Dalis Entusiaster - Side 358

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 358 av 743 FørsteFørste ... 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 354 355 356 357 358 359 360 361 362 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 ... SisteSiste
Viser resultater 7,141 til 7,160 av 14851
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    siden Mentor 6 har en vannvittig bass!!
    Såpass?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen nyhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pdkorva
    Jeg har følgende :

Dali Mentor 6
    Nad m55 dvd spiller
    Nad c272 effekt forsterker
    Nad C165 forforsterker

Og noen van den hul kabler som angivelig skulle fikse opp i mitt stadige problem:

Sliter over snittet med den såkalte "OOOMM" lyden i bassen på enkelte frekvenser, noen skiver kan det låte perfekt "jfr første sporet mark knopfler sailing to philly" mens andre låter det som en boomblaster malplassert mitt på kjøkkenbenken.

Jeg har prøvd en haug forskjellige kabler, romstert endel med å "blokke?" bassportene med de dempegreine som fulgte med, bruker spikes men har ikke funnet noe middelvei som låter bra på hele min cd samling.

Så, er det noen forslag til triks jeg kan gjøre med høytalerne?
    Mentor 6 har i utgangspunktet en ganske slank og stram bass. Jeg prøvekjørte disse et par ganger hos Hifiklubben, samt leste en test med frekvensmåling på nettet, og begge deler bekreftet at bassen skulle være, etter min smak, stram og passe slank. Jeg ble derfor overrasket over hvor feite, upresise og voldsomme de låt da de endelig kom i egen stue. Jeg opplevde ingen "OOOMM", hvis du med dette uttrykket beskriver stående bølger, men som sagt, så var bassen ikke god. Noe skyldtes nok manglende innspilling, selv om de ble kjøpt brukte, siden forrige eier tydeligvis bare hadde spilt på temmelig lavt volum. Bedre ble de da jeg dro dem lengre ut fra frontvegg, enn jeg i utgangspunktet hadde beregnet at de trengte. Dette ante meg imidlertid, da jeg hadde hørt Mentor 2 først spille med dårlig bass under en demo hos klubben, og hvor problemet nettopp var at de sto for nærme frontvegg og først ble bra da jeg ba om å få dem lengre ut på gulvet. Perfekte ble Mentor 6 her i stua da jeg satte de på spikes med parkettbeskytter under. I starten sto de rett på gulvet og deretter på dempeputer. Nå er jeg rett og slett imponert over hvor gode de er.

Tidligere hadde jeg et par Ikon 6 her i stua. Disse hadde jeg ingen problemer med, andre enn at jeg savnet noe pondus og trøkk. Nå står disse på rommet til guttungen, et rom som er vesentlig mindre enn stua vår, men der er de altfor store. Bassen er kjempediger/svulmende, igjen etter min smak, for guttungen er en bassglad liten herremann, og han er kjempefornøyd.

Vel, det var noen av mine egne erfaringer. Jeg tror derfor du skal lete etter løsningen på problemet ditt i høyttalerens kobling med rommet. Stående bølger er noe dritt, men kan løses/begrenses med alternativ plassering (f.eks. langs langvegg i stedet for kortvegg, dersom rommet ikke er kvadratisk.) Bassfeller og akustikkplater kan også duge, men forsøk først med å trekke dem ut slik at de får lang avstand fra frontvegg (vegg bak høyttaler). Kabler gjør veldig liten forskjell, så dét er et blindspor. Elektronikken betyr noe, men mindre enn akustikken. Jeg kjenner ikke elektronikken du har, men selv har jeg tidligere brukt en eldre NAD, som nå står på vent til jeg får montert et anlegg nr. 2 på kontoret, og hos hvilken bassen nettopp er et svakt punkt. (Jeg har også opplevd NAD på Mentor 6 hos Hifiklubben, men der spilte de bra bassmessig. Det sto verre til med diskantgjengivelsen. Så match er nok viktig, uten at jeg har noen spesielle erfaringer, andre enn at Densen elektronikk kan låte betydelig slankere enn NAD.)

Kort sagt, og mine heteste tips i første omgang: Prøv å plassere de langt ut fra frontvegg. Prøv også ulike koblinger mot gulv.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er vel ingen nyhet.
    Ordet vannvittig bass har jeg ikke hørt om Mentor 6 før nå...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    En gang må bli den første . Ser du er fornøyd med Lektor 6, det er en god høyttaler!! Tenkt litt på dem selv i stua faktisk. Men Ikon6 er også under lupen .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Men hva er vanvittig bass da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Mentor 6 har i utgangspunktet en ganske slank og stram bass. Jeg prøvekjørte disse et par ganger hos Hifiklubben, samt leste en test med frekvensmåling på nettet, og begge deler bekreftet at bassen skulle være, etter min smak, stram og passe slank. Jeg ble derfor overrasket over hvor feite, upresise og voldsomme de låt da de endelig kom i egen stue. Jeg opplevde ingen "OOOMM", hvis du med dette uttrykket beskriver stående bølger, men som sagt, så var bassen ikke god. Noe skyldtes nok manglende innspilling, selv om de ble kjøpt brukte, siden forrige eier tydeligvis bare hadde spilt på temmelig lavt volum. Bedre ble de da jeg dro dem lengre ut fra frontvegg, enn jeg i utgangspunktet hadde beregnet at de trengte. Dette ante meg imidlertid, da jeg hadde hørt Mentor 2 først spille med dårlig bass under en demo hos klubben, og hvor problemet nettopp var at de sto for nærme frontvegg og først ble bra da jeg ba om å få dem lengre ut på gulvet. Perfekte ble Mentor 6 her i stua da jeg satte de på spikes med parkettbeskytter under. I starten sto de rett på gulvet og deretter på dempeputer. Nå er jeg rett og slett imponert over hvor gode de er.

Tidligere hadde jeg et par Ikon 6 her i stua. Disse hadde jeg ingen problemer med, andre enn at jeg savnet noe pondus og trøkk. Nå står disse på rommet til guttungen, et rom som er vesentlig mindre enn stua vår, men der er de altfor store. Bassen er kjempediger/svulmende, igjen etter min smak, for guttungen er en bassglad liten herremann, og han er kjempefornøyd.

Vel, det var noen av mine egne erfaringer. Jeg tror derfor du skal lete etter løsningen på problemet ditt i høyttalerens kobling med rommet. Stående bølger er noe dritt, men kan løses/begrenses med alternativ plassering (f.eks. langs langvegg i stedet for kortvegg, dersom rommet ikke er kvadratisk.) Bassfeller og akustikkplater kan også duge, men forsøk først med å trekke dem ut slik at de får lang avstand fra frontvegg (vegg bak høyttaler). Kabler gjør veldig liten forskjell, så dét er et blindspor. Elektronikken betyr noe, men mindre enn akustikken. Jeg kjenner ikke elektronikken du har, men selv har jeg tidligere brukt en eldre NAD, som nå står på vent til jeg får montert et anlegg nr. 2 på kontoret, og hos hvilken bassen nettopp er et svakt punkt. (Jeg har også opplevd NAD på Mentor 6 hos Hifiklubben, men der spilte de bra bassmessig. Det sto verre til med diskantgjengivelsen. Så match er nok viktig, uten at jeg har noen spesielle erfaringer, andre enn at Densen elektronikk kan låte betydelig slankere enn NAD.)

Kort sagt, og mine heteste tips i første omgang: Prøv å plassere de langt ut fra frontvegg. Prøv også ulike koblinger mot gulv.

Jeg bruker de medfølgende spiksene og parkettbeskytter så der stiller vi ganske likt, men stuen min tillater ikke så mye flytting egentlig, jeg tegnet opp noe forholdsvis kjapt på frihånd i goe gamle paint hvordan stuen min ser ut.

Takk for alle tips folkens

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ikon vokal 2 "bestilt" og blir hentet til tirsdag

Tenkte denne skulle henges opp inntil veggen over tven, noen med noen tips om hvordan få dette penest mulig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Da er ikon vokal 2 "bestilt" og blir hentet til tirsdag

Tenkte denne skulle henges opp inntil veggen over tven, noen med noen tips om hvordan få dette penest mulig?
    Se på modellen som heter BT15
    Høyttaler braketter

HFK selger B-tech

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Husker du tilfeldigvis ca pris på de? ligner fælt på min ide med å bruke noen hylleknekter fra ikea og la høyttaleren hvile på de

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på modellen som heter BT15
    Høyttaler braketter

HFK selger B-tech
    Si det til danskene......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Si det til danskene......
    Man får kjøpt de av avd 528 hos HFK Forskjell på folk vet du

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Takk for svar Husker du tilfeldigvis ca pris på de? ligner fælt på min ide med å bruke noen hylleknekter fra ikea og la høyttaleren hvile på de
    298,-

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får kjøpt de av avd 528 hos HFK Forskjell på folk vet du
    Det er noen som ser igjennom fingrene altså, godt det finnes noen av dem også. Komme deg på msn!!!!!!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen som ser igjennom fingrene altså, godt det finnes noen av dem også. Komme deg på msn!!!!!!
    Vi gjør som vi vil

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi gjør som vi vil
    DERE ER TØFFE......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

DERE ER TØFFE......
    Ja jeg vet

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye internt her nå? :P

Btw, Mentor 6 har ganske vanvittig bass. Skru opp på -2 på recieveren din, sett på Miami Vice og scenen på starten der en sniper med en fin liten Barrett 50.cal fyrer av noen skudd gjennom en bil, så skjønner du hva jeg mener... Mentor Vokal i tillegg er bare en bonus. men forbered deg på et hinsides trøkk.

Noen andre som har hatt en overaskende lydopplevelse med en film "du bare skulle se for å se" noen gang?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er vanvittig bass da?
    For meg kan det bety slagkraft, samtidig som at den er stram, dyp og presis.

Hva som folk mener er vannvittig bass, er vel veldig individuelt.

Noen mener vel vannvittig bass er en stram og fin bass, mens andre mener vel at det er hardtslående.

Hva mener du da?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig bass for meg er dyp, presis, dynamisk med mye attakk slik at man hever øyenbrynene i begeistring. Føler egentlig at innspillingene har mye å si for å få frem dette.

Side 358 av 743 FørsteFørste ... 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 354 355 356 357 358 359 360 361 362 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •