Dalis Entusiaster - Side 413

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 413 av 743 FørsteFørste ... 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 409 410 411 412 413 414 415 416 417 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 ... SisteSiste
Viser resultater 8,241 til 8,260 av 14842
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus

2. Hvis du leser en gang til så kom vi veldig klart frem til at ved normale volum så har 2250 mer enn nok kontroll. Vi prøvde, og fant ut at på voldsomme volumer var det greit med en til, men samtidig er det noe Waters igrunn ikke trenger pga at han ikke hører på så høyt...

3. Hvis vi hadde testet Mentor 8 på feks en NC2125 vs 2stk NC 2125, tror jeg forskjellen hadde vært større også på lave volumer. Vi fant ut at NC 2250 har nok krefter på vanlige volumer, og at en til ikke var nødvendig.

6. Ikke lag det mer vanskelig enn det er. Selvsagt kan man sette pris på vidt forskjellige ting i vidt forskjellige settinger. Her var det snakk om god lyd i stua til Waters, med hans elektronikk, høyttalere og cder.
    2. OK. Jeg lurte på noe av det samme som Devilej spurte om, men du har nå svart greitt på dette. Syns det er mer interessant å høre om hvordan ting er ved normal bruk, enn om sjokkskader og brede glis ved sjukt høye volumer.

3. Ja, der har du et poeng. Minimum effekt er vel så interessant som maks effekt.

6. Det er dere som gjør det vanskeligere enn det er. Jeg har lenge ment at fokus på for mye effekt og for store høyttalere i beste fall er bortkastet tid og penger. I verste fall får du vesentlig dårligere resultat og mindre tid og penger til musikk, enn med god nok effekt og passe store høyttalere.:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    2. OK. Jeg lurte på noe av det samme som Devilej spurte om, men du har nå svart greitt på dette. Syns det er mer interessant å høre om hvordan ting er ved normal bruk, enn om sjokkskader og brede glis ved sjukt høye volumer.

3. Ja, der har du et poeng. Minimum effekt er vel så interessant som maks effekt.

6. Det er dere som gjør det vanskeligere enn det er. Jeg har lenge ment at fokus på for mye effekt og for store høyttalere i beste fall er bortkastet tid og penger. I verste fall får du vesentlig dårligere resultat og mindre tid og penger til musikk, enn med god nok effekt og passe store høyttalere.:twisted:
    Helt klart! Tror kanskje du har nevnt noe om det du og? At Mentorene dine har glimrende egenskaper ved mer lavmælt og rolig lytting?
    Det er jo forsåvidt ikke alltid man setter seg ned og lytter veldig, men har på noe musikk litt i bakgrunnen.

hehehe, vi ser hva du og mange andre skriver vet du, Alef Vi måtte bare teste helt uavhengig av hva vi har lest og hørt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi måtte bare teste helt uavhengig av hva vi har lest og hørt.
    Kanskje det mest fornuftige jeg har lest her inne på en stund

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Kanskje det mest fornuftige jeg har lest her inne på en stund

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart! Tror kanskje du har nevnt noe om det du og? At Mentorene dine har glimrende egenskaper ved mer lavmælt og rolig lytting?
    Det er jo forsåvidt ikke alltid man setter seg ned og lytter veldig, men har på noe musikk litt i bakgrunnen.

hehehe, vi ser hva du og mange andre skriver vet du, Alef Vi måtte bare teste helt uavhengig av hva vi har lest og hørt.
    Ja, flere ganger. Enda mer imponert er jeg av Ikon 6 sine egenskaper ved lavt volum, men det er ikke utenkelig at den vanen jeg hadde innarbeidet over mange år med B&W Matrix, som må ha temmelig mye pådrag før de åpner opp for detaljer og dybde, kan spille en rolle for begeistringen. Denne vanen var nemlig slett ikke så vond å vende, men tvert om føltes det som en befrielse å få noe annet enn disse tilbakelente høyttalerne, som alt i alt slett ikke er så dårlige, at jeg ikke hadde det fett med dem i mange, mange år.

Det er en sunn innstilling. Du må ikke tro på alt du leser og hører – og slett ikke på hva jeg måtte formidle av synsing og erfaringer. Jeg har ikke stort av kunnskap om dette. Har ikke engang så mye som prøvd bi-amping, hverken her hjemme, eller hos andre. Jeg har aldri hørt Mentor 8. Jeg liker at ting er enkelt og forståelig. Kanskje derfor jeg foretrekker å gjøre ting mindre vanskelig og omstendelig enn dere som virkelig går inn for dette med testing og greier, men helt sikkert derfor jeg også spør og graver når jeg ikke får det dere eksperter sier til å rime. Vil jo gjerne finne ut om jeg er helt på jordet når jeg selv ikke finner det bryet verdt å prøve bi-amp, eller Mentor 8. :-D

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef
    Det vi skulle frem til i testen vår er forskjellen med en og to effekter på laget, konklusjonen er om man ønsker å spille grisehøyt med kontroll så ta to men om man er den normale lytter så holder en i massevis. Vi har ikke så mye penger vi kan bruke på hifi og lyd så derfor eksperimentere med det vi har liggende, veldig snilt av Stylus å ta med forsterkern sin hjem til meg så vi endelig kunne dele opplevelsene med dere her på tråden. Lyden og akustikken er et enormt tema som på mange måter ikke har noen fasit, det er masse skriverier fra diverse magasiner, forum og nett rundt lyd etc. Er faktisk mange som ikke skjønner alle disse begrepene. Da er det kanskje en ide å prøve ut det man har av utstyr "leke" med det, gjerne låne noe komponenter fra venner og nære og se resultater. Noen ganger er det kjempepluss og noenganger kan det bli ren nedtur, men når vi fikk testa dette så er jo saken den at vi ikke kommer til å trenge en ekstra effekt ved vanlig lydnivå. Det er jo alltid noen som liker fest og brøl så da kan de prøve mer guffe. Ikke sant?

Det var moro å høre forskjellen over kontrollen som foregikk over de høyere nivåer. Vi gikk jo tilbake til gamle anlegget etterpå og fikk vite forskjellen og
    så at ting kan bli bedre, men nødvendigvis ikke vits med en investering i et effekttrinn til i denne heimen. Hadde vært veldig moro å ta en test på mindre forsterkere og en stor, ta den minste og kjøre diskanter og mellomtoner og den andre får ta for seg basser. Lite eksperiment som kanskje andre vil prøve ut og dele med oss her.

Når det kommer til boomy bass så er mye av fjernet ved hjelp av plasseringer, høytalerne skal være riktig plassert i følge lytteposisjonen. Stylus satt i sweetspot mens jeg justerte høytalerne etter der det låt best, nå har vi klart å sentrere artister og muligheter for å peke ut bandet hvor de befinner seg i lydbildet. Akustikk er vi begge grønne på området så her må man prøve seg frem, ellers vi har prøvd oss frem og laget en mal på dette og vi sa oss fornøyd med jobben. Det var en liten morsom sak som skjedde under justeringen at vokalisten forvant veldig ut av midten når jeg vridde på høyre høytaler. Var som hun bare gikk ut fra lydbildet... Litt snodig opplevelse men slik kan det gå når ikke alt er riktig plassert, rom og akustikk er en ting som aldri blir 100% om ikke tiltak prøves ut.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett har jeg nok endret litt preferanser de siste par årene. M6 virker som en glimrende kandidat nå!
    Hva hadde du før?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hadde vært veldig moro å ta en test på mindre forsterkere og en stor, ta den minste og kjøre diskanter og mellomtoner og den andre får ta for seg basser. Lite eksperiment som kanskje andre vil prøve ut og dele med oss her.
    Hvis man skal begi seg ut på det, betinger det at begge forsterkerne spiller like høyt. Det er vel lettest å forsikre seg om ved å bruke 2 like slik dere gjorde.

Når det gjelder testen deres, er det vel ikke voldsomt mye mer krefter til bassene i deres eksperiment siden mellomtone og diskantene ikke trekker så mye strøm. Dumt at dere ikke også testet den vertikale varianten.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvis man skal begi seg ut på det, betinger det at begge forsterkerne spiller like høyt. Det er vel lettest å forsikre seg om ved å bruke 2 like slik dere gjorde.

Når det gjelder testen deres, er det vel ikke voldsomt mye mer krefter til bassene i deres eksperiment siden mellomtone og diskantene ikke trekker så mye strøm. Dumt at dere ikke også testet den vertikale varianten.
    Den vertikale kan vi ta ved en annen anledning så vi skal nok få til noe med tiden på det også.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er selvfølgelig helt avgjørende. Ser på produsentens sider at Mentor 8 har en nominell impedans på 6 ohm, men det står ingenting om hvor langt ned de tipper på max
    Standard Dali konstruksjoner har ikke noe voldsomme variasjoner ifra sin nominelle impedans.

Newcomer Ghandi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Startskuddet har gått!

Etter å ha kjøpt Dali Helicon tiligere i år har jeg brukt en del tid på dette. Som nybegynner blir det litt prøving og feiling. Har nå fått satt opp et brukbart anlegg, kom i mål i forigårs da forsterkeren var i hus. Antakelig et litt radikalt valg, Dussun V8i. Kjøpt 1 år gammel, ferdig innspilt. Etter å ha lyttet noen timer må jeg si meg enig med mange av kritikerne som mener dette er mye for pengene. Setter pris på tips og råd, så kom gjerne med kommentarer.
    http://avforum.no/minhifi/show.php/Ghandi

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hadde du før?
    Hadde et par Canton Karat 790DC. Var igrunnen veldig fornøyd med dem, men jeg fikk aldri bassen til å sitte riktig her i dette rommet. Der jeg bodde før satt det som et skudd, men jeg opplevde litt problemer her mer upresis bass. Har en følelse av at det var pga de sidemonterte bassene, og rommet som til sammen ikke var helt venner. Har testa andre høyttalere her med frontmonterte basser, og de er lettere å få til og sitte skikkelig
    Lurte på Monitor Audio GS20, men syns diskanten er litt for kantete i dem. Mentorene er silkemyke, lettbente og presise i diskanten. Det at de er litt mindre enn Cantonene jeg hadde, gjør nok også et positivt utslag mtp. rommet mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghandi
    Etter å ha kjøpt Dali Helicon tiligere i år har jeg brukt en del tid på dette. Som nybegynner blir det litt prøving og feiling. Har nå fått satt opp et brukbart anlegg, kom i mål i forigårs da forsterkeren var i hus. Antakelig et litt radikalt valg, Dussun V8i. Kjøpt 1 år gammel, ferdig innspilt. Etter å ha lyttet noen timer må jeg si meg enig med mange av kritikerne som mener dette er mye for pengene. Setter pris på tips og råd, så kom gjerne med kommentarer.
    http://avforum.no/minhifi/show.php/Ghandi
    Må si du virkelig har tatt steget inn i lydverden med stil Lekre de Heliconene i pianolakk!!
    Dussun V8i, har jeg aldri hørt om gitt. Hvor fant du den?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner masse om den med et søk. Så vidt jeg husker så er dette en "kinakopi" av en svindyr forsterker av et kjent merke (husker ikke hvilket). Fått mye bra omtale og er masse for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner masse om den med et søk. Så vidt jeg husker så er dette en "kinakopi" av en svindyr forsterker av et kjent merke (husker ikke hvilket). Fått mye bra omtale og er masse for pengene.
    Fant masse ja Så ut som en kraftig sak!!

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si du virkelig har tatt steget inn i lydverden med stil Lekre de Heliconene i pianolakk!!
    Var hos en fyr for å kjøpe radioen, og han hadde denne forsterkeren også. Han hadde akkurat solgt B&W-høytalerne sine, og hadde koblet opp to biltema-høytalere provisorisk. Dussunen klarte å få de til å låte helt sinnsykt, så jeg dro hjem og sjekket litt på nettet. Var mye bra reviews, så da slo jeg til Via dussun.com fant jeg fram til AAA-Audio.com hvor det står en del.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan klang er det i denne Dussun ampen da? Er i samme boks som Stylus her, har knapt hørt om merket tidligere.. Vil du si det er en bra match til Dali?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det en ren classA forsterker den dussun forsterkeren?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer meg på om jeg skal dra en basspetter (http://avforum.no/minhifi/show.php/basspetter) bare med ikon 2 fra gulv til tak :P

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    er det en ren classA forsterker den dussun forsterkeren?
    Ja, det sies så. Du kan lese mer på .:www.dussun.com_׿Խ¼¼Êõ ÕæʵÑÝÒï

Side 413 av 743 FørsteFørste ... 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 409 410 411 412 413 414 415 416 417 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •