Dalis Entusiaster - Side 411

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 411 av 743 FørsteFørste ... 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 407 408 409 410 411 412 413 414 415 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 ... SisteSiste
Viser resultater 8,201 til 8,220 av 14851
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mentor 8 er en grom høytaler, rå lyd og flott design.. Koster dog litt, men hva gjør ikke det?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Fikk dere skikk på buldringen? Krefter? Plassering? Fortell!
    Vi fikk gjort noen småting med plassering, og eksperimentert litt med mer krefter ja!
    Plasseringsmessig fikk vi dem så langt bort fra veggen som mulig uten at det ble latterlig i forhold til at det er en stue man skal bo i også

Hehe, vet at Raymond planlegger å skrive litt om opplevelsene i tråden sin, og kanskje her. Skal ikke ta all brådden vekk fra det han skriver, men vi hadde noen litt interessante og ikke minst heftige opplevelser. Noen overraskelser var det faktisk også... Regner med han spretter frem med pennen og skriver litt her i løpet av kvelden eller morgendagen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Mentor 8 er en grom høytaler, rå lyd og flott design.. Koster dog litt, men hva gjør ikke det?
    Det koster helt klart å være kar, men jammen får man mye moro ut av de pengene også! Syns det ser ut som om du kan få deg mange heftige opplevelser med oppsettet ditt også Ikke helt gratis, men rått til tusen!

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Det koster helt klart å være kar, men jammen får man mye moro ut av de pengene også! Syns det ser ut som om du kan få deg mange heftige opplevelser med oppsettet ditt også Ikke helt gratis, men rått til tusen!
    Klart. Snuste lenge på Mentor 8 før jeg valgte Klispch (hadde Ikon tidligere), var vel egentlig bare en sjanse jeg valgte å ta. Selv om jeg nå har hatt Oppsettet i noen mnd. har jeg fortsatt ikke fått testet stort.

Har kun testet front, senter og reciever.. Haloen, RS62 og kablene har kun vært tittet på, samt projektor har ikke ankommet.

Drygt å renovere hus (og media rom) :x Krysser fingrene for at alt fungerer som det skal når ting er klart for oppkobling..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart. Snuste lenge på Mentor 8 før jeg valgte Klispch (hadde Ikon tidligere), var vel egentlig bare en sjanse jeg valgte å ta. Selv om jeg nå har hatt Oppsettet i noen mnd. har jeg fortsatt ikke fått testet stort.

Har kun testet front, senter og reciever.. Haloen, RS62 og kablene har kun vært tittet på, samt projektor har ikke ankommet.

Drygt å renovere hus (og media rom) :x Krysser fingrene for at alt fungerer som det skal når ting er klart for oppkobling..
    Blir nok stas å få alt koblet opp og klart til bruk!!
    Er på husjakt for tiden, og ser det kommer til å koste mye kroner. Likevel må jeg unne meg nye høyttalere snart. De "gamle" fløy ut døra her sist fredag, så det er litt tomt her i stua nå hehe.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff ja, høyttalere og elektronikk-priser blekner litt når man skal kjøpe/renovere hus :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff ja, høyttalere og elektronikk-priser blekner litt når man skal kjøpe/renovere hus :lol:
    Haha, ja det er litt sånn... Bare dokumentavgiften tilsvarer et fett anlegg...
    Også drømmer jeg selvsagt om et dedikert rom i huset da Må vel fylle det opp med litt Dali godsaker tror jeg.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det man ikke tenker over (som da doumentavgift, tinglysning, containere med tømming (dersom du skal pusse opp) osv) koster fort mer enn først antatt.. Men er jo moro å kjøpe hus da, du har mye å glede deg til! Tok selv over et tømmerhus som har vært i familien i noen generasjoner, og tror det har vært billigere å kjøpe dynamitt og sette opp nytt på samme tomt :lol:

Har virkelig sansen for Dali, og skal ikke se bort fra at det kommer noen danske høyttalere i hus igjen en eller annen gang. Han jeg kjøpte Haloen av hadde et komplett Euphonia sett stående, som han gjerne ville at jeg skulle ta med meg i samme slengen.. Må ærlig si jeg angret litt på at jeg hadde handlet høyttalere noen mnd. i forveien akkurat da. Men sånn er det..

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det man ikke tenker over (som da doumentavgift, tinglysning, containere med tømming (dersom du skal pusse opp) osv) koster fort mer enn først antatt..
    Dokumentavgift er faktisk en av de utgiftene man sparer en del på ved å bygge eller kjøpe nytt. Da beregnes den av tomteverdien. Det kan jo fort bli et greit anlegg inkludert;-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det visste jeg ikke. Har aldri kjøpt nytt, kun eldgammelt og prøver nå få det så nytt som mulig :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det man ikke tenker over (som da doumentavgift, tinglysning, containere med tømming (dersom du skal pusse opp) osv) koster fort mer enn først antatt.. Men er jo moro å kjøpe hus da, du har mye å glede deg til! Tok selv over et tømmerhus som har vært i familien i noen generasjoner, og tror det har vært billigere å kjøpe dynamitt og sette opp nytt på samme tomt :lol:

Har virkelig sansen for Dali, og skal ikke se bort fra at det kommer noen danske høyttalere i hus igjen en eller annen gang. Han jeg kjøpte Haloen av hadde et komplett Euphonia sett stående, som han gjerne ville at jeg skulle ta med meg i samme slengen.. Må ærlig si jeg angret litt på at jeg hadde handlet høyttalere noen mnd. i forveien akkurat da. Men sånn er det..
    Gleder meg som rakkern ja, men regner med det koster mer enn anntatt :S Får bare spare det jeg kan samtidig som jakten pågår...
    Håhå, ja da har du hatt litt å ta deg til kan jeg tro!

Euphonia er fantasiske greier. Har hørt oppsettet til da-ty@online.no, og det låter vanvittig lekkert! Hehe, det er alltid sånn at det dukker opp tilbud man egentlig ikke kan si nei til, men som man må...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Det er så individuelt at du må ta med deg en spade og en saltsekk når du skal inn på nyanser... Jeg har ikon 6 og lånte en SDA2175 og brukte RX-V765 som pre. Dette låt bra. Slankere i bassen, men det regnet jeg med. Det er jo også et resultat av mer kontroll.
    Ja, jeg er helt med på at nyanser må tas med grovere redskap enn en klype, men den svære sekken med salt står ikke i veien for at du beskriver Lyngdorf i kombi med Ikon 6 som forventet. Slankere bass er det ikke nødvendig å forakte, men den fryktelig hissige og aggressive diskanten som Rotja forteller om vil neppe så mange av oss ha. En slankere bass kan løse enkelte romproblemer og en slank bass er også et spørsmål om både bruk og smak og behag, men du må være pervers, dersom du liker en sånn fryktelig vond diskant som Rotja beskriver.

Jeg ser ingen grunn til å slakte Lyngdorf slik Rotja gjør, så lenge en slik slakt er direkte motstridende med hva andre forteller om Lyngdorf.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Det er mulig jeg misforsto det han sa, men det var ihvertfall HFK Lillehammer.

Ble litt overrasket når han mente Ikon hadde bedre diskant enn Mentor. Ihvertfall når prisen er det dobbelte for Mentor..
    Jeg har både Ikon 6 og Mentor 6. Jeg er ikke overrasket over at folk kan mene at diskanten hos Ikon 6 kan låte bedre enn den hos Mentor 6, for jeg er faktisk enig, men altså med visse forbehold. Det spørs nemlig hva du mener med "bedre". Byggekvalitet og konstruksjonsprinsipper er temmelig like, om ikke identiske. Det samme er hovedinntrykket av lydkvaliteten på diskantene isolert sett, mens integreringen i totalbildet byr på noen nyanseforskjeller. Forskjellene skyldes trolig ulik byggekvalitet på kasse og innvendig demping. Muligens også noen forskjeller på delefiltrene, men dette har jeg ikke detaljkunnskaper nok til å mene så mye om.

Forskjellene arter seg slik for meg at Ikon 6 låter uslåelig luftig og delikat i toppen ved lave volumer. Diskanten hos Ikon 6 er mer "himmelstrebende", det vil si det virker som den beveger seg vertikalt; strekker lydbildet oppover, mens diskanten hos Mentor er litt mer rett fram og beveger seg i horisontalplanet mot lytterposisjon. Diskanten hos Mentor har med andre ord litt mer trøkk og gir illusjon av litt lavere høyde enn hva Ikon 6 gjør. En annen ting, som taler til Mentor 6 sin fordel, er at diskanten hos denne er bedre integrert i det totale lydbildet, noe som gjør dette bildet mer helhetlig/homogent. Diskanten hos Ikon 6 kan stikke seg mer ut og påkalle seg mer oppmerksomhet ved pådrag, noe som er veldig velkomment når det spilles på lave volumer. Foretrekker du lavt volum og god høyde på lydbildet, så er diskanten hos Ikon 6 best. Til all annen bruk, og med andre preferanser enn høyde på lydbilde, er diskanten til Mentor 6 best. Alt i alt er Mentor 6 en udiskutabelt vesentlig bedre høyttaler enn Ikon 6, men dette skulle da også bare mangle, den store forskjellen i pris tatt i betraktning. Selgeren hos HFK har altså sitt på det tørre, men han burde selvsagt ha gjort oppmerksom på forbeholdene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dere skikk på buldringen? Krefter? Plassering? Fortell!
    Buldring? Tror du misforstår her, gitt. Roger er en bassglad herre som foretrekker et rått og tøft lydbilde framfor et fintspillende og homogent bilde. Jeg tror du forveksler buldring med trøkk. Roger har nok trøkk, men ikke buldring. Ellers hadde han sikkert kjøpt Mentor 6 framfor Mentor 8. Buldring er nemlig ikke til å leve med. Buldring er ikke tøft.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Vi fikk gjort noen småting med plassering, og eksperimentert litt med mer krefter ja!
    Plasseringsmessig fikk vi dem så langt bort fra veggen som mulig uten at det ble latterlig i forhold til at det er en stue man skal bo i også

Hehe, vet at Raymond planlegger å skrive litt om opplevelsene i tråden sin, og kanskje her. Skal ikke ta all brådden vekk fra det han skriver, men vi hadde noen litt interessante og ikke minst heftige opplevelser. Noen overraskelser var det faktisk også... Regner med han spretter frem med pennen og skriver litt her i løpet av kvelden eller morgendagen
    Ja, dette fortjener en forklaring. Jeg har fått et bestemt inntrykk av at for mye bass ikke er noe problem for Roger i hans stue.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BI-AMPING, HAR DET NOE FOR SEG?

Endelig kom dagen som jeg har venta på og nå skjedde det, selv om jeg står som Guru her på forumet så er det enda masse ting innenfor lyd og bilde som ikke er testa enda. I dag kom min gode Avforum buddy på besøk og da snakker vi om ”Stylus”. Vi har snakka lenge med det å teste ut Bi-amping og se hvordan det kunne forbedre lydbildet, har lest om fordeler og ulemper samt skuffelser så dette valgte vi å prøve ut dette for å se hva begrepet Bi-amping ble i praksis. Stylus kom like blid som alltid med en bag med kabler og utstyr og en svær eske med en Parasound 2250 effektrinn oppi. Det er like moro å prøve noe nytt og denne gangen fikk vi forsket på det som har vært hodebry en stund. Når man får gjester så må man varte opp litt kald Solo var ikke et dumt valg og litt sjokolade på bordet. Dette er en hobby som krever energi og sukker og da er det godt med litt backup. Ellers tok jo karen med seg en skikkelig dose med Sprø mix fra Maarud og hadde de viktigste elementene til lytteseansen, er kanskje ikke alle som har tenkt på det men jeg har min egen lille Kebab som Stylus endelig fikk smake på. Det var skikkelig koselig å se at matbiten falt godt i smak…. Uten mat og drikke duger helten ikke…….

Det ble spillt en del på anlegget som det står pr i dag og fikk jobbet litt med plassering og samt vokalen ble sentrert, synes ting sitter mye bedre i sweetspot nå enn tidligere og det ble bra med et par ører til overs. Vi spilte forskjellig artister som Allan Taylor, Kari Bremnes, Mark Knopfler, Eva Cassidy, Dire Straits, Within Temptation, Toto, Kringlyd Stereo Kalibrering 2009. Her ble det tatt fokus på bass og kontroll og plassering av band og artister. Parasound 2250 gjør en veldig bra jobb med Mentor 8 på laget, det skal ingen ta fra denne forsterkeren men hvordan blir det med å koble 2?....... Nå var det mange tanker som slo meg, hva ble det til?

Bi-amping tiden var inne og da var det bare å koble fra alt bak anlegget og trekke litt kabler hit og dit, som de fleste vet er at Bi-amp kan være en lettelse for elementene. Når man kobler dette så bruker man 2 sett y-ledd ut fra forsterker, signalkabler i hvert y-ledd og rett main out på effektene. Når dette er koblet tar man et sett ekstra høytaler kabler og fjerner skinnene bak på høytalerterminalene, da kobler man ett sett fra effekt til mellomtone/diskant og en til bass og samme gjøres på andre forsterkeren. Voila…. Alt er klart til testing……

POWER ON!

Nå gikk det strøm i anlegget og alt var klart til å spille av plater igjen, bare å fyre opp det vi hadde prøvd tidligere og gjorde opp en mening under sangene. Musikken kom og lyden var på plass og vi hadde noen forventninger og håpet på mirakler, når dette gikk seg til så synes vi alt låt ganske likt til å begynne med så det var bare teste ut med forskjellige artister. Først ut var en drøss med ”festplater” som inneholdt mye dance/trance, pop, rock etc. Lydnivået vi starta med var ca kvart og lot det gå litt, etter tiden gikk var det på tide å dra på litt når de tyngste bassdelene kom inn i lydbildet. I det jeg dro på mot halv på forsterkeren merka jeg det skjedde noe merkelig. Vi kan kalle det alfa omega, placeboeffekt, sjokkskade whatever. Uansett så synes jeg bassen ble helt syk her på enkelte innspillinger. Da menes det at jeg nesten ble sjokkskadd eller noe rart skjedde i hvertfall. Stylus satt i sweetspot og glisa for seg selv og merka krafta til Mentor slo han i trynet. Når moren din sier at den skal du ikke leke med pga det er farlig så har a jammen rett, samme gjelder kraften til disse høytalerne når dem får nok pulver.

I det jeg holdt volumhjulet over halv på måleren så rista det som **** i det som var her, når disse flytter luft er det bare å sette seg pent ned å få ”bank”. Jeg vil si det så når man holdt volumet over halv så kom styrken inn for full musikk, man merker ikke noe forskjell fra en effekt fra bunn til halv men når volumet gikk over halv nærmet seg ble det ”skummelt.

Ordet skummelt er ikke et negativt ord i denne forstand var dettte ment hvor kraftige disse høytalerne var. Er det dette som kalles morofaktor eller hva ? Det er nok bare det som er rette ordet i denne sammenghengen, man hørte alt ble skikkelig slagkraftig og gulv og vegger vibrerte jo mer gass jeg hadde på. Vi prøvde med de samme artistene og så hvordan forskjellen ble med en og to effekter, man synes det er moro med en og enda bedre med to effekter på laget. Etter en del timers testing så koblet vi alt fra hverandre og satt alt tilbake til mitt ”gamle” anlegg. Det ble testa samme platene nok engang og sjekket etter forskjellene fra disse råtassene av noen effekter, meningene ble litt frem og tilbake men begge var enige at bi-amping gjør seg best når man skal spille grisehøyt og trenger masse kraft til tungdrevne høytalere. Dali er som regel ikke vanskelig å dra med en effekt på laget men to kan det bli smør på flesk siden jeg ikke spiller så grisehøyt. Det er på lydnivåer over halv guffe der energien kommer som lyn fra åpen himmel, etter senere ettertanke synes jeg dette ble så sykt at jeg satt og tenkte satt og tenkte for meg selv.

Man orker jo ikke å spille så høyt egentlig med tanke på naboer og slik, kommer dessverre aldri til å få brukt maks ut av potensialet i disse høytalerne, litt synd og folk gnåler at man må ha stort rom for å få utnytta det? Det er tull i hvertfall for her spilte dem som gale Mathias, var det noen som lurte på om vi savnet dynamikk, bass, kontroll?

Vil takke deg igjen "Stylus" for at du tok men forsterker og kabler så vi fikk testet ut, håper vi kan prøve noe nytt innen lyd og bilde neste gang vi sees også.

Svaret er: Du vet det selv etter å ha lest, det spilte over all forventning.

All the best

Roger Waters

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lese, dette her, men jeg stusser over et par ting. Du beskriver hva som skjer når du skrur opp volum med to forsterkere, men ikke hva som skjer når du skrur opp med én. Tviler ikke på at to forsterkere kan spille høyt, men høyt kan vel også én forsterker spille?

Du skriver at du aldri kommer til å få ut maks av Mentor 8, samtidig som du mener jeg gnåler når jeg sier at Mentor 8 trenger et stort rom for å kunne vise sitt potensiale. Hvorfor vil du aldri få ut maks?

Selv kan jeg spille grisehøyt med mine små Mentor 6 og kun én relativt liten forsterker. Når jeg spiller grisehøyt, så blir det sykt og ubehagelig, ikke fordi høyttalerne er for små, eller fordi forsterkeren er for veik, men fordi grisehøyt er for høyt i min beskjedne stue. Det er ørene mine og kroppen min som ikke tåler grisehøy lyd i små rom, ikke høyttalerne eller elektronikken min. Hvorfor er det ikke slik for deg?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Buldring? Tror du misforstår her, gitt. Roger er en bassglad herre som foretrekker et rått og tøft lydbilde framfor et fintspillende og homogent bilde. Jeg tror du forveksler buldring med trøkk. Roger har nok trøkk, men ikke buldring. Ellers hadde han sikkert kjøpt Mentor 6 framfor Mentor 8. Buldring er nemlig ikke til å leve med. Buldring er ikke tøft.
    Jeg spør om Roger har fått skikk på buldringen fordi han har laget en egen tråd om at han plages med det. Eller boomy bass som han kaller det. Det er vel det samme. Jeg har ikke lagt meninger i hans smak. Jeg forveksler ikke buldring med trøkk og synes ikke at buldring er tøft. (Det rimer nesten).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør om Roger har fått skikk på buldringen fordi han har laget en egen tråd om at han plages med det. Eller boomy bass som han kaller det. Det er vel det samme. Jeg har ikke lagt meninger i hans smak. Jeg forveksler ikke buldring med trøkk og synes ikke at buldring er tøft. (Det rimer nesten).
    Sorry, jeg var ikke klar over den tråden. Det var nytt for meg at han er blitt plaget med boomy bass. Tidligere har han gitt uttrykk for at han er strålende fornøyd med Mentor 8. Hva er det som har skjedd?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du Roger? tror du jeg vil kunne dra mentor 8 med min sv238? eller blir den for liten alene?

Side 411 av 743 FørsteFørste ... 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 407 408 409 410 411 412 413 414 415 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •