten. Må nesten hive inn det anlegget jeg har nå, og se om det er noe som utpeker seg som negativt eller i overkant positivt med lyden i rommet.

Har tenkt på det der med å beholde 2100 ja. Hvis det viser seg at det gir stort utbytte å beholde den som pre i stereo gjør jeg nok det. Hvis ikke blir den enten solgt eller satt i stua tenker jeg.

Mentor Vokal er senterdrømmen Får se hva jeg kan få til!

Har sett BEF skrive i andre byggetråder, og det virker som om fyren har bra med peiling på området Kanskje jeg skal lage meg en enkel tråd når tiden er kommet for litt ordning i rommet. Må nesten prioritere andre rom i huset først. Male male!
    Vi får ta oss et byggemøte Axel. Trenger selv noen råd og tips til prosjektering av nytt AV rom.

Side 437 av 743 FørsteFørste ... 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 433 434 435 436 437 438 439 440 441 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 577 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •