Dalis Entusiaster - Side 377

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 377 av 743 FørsteFørste ... 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 373 374 375 376 377 378 379 380 381 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 ... SisteSiste
Viser resultater 7,521 til 7,540 av 14850
    Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Det høres ut som en fin plan! Vil tro 2125 hadde vært perfekt som effekt til frontene.
    Spent på å høre hva du opplever om du kjøper den 275en først og bruker den til frontene. Det er jo med stor sannsynlighet kraftigere og mer ærlige watt enn de recieveren sier den har
    Ja,selv om 275 "bare" har 125watt i 4ohm,tror jeg den kommer til å drive frontene langt bedre enn Yamaha recieveren min.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en receiver er oppgitt med 130Wx7 så yter den kun 2x65w sies det, en receiver er ikke akkurat noe drivkraft for å si det sånn. Det er enda godt at NAD kjører sin nye Master serien med pre og 7 kanals effekt. Da har de skjønt at det er fordel med mer effekt enn de oppgir med en vanlig receiver.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Når en receiver er oppgitt med 130Wx7 så yter den kun 2x65w sies det, en receiver er ikke akkurat noe drivkraft for å si det sånn. Det er enda godt at NAD kjører sin nye Master serien med pre og 7 kanals effekt. Da har de skjønt at det er fordel med mer effekt enn de oppgir med en vanlig receiver.
    De fleste receivere er slik at de kan gi 7x130 watt i alle kanaler, men da ikke sammtidig. Som regel 2x130w.
    Man må se på strømtrekket til forsterkeren, fjærne virkningsgraden (varmetap) ca 60%
    Deretter dele på respektive kanaler, i dette tilfellet 7. Da ender du opp med en reell effekt.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    De fleste receivere er slik at de kan gi 7x130 watt i alle kanaler, men da ikke sammtidig. Som regel 2x130w.
    Man må se på strømtrekket til forsterkeren, fjærne virkningsgraden (varmetap) ca 60%
    Deretter dele på respektive kanaler, i dette tilfellet 7. Da ender du opp med en reell effekt.
    Dersom jeg har regnet rett så yter recieveren min rundt 80watt X2 kanaler i 8ohm,strømtrekket er 400watt på Yamaha 765B.
    Visst den yter 80watt X2 i 8ohm tipper jeg den vil yte rundt 120watt X2 i 4ohm,mer eller mindre veldig lik Parasound 275 altså.
    Mest å hente er det altså på film der 5 kanaler er i drift,og en eventuell 275 vil kunne avlaste recieveren dersom den driver Dali Suite 2.8 frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer skorob og Waters! Spennende nyheter dere bringer til torgs.

@skorob:
    Forsto det slik at du hadde blitt godt kjent med Mentor 6 i ditt eget oppsett? Tør jeg spørre om en vurdering? Eventuelt også en sammenligning med Helicon, som du endte opp med, hvis det ikke er for tidlig? Vurderte du Helicon 400 MK2 som et alternativ til 800 MK2? Hvis så var tilfelle; hva opplevde du som slående forskjeller på 400 og 800, andre enn at 800 kan spille høyere og fylle større rom enn 400?

@Waters:
    Hva syns du om Helicon 300 (MkII?), bortsett fra at den er for veik i forhold til ditt behov og din smak?

@Den som måtte føle seg kallet:
    Noen her som har inngående erfaring med Helicon 400 MK2, og som de vil dele? (Ikke MK1, siden denne ikke er aktuell for meg.)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef

@skorob:
    Forsto det slik at du hadde blitt godt kjent med Mentor 6 i ditt eget oppsett? Tør jeg spørre om en vurdering? Eventuelt også en sammenligning med Helicon, som du endte opp med, hvis det ikke er for tidlig? Vurderte du Helicon 400 MK2 som et alternativ til 800 MK2? Hvis så var tilfelle; hva opplevde du som slående forskjeller på 400 og 800, andre enn at 800 kan spille høyere og fylle større rom enn 400?

@Waters:
    Hva syns du om Helicon 300 (MkII?), bortsett fra at den er for veik i forhold til ditt behov og din smak?

@Den som måtte føle seg kallet:
    Noen her som har inngående erfaring med Helicon 400 MK2, og som de vil dele? (Ikke MK1, siden denne ikke er aktuell for meg.)
    Mentor 6 er en vannvittig høyttaler til rundt 20000kr, og har som resten av Mentor serien en vannvittig bass. Helicon er noe helt anna, mye strammere ifra topp til tå, og er veldig kresen på elektronikken.

Jeg var ikke noe fan av MK1 utgaven, som jeg syns ble alt for krass, mk2 er noe anna!

Altid syns Mentor 6, helicon 400mk2 har vært bedre enn Mentor 8 og helicon 800mk2. Helt til jeg fikk høre det med SKIKKELIG elektronikk (gjelder helicon).

Summa sumarum: Syns Mentor serien prioriterer rock pop og metall mer enn det andre, men som også kan trylle på blues og jazz. Helicon er mer god på alt, men ikke "best" på noe.

Prismessig er Mentor 6 den beste høyttaleren jeg pr dags dato har hørt, hvor Mentor 1 og 2 slår følge etter (pga lavere pris). Vannvittig morsom høyttaler, om alt står til rette for den.

Helicon syns jeg er den beste i sin klasse, en klasse hvor veldig mange spiller veldig "hifi" og ikke musikk... Helicon skiller seg litt ut, og enda ha finesser og "ramp" i seg. Tannoy Defenition 10 var dog veldig i nærheten! Og sistnevnte har mye finere design/finish enn Helicon, som jeg ikke syns er veldig pen med sin bling.

testet jo også BW 803s, den ble alt for "lat" for min del.

Pr.dags dato er Mentor 6 og H800 mine favoritter i sine forskjellige klasse. Under har vi IKON6 og B&W 683.

Gleder meg til Roger sin Mentor 8 opplevelse, og jeg vet Mentor 8 KAN spille veldig bra!!! Men da må man ha elektronikk deretter, og tror Roger'n er inne på noe med sitt Parasound sett .

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon 400 vs 800: Det er mer dypbass i 800 + mellomtona på den får musikken mer frem(ikke B&W FST kvalitet men..). Er akkuratt det samme som skjer på Mentor 6 vs 8'ern.

Jeg hadde elektronikken på plass hvor 800 kan boltre seg godt, men 800 krever ROM, store rom! ellers blir det tull.. normalt er Helicon 400 mer enn nok.

Jeg mener da at H800mk2 er en mer komplett høyttaler enn 400mk2, OM rommet tillater det! Samt elektronikken da, 400'en er mye rimeligere på effekttrinn siden også!

Mellomlegget 800 koster kontra 400 kan man fint bruke på finere elektronikk, og få 400 til å rundspille 800mk2 om budjsettet er fast....

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av NAD og ROTEL passer best sammen med Dali? Som dere vet nå har jeg en Yamaha 765, Åssen vil det bli med en effektforsterker på f.eks. 5x100W?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef

@Waters:
    Helicon 300 spiller bra men dem krever sin mann av elektronikk, dem har ikke så mye i bassområdet som sine yngre brødre men for all del så spiller den oppløst og godt i hele spekteret. Dette er en mer korrekt høytaler som spiller sånn det skal være, for noen vil kanskje dette bli litt kjedelig men det er bra for det. Du får frem de fleste detaljer og instrumentene er godt separert, til å være en stativhøytaler så bor det mye i denne. Veldig fin på krevende musikk som akustisk, vokal, klassisk og sånn sikkert, men for en som er mest opptatt av rock og slik tror jeg Mentor er veien å gå for min del. Det er mere bass og moro i slike, M6 er helt toppers men jeg vil ha litt mer brutalitet i spekteret så jeg så hive meg på M8.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @skorob:

Hjertlig takk for fine svar! Sjelden å treffe på vurderinger som til de grader sammenfaller med mine egne. Når dine erfaringer på områder, hvor jeg har null peiling, men har gjort meg noen antagelser, også bekrefter mine løst funderte fordommer, så kan jeg ikke annet enn å slutte at vi har veldig lik smak. :-D

Jeg har stor sans for både Ikon 6 og 7, og ikke minst Mentor 2, i tillegg til Mentor 6 (som jeg nå har). Dessuten den eldre Grand Diva, selv om denne er noe mer kresen på plassering, og derfor vanskeligere å få til å yte optimalt. Jeg syns for øvrig at Mentor 2 får ufortjent liten oppmerksomhet. Få virker å være klar over hvor fantastisk bra denne kan være for rom der større gulvstående kan by på problemer.

Jeg deler din begeistring for Mentor 6. Denne er en veldig god allrounder – til og med til klassisk (som jeg spiller temmelig ofte) er den ypperlig, så ryktet om at denne er spesielt god på rock er litt misvisende. Vokser også med god elektronikk.

Jeg har i mange år hatt glede av B&W, men må si meg en smule skuffet over det lille jeg har hørt av B&W DM683. Litt innelukkede, tunge og trege, kall de gjerne "late", som du gjør, i stilen. Muligens har de ikke fått presentert seg med elektronikk som fortjent, men jeg ble så skuffet over B&W DM683 at det var ikke tvil i min sjel, da valget i sin tid sto mellom disse og frisktspillende Ikon 6 (som jeg også har, for tiden utlånt til guttungen). Syns faktisk CM7 var mer i min gate.

Artig å høre at du har vært inne på tanken om Tannoy. Dette er et merke jeg selv har stor sans for, men jeg har ikke hørt den relativt nye Definition serien.

Godt å høre at Helicon 400 har potensial, siden jeg har en stue der Helicon 800 blir for store. Helicon 400 MK2 er nok fremdeles min drømmehøyttaler, men skal få hørt skikkelig på Tannoy DC8T før jeg eventuelt handler. Design betyr faktisk ikke så rent lite, når du skal ha høyttalere i en stue du deler med andre.

Hi-fi vet jeg ikke hva er, og det plager meg ikke. Jeg skal ha høyttalere som spiller musikk, og som gjør meg glad når musikken er glad, og trist når musikken er trist. Skrullete idealer om hi-fi, som gjør en trist og rastløs fordi alt ikke er korrekt og perfekt og etter boka, kan du ha for meg. :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk overaskende ett par Dali Lektor 8 i julegave, og må derfor oppgradere recieveren også, har lenge vurdert Onkyo, men når jeg fikk disse så må jeg nesten kjøpe en reciever som passer. Hvilket merke anbefaler dere til disse høytalerene?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Fikk overaskende ett par Dali Lektor 8 i julegave, og må derfor oppgradere recieveren også, har lenge vurdert Onkyo, men når jeg fikk disse så må jeg nesten kjøpe en reciever som passer. Hvilket merke anbefaler dere til disse høytalerene?
    Gå for en Yamaha så er du trygg med tanke på at Dali trenger en varm forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Helicon 300 spiller bra men dem krever sin mann av elektronikk, dem har ikke så mye i bassområdet som sine yngre brødre men for all del så spiller den oppløst og godt i hele spekteret. Dette er en mer korrekt høytaler som spiller sånn det skal være, for noen vil kanskje dette bli litt kjedelig men det er bra for det. Du får frem de fleste detaljer og instrumentene er godt separert, til å være en stativhøytaler så bor det mye i denne. Veldig fin på krevende musikk som akustisk, vokal, klassisk og sånn sikkert, men for en som er mest opptatt av rock og slik tror jeg Mentor er veien å gå for min del. Det er mere bass og moro i slike, M6 er helt toppers men jeg vil ha litt mer brutalitet i spekteret så jeg så hive meg på M8.
    Takk, Waters! Ja, jeg antok at du syns Helicon 300 er for lite brutale, men hva med Helicon 300 i lag med sub? Tror du ikke du ville få nok bass med f.eks. en Mentor sub, eller med 2X Ikon sub for mellomlegget? Så bruker du disse når du spiller rock og vil ha det moro, og så kutter du megamonsterbassen ut når du vil slappe av med litt rolig vokal og akustisk? Så vil du jo få i både pose og sekk, mener jeg? Vil du absolutt ha gulvstående, så får du jo glimrende Mentor 6 pluss en real sub til prisen av Mentor 8. Tror slikt kan bli vel så moro, og dessuten mer anvendelig, særlig om du skulle finne på å gå for surround i neste runde.

Vel, det var bare noen tanker. Skal uansett bli artig å høre hvordan det går, ikke minst med naboene.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er rimelig safe med å velge Yamaha ja.

Forøvrig en vanvittig fin julegave du fikk da

Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp Yamaha leverer nok varene! onkyo blir nok for svak for Lektor 8 ihvertfall når det gjelder power.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    "Problemet" med denne måten å tenke seg frem til reell effekt, er vel at strømtrekket er vanskelig å finne. Noen oppgir maks. trekk, mens andre oppgir sin egen definisjon på et gjennomsnitt. Hvis man ikke vet hva som er oppgitt, vil man konkludere feil med tanke på hvilke merker som er ærlige i forhold til andre.

Newcomer Mjolnir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut et par Mentor 6.

Sjekk ut av torget hvis det er interesse for de!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Jepp Yamaha leverer nok varene! onkyo blir nok for svak for Lektor 8 ihvertfall når det gjelder power.
    Onkyo for svak? Kommer vel an på hva du velger. Feks 1007, 876 og 875 er vel langt sterkere enn feks Yamaha 3900. Har prøvd både Yamaha 3800 og Onkyo 875 på Concept 8 - Onkyo er klart best og leverer mest power. Men.... Når det kommert til en så stor høyttaler som Lektor 8, er det effektforsterker som gjelder hvis du skal dra fult liv i dem

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp heller en rimeligere forsterker og putt på et Parasound effektrinn så er man reddet en stund.

Side 377 av 743 FørsteFørste ... 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 373 374 375 376 377 378 379 380 381 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •