Dalis Entusiaster - Side 414

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 414 av 743 FørsteFørste ... 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 410 411 412 413 414 415 416 417 418 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 ... SisteSiste
Viser resultater 8,261 til 8,280 av 14850
    Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ghandi
    Ja, det sies så. Du kan lese mer på .:www.dussun.com_׿Խ¼¼Êõ ÕæʵÑÝÒï
    Likte oppbygningen på den der... låter den bra?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    lurer meg på om jeg skal dra en basspetter (http://avforum.no/minhifi/show.php/basspetter) bare med ikon 2 fra gulv til tak :P
    Da lider du med andre ord og jeg har ikke annet å si der altså, synes det er litt drøyt å fylle et rom med CV høytalere. Holder det ikke med et par 1515 er det noe galt et sted.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Da lider du med andre ord og jeg har ikke annet å si der altså, synes det er litt drøyt å fylle et rom med CV høytalere. Holder det ikke med et par 1515 er det noe galt et sted.

hehe han sitter nok med hørselvern å db måler når han "ser" på musikken sin
    så et par filmer på youtube av en gjeng med CV entusiaster :P de fleste videoene var komentert med "se så rått det spiller" :P de høttalerne er bygget for en ting å det er låveparty på voss

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe han sitter nok med hørselvern å db måler når han "ser" på musikken sin
    så et par filmer på youtube av en gjeng med CV entusiaster :P de fleste videoene var komentert med "se så rått det spiller" :P de høttalerne er bygget for en ting å det er låveparty på voss
    Det er greit med CV altså men man har mistforstått om man trenger 4 par høytalere i front for å duge, vil jeg nesten påstå at man er noe basskåt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit med CV altså men man har mistforstått om man trenger 4 par høytalere i front for å duge, vil jeg nesten påstå at man er noe basskåt.
    Stakkars HK'en i midten der ser litt flau ut :P jaja hobby er hobby :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef
    veldig snilt av Stylus å ta med forsterkern sin hjem til meg så vi endelig kunne dele opplevelsene med dere her på tråden. Lyden og akustikken er et enormt tema som på mange måter ikke har noen fasit, det er masse skriverier fra diverse magasiner, forum og nett rundt lyd etc. Er faktisk mange som ikke skjønner alle disse begrepene. Da er det kanskje en ide å prøve ut det man har av utstyr "leke" med det, gjerne låne noe komponenter fra venner og nære og se resultater. Noen ganger er det kjempepluss og noenganger kan det bli ren nedtur, men når vi fikk testa dette så er jo saken den at vi ikke kommer til å trenge en ekstra effekt ved vanlig lydnivå. Det er jo alltid noen som liker fest og brøl så da kan de prøve mer guffe. Ikke sant?

Det var moro å høre forskjellen over kontrollen som foregikk over de høyere nivåer. Vi gikk jo tilbake til gamle anlegget etterpå og fikk vite forskjellen og
    så at ting kan bli bedre, men nødvendigvis ikke vits med en investering i et effekttrinn til i denne heimen.

Når det kommer til boomy bass så er mye av fjernet ved hjelp av plasseringer, høytalerne skal være riktig plassert i følge lytteposisjonen. Stylus satt i sweetspot mens jeg justerte høytalerne etter der det låt best, nå har vi klart å sentrere artister og muligheter for å peke ut bandet hvor de befinner seg i lydbildet. Akustikk er vi begge grønne på området så her må man prøve seg frem, ellers vi har prøvd oss frem og laget en mal på dette og vi sa oss fornøyd med jobben. Det var en liten morsom sak som skjedde under justeringen at vokalisten forvant veldig ut av midten når jeg vridde på høyre høytaler. Var som hun bare gikk ut fra lydbildet... Litt snodig opplevelse men slik kan det gå når ikke alt er riktig plassert, rom og akustikk er en ting som aldri blir 100% om ikke tiltak prøves ut.
    Tester og erfaringer med Dali er alltid velkomne her hos oss entusiaster. Takk for innsatsen, og som sagt; det var artig å lese. Stylus virker å være en hyggelig fyr. Det gjør du også. Tviler ikke på at dere trives i lag.

En del av hobbyen har en fasit, og en del har det ikke. Det finnes mange fakta å forholde seg til, og mye er basert på skjønn og smak og behag. Folk har ulike behov, og en del vil ha utstyr som kan brukes til både hverdags og fest. Vi er helt enige om dette, men fest og brøl forutsetter ikke de hi-fi-parametrene som dere vurderer i forhold til. For å si det på en annen måte: Hvis du spiller på grensen av hva Mentor 8 og den ene forsterkeren kan klare, så blir det ikke mer fest og moro av å bruke to forsterkere i stedet for én, om da ikke svekket hørsel er moro. Rommet, hvis det er en moderat stor stue, vil ødelegge moroa lenge før den ene forsterkeren din og Mentor 8 serverer så dårlig lyd at disse blir en festbrems. Ørene dine vil gjøre det samme. Grunnene er enkle: Vegger, gulv og tak reflekterer lydbølger som blander seg med lydbølgene som kommer ureflektert, direkte fra høyttalerne. Det er grenser for hva ører kan tåle, før det går på helsa løs. Dette er fasit, og ikke interessant å diskutere.

Skal to forsterkere være å foretrekke, så må disse altså yte på andre ting enn marginalt bedre kontroll på høyttalerne (basselementene) ved grisehøyt volum. Devilej er inne på det som kan være interessant, og som dere også for så vidt er inne på når dere konkluderer med at forskjellene ved normal bruk av to og én forsterkere ikke er nevneverdige, men dette har altså med hi-fi å gjøre – ikke med brøl og sjokkskader under en fest.:wink:

Når det gjelder fintuning av lydbildet vha. høyttalerplassering, så er det smartest å sitte der du vanligvis lytter til musikk. Stylus og du burde ha byttet plass, dvs. han burde ha vært den som flyttet på høyttalerne, mens du satt i sweetspot. Så kunne du gjort deg opp en egen mening uten å være for påvirket av de føringer som Stylus måtte gi.

Artig å høre at dere opplevde så store forskjeller som dere gjorde bare ved å dreie litt på én høyttaler, for jeg har opplevd noe lignende med bare få graders dreining. Det samme kan sies om avstand til frontvegg (vegg bak høyttaler). Jeg erfarte senest for en knapp uke siden, i forbindelse med bytte av kabler, hvor radikalt bildet klappet sammen når høyttalerne kom for nærme vegg. Jeg endte på en avstand på 105 cm som den beste. Det var tålelig til rundt 85 cm, men der fra og inn skjedde det dramatiske endringer for hver 2-3 cm.

Botemidler mot boomy bass har vi vært inne på mange ganger før, men ett tips som kanskje ikke har vært nevnt her i denne tråden er det å svekke energien fra portene med sugerør. Ta en bunt sugerør, skjær rørene i passe lengde, sett strikk rundt bunten, og putt den i porten. Alternativt kan du bruke en sokk eller skumgummipute, men slikt vil kanskje bevare for mye av energien inne i kassen, og derfor låte litt for tamt og innestengt.

Jeg har sagt det før, og det er mulig du vil oppfatte dette som gnål, men det får stå sine prøve: Det kan være smart å teste ut ulike lytterposisjoner. I stedet for å flytte rundt på høyttalerne, så flytt stol/sofa du vanligvis sitter i, eventuelt kan du lene deg godt framover, hvis du ikke gidder å flytte på møbler. Vi snakker her om forskjeller som kan være ganske store. Avstand til vegg bak lytterposisjon kan nemlig være minst like kritisk som avstand fra høyttaler til vegg. Hvis du flytter sofa ut fra vegg, så vær oppmerksom på resonanser fra rommet under og bak sofa. Dette rommet kan gjøre lyden overraskende ullen og underlig urein. Store planter og bokhyller bak høyttaler og i hjørner kan også hjelpe. I og med at det virker som du nesten er i mål, så er det kanskje ikke så mye som skal til. Uansett, lykke til, for boomy bass er noe dritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av høytalere i litt høyere prisklasse

Det har vært mye spennende å lese her de siste dagene!

Lurte på om noen hadde erfaringer i neste prissjikt - fra Mentor 8 og oppover. Tenker da på både Hilcon 400/800 og MS4/5. Hvis man har 40-70' man kan bruke - hva kjøper man? Jeg har 60 m2 å spille på.
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / MDAC / Mac Mini / Samsung UE65HU7505

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har rimelig grei teknisk innsikt i hifi verdenens mystikk å mysterium Alef? har et spørsmål som sikkert treffer bra i ditt kunskapspekter? det angår dette med oppgitt volum fra forsterker sin side.. jeg har for meg 2 forsterkere... en denon hjemmekino reciever å en vincent stereo forsterker begge oppgir volum i -xxdb men det som forundrer meg veldig er at denon'en må opp i -15db for å tilfredstille meg på lyttevolum mens vincent'en begynner å spille veldig høyt på rundt -30db og når begge står på -60db så er denon'en så og si helt tyst mens vincent'en fortsatt gir fra seg "bakgrunns lytte volum". det går fortsatt an å høre hele lydbilde tydelig på -90db med vincent'en... hvordan kan det ha seg? er det ikke meningen at -xxdb skal være en standardisert indikasjon på hva volum som spilles i?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enyone?

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..jeg må lære å holde meg unna denne tråden!

Men når jeg først er her: Det begynner å bli omsatt en del Helicon 400 mk1 på brukten og det er løgn å si at jeg ikke er helt på kanten til å handle. Dette er jo "omfangsrike" høyttalere, hvor stort rom bør man stille til disp? Legger inn søknad på utbygging av hus i løpet av april/mai, greit å få planlagt litt.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har rimelig grei teknisk innsikt i hifi verdenens mystikk å mysterium Alef? har et spørsmål som sikkert treffer bra i ditt kunskapspekter? det angår dette med oppgitt volum fra forsterker sin side.. jeg har for meg 2 forsterkere... en denon hjemmekino reciever å en vincent stereo forsterker begge oppgir volum i -xxdb men det som forundrer meg veldig er at denon'en må opp i -15db for å tilfredstille meg på lyttevolum mens vincent'en begynner å spille veldig høyt på rundt -30db og når begge står på -60db så er denon'en så og si helt tyst mens vincent'en fortsatt gir fra seg "bakgrunns lytte volum". det går fortsatt an å høre hele lydbilde tydelig på -90db med vincent'en... hvordan kan det ha seg? er det ikke meningen at -xxdb skal være en standardisert indikasjon på hva volum som spilles i?
    Øhh, er nok på litt tynn is her, men dB-tallet skal vel være det forforsterkeren demper kildens signal med. Grunnen til at lydstyrke varierer på samme demping regner jeg med har med forsterkerens inngangsfølsomhet å gjøre. Dette betyr jo ikke noe i praksis, før man er der at man ikke får det høyt nok (eller lavt nok).

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Øhh, er nok på litt tynn is her, men dB-tallet skal vel være det forforsterkeren demper kildens signal med. Grunnen til at lydstyrke varierer på samme demping regner jeg med har med forsterkerens inngangsfølsomhet å gjøre. Dette betyr jo ikke noe i praksis, før man er der at man ikke får det høyt nok (eller lavt nok).
    Bra svar forsto litt mer nå

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger Dali egne ting som man kan bruke i bassportene isteden for sokker, underbukser og sugerør....? Eventuelt ett annet firma som lager til flere typer høytalere?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe
    Selger Dali egne ting som man kan bruke i bassportene isteden for sokker, underbukser og sugerør....? Eventuelt ett annet firma som lager til flere typer høytalere?
    Jeg vet ikke om noe så her er det kreativiteten som spiller et puss, men så lenge det funker med sokker og alt det der så får man bare ta det som henger nærmest.

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om noe så her er det kreativiteten som spiller et puss, men så lenge det funker med sokker og alt det der så får man bare ta det som henger nærmest.
    Tja, men skulle tro det var ett marked for disse. Kanskje man får utvikle noe selv og ta en tidlig pensjon8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe

Det finnest noe skummgummi knotter med forskjellig demping som er ganske universale

Komplett.no - Proson Bass port puter

prøvde å finne noe på avshop og men var ikke stort å oppdrive der..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth
    Det har vært mye spennende å lese her de siste dagene!

Lurte på om noen hadde erfaringer i neste prissjikt - fra Mentor 8 og oppover. Tenker da på både Hilcon 400/800 og MS4/5. Hvis man har 40-70' man kan bruke - hva kjøper man? Jeg har 60 m2 å spille på.
    Mentor er for folk flest, "bedre" opplevelse på normale innspillinger og pop. Helicon krever mer av utstyret ellers, og har en litt mindre basstrykk enn f.eks Mentor 6 og 8, mer hifikorrekt er den nok. MS serien kjenner jeg for lite, men den er vel ENDA hakket mer hifi enn Helicon.

Har selv Helicon 800m2, men hører da mye på Kari Bremnes, Leonard Cohen og til tider Korn, metallica o.l. Mange av innspillingene til disse er veldig bra, på de mindre bra innspillingene må jeg bruke litt juks på Lyngdorf Preampen for å få det til å låte skikkelig bra!

Mentor 6 og 8 er mye mindre følsome (vil ikke si de er dårligere)

Test i Lyd og bilde gir ganske riktig inntrykk:
    Test av Dali Helicon 800 mkII Gulvhøyttaler - Lyd og Bilde

Mentor 8 og Helicon 800mk2, samt IKON 8 testes .

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnest noe skummgummi knotter med forskjellig demping som er ganske universale

Komplett.no - Proson Bass port puter

prøvde å finne noe på avshop og men var ikke stort å oppdrive der..
    mulig disse er for å tette hele porten... men finnes også noen som er "hul" med forskjellig størrelse på hullet skal se hvor det er mulig å få tak i slike.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg har både Ikon 6 og Mentor 6. Jeg er ikke overrasket over at folk kan mene at diskanten hos Ikon 6 kan låte bedre enn den hos Mentor 6, for jeg er faktisk enig, men altså med visse forbehold. Det spørs nemlig hva du mener med "bedre". Byggekvalitet og konstruksjonsprinsipper er temmelig like, om ikke identiske. Det samme er hovedinntrykket av lydkvaliteten på diskantene isolert sett, mens integreringen i totalbildet byr på noen nyanseforskjeller. Forskjellene skyldes trolig ulik byggekvalitet på kasse og innvendig demping. Muligens også noen forskjeller på delefiltrene, men dette har jeg ikke detaljkunnskaper nok til å mene så mye om.

Forskjellene arter seg slik for meg at Ikon 6 låter uslåelig luftig og delikat i toppen ved lave volumer. Diskanten hos Ikon 6 er mer "himmelstrebende", det vil si det virker som den beveger seg vertikalt; strekker lydbildet oppover, mens diskanten hos Mentor er litt mer rett fram og beveger seg i horisontalplanet mot lytterposisjon. Diskanten hos Mentor har med andre ord litt mer trøkk og gir illusjon av litt lavere høyde enn hva Ikon 6 gjør. En annen ting, som taler til Mentor 6 sin fordel, er at diskanten hos denne er bedre integrert i det totale lydbildet, noe som gjør dette bildet mer helhetlig/homogent. Diskanten hos Ikon 6 kan stikke seg mer ut og påkalle seg mer oppmerksomhet ved pådrag, noe som er veldig velkomment når det spilles på lave volumer. Foretrekker du lavt volum og god høyde på lydbildet, så er diskanten hos Ikon 6 best. Til all annen bruk, og med andre preferanser enn høyde på lydbilde, er diskanten til Mentor 6 best. Alt i alt er Mentor 6 en udiskutabelt vesentlig bedre høyttaler enn Ikon 6, men dette skulle da også bare mangle, den store forskjellen i pris tatt i betraktning. Selgeren hos HFK har altså sitt på det tørre, men han burde selvsagt ha gjort oppmerksom på forbeholdene.

Takk for ett veldig godt svar !
    Jeg skjønner litt mer nå ihvertfall

Side 414 av 743 FørsteFørste ... 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 410 411 412 413 414 415 416 417 418 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •