Dalis Entusiaster - Side 388

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 388 av 742 FørsteFørste ... 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 384 385 386 387 388 389 390 391 392 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 ... SisteSiste
Viser resultater 7,741 til 7,760 av 14836
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Vinkling går jo litt inn under tweaking spør du meg... syns det er rart at noen kan fortelle deg hva du skal like jeg selv har fått ganske bra resultat av å heve høyttalerne fra gulvet så diskant kommer i min "ørehøyde" syns det ble kanonbra, andre ville nok flirt av det :P men som jeg sier hvordan de står er jo opp til hver enkelt person
    Jeg er helt enig, og forstår godt at det kan bli kanonbra med diskant i ørehøyde, men dette er ikke rarere og mer mystisk enn at boka med oppskriften på plassering kommer fra Dali selv. Dali anbefaler bestemt ingen vinkling.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg er helt enig, og forstår godt at det kan bli kanonbra med diskant i ørehøyde, men dette er ikke rarere og mer mystisk enn at boka med oppskriften på plassering kommer fra Dali selv. Dali anbefaler bestemt ingen vinkling.
    Personlig har jeg også altid vinklet Dali høytalerne litte gran, og det er nok gjengs med de fleste. Jeg tror at hva en eller annen lydtekniker måtte mene er bra lyd ikke nødvendigvis passer alle. Vi er jo alle forskjellige. Oder

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stylus:

Du må låne med deg et par M6 fra Sandvika eller noe å teste hjemme, når vi kjørte opp den på Lyngdorf elektronikk viser ikke dette samme lydbilde som du vil få i din egen stue. I mine ører er Lyngdorf en mere ærlig forsterker som spiller åssen det hele er spilt inn i studio, man får kanskje ikke den punchen man ønsker og fokuset sitter mere i mellomtone og diskantområdet. Det er nok Lyngdorf'en i sitt ess og spiller mer "klinisk" som mange kan kalle det. Jeg ville vurdert et lån og skjekka videre rundt M6, med din forsterker så får du mer "råskap" enn du hørte den dagen og det har jeg erfart selv med hjemlån av disse. Det er ikke noe problem å drive disse heller med det du har i heimen, fungerte flott her men jeg ønsket "slag" og da falt jeg på 8'ern.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra beskrivelse, og du bekrefter helt mine fordommer mot GS20 som jeg har fått via andres omtale. Betenkelighetene jeg i sin tid hadde mot GS20 gjaldt nettopp diskanten.

Artig at du nevner vinkling av Mentorene. Ifølge boka skal disse ikke vinkles. Selv har jeg imidlertid fått best resultat med ganske kraftig vinkling, om enn ikke så kraftig som jeg hadde med Ikon 6.

Mentorene gir absolutt nok bass her i stua, men det skyldes kanskje at jeg ikke er så glad i stor og mektig bass som mange andre. Jeg mener dette også er ganske romavhengig. Jeg har en relativt liten stue, så det skal ikke så mye energi til i bassen før den dominerer over resten av spekteret. Sikkert smart av deg å prøve Mentor 6 i din egen stue, siden du ikke har falt pladask for GS20, men fremdeles har Mentor i søkeren. Presisjon og kraft i bassen, som er ankepunktene dine mot Mentor i forhold til GS20, er noe som er både rom- og plasseringsavhengig. I tillegg er det elektronikkavhengig. Hvis demoen av Mentor 6 i Moss var med annen elektronikk enn den du har hjemme, så må du ta dette i betraktning. Ikon 6 plassert i et mindre rom, rommet til guttungen, gir voldsomt mye mektigere og upresis bass her enn de gjorde nede i stua (med samme elektronikk i begge rommene).

En sterk kandidat som har kommet på banen siden jeg selv var i markedet for kjøp er Epos M 22i. Jeg har hørt et par eldre modeller fra denne fabrikanten, og maken til musikalsk tiltalende høyttalere har jeg aldri hørt. Dessverre er ikke tiltalende musikk alt. Høyttalere må kunne gi litt ekstra punch og sting, også, fra musikk som faktisk er best med slikt (rock, blues). Ut fra hva jeg vet om dine preferanser, så vil jeg tro disse blir litt snille og polerte i toppen og litt veike i bunnen. Ypperlige til klassisk musikk, for å si det med andre ord. Nå hører jeg mye på klassisk, så jeg tror jeg selv ville kunne være lykkelig med disse, i det minste mesteparten av tiden.

Ja, rommet og elektronikk har mye å si for lyden. Slik sett tror jeg det burde være greit potensiale her i stua mi. Må nesten se om jeg får til en demo av dem hjemme. Har stor tro på at det kan låte veldig mye slik jeg vil ha det

Er ganske sikker på du har skrevet det før, men hvor stor er stua di?
    Her er det cirka 20kvm, og sånn sett burde det passe rimelig bra.

Hehe, ja vi testet å vinkle dem litt inn, og resultatet var en ganske tydelig forbedring i forhold til å plassere vokal og instrumenter i lydbildet. Ganske stilig!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Stylus:

Du må låne med deg et par M6 fra Sandvika eller noe å teste hjemme, når vi kjørte opp den på Lyngdorf elektronikk viser ikke dette samme lydbilde som du vil få i din egen stue. I mine ører er Lyngdorf en mere ærlig forsterker som spiller åssen det hele er spilt inn i studio, man får kanskje ikke den punchen man ønsker og fokuset sitter mere i mellomtone og diskantområdet. Det er nok Lyngdorf'en i sitt ess og spiller mer "klinisk" som mange kan kalle det. Jeg ville vurdert et lån og skjekka videre rundt M6, med din forsterker så får du mer "råskap" enn du hørte den dagen og det har jeg erfart selv med hjemlån av disse. Det er ikke noe problem å drive disse heller med det du har i heimen, fungerte flott her men jeg ønsket "slag" og da falt jeg på 8'ern.
    Må nesten se om jeg får til det. Håpe de er greie med utlån da! Stoler på din beskrivelse av råskapen, for der er vi skjønt enige om hva som er kult og ikke M8 hjemme hos deg låter jo skikkelig saftig! Likevel tror jeg M6 kan diske opp mye moro i heimen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har nettop kjøpt meg en Dali ikon sub, jeg sa til selgeren at jeg måtte ha med kabel, men når jeg pakket ut så var det bare en singel kabel, og på forsterkeren og på suben er det left og right.. fått feil kabel? vil ikke bare ha venstrebassen på vel???

har foresten en nad stereoforsterker..

trenger forresten noen tips til spikes.. har concept 8 høyttalere og fikk med spikes til både de og subben, men jeg er veldig lite sugen på å sette piggene rett i golvet da det er garantert at det blir jævlig stygge merker etter de.. hva pleier audiofolket å gjøre?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ezs
    trenger forresten noen tips til spikes.. har concept 8 høyttalere og fikk med spikes til både de og subben, men jeg er veldig lite sugen på å sette piggene rett i golvet da det er garantert at det blir jævlig stygge merker etter de.. hva pleier audiofolket å gjøre?
    Det fulgte vel også med gummiknotter som du kan bruke dersom du er redd for riper av spikesene? Man kan få tak i lister som man kan legge mellom spikes og gulv for å unngå riper dersom man ønsker.

Jeg brukte ikke spikes på mine Ikon, jeg brukte de gummiknottene, og det funket for meg.

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har nettop kjøpt meg en Dali ikon sub, jeg sa til selgeren at jeg måtte ha med kabel, men når jeg pakket ut så var det bare en singel kabel, og på forsterkeren og på suben er det left og right.. fått feil kabel? vil ikke bare ha venstrebassen på vel???

hei, det holder som regel med en kabel, du bør ha en sub utgang på forsterkeren som du setter i den som har mono eller lfe merke på subben.
    Bass flyter veldig og har lite stereoeffekt.

Når det gjelder spikes skal du ha fått med alternative spikes eller matter med i kittet til subben. Du kan også kjøpe metallskiver som spikesene kan stå ned på å beskytte gulvet med. Husk å sjekke at forsterkeren du har sender lfe signal ut på subkanalen. Evn rekalibrer hvis du har forsterker med kalibreringsmikrofon. Da bør du få et korrekt oppsett.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Når det kommer til spikes så anbefaler jeg disse, beste jeg har vært borti på markedet. Savner de enda når jeg solgte mine ikon, på mine nye høyt er det 10mm gjenge men man får til 6 og 8mm.

Link:
    https://secureweb.activeisp.com/w000...ier.asp?kat=29

Du kan kjøpe de rett fra produsenten sine hjemmesider, er vel 6 eller 8mm gjenge på Concept. Lykke til.....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Er ikke helt enig med deg i det. Har hatt NC2250 hjemme til test mot A21. Synes det er små nyanseforskjeller mellom disse. Er vel noe bedre dempningsfaktor på A21 kontra NC modellen. Men synes A21 er verdt mellomlegget kun for utseende.
    Da vet vi at 2250 er veien å gå siden den er penest ;-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    :lol:

Newcomer Spectos sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Er ganske sikker på du har skrevet det før, men hvor stor er stua di?
    Her er det cirka 20kvm, og sånn sett burde det passe rimelig bra.
    !
    He, he. Kinkig spørsmål. Hva jeg vil svare kommer an på når du spør. Jeg har halve, kvarte og trekvarte vegger både her og der, både i lengden og høyden. Den innerste kjernen er på ca. 18 kvm. Litt avhengig av hvor du måler, så har jeg førsterefleksjon for den ene høyttalerens diskant ca. 1 m unna, eller 1,3 m, eller 4 m. Hvis jeg tar med spisestua som har stor åpning bak sweetspot, så har jeg ei stue på totalt ca. 28 kvm. Det låter fyldig og bra også i spisestua, noe jeg setter stor pris på, selv om lyden her er ganske annerledes pga. større avstand til høyttalerne. Sitter ofte ved spisebordet mens anlegget spiller. Tar jeg med trappegangen til venstre hvortil åpningen er stor, så er arealet ca. 36. I tillegg har stua en ganske stor åpning til høyre til et tilstøtende lite bibliotek på ca. 7 kvm (fullt av herlige plater, både vinyl og cd). :smile:

Hvis jeg skal tillate meg å drodle litt rundt GS20 vs Mentor 6, på tross av at jeg ikke har hørt GS20, så er det første som slår meg at disse har en del specs til felles. Omtrent lik følsomhet, lik nominell impedans, to ganger 6,5 tommer, bassrefleks med to porter. Mentor er noen kilo tyngre og har litt større volum. Bassen hos GS20 er oppgitt til å gå dypere enn Mentor 6, men skal vi legge målinger i Stereophile av GS10 til grunn, så kan det se ut til at MA ikke er helt til å stole på. :smile: GS10 er oppgitt av MA til å gå ned mot 40 Hz, men Stereophile fant at den ruller bratt av fra 55 Hz. Jeg har ikke funnet målinger av GS20, men noe lignende kan jo være tilfelle med denne. Den særlig dype bassen du opplever med GS20 kan altså skyldes en rom mode.

Tilsvarende er heller ikke Dali helt å stole på. Mentor 6 er oppgitt til å gå ned til 36 Hz. Det tyske magasinet Stereo fant at Mentor 6 går ned mot 50 Hz. Til Mentor 6 sitt forsvar, så er avrullingen relativt slak ned mot 32 Hz og med et bra nivå helt nede på 27-25 Hz før det stuper. Til sammenligning stuper Canton Karat 790 DC allerede ved 50 Hz, og JBL LS 80 ved ca. 30 Hz.

Siden du har fått GS20 til å spille bra hjemme hos deg selv, er det godt mulig også Mentor 6 vil spille godt der, og kanskje bedre, specs tatt i betraktning. Begge høyttalerne virker å ha mye energi i toppen. Mentor 6 har det i hvert fall. Mentor 6 er muligens også mer oppløst, fintspillende og mjuk i diskanten. Sammenligner du målinger mellom lillebrødrene RS6 og Ikon 6, så har MA-modellen en litt tydeligere festkul på bassen, men jeg aner ikke om dette er symptomatisk for de rimelige MA-modellene. Mentor 6 har ingen festkul på bassen og måler svært bra her. I tillegg oppleves den som sprek og kontant. Liten tvil om at Mentor 6 spiller dypt og rent og pent der nede (måler paddeflatt fra 250-50 Hz), men mangler kanskje en imponatorbass (loudness), slik imponatorbass som så mange andre høyttalere har, og som så mange lyttere setter pris på.

Apropos vinkling og plassering, Stereo skriver: Es lohnt sich, die Mentor gewissenhaft aufzustellen und mit verschiedenen Winkeln zu experimentieren.

Jeg tror du bør få testa Mentor 6 hjemme hos deg selv, ja, før du avskriver denne. :-D

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Kan bruke C2 bak og C1 på siden kanskje?
    Ja... lurte på hvor det da kom mest lyd. Om det var på siden eller bak? Bør vel ha C2 på de parret som brukes mest?

Skal se om jeg har kabel til å slenge opp 2 høytallere til idag. Og ikke minst om jeg har plass til det i skinnene mine Blir det noe av så legger jeg sikkert opp noen bilder...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Kinkig spørsmål. Hva jeg vil svare kommer an på når du spør. Jeg har halve, kvarte og trekvarte vegger både her og der, både i lengden og høyden. Den innerste kjernen er på ca. 18 kvm. Litt avhengig av hvor du måler, så har jeg førsterefleksjon for den ene høyttalerens diskant ca. 1 m unna, eller 1,3 m, eller 4 m. Hvis jeg tar med spisestua som har stor åpning bak sweetspot, så har jeg ei stue på totalt ca. 28 kvm. Det låter fyldig og bra også i spisestua, noe jeg setter stor pris på, selv om lyden her er ganske annerledes pga. større avstand til høyttalerne. Sitter ofte ved spisebordet mens anlegget spiller. Tar jeg med trappegangen til venstre hvortil åpningen er stor, så er arealet ca. 36. I tillegg har stua en ganske stor åpning til høyre til et tilstøtende lite bibliotek på ca. 7 kvm (fullt av herlige plater, både vinyl og cd). :smile:

Hvis jeg skal tillate meg å drodle litt rundt GS20 vs Mentor 6, på tross av at jeg ikke har hørt GS20, så er det første som slår meg at disse har en del specs til felles. Omtrent lik følsomhet, lik nominell impedans, to ganger 6,5 tommer, bassrefleks med to porter. Mentor er noen kilo tyngre og har litt større volum. Bassen hos GS20 er oppgitt til å gå dypere enn Mentor 6, men skal vi legge målinger i Stereophile av GS10 til grunn, så kan det se ut til at MA ikke er helt til å stole på. :smile: GS10 er oppgitt av MA til å gå ned mot 40 Hz, men Stereophile fant at den ruller bratt av fra 55 Hz. Jeg har ikke funnet målinger av GS20, men noe lignende kan jo være tilfelle med denne. Den særlig dype bassen du opplever med GS20 kan altså skyldes en rom mode.

Tilsvarende er heller ikke Dali helt å stole på. Mentor 6 er oppgitt til å gå ned til 36 Hz. Det tyske magasinet Stereo fant at Mentor 6 går ned mot 50 Hz. Til Mentor 6 sitt forsvar, så er avrullingen relativt slak ned mot 32 Hz og med et bra nivå helt nede på 27-25 Hz før det stuper. Til sammenligning stuper Canton Karat 790 DC allerede ved 50 Hz, og JBL LS 80 ved ca. 30 Hz.

Siden du har fått GS20 til å spille bra hjemme hos deg selv, er det godt mulig også Mentor 6 vil spille godt der, og kanskje bedre, specs tatt i betraktning. Begge høyttalerne virker å ha mye energi i toppen. Mentor 6 har det i hvert fall. Mentor 6 er muligens også mer oppløst, fintspillende og mjuk i diskanten. Sammenligner du målinger mellom lillebrødrene RS6 og Ikon 6, så har MA-modellen en litt tydeligere festkul på bassen, men jeg aner ikke om dette er symptomatisk for de rimelige MA-modellene. Mentor 6 har ingen festkul på bassen og måler svært bra her. I tillegg oppleves den som sprek og kontant. Liten tvil om at Mentor 6 spiller dypt og rent og pent der nede (måler paddeflatt fra 250-50 Hz), men mangler kanskje en imponatorbass (loudness), slik imponatorbass som så mange andre høyttalere har, og som så mange lyttere setter pris på.

Apropos vinkling og plassering, Stereo skriver: Es lohnt sich, die Mentor gewissenhaft aufzustellen und mit verschiedenen Winkeln zu experimentieren.

Jeg tror du bør få testa Mentor 6 hjemme hos deg selv, ja, før du avskriver denne. :-D
    Hehehe!! Ja, det blir ofte litt sånn. Er ikke så mange hus som har en helt avlukket stue(og godt er vel det ). Bra du får hyggelig lyd ute i spisestua også! Er så kjedelig når lyden kun er bra i lytteposisjon, og ellers ganske tam og borte...

Tusen takk for masse god info! Er veldig greit å ha litt slikt i bakhodet også. Den subjektive opplevelsen kan jo alltid være annerledes, man som et utgangspunkt i de fysiske egenskapene er det jo glimrende

Med tanke på at de igrunnen har ganske like tekniske data, så kan det jo være at opplevelsen og den evnt rompåvirkede bassen vil være ganske lik her med Mentor? Jeg er ikke i tvil om at jeg liker diskanten bedre i Mentor, så det eneste jeg føler jeg må få en liten bekreftelse på, er bassgjengivelsen i mitt rom. Mellomtonen i begge ht er passe fremtredende og gjengir stemmer på en pen og ren måte. Jeg er vant med at mellomtonen er noe mer fremtredende med Canton, men også kanskje i overkant til tider.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Er så kjedelig når lyden kun er bra i lytteposisjon, og ellers ganske tam og borte...

Tusen takk for masse god info! Er veldig greit å ha litt slikt i bakhodet også. Den subjektive opplevelsen kan jo alltid være annerledes, man som et utgangspunkt i de fysiske egenskapene er det jo glimrende

Med tanke på at de igrunnen har ganske like tekniske data, så kan det jo være at opplevelsen og den evnt rompåvirkede bassen vil være ganske lik her med Mentor? Jeg er ikke i tvil om at jeg liker diskanten bedre i Mentor, så det eneste jeg føler jeg må få en liten bekreftelse på, er bassgjengivelsen i mitt rom. Mellomtonen i begge ht er passe fremtredende og gjengir stemmer på en pen og ren måte. Jeg er vant med at mellomtonen er noe mer fremtredende med Canton, men også kanskje i overkant til tider.
    Ja, jeg setter pris på at sweetspot er både romslig og uten skarpe grenser. Overgangen mellom i og utenfor sweetspot bør være minst mulig merkbar. Med hensyn til dette syns jeg Mentor 6 er bra.

Bare hyggelig å spekulere litt. De subjektive opplevelsene er helt avgjørende, men upålitelige og uholdbare. Folk forandrer seg. Det trenger ikke engang å gå lang tid, men kan være et spørsmål om dagsform fra en dag til en annen, eller fra en uke til den neste. De galeste av oss skifter utstyr som andre skifter skjorte. Den musikken du spiller mye i dag spiller du kanskje ikke så mye i morgen. Så må du ha nytt utstyr som passer til den nye musikksmaken. Den høyttaleren du liker i dag, forkaster du i morgen. Den er blitt for veik, eller for stor, eller for stygg (i hvert fall ifølge den nye kjæresten), eller for grovkornet i diskanten, eller for frampå i mellomtonen. Eller du kommer til å kjede deg, og bare må ha noe nytt for nyhetens egen skyld. Forandring fryder, og de subjektive opplevelsene som i sin tid gjorde deg så fornøyd er borte. Den høyttaleren du syns spiller dårlig med en gitt elektronikk, kan du komme til å elske med en annen. Den høyttaleren du opplevde som så bra under en demo i butikken, kan bli en skuffelse i heimen. Vi husker hvordan Tronna sleit med dette. Jeg ser dessuten ingen direkte motsetning mellom subjektive opplevelser og fysiske egenskaper. Jeg mener dette først og fremst er et spørsmål om hvordan inkorporere (i de subjektive opplevelsene) kunnskap om tekniske og fysiske egenskaper. De subjektive opplevelsene med en høyttaler vil uansett være farget av hva du vet om høyttaleren, både med hensyn til specs, andres omtale/anmeldelse og de ulike erfaringene du selv gjør og har gjort deg med den.

Ja, bassgjengivelsen er viktig, men bare til et visst punkt. Helst skal du så fort som mulig forbi dette punktet, til der hvor du glemmer alt som heter bass, og hvor du først og fremst opplever og interesserer deg for musikk (evt. også film). Bassen skal være en uhørlig/usynlig tjener for musikken. Den skal være der, men ikke tiltrekke seg oppmerksomhet. Viktigst er med andre ord helheten. Vi analyserer og deler opp musikk i bass, mellomtone og diskant bare unntaksvis. Slik analyserende lytting er en kunstig måte å lytte på, og bass, mellomtone og diskant er bare distraksjoner fra det som virkelig betyr noe, nemlig gleden ved og interesse for musikk (film). Amen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg setter pris på at sweetspot er både romslig og uten skarpe grenser. Overgangen mellom i og utenfor sweetspot bør være minst mulig merkbar. Med hensyn til dette syns jeg Mentor 6 er bra.

Bare hyggelig å spekulere litt. De subjektive opplevelsene er helt avgjørende, men upålitelige og uholdbare. Folk forandrer seg. Det trenger ikke engang å gå lang tid, men kan være et spørsmål om dagsform fra en dag til en annen, eller fra en uke til den neste. De galeste av oss skifter utstyr som andre skifter skjorte. Den musikken du spiller mye i dag spiller du kanskje ikke så mye i morgen. Så må du ha nytt utstyr som passer til den nye musikksmaken. Den høyttaleren du liker i dag, forkaster du i morgen. Den er blitt for veik, eller for stor, eller for stygg (i hvert fall ifølge den nye kjæresten), eller for grovkornet i diskanten, eller for frampå i mellomtonen. Eller du kommer til å kjede deg, og bare må ha noe nytt for nyhetens egen skyld. Forandring fryder, og de subjektive opplevelsene som i sin tid gjorde deg så fornøyd er borte. Den høyttaleren du syns spiller dårlig med en gitt elektronikk, kan du komme til å elske med en annen. Den høyttaleren du opplevde som så bra under en demo i butikken, kan bli en skuffelse i heimen. Vi husker hvordan Tronna sleit med dette. Jeg ser dessuten ingen direkte motsetning mellom subjektive opplevelser og fysiske egenskaper. Jeg mener dette først og fremst er et spørsmål om hvordan inkorporere (i de subjektive opplevelsene) kunnskap om tekniske og fysiske egenskaper. De subjektive opplevelsene med en høyttaler vil uansett være farget av hva du vet om høyttaleren, både med hensyn til specs, andres omtale/anmeldelse og de ulike erfaringene du selv gjør og har gjort deg med den.

Ja, bassgjengivelsen er viktig, men bare til et visst punkt. Helst skal du så fort som mulig forbi dette punktet, til der hvor du glemmer alt som heter bass, og hvor du først og fremst opplever og interesserer deg for musikk (evt. også film). Bassen skal være en uhørlig/usynlig tjener for musikken. Den skal være der, men ikke tiltrekke seg oppmerksomhet. Viktigst er med andre ord helheten. Vi analyserer og deler opp musikk i bass, mellomtone og diskant bare unntaksvis. Slik analyserende lytting er en kunstig måte å lytte på, og bass, mellomtone og diskant er bare distraksjoner fra det som virkelig betyr noe, nemlig gleden ved og interesse for musikk (film). Amen.
    Det er liten tvil om at interessen for noe nytt også gjør sitt til at byttetrangen kommer
    Ideelt sett burde man kanskje blindtestet et utvalg høyttalere i interessant prisklassse, og så hørt alle i sitt eget rom uten å vite hvilke som ble spilt når. Men sånn funker det vel sjelden, så får nesten leve med de subjektive følelsene på godt og vondt. Uansett blir det moro å bytte ut en eller annen gang, og la musikken være i fokus.

Å dele opp i diskant, mellomtone og bass er for min del bare et verktøy for å kunne skrive om og prate om hva som skiller høyttalere fra hverandre. Det er jo tross alt bare lyder som kommer ut av disse høyttalerne, og da kan de være greit å gjøre ett eller annet for å skille dem fra hverandre.

Når jeg til gjengjeld hører på høyttalere, så pleier jeg å bruke min egen musikk som materiale. Klart det er gøy å høre på lit referansemusikk, men de må kunne spille slik jeg liker dem på den musikken jeg hører på. Om jeg får M6 hjem for en test skal jeg se om jeg får skrevet bittelitt om opplevelsen her hehe!

Forøvrig skal høyttalerne brukes 90% til musikk og 10% til film har merket at jeg stadig ser mindre på film, men hører mer på musikk. Sånn sett tror jeg musikalske høyttalere som M6 kan gjøre jobben glitrende!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy med noe nytt
    Ny preamp på vei i neste uke, parasound NC2100.

Blir artig å prøve en dedikert stereo pre mot snurrerundt-boksen jeg bruker idag.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Gøy med noe nytt
    Ny preamp på vei i neste uke, parasound NC2100.

Blir artig å prøve en dedikert stereo pre mot snurrerundt-boksen jeg bruker idag.
    Kjøpte du den som lå på brukten her i dag? Du har jo noen feite blokker så det burde holde til det meste.

Side 388 av 742 FørsteFørste ... 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 384 385 386 387 388 389 390 391 392 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •