Dalis Entusiaster - Side 395

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 395 av 743 FørsteFørste ... 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 391 392 393 394 395 396 397 398 399 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 ... SisteSiste
Viser resultater 7,881 til 7,900 av 14850
    Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tjohei... jeg har testet ut noe nytt koblet opp rotelene mine rett mot pc å bruker den som "pre" (lydkortet mitt er designet for aktive monitorer R/L phono out) det ble artig resultat, flyttet hele salumitten på et annet mindre rom og men det ble ikke så veldig bra... måtte justere litt på EQ i foobar for å dempe endel during rundt ca 70-300hz har ingenting på veggene så håper det blir bedre vist jeg henger opp veggteppe eller noe i bakkant... noen tips til hva jeg kan gjøre? rommet er ca 2,5m X 3,0m gulflate samt 2,5m under taket... bilder kommer når jeg får inn litt mer møbler å stasj

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Tjohei... jeg har testet ut noe nytt koblet opp rotelene mine rett mot pc å bruker den som "pre" (lydkortet mitt er designet for aktive monitorer R/L phono out) det ble artig resultat, flyttet hele salumitten på et annet mindre rom og men det ble ikke så veldig bra... måtte justere litt på EQ i foobar for å dempe endel during rundt ca 70-300hz har ingenting på veggene så håper det blir bedre vist jeg henger opp veggteppe eller noe i bakkant... noen tips til hva jeg kan gjøre? rommet er ca 2,5m X 3,0m gulflate samt 2,5m under taket... bilder kommer når jeg får inn litt mer møbler å stasj
    Du får endel å jobbe med på det rommet vil jeg tro, siden alle flater er nesten like store...
    Jeg siterer litt fra RealTraps:
    The worst type of room shape is a perfect cube - say, ten feet long, ten feet wide, and ten feet high - because all three dimensions are the same and all three dimensions resonate at the same frequency. A 10 foot cube shaped room will have a strong inherent resonance near 55 Hz, which is the open A string on a bass. So when that low A is played it will sound much louder than other notes. Such a room also has a longer natural decay time at that pitch, so A notes will sustain longer and conflict with other bass notes that follow.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Parasound NC2100 i hus!
    Den skuffer definitivt ikke. Selv om jeg synes onkyo'n min gjør en god jobb i stereo, blir den forbigått med god margin av nc2100.

Nye HT kabler kom like etter nc2100, enda en trivelig handel på brukten:
    Viablue sc 4 bi-wire, her i skjønn forening med nc2100
    Gratulerer, blir et bra oppsett detta! :-D

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Gratulerer, blir et bra oppsett detta! :-D
    Takker!
    Etter noe akustiske tiltak og jobbing med plassering begynner det å låte virkelig bra :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får endel å jobbe med på det rommet vil jeg tro, siden alle flater er nesten like store...
    Jeg siterer litt fra RealTraps:
    Var litt redd for det :S fått til ok lyd med EQ til foobar men har jo tapt endel bass siden den måtte dempes endel.. vist jeg "odelegger" kubeformen på romet med møbler eksempelvis skap eller lignende... kan det ha noe effekt? vil få et Hjørne på ca 50cm X100cm ut i rommet til høre for utstyret å det vil være ca 14 cm igjen til taket vist jeg setter inn et skap jeg har sett meg ut, har jo sovesofa som tar opp mye "luft" også, vanskelig å gjøre noe med takhøyde men kan montere korte overskap (ca 30cm X 40cm) hele veien rundt siden det er ganske bra takhøyde der... vil det kunne hjelpe?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Var litt redd for det :S fått til ok lyd med EQ til foobar men har jo tapt endel bass siden den måtte dempes endel.. vist jeg "odelegger" kubeformen på romet med møbler eksempelvis skap eller lignende... kan det ha noe effekt? vil få et Hjørne på ca 50cm X100cm ut i rommet til høre for utstyret å det vil være ca 14 cm igjen til taket vist jeg setter inn et skap jeg har sett meg ut, har jo sovesofa som tar opp mye "luft" også, vanskelig å gjøre noe med takhøyde men kan montere korte overskap (ca 30cm X 40cm) hele veien rundt siden det er ganske bra takhøyde der... vil det kunne hjelpe?
    Om du fyller opp med skap får du enda flere harde flater som lyden reflekterer på, så tror ikke det er noen god løsning.
    3 meter vegg = ca 57 hz og alle dens multipler (57/114/171/228 osv)
    2,5 meter vegg og takhøyde = ca 69hz og alle dens multipler (69/138/207/276 osv)

For å dempe 69hz trenger du en absorbent som er 1,2 meter tykk...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du fyller opp med skap får du enda flere harde flater som lyden reflekterer på, så tror ikke det er noen god løsning.
    3 meter vegg = ca 57 hz og alle dens multipler (57/114/171/228 osv)
    2,5 meter vegg og takhøyde = ca 69hz og alle dens multipler (69/138/207/276 osv)

For å dempe 69hz trenger du en absorbent som er 1,2 meter tykk...
    Ojda... blir jo nesten ikke rom igjen da :P har det noe å si vilken av veggene som er "med" eller "mot" lyden? eksempel veggen som er bak lytteposisjon er 3m å veggen til siden er 2,5? litt av casen her er at rommet skal fungere som kombo "lytterom" å soverom har heller ikke så mange andre alternativer.. har et rom som er 3,5m X 2,0m med samme takhøyde ville det kunne fungert bedre?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett så lite rom med så like mål spiller det mindre rolle hvilken vei du spiller.
    Det er uansett ikke gunstig å trykke lytteposisjon helt opp i bakvegg. Om du er låst til en slik posisjon, er (midt på) 3 meters veggen å foretrekke siden du da kommer litt lenger fra hjørner hvor bassenergien bygger seg opp.

Jeg sier ikke at det er umulig å få grei lyd i rommet ditt, men du vil som nevnt slite med tildels kraftige peaker og vanskelig etterklang.

Det andre rommet vil være marginalt bedre, men noe av samme problemene vil oppstå her i noe redusert styrke

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ett så lite rom med så like mål spiller det mindre rolle hvilken vei du spiller.
    Det er uansett ikke gunstig å trykke lytteposisjon helt opp i bakvegg. Om du er låst til en slik posisjon, er (midt på) 3 meters veggen å foretrekke siden du da kommer litt lenger fra hjørner hvor bassenergien bygger seg opp.

Jeg sier ikke at det er umulig å få grei lyd i rommet ditt, men du vil som nevnt slite med tildels kraftige peaker og vanskelig etterklang.

Det andre rommet vil være marginalt bedre, men noe av samme problemene vil oppstå her i noe redusert styrke
    Må se det an om jeg får laget til noe på det andre rommet da du må ha tusen hjertelig for hjelpen man.. å håper ikke jeg kommer med helt høl i hodet spørsmål :P å gratulerer med ny nc2100 foresten

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang 3,5x2 meter rommet:

Plasser høyttalere på 2 meter veggen og:
    28,5 eller 40 cm (det du synes funker best) fra sidevegg til senter element
    50 eller 70 cm (det du synes funker best) fra frontvegg til front av høyttaler
    Lytteposisjon 133 cm fra bakvegg

Prøv deg frem med litt vinkling inn mot sweetspot til du spikrer lyden midt mellom frontene.

Når plassering sitter kan du starte demping av refleksjoner

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra du legger inn linker her roger.

Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey folkens.. har akkurat kjøpt meg Midgard 4.1 som jeg bruker til
    Helicon 800w, kjøpte derfor en SACD: Dire straits, "Brothers in arms" å teste litt med men fant ut at minst tre av sangene har noen frekvenser som gjør at de høres ut som om noe er sprengt, (Lyden høres jævlig ut uansett volum) dette gjelder da diskant område. Denne lyden var mest merbar i stereo, men også tilstede (både i front kanalene og bak - kanalene) da jeg testa med 5.1 lyd... er dette et kjent problem med visse SACD'er eller burde jeg gå til innkjøp av en bedre PRE - amp?(nåværende PRE er en surr. reciever: H/K AVR 347) For jeg lurer på om det kan være noe feil med recieveren.
    Denne lyden kommer bare ved avspilling med denne CD'en....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    ... kjøpte derfor en SACD: Dire straits, "Brothers in arms" å teste litt med men fant ut at minst tre av sangene har noen frekvenser som gjør at de høres ut som om noe er sprengt, (Lyden høres jævlig ut uansett volum) dette gjelder da diskant område. ... er dette et kjent problem med visse SACD'er eller burde jeg gå til innkjøp av en bedre PRE - amp?(nåværende PRE er en surr. reciever: H/K AVR 347) For jeg lurer på om det kan være noe feil med recieveren.
    Denne lyden kommer bare ved avspilling med denne CD'en....
    Før jeg ville mistenkt recieveren ville jeg mistenkt SACDen, siden denne er den eneste skiva du har problemer med. Jeg har ikke hørt om lignende problemer med SACD, og jeg kjenner ikke denne utgaven av "Brothers in Arms" som du omtaler, men hvis det er hybridutgaven du har, så kan du kanskje spille cd-laget for å se om problemet finnes der også?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester CD'en nå...

Men hvordan syns du Midgard funker på H800 da ? jeg har hatt MA 6.1, og syns de ble for dårlige oppover i registeret... men da på B&W 703..

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Tester CD'en nå...

Men hvordan syns du Midgard funker på H800 da ? jeg har hatt MA 6.1, og syns de ble for dårlige oppover i registeret... men da på B&W 703..
    Bra du tester den det versjonen jeg har prøvd er vel en jubileums versjon, det siste lydsporet på introen er mest merkbar, trur låta het "Brothers in arms".

Ja synes det funker bra nok foreløpig, har testa med et par Primare brokoblet (400W i 8 Ohm), og ja det blei helt klart bedre oppover i registeret enn hva MA presterer men, med mitt oppsett (5.1) så syntes jeg det passa bedre med MA. jeg synes at bassen blei mer kontrollert med MA enn Primare. (og et opplagt valg blir på sikt Parasound Halo, da økonomien er bedre)
    Når det gjelder diskant problematikken har den også litt grove tolkninger på andre spor spesielt gitar med mye fuzz merkes på godt og vondt. Kan tenkes at Pre ampen min sliter litt med diskantgjengivelsen + en faktor på at MA ikke er spesielt bra på mellomtone/diskant.
    Skal innom hfk senere og teste med den samme SACD'en for å se om det kan være Pre amp eller lydspor...:P

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Bra du tester den det versjonen jeg har prøvd er vel en jubileums versjon, det siste lydsporet på introen er mest merkbar, trur låta het "Brothers in arms".

Ja synes det funker bra nok foreløpig, har testa med et par Primare brokoblet (400W i 8 Ohm), og ja det blei helt klart bedre oppover i registeret enn hva MA presterer men, med mitt oppsett (5.1) så syntes jeg det passa bedre med MA. jeg synes at bassen blei mer kontrollert med MA enn Primare. (og et opplagt valg blir på sikt Parasound Halo, da økonomien er bedre)
    Når det gjelder diskant problematikken har den også litt grove tolkninger på andre spor spesielt gitar med mye fuzz merkes på godt og vondt. Kan tenkes at Pre ampen min sliter litt med diskantgjengivelsen + en faktor på at MA ikke er spesielt bra på mellomtone/diskant.
    Skal innom hfk senere og teste med den samme SACD'en for å se om det kan være Pre amp eller lydspor...:P
    Da var siste sang hørt på.. og hører ingen feil der...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var siste sang hørt på.. og hører ingen feil der...

da må det være preampen tenker jeg, men testa du med "25th annivorsary" utgaven? har du mulighet til å teste den med Heliconene dine da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester CD'en nå...

Jeg tror at skal du få glede av Dalis hybriddiskant, så må du ha elektronikk som er presis og oppløst/detaljert i øvre mellomtone- og diskantområdene. Det kan være at B&W var for grovkornet i diskanten, eller at MA var for lite stram og fintspillende.

Jeg er ellers tilbøyelig til å mene at det må være noe feil med den SACDen dere diskuterer. Forskjellig elektronikk vil gi ulike signaturer, men skal selvsagt ikke spille så dårlig at en lurer på om det er noe i veien med SACDen som spilles. Enten er SACDen hans korrupt, eller så er utstyret hans defekt.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg tror at skal du få glede av Dalis hybriddiskant, så må du ha elektronikk som er presis og oppløst/detaljert i øvre mellomtone- og diskantområdene. Det kan være at B&W var for grovkornet i diskanten, eller at MA var for lite stram og fintspillende.

Jeg er ellers tilbøyelig til å mene at det må være noe feil med den SACDen dere diskuterer. Forskjellig elektronikk vil gi ulike signaturer, men skal selvsagt ikke spille så dårlig at en lurer på om det er noe i veien med SACDen som spilles. Enten er SACDen hans korrupt, eller så er utstyret hans defekt.

Som sagt, kommer til å teste med annen elnikk og samme CD snart
    Men hva PRE og effekt trinn er det som passer best sammen med Dali,? bortsett fra Parasound..

Side 395 av 743 FørsteFørste ... 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 391 392 393 394 395 396 397 398 399 405 415 425 435 445 455 465 475 485 495 505 515 525 535 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •