Dalis Entusiaster - Side 396

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 396 av 742 FørsteFørste ... 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 392 393 394 395 396 397 398 399 400 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 ... SisteSiste
Viser resultater 7,901 til 7,920 av 14836
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Som sagt, kommer til å teste med annen elnikk og samme CD snart
    Men hva PRE og effekt trinn er det som passer best sammen med Dali,? bortsett fra Parasound..
    Høres smart ut. Det kan jo også være at du har vært særdeles uheldig med match, men i så fall burde du hatt problemer med langt flere enn én CD.

Hva som passer til Dali er først og fremst et spørsmål om smak og behag, samt rom og plassering av høyttalere. Mange synes å like Parasound. Et annet merke som går igjen er Vincent. Selv har jeg to Marantz (integrerte forsterker, både en budsjettmodell og en noe mer kostbar modell), som virker å passe både meg, Mentor 6 og Ikon 6 særdeles bra, men så har jeg kun stereo, så overføringsverdien er nok temmelig begrenset. Andre forsterkere som jeg vet kan spille bra i stereo er NAD og, litt overraskende, Densen. Når det gjelder surround har jeg null peil.

Marantz er noe anonym og lite kontant i bassgjengivelsen sammenlignet med en del andre. Noen vil anse dette som en svakhet, men meg og min stue passer dette veldig bra. Liker ikke en bass som høres altfor voldsom, spretten og gummiaktig ut. Marantz passer nok dårligere med høyttalere som har basser som er litt slappe i fisken og er trege. Til Mentor 6, som i utgangspunktet er stram og kjapp i bassen, så passer de godt. Marantz har en nydelig øvre mellomtone- og diskantgjengivelse, noe som kommer helt vidunderlig til sin rett på Dalis hybriddiskanter.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg den nevnte SACD og kan ikke huske at det var noen av låtene som hørtes rare ut i diskant området. Bare deilig oppløst.

Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Muggen lyd i diskant

Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Nå har jeg den nevnte SACD og kan ikke huske at det var noen av låtene som hørtes rare ut i diskant området. Bare deilig oppløst.
    Jeg kom til å tenke på den 5.1 lyden som jeg også testa med. Den samme lyden kommer også i bakkanalene (bruker ikon 2 bak), så det står mellom selve SACD'en eller PRE ampen.. kan nok tenkes at H/K ikke henger med på diskantområde, de er jo ikke akkurat kjent for å være detaljert der.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Alef]Høres smart ut. Det kan jo også være at du har vært særdeles uheldig med match, men i så fall burde du hatt problemer med langt flere enn én CD.

Har også testa med noen litt mer laber CD'er av ymse kvalitet:P og må vel si at spesielt my fuzz på gitar høres litt vel skarpt ut, men hvis lytteposisjon endres med en par meter er det ikke lenger like mye merkbart, så regner med at jeg må prøve meg litt frem på plassering. (det optimale hos meg ville nok å fått flytta Helicon lenger fra hverandre sånn at lydbilde åpner seg litt mer men, rommet det her står i gjør ting vanskelig når det kommer til plassering)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også testa med noen litt mer laber CD'er av ymse kvalitet:P og må vel si at spesielt my fuzz på gitar høres litt vel skarpt ut, men hvis lytteposisjon endres med en par meter er det ikke lenger like mye merkbart, så regner med at jeg må prøve meg litt frem på plassering. (det optimale hos meg ville nok å fått flytta Helicon lenger fra hverandre sånn at lydbilde åpner seg litt mer men, rommet det her står i gjør ting vanskelig når det kommer til plassering)
    Fuzz på gitar skal kunne høres litt vel skarpt ut, så dette behøver ikke å bety noen svakhet ved hverken pre eller utstyret for øvrig. En god del innspillinger er dessuten ikke særlig gode på transparent utstyr. I hvor stor grad du er villig til å ofre transparens på behagets alter er opp til deg. Helicon er ikke transparente i den forstand at de ikke farger eller har egenklang, men de er transparente i den forstand at de avdekker og formidler endringer foran i kjeden. De er ikke nøytrale, men relativt følsomme. Særlig følsomme i øvre mellomtone- og diskantområdet, nettopp der en kan plages av skarphet. Dette betyr at årsaken til skarpheten du hører kan ligge hos innspillingene, like gjerne som i en for dårlig match med pre, eller en for dårlig match med effekt, for den saks skyld.

Skarphet som følge av plassering (avstander og vinkling) og rom, slik du er inne på, er godt mulig. Ta først og fremst hensyn til førsterefleksjoner og harde, store flater. Demping (absorpsjon) og brytning (diffusjon) her kan gjøre underverker. Det samme kan vinkling av høyttalere gjøre.

Dette med plassering er viktig. Jeg selv sliter noe fryktelig med dette i disse dager.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig utfyllende tilbakemeldinger! Skal prøve å eksperimentere litt med oppsettet ihelga (så langt det lar seg gjøre) så får vi se hvordan det tar i vei:P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig utfyllende tilbakemeldinger! Skal prøve å eksperimentere litt med oppsettet ihelga (så langt det lar seg gjøre) så får vi se hvordan det tar i vei:P
    Bare hyggelig, særlig siden jeg selv driver med mye prøving og feiling om dagen. Hos meg har førsterefleksjon fra sidevegg og TV vært en utfordring. Nå er jeg heldigvis omsider blitt kvitt problemet, uten å måtte ta i bruk dempeplater og/eller tykke tepper, men en stund syns jeg det var litt ergerlig å måtte dekke til TV med tepper hver gang jeg skulle ha det som best. Større avstand til sidevegger, flytting av TV og lytterposisjon, samt vinkling av høyttalerne, gjorde susen. (Husk at avstand til sidevegg ikke behøver å være så stor som mulig. Det kan hende det låter bedre med høyttaler kloss inntil sidevegg, enn halvveis unna, fordi du da reduserer forsinkelsen på reflektert lyd i forhold til direkte lyd.)

En ting til du kan forsøke er tilting av høyttalerne. Mange høyttalermodeller er bakoverlente med diskanten tilbaketrukket. Kobling med gulv er også noe å ta hensyn til. Noen sverger til rigid kobling, andre til myk kobling. Hva som funker best kommer mye an på gulvets konstruksjon, samt høyttalerens vekt og fotavtrykk. Kobling har mer å si for klangkarakter, presisjon og kabinettresonnanser, enn for mengde utstrålt energi, men en dirrende upresis/rufsete diskant kan gjøre en intens, men ren, tone, skrikende, ringende og skarp.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Bare hyggelig, særlig siden jeg selv driver med mye prøving og feiling om dagen. Hos meg har førsterefleksjon fra sidevegg og TV vært en utfordring. Nå er jeg heldigvis omsider blitt kvitt problemet, uten å måtte ta i bruk dempeplater og/eller tykke tepper, men en stund syns jeg det var litt ergerlig å måtte dekke til TV med tepper hver gang jeg skulle ha det som best. Større avstand til sidevegger, flytting av TV og lytterposisjon, samt vinkling av høyttalerne, gjorde susen. (Husk at avstand til sidevegg ikke behøver å være så stor som mulig. Det kan hende det låter bedre med høyttaler kloss inntil sidevegg, enn halvveis unna, fordi du da reduserer forsinkelsen på reflektert lyd i forhold til direkte lyd.)

En ting til du kan forsøke er tilting av høyttalerne. Mange høyttalermodeller er bakoverlente med diskanten tilbaketrukket. Kobling med gulv er også noe å ta hensyn til. Noen sverger til rigid kobling, andre til myk kobling. Hva som funker best kommer mye an på gulvets konstruksjon, samt høyttalerens vekt og fotavtrykk. Kobling har mer å si for klangkarakter, presisjon og kabinettresonnanser, enn for mengde utstrålt energi, men en dirrende upresis/rufsete diskant kan gjøre en intens, men ren, tone, skrikende, ringende og skarp.

hehe alle de problemene du nevner her, har jeg! Eneste jeg trøster meg med når det gjelder demping er at det står en del greier i rommet som på en måte bidrar litt. Når det gjelder resonans er Helicon helt genial, kontruksjonen av kabinettet holder mål!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe alle de problemene du nevner her, har jeg! Eneste jeg trøster meg med når det gjelder demping er at det står en del greier i rommet som på en måte bidrar litt. Når det gjelder resonans er Helicon helt genial, kontruksjonen av kabinettet holder mål!
    Helicon trenger masse rom rundt seg på alle kanter for å låte optimalt.

Har du noen bilder av rommet de står i?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman

Spes fra bakvegg. Det er ikke like kritisk fra sidevegg pga spredningen ht gir.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Spes fra bakvegg. Det er ikke like kritisk fra sidevegg pga spredningen ht gir.
    Jeg kjenner bare Mentor 6 godt nok til å mene noe særlig bestemt, men Helicon skiller seg vel ikke så mye fra Mentor mht. spredningskarakteristikk? Jeg er enig i at god avstand til bakvegg er viktig, særlig mht. bassresonanser, men min erfaring er at god avstand til sidevegg er minst like kritisk, særlig mht. diskantgjengivelsen. Hva er det for noe spesielt med spredningen til Helicon som gjør at du mener god avstand til sidevegg ikke er like kritisk?

Mentor 6 er ikke noe mindre avhengig av god avstand til sidevegg enn mine B&W, snarere tvert om, siden diskanten hos Mentor er mer vidtspredende, energisk og utadvendt. Den er både renere, mykere, friskere og mer oppløst enn hos B&W, men kan selvsagt grumses til og aksentueres ved å sette høyttaleren for nærme sidevegg. Verst blir resultat om avstanden er halvveis. Det er med andre ord bedre med avstand 20 cm enn 40 cm, men enda bedre med 60 cm og best med 80 cm eller helst større. Når det gjelder avstand til bakvegg så følges stort sett samme mønster, men her er ikke 20 cm bedre enn 40 cm.

Spørsmålet om avstand er selvsagt også et spørsmål om smak og behag, avstand til lytterposisjon, samt lytterommets beskaffenhet for øvrig, men at Mentor/Helicon ikke skulle være minst like følsom for sidevegg som andre høyttalere, fordi Mentor/Helicon har en særegen spredningskarakteristikk, må du gjerne belyse. Bånddiskanten gir god spredning off-axis. Dette betyr vel at den sprer like godt til sidevegg som direkte til lytterposisjon?

Her er en link til en reklame for Dali, men du kan få litt innsikt i Dalis filosofi, også, siden artikkelen er forfattet av en insider; Hother Bak:

URL:HIFI4ALL.DK | Nyheder | Dali Euphonia - ny luksus fra Dali!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman

her har du ett:

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok flyttet de lengre ut fra bakveggen.
    Dersom rommet er så lite som det virker på det bilde kan jo høytalerne kanskje være vel store også?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Ville nok flyttet de lengre ut fra bakveggen.
    Dersom rommet er så lite som det virker på det bilde kan jo høytalerne kanskje være vel store også?

hehe rommet vel hvertfall 6x5 meter..

Newcomer Ghandi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Vannvittig bra.. enig med HFK, TDAI 2200 er knallmatch, selv bruker jeg forforsterkern som sitter i den på Helicon 800mk2. Men, ikke glem NAD m3 heller . Funker som bare det på H400!!! En annen forsterker jeg ville sjekka ut er Hegel sin H100, syns den virker veldig spennende på det meste for tiden! (soundgarden.no).
    Interessant. Er et noen her inne som har testet Hegel H100 på Helicon 400? Liker at den har USB-inngang. Men låter det bra nok?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra NAD til Parasound

Hei, vil fortelle om opplevelsen å gå i fra NAD til Parasound.

Opsettet jeg hadde var slik

Dali Evidence 470
    2x NAD 370 Mono koblet (forforster brukt i den ene)
    Pioneer CD/DVD spiller

Har lenge synes at lyden har vært litt hard, men NAD'ene i mono ga rikelig med fast bass (ikke så rart med 300w til hver høytaler).

Kjøpte først en Parasound P3 forforsterker, og med denne sammen med NAD'ene nå koblet som rene effektforsterkere ble lyden en helt annen, mye mere detaljer, bedre stereo bilde og mye varmere.

Vel, som dere vet 3 fot syken er alltid til stede, så et par uker etter så ble det en Parasound A21. Må si at denne er imponerende, mye kraft, spiller varmt, ingen støy, liten eller ingen varmgang, selv etter mange timer på.

Det er også mulig å spille ekstremt høyt uten at det går ut over lydbildet. Med NAD'ene var det ofte slik at det var bedre lyd i rommet ved siden av - dette er borte nå.

Imponert!

Vil anbefale Parasound til alle Dali eiere.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth
    Hei, vil fortelle om opplevelsen å gå i fra NAD til Parasound.

Opsettet jeg hadde var slik

Dali Evidence 470
    2x NAD 370 Mono koblet (forforster brukt i den ene)
    Pioneer CD/DVD spiller

Har lenge synes at lyden har vært litt hard, men NAD'ene i mono ga rikelig med fast bass (ikke så rart med 300w til hver høytaler).

Kjøpte først en Parasound P3 forforsterker, og med denne sammen med NAD'ene nå koblet som rene effektforsterkere ble lyden en helt annen, mye mere detaljer, bedre stereo bilde og mye varmere.

Vel, som dere vet 3 fot syken er alltid til stede, så et par uker etter så ble det en Parasound A21. Må si at denne er imponerende, mye kraft, spiller varmt, ingen støy, liten eller ingen varmgang, selv etter mange timer på.

Det er også mulig å spille ekstremt høyt uten at det går ut over lydbildet. Med NAD'ene var det ofte slik at det var bedre lyd i rommet ved siden av - dette er borte nå.

Imponert!

Vil anbefale Parasound til alle Dali eiere.
    Det er bare helt toppers 1+ til deg for den.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært en tur på Hifi og Hjemmekinomessen i dag, det har vært en knall dag og flotte saker på utstilling. Som den Dali mannen jeg er fikk jeg endelig lytt på Dali Mentor Menuet, den lille konstruksjonen og så mye lyd. Det var helt utrolig hva den lille tassen klarte å bevise, dette ble spilt på den nye M2 til NAD Master Series. Dette var et morsomt oppsett og håper å få et nærmere syn på denne saken ved et senere tidspunkt.

DALI MENTOR MENUET Høyttalere - Stativhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Om noen skal ha seg en bokhyllehøytaler med masser av kvalitet så har jeg ingen problemer med å anbefale denne, Dali har brukt 16mnd å skape denne lille rakkeren, Dali hadde også foredrag men de holdt desverre nyhetene hemmelig men det skulle ikke komme noe MK2 på Mentor men vi får se rett og slett. De er litt hemmelighetsfulle men håper å se noe mer hardcore moro fremover, fikk også se Dali Helicon 400MK2 Limited Editon. Veldig dyr høytaler og finnishen var hele upåklagelig. Fikk desverre ikke hørt disse pga HFK var mest gira på å kjøre B&W oppsettet sitt. All ære til Messen og folkene bak, flott konsept jeg kommer til å besøke flere ganger.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DALI IKON 8 - FINN Torget

Dette er knallpris så her er det løp og kjøp som gjelder.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering Helicon - Bakvegg

hehe rommet vel hvertfall 6x5 meter..
    Hmm kan prøve å trekke Ht'ene litt ut på gulvet.. trur de står ca 20 - 25cm fra bakveggen nå.

Side 396 av 742 FørsteFørste ... 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 392 393 394 395 396 397 398 399 400 406 416 426 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •