Dalis Entusiaster - Side 429

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 429 av 743 FørsteFørste ... 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 425 426 427 428 429 430 431 432 433 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 ... SisteSiste
Viser resultater 8,561 til 8,580 av 14851
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth
    Var på tur i dag til eier av Mentor'ene, med Parasound i bagasjen. Det var litt av en opplevelse. Det eneste vi "byttet" ut var Lyngdorf med Parasound p3+A21, alle kabler, rom osv var det samme. Det var ikke jeg som ble mest overrasket over forandringen =)

Så, da blir jeg lykkelig eier av Mentor 6 i morgen...
    Gratulerer så mye, Lyngdorf kan være litt rolig i bunn og virke mindre engasjerende men den er veldig detaljert. Uansett så har du fått deg et par knakende gode høytalere.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av littdessperat
    takker for svaret og øvrige svar her inne R.W.
    hadde penger i lomma og sol/vår i lufta. en rask mail til klubben konstatert at di hadde noe som jeg kunne bli glad i Drammen by. hadde ikke hørt på de engang- men tok det forgitt at ørene mine ikke kan høre så veldig forskjellig fra dere andre som er glad i disse HT. en rask tur til drammen og fikk med meg et demo sett og slipper derfor og spille inn herligheta. var faktis i Drammen som jeg kjøpte mine Dali 107 tilbaket for ca 18 år siden.
    etter første kalibreringa. synes jeg disse har en utrolig fin klang. bassen kan faktisk måle seg i dybde med 3kant subben under bordet-
    jeg har hørt/lyttet i ca 2 timer nå og vil forsette nok litt til.
    Bare hyggelig å kunne hjelpe til vet du.

Da regner med jeg du fikk deg et par flotte Dali Ikon 8? Jeg har hatt dem før i 2,5år og synes de rocker sykt bra. Moro du havnet med disse rakkerne, det er bare å spille på som pokker. Virkelig glede å se bare flere og flere havner på Dali bølgen, vil nok tro at det kommer enda flere når MK2 modellene kommer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Åssen forsterkeri brukte dem på disse høytalerne? Jeg mener Dali har noe eget som nesten ikke er produsert noe av, lissom et eget merke om du skjønner hva jeg mener. Hvordan var fundamentet i 7'ern?
    På messa spilles det på et dyrt oppsett fra AudioNet som brukes både på Ikon7 og MS5. Begge høyttalerene leverer et godt fundament, men det er jo i et messerom. Bør prøves hjemme for å få et fornuftig intrykk. Snakket litt med Lasse Svendsen fra Lyd&Bilde idag, og han ble også imponert over hva Ikon7 leverte
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det tror jeg du skal prøve.
    Nå har jeg selv kun efaring med 3 klubber.
    Den i Bergen, og 2 her i Danmark.
    Men alle de 3 klubbene kan jeg kun skryte av. Stiller opp, demonstrerer og lar meg styre på.

Tar en tur innom min klubb her nede en gang i blant kun for en hifi-prat.
    HFK der hvor jeg bor er dessverre så uengasjert som det overhodet er mulig. Når jeg står med 30k+ klar til å handle for forventer jeg virkelig at en butikk som markedsfører seg med "Våre entusiastiske medarbeidere setter også sin ære i å finne den riktige løsningen for deg -..." lever opp til det de markedsfører seg med. Jeg har vært innom mange ganger nå og de finner meg tydeligvis ikke interessant som kunde. Bestemte meg for å forsøke en siste gang i går før jeg gav opp men det nytter rett og slett ikke. Selgeren var mer opptatt av å sortere opphengskroker og svarte bare halvhjertet på mine spørsmål. Han snudde rett og slett ryggen til meg og syntes tydeligvis det var viktigere å følge med på filmen de viste på demoskjermene i butikken. Jeg bestemte meg der og da for at jeg aldri kommer til å besøke den butikken mer. Så der står jeg pr. i dag. Har foreløpig satt alt på vent til jeg finner ut hvordan jeg skal løse dette. Selv om jeg reiser en del er det en stund til jeg skal til et sted hvor HFK har butikk. Alternativet er selvsagt å bestille en receiver på Elkjøp (Onkyo TX-NR1007) med 30 dagers returrett og bare bestille høyttalere fra HFKs nettbutikk og evt. benytte meg av returretten der også. En fryktelig tungvint løsning men kanskje den eneste gangbare med den HFK butikken vi har her...

Onkyoen fås kjøpt hos Elkjøp til en hyggelig pris, og Elkjøp her i byen har jeg faktisk bare gode erfaringer med. På høyttalersiden frister Dalis nye Ikon Mk2 serie meg, med Ikon 6 Mk2 eller 7 Mk2 som fronter.

Alt ble så mye mer komplisert enn jeg hadde trodd når det ikke er mulig å få hjelp hos det jeg trodde var en proff aktør i markedet som kunne hjelpe en nybegynner på dette feltet.

Newcomer Habitats sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann Dali-godtfolk.

Har hatt Concept6 som fronter i mitt 6.1 setup en stund nå, men har list til å oppgradere til noe større, da jeg føler de gir litt lite trykk. Har sett på concept10 og lektor8 men kan egentlig ingenting om dette.

Resten av systemet mitt består av:
    - Concept CT foran og bak
    - Concept 1 på sidene
    - XTZ 99 w12.16 sub
    - Denon AVR-2809

Bruksområdet:
    - Film
    - Spill
    - Musikk i alle sjangere, alt fra elektronika til indie og metall

Er glad i Dali, så har lyst på det nå også, og budskjettet mitt, vel vil prøve å holde meg rundt 10k.

Ellers er jeg åpen for endringer.

Hva ville dere anbefalt?

Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Habitats
    Hei sann Dali-godtfolk.

Har hatt Concept6 som fronter i mitt 6.1 setup en stund nå, men har list til å oppgradere til noe større, da jeg føler de gir litt lite trykk. Har sett på concept10 og lektor8 men kan egentlig ingenting om dette.

Resten av systemet mitt består av:
    - Concept CT foran og bak
    - Concept 1 på sidene
    - XTZ 99 w12.16 sub
    - Denon AVR-2809

Bruksområdet:
    - Film
    - Spill
    - Musikk i alle sjangere, alt fra elektronika til indie og metall

Er glad i Dali, så har lyst på det nå også, og budskjettet mitt, vel vil prøve å holde meg rundt 10k.

Ellers er jeg åpen for endringer.

Hva ville dere anbefalt?
    Når det gjelder Concept 10 så bør du ha et skikkelig effekt trinn på den for å få noe ut av dette beistet:P dessuten er diskanten på den en svakhet ihvertfall med tanke på hvor hol på effekt den er. jeg hadde uten tvil gått for lektor med et forbehold at den ikke spiller like dypt som C10.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Når det gjelder Concept 10 så bør du ha et skikkelig effekt trinn på den for å få noe ut av dette beistet:P dessuten er diskanten på den en svakhet ihvertfall med tanke på hvor hol på effekt den er. jeg hadde uten tvil gått for lektor med et forbehold at den ikke spiller like dypt som C10.
    Det er ikke helt riktig. Selvsagt hjelper der med et sluttrinn, men Concept 10 er ikke så tungdrevne. Med en følsomhet på 91db og en minimums impedanse på 4ohm, klarer den seg med de litt kraftigere receiverne. Har testet ut det flere ganger. Men en Denon 2809 er i det minste laget. Heller ingen god match.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker for svar. Jeg har jo en sub som gir relativt bra "trøkk", men hva vil jeg få med de lektor høyttalerne som mine nåværende Dali C6 ikke gir meg?

Å si "bedre lyd" sier meg egentlig ingenting, da jeg egentlig er ganske fornøyd med C6, men syntes de blir litt i minste laget bare.

Hørte foresten her at noen da CT senteren er på tryne. Stemmer dette? Er i alle fall godt fornøyd med den jeg, men then again, er ikke akkurat utlært på dette området.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er ikke helt riktig. Selvsagt hjelper der med et sluttrinn, men Concept 10 er ikke så tungdrevne. Med en følsomhet på 91db og en minimums impedanse på 4ohm, klarer den seg med de litt kraftigere receiverne. Har testet ut det flere ganger. Men en Denon 2809 er i det minste laget. Heller ingen god match.
    optimale vil uansett være et effekt trinn. Hvis man ikke har lagt ned 15-20 tusen kr i en reciever (avhengig av behov for dekoding av ønksede formater vel og merke)... har hatt concept 10 før. men det er klart hvis en sub er med vil det ikke kunne være like viktig, men da det heller ikke noe poeng med så store høyttalere. Dessuten er diskanten i Lektor laangt bedre enn Concept-

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker for svar. Jeg har jo en sub som gir relativt bra "trøkk", men hva vil jeg få med de lektor høyttalerne som mine nåværende Dali C6 ikke gir meg?

Å si "bedre lyd" sier meg egentlig ingenting, da jeg egentlig er ganske fornøyd med C6, men syntes de blir litt i minste laget bare.

Hørte foresten her at noen da CT senteren er på tryne. Stemmer dette? Er i alle fall godt fornøyd med den jeg, men then again, er ikke akkurat utlært på dette området.
    Diskanten i Lektor serien generelt har et mye bedre detalj nivå, og en klang som Concept ikke kan sammenlignes med. Har selv Concept centeren og den mener jeg ikke håndterer dialoger like bra som hos feks: Ikon Centeren/lektor. Men for all del hvis man sjøl er fornøyd er det heller ingen vits å pirke Ta deg en tur ned på klubben å sett opp en demo så kan du høre forskjell

Newcomer Brevik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og vurderer å selge et par Lektor 8, 2x Lektor 1, lektor lcr og lektor sub. De er behandlet pent, ca et år gamle og ikke en skramme. Noen som vet sånn ca samlet og Individuell pris? Trenger nok penger til metor 6

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gerfalcon
    HFK der hvor jeg bor er dessverre så uengasjert som det overhodet er mulig. Når jeg står med 30k+ klar til å handle for forventer jeg virkelig at en butikk som markedsfører seg med "Våre entusiastiske medarbeidere setter også sin ære i å finne den riktige løsningen for deg -..." lever opp til det de markedsfører seg med. Jeg har vært innom mange ganger nå og de finner meg tydeligvis ikke interessant som kunde. Bestemte meg for å forsøke en siste gang i går før jeg gav opp men det nytter rett og slett ikke. Selgeren var mer opptatt av å sortere opphengskroker og svarte bare halvhjertet på mine spørsmål. Han snudde rett og slett ryggen til meg og syntes tydeligvis det var viktigere å følge med på filmen de viste på demoskjermene i butikken. Jeg bestemte meg der og da for at jeg aldri kommer til å besøke den butikken mer. Så der står jeg pr. i dag. Har foreløpig satt alt på vent til jeg finner ut hvordan jeg skal løse dette. Selv om jeg reiser en del er det en stund til jeg skal til et sted hvor HFK har butikk. Alternativet er selvsagt å bestille en receiver på Elkjøp (Onkyo TX-NR1007) med 30 dagers returrett og bare bestille høyttalere fra HFKs nettbutikk og evt. benytte meg av returretten der også. En fryktelig tungvint løsning men kanskje den eneste gangbare med den HFK butikken vi har her...

Onkyoen fås kjøpt hos Elkjøp til en hyggelig pris, og Elkjøp her i byen har jeg faktisk bare gode erfaringer med. På høyttalersiden frister Dalis nye Ikon Mk2 serie meg, med Ikon 6 Mk2 eller 7 Mk2 som fronter.

Alt ble så mye mer komplisert enn jeg hadde trodd når det ikke er mulig å få hjelp hos det jeg trodde var en proff aktør i markedet som kunne hjelpe en nybegynner på dette feltet.
    Hei!!

Jeg har hatt samme erfaring som deg med spesielt en av butikkene til klubben. Samtidig har jeg veldig god erfaring med et par andre. Hvis du bor slik til at det bare er EN butikk tilgjengelig bør du virkelig prøve deg i den andre du kom til å være i nærheten av Er du heldig kommer du til en av de mer serviceminded og trivelige medarbeiderne der.
    Lykke til med butikkjakt og kjøp!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brevik
    Sitter og vurderer å selge et par Lektor 8, 2x Lektor 1, lektor lcr og lektor sub. De er behandlet pent, ca et år gamle og ikke en skramme. Noen som vet sånn ca samlet og Individuell pris? Trenger nok penger til metor 6
    Vil tro du kan få igjen mellom 60 og 70% av dagens nypris Er ikke langt igjen til Mentor 6 da!

Newcomer Brevik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Vil tro du kan få igjen mellom 60 og 70% av dagens nypris Er ikke langt igjen til Mentor 6 da!
    70% er jo ca 15 000, ser det ligger ut et par mentor 6 som er 2 år gamle til 15k. er dette en rimelig pris? hvordan er det å kjøpe brukt som har stådd noen år i forhold til å kjøpe nytt? Dali er vel slitesterke høyttalere, hvor lenge kan man forvendte levetid på et par høyttalere ved normal bruk(altså brukt nesten hver dag)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gerfalcon
    HFK der hvor jeg bor er dessverre så uengasjert som det overhodet er mulig. Når jeg står med 30k+ klar til å handle for forventer jeg virkelig at en butikk som markedsfører seg med "Våre entusiastiske medarbeidere setter også sin ære i å finne den riktige løsningen for deg -..." lever opp til det de markedsfører seg med. Jeg har vært innom mange ganger nå og de finner meg tydeligvis ikke interessant som kunde. Bestemte meg for å forsøke en siste gang i går før jeg gav opp men det nytter rett og slett ikke. Selgeren var mer opptatt av å sortere opphengskroker og svarte bare halvhjertet på mine spørsmål. Han snudde rett og slett ryggen til meg og syntes tydeligvis det var viktigere å følge med på filmen de viste på demoskjermene i butikken. Jeg bestemte meg der og da for at jeg aldri kommer til å besøke den butikken mer.

Jeg har et par ganger opplevd noe lignende som deg. Jeg har også opplevd blærete bedrevitere. Fryktelig frustrerende. Heldigvis var det ikke butikkene som helhet det var noe feil ved, men ekpeditørene/selgerne. Når jeg har fått engasjert annen selger/butikksjef, har jeg fått god hjelp.

Jeg har selv ikke så god peiling på hi-fi, og trenger gode råd, men jeg har nok peiling til ganske raskt å avsløre om selgeren har for dårlig greie på det han kan forventes å ha greie på. Når jeg har satt fast en selger, eller merker at selgeren ikke er synderlig interessert i å hjelpe meg, på mine premisser, spør jeg ganske enkelt om det er noen andre i butikken som kan. Og, dét har det vært.

Jeg utelukker ikke at det finnes butikker som er tilnærmet blottet for kompetanse og som mangler selgere som er innstilt på å gi god service, men i de tre butikkene, som jeg tidvis har brukt, har jeg alltid fått god service, selv om det ikke har skjedd sånn med én gang. Jeg har inntrykk av at Hifiklubben ikke så nøye med hvem de ansetter som selgere, og du kan komme utfor mye rart, dessverre, men det generelle inntrykket er at de fleste selgerne er rimelig dyktige og service-innstilte, og at hver butikk har minst én slik selger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    70% er jo ca 15 000, ser det ligger ut et par mentor 6 som er 2 år gamle til 15k. er dette en rimelig pris? hvordan er det å kjøpe brukt som har stådd noen år i forhold til å kjøpe nytt? Dali er vel slitesterke høyttalere, hvor lenge kan man forvendte levetid på et par høyttalere ved normal bruk(altså brukt nesten hver dag)?
    Det kommer jo an på konstruksjonen, men gummi tørker/morkner over tid. Enkelte komponenter (kondiser, lytter) i delefilter kan også bli modent for utskiftning. Jeg har høyttalere (B&W), som er over tyve år gamle, og som hverken har synlige eller hørbare preg av slitasje. Andre melder om gåent kantoppheng etter ti-femten år. Har sikkert også sammenheng med temperatur og luftfuktighet i lager- og lytterom.

Enkelte Dali-modeller (Helicon) har gitt problemer med at de har gått opp i limingen. Andre (Diva) har gitt problemer med at terminaler/kontakter innvendig har løsnet. Det siste problemet fikses enkelt, dersom du er litt nevenyttig.

Høyttalere har godt av mye/jevnlig bruk. 15K for 2 år gamle Mentor 6 høres for mye ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns 15k for to år gamle Mentor 6 høres ut som 2-3k for mye... kan jo godt være selger har kalkulert med litt prutningsmonn
    Å kjøpe et par år gamle høyttalere hadde jeg ikke vært særlig redd for. Som Alef nevner er det diverse som kan bli slitt over tid, men 2 år er ingen alder for høyttalere. Har selv hatt høyttalere som har vært både 10, 20 og 25år gamle uten særlige tegn på slitasje

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg har et par ganger opplevd noe lignende som deg. Jeg har også opplevd blærete bedrevitere. Fryktelig frustrerende. Heldigvis var det ikke butikkene som helhet det var noe feil ved, men ekpeditørene/selgerne. Når jeg har fått engasjert annen selger/butikksjef, har jeg fått god hjelp.
    Akkurat dette har jeg også opplevd. Veldig dumt at det skal være så stor forskjell på innstillingen til selgerne. Er de uforskammete i tillegg, blir det jo bare kaos...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei takker for svar.

Men om jeg skulle gått enda et hakk opp i pris, måtte jeg ha hatt ny forsterker da?

Vil det være stor merkbar forskjell fra c6 til lektor 8 uten å måtte gå inn for å høre det liksom? Bedre detaljnivå osv høres fint ut osv, men føler ikke jeg helt klarer se for meg hvordan det blir.

Får nok ta en tur til hifiklubben til uka å høre på de

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei takker for svar.

Men om jeg skulle gått enda et hakk opp i pris, måtte jeg ha hatt ny forsterker da?

Vil det være stor merkbar forskjell fra c6 til lektor 8 uten å måtte gå inn for å høre det liksom? Bedre detaljnivå osv høres fint ut osv, men føler ikke jeg helt klarer se for meg hvordan det blir.

Får nok ta en tur til hifiklubben til uka å høre på de
    Ja, du vil høre betraktelig forskjell selv om du ikke går inn for å høre det. Bedre detaljer, mere bass, bedre diskant og egentlig alt annet.
    Fikk ikke med meg åssen forsterker du hadde jeg :P ?
    Lektor 8 krever vel en del mer enn Concept 6 da den er en del større også, pluss at det ikke er så dumt å ha stål kontroll på en høyttaler

Side 429 av 743 FørsteFørste ... 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 425 426 427 428 429 430 431 432 433 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •