Dalis Entusiaster - Side 422

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 422 av 743 FørsteFørste ... 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 418 419 420 421 422 423 424 425 426 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 ... SisteSiste
Viser resultater 8,421 til 8,440 av 14850
    Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei. Bruker nå en emotiva xpa 2 til å drive ikon 8 og med van den hul cs-122 høyttalerkabel. Er veldig fornøyd med oppsettet, men har tenkt på å kanskje oppgradere høyttalerkabel med van den hul d-352 eller magnum. Er det noen som har hørt disse 3 kablene på Ikon 8 og har noen tanker om hvordan lyden forandret seg? Tenker da på alle frekvensområder.

Mvh Christian

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe
    Hei. Bruker nå en emotiva xpa 2 til å drive ikon 8 og med van den hul cs-122 høyttalerkabel. Er veldig fornøyd med oppsettet, men har tenkt på å kanskje oppgradere høyttalerkabel med van den hul d-352 eller magnum. Er det noen som har hørt disse 3 kablene på Ikon 8 og har noen tanker om hvordan lyden forandret seg? Tenker da på alle frekvensområder.

Mvh Christian
    Jeg har hatt Cs-122 på Ikon 8 som jeg synes funka bra men når jeg gikk over til Mentor så gikk jeg over til Magnum kablen. Noen sier det skal bli mer bass med Magnum'en, men jeg er enda litt skeptiker så det er bare å prøve en a og b test og se hva du oppdager av forskjeller.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe

Mvh Christian

Prøv deg litt frem, dra på demo eller lån kabler selv. Er mange skeptikere her inne, kanskje har de rett i mye de sier og tror, men min tolkning er:

Har du lyst på en bestemt kabel og føler at den er med å dra din egen følelse for anlegget et lite steg opp så er det bare å kjøre på. Spiller ingen rolle hva andre mener så lenge man er fornøyd selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg ville nok Prøvd Vincent, Ec, Abrahamsen, Parasound, Yamaha etc. Nad kan bli noe spiss/hard i toppen, den Parasounden du snakker om her funker nok bra det. Det er viktig med varmklang så da er de nevnte kandidatene verdt å titte på, du vil som regel finne mye av disse sakene på bruktmarkedet om du er int å spare noen kroner.

lest at noen av vincent forsterkeren kan være lys i toppen. vil dette å stemme på ikon mon tro. frister litt å gi opp å finne pre til røreffekten min og kjøpe stereoforsterker. forslag til kandidater opp til 10k?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    lest at noen av vincent forsterkeren kan være lys i toppen. vil dette å stemme på ikon mon tro. frister litt å gi opp å finne pre til røreffekten min og kjøpe stereoforsterker. forslag til kandidater opp til 10k?
    Vincent skal funke bra det, Ikon 8 er litt varmere enn sine brødre faktisk. Det er trolig en mulighet for at dette kan bli en god match, om du ser på denne:

Vincent - SA-T1 Valve stereo prestage

Ka du tro ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent skal funke bra det, Ikon 8 er litt varmere enn sine brødre faktisk. Det er trolig en mulighet for at dette kan bli en god match, om du ser på denne:

Vincent - SA-T1 Valve stereo prestage

Ka du tro ?

har ikon 7 jeg da varstereoforsterker til 10 k jeg tenkte på. ble litt rart skrevet. kansje e må vurderer som du foreslår å gå for en dyr pre.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikon 7 jeg da varstereoforsterker til 10 k jeg tenkte på. ble litt rart skrevet. kansje e må vurderer som du foreslår å gå for en dyr pre.
    Hvorfor ikke gå for Parasound eller noe da, er jo en del av dem på brukten innimellom så bare holdet penga klare så er mye gjort. Det er mange som har fått det de ønsker av lyd når dem parrer høytalerne sine med noe varmklang.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkt på parasound også. nettopp ferdig med å pusse opp så nå blir det fokus på anlegget fremover

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vincenten heller mer mot det mørke(varme),,byttet ut en hegel 200 mot vincent på jbl t260 og dette ble en mye varmere klang,og en del mer fundament så trur ikke du går feil med vincent og dali,,

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarand
    vincenten heller mer mot det mørke(varme),,byttet ut en hegel 200 mot vincent på jbl t260 og dette ble en mye varmere klang,og en del mer fundament så trur ikke du går feil med vincent og dali,,

takker for svar. hvilken vincent byttet du til sp331? har en røreffekt som e først vil prøve å finne pre til. holder på å gi opp i grunn :S

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar. hvilken vincent byttet du til sp331? har en røreffekt som e først vil prøve å finne pre til. holder på å gi opp i grunn :S
    ja sp-331 og sa-31 som pre. har du ikke noen du kunne fått lånt en pre av og testet da

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 5.1 surround oppsett - FINN Torget

Hva sier de filmglade om dette settet, selv synes jeg det hadde en meget snill pris så det er noe å tenke på.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier de filmglade om dette settet, selv synes jeg det hadde en meget snill pris så det er noe å tenke på.
    Gromt det der, flott pris som du også nevner! Dog litt trist farge, liker de bedre i kirsebær.. Men du kan jo investere i en porr-bio på soveromet Roger..? :lol:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Gromt det der, flott pris som du også nevner! Dog litt trist farge, liker de bedre i kirsebær.. Men du kan jo investere i en porr-bio på soveromet Roger..? :lol:
    Jeg bor på en liten plan så her er det ikke plass til noe mini bio på rommet gitt, er ikke sjans i helv. så slik er det med den saken selvom det kan være et ønske for fremtiden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har de avslørt en ny Dali hemmelighet, Dali Ikon MK2 vil komme til HFK sine butikker i nær fremtid. Etter forbedringene som er nevnt så er dette helt klart en spennende høytalerserie jeg ønsker å se nærmere på, ser virkelig frem til å ta en lytt på disse flotte sakene som kommer. Om noen får en demo på disse så kom gjerne med innspill hva dere synes, har troen på at denne serien vil ta Dali til nye høyder igjen. Den gamle Ikon serien er på vei ut og erstatta med MK2 som er en oppgradert del, men for all del folkens så er dette strålende nyheter.

Link til nyheten:
    DALI IKON MK2 – Dansk succeshøjttaler i ny udgave | Hi-Fi Klubben

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,546
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nede på klubben her i Danmark og hørte på Ikon 6 mk2 idag.

De var akkurat kommet opp av esken og koblet til, så de er LANGT ifra innspilt.
    Oppsettet i min HiFi-klubb er genialt.
    Det står en rekke på 5 høytalermodeller ved siden av hverandre.
    Og ved hjelp av et switch board aktiverer man det paret man vil.
    Altså en lynrask omkobling mellom de forskjellige parene.

Vi testet følgende par:
    BW CM9
    Ikon 6 mk2
    Mentor 5
    Mentro 6

Så rett ved siden av stod Ikon 5 mk1 koblet opp.

Det jeg erfarte om Ikon 6 mk2:

Synes de havner mellom Ikon mk1 og Mentor.
    De har arvet en del fra Mentor.
    Bassen var litt fastere og mere punchy.
    Diskanten er mindre skrikenende.
    De store elementene er HELT like synsmessig til Mentor sine elementer.
    Butikksjefen bemerket ovenfor meg at mye var lånt fra Mentor, men tingene bak membranen vi ikke så, var litt forskjellige. De hadde tatt opp med Dali om det var Mentor-elementer eller ej. Men det er altså elementer som er et steg opp fra Ikon mk1 men ikke fult så gode som Mentor sine.

Diskanten, og igjen synsmessig, er litt forandret fra Ikon mk1.
    Domen var en lys sølv farge, uten at det behøver å bety så mye.
    Og hvis jeg ikke husker feil, så er formen på diskantmodulen litt forskjellig fra mk1. Men igjen, det behøver ikke bety noe.

Ikon mk1 har en "stor" bassport foran"
    Ikon mk2 har en mindre bassport foran, og en tilsvarende bassport bak.
    Så jeg regner med mk2 skal litt ut fra bakvegg.
    (Mine mk1 trives best helt opp mot bakvegg i min stue).

Design:
    Ugh!!!!
    Her ble jeg skuffet.
    Har i dag Lys valnøtt, på mine mk1. Har alltid likt rosewood, cherry og andre lidt mørke trearter. (Husk ikon har kun vinyl, men med mønster).
    Uansett. mk2 kommer i sort, lys eik og en farge jeg har glemt. Men de var for meg helt uinteressante. Og den sorte var med en slags trestruktur, men den var bare ikke pen.
    Butikksjefen utelukket ikke flere fargevarianter på sikt, for på kskene var det 6 punter for fargevalg, men kun de 3 øverste hadde fargeindikator på innhold i esken.

Så alt i alt er den et steg nærmere Mentor. Men best av alt for min del. Minde skrikende i diskant, og mer kontant bass.

Her nede går Ikon 7 mk1 for 10.600,- DKK og nye mk2 for 12.600,- DKK.
    Så litt opp i pris går de jo.

Det var det lille jeg fikk med meg etter en kort 30 minutters seanse.
    Og det er jo ikke til å legge skjul på siden nå dette er en dali-tråd.
    Mentor 6 smeltet meg helt.

lineup-en jeg nevnte var jo BW CM9, Mentor 5, Mentor 6, Ikon 6 mk2 og Ikon 5 mk1.
    Når vi kjørte CM9 og Mentor 6 som AB-test var det helt tydelig for meg at Mentor var og solid nivå over CM9.
    Jeg ville også valgt Mentor 5 foran Ikon 6 mk2.

Så min prioriteringsliste av høytalerene ville vært
    Mentor 6
    Mentor 5
    Ikon 6 mk2
    CM9
    Ikon 5

Og jeg er faktisk usikker på Ikon 5 vs CM9 pga de stod på forskjellige steder, og ikke ble så direkte sammenlignbare.

Men alt i alt. Ikon mk2 et spennede valg. Jeg har i alle fall lagt mine Ikon mk1 på brukten i håp om å skaffe meg Ikon 7 mk2.
    Men blir det ikke høytalerskifte i denne omgang gjør det ikke så mye.
    Da vil jeg heller spare opp til Mentor 6 på sikt, for de gikk virkelig til hjerte på meg.
    Og pent møbel er de også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Var nede på klubben her i Danmark og hørte på Ikon 6 mk2 idag.

De var akkurat kommet opp av esken og koblet til, så de er LANGT ifra innspilt.
    Oppsettet i min HiFi-klubb er genialt.
    Det står en rekke på 5 høytalermodeller ved siden av hverandre.
    Og ved hjelp av et switch board aktiverer man det paret man vil.
    Altså en lynrask omkobling mellom de forskjellige parene.

Vi testet følgende par:
    BW CM9
    Ikon 6 mk2
    Mentor 5
    Mentro 6

Så rett ved siden av stod Ikon 5 mk1 koblet opp.

Det jeg erfarte om Ikon 6 mk2:

Synes de havner mellom Ikon mk1 og Mentor.
    De har arvet en del fra Mentor.
    Bassen var litt fastere og mere punchy.
    Diskanten er mindre skrikenende.
    De store elementene er HELT like synsmessig til Mentor sine elementer.
    Butikksjefen bemerket ovenfor meg at mye var lånt fra Mentor, men tingene bak membranen vi ikke så, var litt forskjellige. De hadde tatt opp med Dali om det var Mentor-elementer eller ej. Men det er altså elementer som er et steg opp fra Ikon mk1 men ikke fult så gode som Mentor sine.

Diskanten, og igjen synsmessig, er litt forandret fra Ikon mk1.
    Domen var en lys sølv farge, uten at det behøver å bety så mye.
    Og hvis jeg ikke husker feil, så er formen på diskantmodulen litt forskjellig fra mk1. Men igjen, det behøver ikke bety noe.

Ikon mk1 har en "stor" bassport foran"
    Ikon mk2 har en mindre bassport foran, og en tilsvarende bassport bak.
    Så jeg regner med mk2 skal litt ut fra bakvegg.
    (Mine mk1 trives best helt opp mot bakvegg i min stue).

Design:
    Ugh!!!!
    Her ble jeg skuffet.
    Har i dag Lys valnøtt, på mine mk1. Har alltid likt rosewood, cherry og andre lidt mørke trearter. (Husk ikon har kun vinyl, men med mønster).
    Uansett. mk2 kommer i sort, lys eik og en farge jeg har glemt. Men de var for meg helt uinteressante. Og den sorte var med en slags trestruktur, men den var bare ikke pen.
    Butikksjefen utelukket ikke flere fargevarianter på sikt, for på kskene var det 6 punter for fargevalg, men kun de 3 øverste hadde fargeindikator på innhold i esken.

Så alt i alt er den et steg nærmere Mentor. Men best av alt for min del. Minde skrikende i diskant, og mer kontant bass.

Her nede går Ikon 7 mk1 for 10.600,- DKK og nye mk2 for 12.600,- DKK.
    Så litt opp i pris går de jo.

Det var det lille jeg fikk med meg etter en kort 30 minutters seanse.
    Og det er jo ikke til å legge skjul på siden nå dette er en dali-tråd.
    Mentor 6 smeltet meg helt.

lineup-en jeg nevnte var jo BW CM9, Mentor 5, Mentor 6, Ikon 6 mk2 og Ikon 5 mk1.
    Når vi kjørte CM9 og Mentor 6 som AB-test var det helt tydelig for meg at Mentor var og solid nivå over CM9.
    Jeg ville også valgt Mentor 5 foran Ikon 6 mk2.

Så min prioriteringsliste av høytalerene ville vært
    Mentor 6
    Mentor 5
    Ikon 6 mk2
    CM9
    Ikon 5

Og jeg er faktisk usikker på Ikon 5 vs CM9 pga de stod på forskjellige steder, og ikke ble så direkte sammenlignbare.

Men alt i alt. Ikon mk2 et spennede valg. Jeg har i alle fall lagt mine Ikon mk1 på brukten i håp om å skaffe meg Ikon 7 mk2.
    Men blir det ikke høytalerskifte i denne omgang gjør det ikke så mye.
    Da vil jeg heller spare opp til Mentor 6 på sikt, for de gikk virkelig til hjerte på meg.
    Og pent møbel er de også.
    Dette var en kjempeflott informasjon til folket, selv synes jeg den nye Ikon serien ser veldig bra ut. Jeg selv har ikke noen planer for utskiftninger, men for andre som tenker på oppgradering så er det noe å tenke på. Når disse Mk2 får Mentor kvaliteter sier det seg selv at dem må bli bra, Ikon 6 mk2 vil koste ca. 10.000kr i Norge som jeg synes er en god pris for skikkelig kvalitet.

Du burde ta Mentor 6 i ditt oppsett engang i fremtiden for det er en høytaler som aldri skuffer på noen måte, er en grunn til at jeg havnet på denne serien selv. Stylus her på forumet har også vært en Mentor 8 fan, men nå sitter han hjemme og koser seg med sine M6 høytalere. Det er moro at slike høytalere kan falle så i smak hos oss mennesker flest, selv skal jeg ta en skikkelig lytt på disse Mk2 sakene når jeg får muligheten til det. Det hadde vært moro med ny Mentor serie som hadde Helicon kvaliteter i seg, men det er bare å vente så kanskje det kan skje noe på den siden også. Hvem vet hva Dali vil finne på i fremtiden.....

Uansett så håper jeg at lytterunden din gav mersmak på dette, vi har faktisk switch metode på høytalere her i norge også.

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Dali entusiaster!

oppgraderinger i min stereo = nye høyttalere

hva sier folket her!

en lite vote over hvilken høyttaler jeg skal ha...

Mentor 5
    Mentor 6
    Helicon 300

Hva skal S0und's spare til ? 8)

og tror dere det passer godt sammen med en større cambridge modell ?
    står med en for hånden som jeg kan få kjempe billig! og lurer på om jeg bare skal kline til!!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    Hei Dali entusiaster!

hva sier folket her!

Mentor 5
    Mentor 6
    Helicon 300

og tror dere det passer godt sammen med en større cambridge modell ?
    står med en for hånden som jeg kan få kjempe billig! og lurer på om jeg bare skal kline til!!
    Jeg ville valgt noe annet enn Cambridge som elektronikk til Dali, dem kan virke litt spinkle i lyden så man får kanskje ikke det lydbildet man ønsker. Når du skal ha deg høytalere så ville jeg holdt en knytneve på Mentor 6, den gir deg mest for pengene. Helicon er litt mer kresen på elektronikken og kan virke litt for korrekt i lyden, men ville da hørt på disse modellene før evt kjøp siden det er ørene dine som skal leve med disse.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,546
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S0und's
    Hei Dali entusiaster!

hva sier folket her!

Mentor 5
    Mentor 6
    Helicon 300

Jeg har ikke hørt Helicon 300, men kan si såpass som at Mentor 6 foran Mentor 5 ANY DAY!

Når vi switched mellom Mentor 5 og 6, så var det rimelig stor forskjell.
    Straks Mentor 6 kom på, så ble det en god del mer "kjøtt på beinet" i musikken.
    Så pass markant forskjell at jeg med Mentor 5 i stuen alltid ville satt og drømmet litt om 6-eren likevel.

Prismessig er det vel ca 10% som skiller Mentor 5 og 6. Men jeg synes det er langt mere enn 10% mere fylde i lyden fra Mentor 6.

Men som nevnt, jeg har ikke hørt Helicon 300.

Side 422 av 743 FørsteFørste ... 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 418 419 420 421 422 423 424 425 426 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •