Dalis Entusiaster - Side 380

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 380 av 743 FørsteFørste ... 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 376 377 378 379 380 381 382 383 384 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 ... SisteSiste
Viser resultater 7,581 til 7,600 av 14842
    Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke sånn at en stabil impedans er bedre for forsterkeren .? bare forskjellen mellom en budsjett høyttaler og en dyr høyttaler (ofte også bra i tilfelle) ofte setter forskjellen, feks: da jeg spilte med Embla effekt trinn på mine Concept 10 trippa den ene på høyt volum (ingen forvrengning), men da jeg spilte med Helicon med et betydelig høyere volum (noe man skulle tru ikke ville bli et bra resultat). Så hadde jeg enda litt mer å gå på.. Helicon har en stabil impedans, og Concept 10 har en veldig dynamisk impedans. Helicon er derfor snillere med forsterkeren trur nå jeg. Har jeg forstått det riktig da ty?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Gå for en Yamaha så er du trygg med tanke på at Dali trenger en varm forsterker.
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Jepp Yamaha leverer nok varene! onkyo blir nok for svak for Lektor 8 ihvertfall når det gjelder power.
    Flott, takk skal dere ha, hvor langt opp bør jeg for å få en reciever som takler høytalerene? 565? 765? Høyere?

Newcomer soBEEit sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av ett par brukte dali mentor 1 som skal fungere som fronter i mitt surroundoppsett. Har tittet litt etter en senterhøyttaler som vil passe fint sammen med disse, og valget står vel egentlig mellom dali mentor vokal eller dali mentor LCR. Har også tittet litt på dali ikon vokal 2.

Vil vokal være litt overkill når den skal spille ilag med mentor 1? Vil LCR gjøre en like god jobb som vokal i dette oppsettet tror dere? Klarer ikke helt bestemme meg. Det mest irriterende er at LCR ikke finnes i samme finish, kirsebær, men vurderer å bare la det gå...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor VOCAL er grom.. husk at det er nesten 70% av filmen som fåregår i centeren!!! Så faktisk er ikke oppsettet ditt så dumt... Mentor 1 er knall tøff..

Men nå over til meg, har nå hatt Helicon i ca 1 uke. Og lyden er vannvittig bra, men sliter endel med å få skikkelig dybde på lyden. Vet nok hva feilen er, høyttalerene står kun 2,5-3 meter ifra hverandre. Men det skal det jobbes med.

Lyngdorfen er vannvittig kjekk å ha nå. Roomperfect funker for meg! Når jeg setter den på "bypass" (uten om RP'en), så blir lyden skikkelig gørr og spinkel. Men har litt lyst til å prøve en anna PRE, for å se om det er lyngdorfen som er så bra med RP på, eller om det er at lyngdorfen er SKIKKELig kjedelig i bypass mode . Nå har 2x Dynamic Precision 7.3 preamps gått meg hus forbi.. men de hadde vært morro å få testa :P.

Jeg STOR koser meg med anlegget nå, og kan egentlig ikke tenke meg "bedre" høyttalere enn Dali (med hybriddiskant) nå. Matchinga ser ut til å truffet skikkelig spikern på hode! Prøvde meg med Dali IKON2 i stua(TV/kjærringanlegg) på min NAD T747 (går i stereomode, pga jeg trengte egentlig bare lipsync ). Det ble litt spett, og dama sa det var "litt" tynt :P. Så der blir det nok BW 685 (før så var det BW 603S3 der).

Nå blir det spennende da.. om jeg får starta oppussing av kjellern... Blir det rom til vintern, da blir det nok også en Prosjektor og lerett ganske fort også. . GLEDER MEG .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Men nå over til meg, har nå hatt Helicon i ca 1 uke. Og lyden er vannvittig bra, men sliter endel med å få skikkelig dybde på lyden. Vet nok hva feilen er, høyttalerene står kun 2,5-3 meter ifra hverandre. Men det skal det jobbes med.
    Større dybde i lydbildet kan det hende du får med større avstand fra høyttalere til frontvegg (vegg bak høyttaler). Det er i hvert fall slik her hos meg, at når høyttaler står for nærme frontvegg, så går dette ut over både bass (som blir overdimensjonert) og dybden i lydbildet. Dette gjelder både for Mentor og Ikon. Trodde at Ikon kunne stå nærmere fontvegg enn den kunne, i og med at den har port på framsiden, men nei.

Ellers, artig å høre om erfaringene dine så langt. Blir spennende å høre om du finner ut om Lyngdorf er en god match, eller ei. Jeg er selv aldri blitt overbevist om Lyngdorfs kvaliteter i kombi med Dali, men min erfaring er ytterst begrenset, så her lar jeg meg gjerne opplyse. Vet om folk som har vært særdeles fornøyd, ikke minst i kombi med Grand Diva (som kan være en vrien høyttaler å plassere).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Flott, takk skal dere ha, hvor langt opp bør jeg for å få en reciever som takler høytalerene? 565? 765? Høyere?
    Hva er budsjettet ditt da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil være en ok pris for den pakken?
    Det er 3 år gammelt, men er 2 år igjenn på forsikringen.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=59108&cat=12

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bue
    Hva vil være en ok pris for den pakken?
    Det er 3 år gammelt, men er 2 år igjenn på forsikringen.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=59108&cat=12

ca 5-6000 ville jeg budt... om det er i prima stand

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet ditt da ?
    I utgangspunktet 5-6000, kan selvfølgelig gå høyere men det kommer jo ann på hvor mye mer man får for pengene.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Frexen
    ty da ty tok du den? ser jeg har en lang vei å gå i forhold til AV kunnskap. eller kunnskap generelt..

jeg trodde høyere ohm på ht var bra for amp. er det omvendt?
    Tok den ja

Ved 12ohm og oppover må du ha ganske mye watt for å kunne spille høyt. Men høyttalerne trenger ikke være tungdrevne av den grunn.
    Mange Dali høyttalere har en nominell (snitt) impedanse på rundt 4 ohm. Kurven forandrer seg ikke spesielt selv når frekvenskurven endres. Det vil si at foreks en receiver som vanligvis ikke er så strømsterk ville kunne dratt en Dali HT med 4ohm på en bra måte. Men vi kan jo ta B&W 683 som et eksempel. Men en nominell impedanse på 8ohm, virker den jo lett å drive siden impedansen er høy. Men når frekvenskurven vandrer nedover, forander impedansekurven seg betraktelig. Om jeg ikke husker feil så er den rundt 2,7 ohm ved rundt 30Hz. Da bør man ha en forsterker som takler lave impedanser.
    Vanskelig å forklare dette, men håper jeg gjorde meg forstått

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Begynner å forstå det nå. Det var egentlig ganske godt forklart av deg. Med 4x135w (peak?) så skal det vel mye til før recieveren min gir seg på 6006 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Frexen
    Begynner å forstå det nå. Det var egentlig ganske godt forklart av deg. Med 4x135w (peak?) så skal det vel mye til før recieveren min gir seg på 6006 8)
    Hvilken receiver har du? Ikke heng deg for mye opp i watt.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr. Daniel er et Ess her inne samt sitter med masse god kompetanse, rett mann på rett sted med andre ord.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan låter M8 hos Raymond da?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hvordan låter M8 hos Raymond da?
    Tja... Hva skal man si? Det er flott og rent å høre på samt det er god driv, spiller faktisk veldig bra igjennom hele registeret. Jeg er faktisk veldig fornøyd og moro er det skal jeg si deg. Axel og jeg spelte på det det monna her i går så jeg fikk gitt dem litt trim i det minste. Du skal få komme på en lytt når Axel tar med sin lille 2250, tenkte på en liten biamping her for å se om det blir mer krutt i registeret.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Hva skal man si? Det er flott og rent å høre på samt det er god driv, spiller faktisk veldig bra igjennom hele registeret. Jeg er faktisk veldig fornøyd og moro er det skal jeg si deg. Axel og jeg spelte på det det monna her i går så jeg fikk gitt dem litt trim i det minste. Du skal få komme på en lytt når Axel tar med sin lille 2250, tenkte på en liten biamping her for å se om det blir mer krutt i registeret.
    Det kan jeg love at det blir. Mer kontroll. Men en stk 2250 holder jo egentlig.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det kan jeg love at det blir. Mer kontroll. Men en stk 2250 holder jo egentlig.
    Jeg sender deg en beskjed når alt er klart her i heimen for en liten demo, kjører på samme gjeng som sist og kanskje til som er int å høre litt. Det blir nok uti februar engang.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sender deg en beskjed når alt er klart her i heimen for en liten demo, kjører på samme gjeng som sist og kanskje til som er int å høre litt. Det blir nok uti februar engang.
    Det blir stas

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey da - ty leste "hjemme hos" reportasjen på kinoen din. strøkent oppsett lurte på om du hadde noen formening om Mentor vokal eller LCR som center ht, sammen med Dali Helicon 800w? tenkte på å kjøpe ny center ser du

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey da - ty leste "hjemme hos" reportasjen på kinoen din. strøkent oppsett lurte på om du hadde noen formening om Mentor vokal eller LCR som center ht, sammen med Dali Helicon 800w? tenkte på å kjøpe ny center ser du
    Takk for det Synd kino`n nå er historie. Men skal bli stas å begynne med blanke ark i nytt hus.
    Mellom disse to ville jeg ha valgt Mentor vokal. Helicon senteren da?

Side 380 av 743 FørsteFørste ... 240 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 376 377 378 379 380 381 382 383 384 390 400 410 420 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •