Dalis Entusiaster - Side 352

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 352 av 743 FørsteFørste ... 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 348 349 350 351 352 353 354 355 356 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 ... SisteSiste
Viser resultater 7,021 til 7,040 av 14850
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Jeg beskylder deg ikke for noe, men du må snart innse at rommet ditt kan være en medvirkende årsak til at du er misfornøyd?
    Jeg aner selvfølgelig ikke hvordan det høres ut hos deg, men av de postene du har skrevet konkluderer jeg med at du har utfasing/rom-mode som nuller ut dype toner.

Sporadisk montering av tepper/gardiner tviler jeg på hjelper så mye.
    En pakke med Rockwool 100mm lydplater tror jeg vil være en veldig god investering for din del.
    Få noen til å hjelpe deg med plassering av de, mens du sitter i sweetspot. Gjerne med bruk av speil for å finne førsterefleksjoner.
    Du sitter i sweetspot mens hjelper'n flytter rundt på speilet langs vegger. Der du ser høyttaler i speilet er refleksjonspunkt.
    Bassfeller i hjørner av rommet kan også være til hjelp.

Mulig du har nevnt det før, men hvordan er rommet utformet?
    Har du prøvd denne romkalkulatoren?
    RealTraps - ModeCalc

Denne gir deg ett bilde av hvordan rommet responderer på lavfrekvente lydbølger.
    Dette med speil og hvor han skal få tak i dempeplater har blitt fortalt et par ganger for å si det sånn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tronna, kan jeg få romdimensjonene og hvor høyttalere og lytteposisjon er plassert? Bare for å se om det er noe lettvint du kan prøve?

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tronna, invester i ett skikkelig par med headset, hodetelefonforsterker(gjerne rør), en bra dac,ok lydkilde og ett par rumperistere, så er du i mål......Seriøst!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Tronna.

Har sagt jeg kan hjelpe deg med dette. Kan det enda. Snu rommet å handle inn plater.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Tror deg jeg, har du samme problemet med sub i rommet også?
    Nei subbene funka bra. Har de ikke lenger da. Kun frontere

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Tronna, kan jeg få romdimensjonene og hvor høyttalere og lytteposisjon er plassert? Bare for å se om det er noe lettvint du kan prøve?
    Rommet er 17 kvadrat. Ca 3.70 bredt og 4,5 langt. Takhøyden er vel normal som i andre hus. 2.40?

Dette er ett kjellerrom med ei trapp ned. Og det er plassert sånn at fronterne står nesten under trappa, ca 60-70-80 cm fra vegg.

Og ikke midt i rommet pga trappa ned på den ene siden

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Tronna_83:

I Hjemmekino nr 11 (ligger tilgjengelig på Insider nå om du har abonnement) står det en god artikkel om rom og akustikk. Anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Rommet er 17 kvadrat. Ca 3.70 bredt og 4,5 langt. Takhøyden er vel normal som i andre hus. 2.40?

Dette er ett kjellerrom med ei trapp ned. Og det er plassert sånn at fronterne står nesten under trappa, ca 60-70-80 cm fra vegg.

Og hvor er lytteposisjon?

Hvis du orker å få tatt noen litt mer nøyaktige mål etter hvert, så skal jeg kikke litt...

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere om Ikon 6 med (Lyngdorf SDA2175 og Denon AVR-2310) eller (Cambridge 840 W og Denon AVR-2310) ?

Ikon 6 i høyglans hvite er jo helt rått å se på også

Får ta meg en lytterunde på HFK igjen snart

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VTEC
    Tror dere om Ikon 6 med (Lyngdorf SDA2175 og Denon AVR-2310) eller (Cambridge 840 W og Denon AVR-2310) ?

Ikon 6 i høyglans hvite er jo helt rått å se på også

Får ta meg en lytterunde på HFK igjen snart
    Ta gjerne Ikon 6 men du vil slite med sterk diskant siden dine forsterkervalg er ganske nøytrale i lydsignaturen, som alle vet har Dali en veldig detaljert diskant så den heller mot det negative når du parrer den med lik lydsignatur. Gå heller for en Yamaha receiver med en Parasound effekt, tror smilebåndet trekker seg litt ekstra.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Ta gjerne Ikon 6 men du vil slite med sterk diskant siden dine forsterkervalg er ganske nøytrale i lydsignaturen, som alle vet har Dali en veldig detaljert diskant så den heller mot det negative når du parrer den med lik lydsignatur. Gå heller for en Yamaha receiver med en Parasound effekt, tror smilebåndet trekker seg litt ekstra.
    Hva med Parasound og Denon? (er veldig glad i Denon) Tror jeg skal slite hardt med å bestemme meg neste år for å si det sånn. Mulig jeg skal studere da, så tror jeg legger fra meg planene om 805s og Ikon 8 osv. Ser litt på CM7 også, den spiller fint med både NAD og Cambridge syns jeg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VTEC
    Hva med Parasound og Denon? (er veldig glad i Denon) Tror jeg skal slite hardt med å bestemme meg neste år for å si det sånn. Mulig jeg skal studere da, så tror jeg legger fra meg planene om 805s og Ikon 8 osv. Ser litt på CM7 også, den spiller fint med både NAD og Cambridge syns jeg.
    Denon og Parasound funker bra det.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :?
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Gå heller for en Yamaha receiver med en Parasound effekt, tror smilebåndet trekker seg litt ekstra.
    kunne vel ikke vært mer enig.. ;-)

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har de siste 2-3 mnd lagt igjen en del lapper hos hifi-klubben. Da jeg
    fekk fingen ut etter 9 år og innredet ferdig kjellerstuen. Nå har hifi og hjemmekino genene våknet for fullt igjen 8) .
    Skal snart bytte ut mine gamle slitere 109 og trenger litt Tilbakemeldinger
    ifra noen med erfaringer ifra Ikon 8. Både når det gjelder musikk og film.
    kjellerstuen vår er på 33 kvm, og liker best fysisk store høytalere. Musikkinteressen peiler mot det røffe slaget.
    Kan ikke se at hifiklubben har en senter som matcher ikon 8 i denne serien.
    Noen gode alternativ der?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei.
    Har de siste 2-3 mnd lagt igjen en del lapper hos hifi-klubben. Da jeg
    fekk fingen ut etter 9 år og innredet ferdig kjellerstuen. Nå har hifi og hjemmekino genene våknet for fullt igjen 8) .
    Skal snart bytte ut mine gamle slitere 109 og trenger litt Tilbakemeldinger
    ifra noen med erfaringer ifra Ikon 8. Både når det gjelder musikk og film.
    kjellerstuen vår er på 33 kvm, og liker best fysisk store høytalere. Musikkinteressen peiler mot det røffe slaget.
    Kan ikke se at hifiklubben har en senter som matcher ikon 8 i denne serien.
    Noen gode alternativ der?
    Gå heller for senterkanalen til Mentor. Denne hever lydbilde betraktelig kontra Ikon vokal2. Skal du bruke sub til film eller kun til musikk? Da med tanke på at du liker store front HT.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Har vert innom tanken på mentor/ bw centre2.
    Subbene blir nok brukt til film ihvertfall.
    Rommet er relativt stort så consept senteren som jeg kjøpte brukt
    virker i tynneste laget.Har et 100 grandview lerret og ca 4 meter til
    sitte posisjon.
    Takker for alle svar.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei,
    Har vert innom tanken på mentor/ bw centre2.
    Subbene blir nok brukt til film ihvertfall.
    Rommet er relativt stort så consept senteren som jeg kjøpte brukt
    virker i tynneste laget.Har et 100 grandview lerret og ca 4 meter til
    sitte posisjon.
    Takker for alle svar.
    Ville ikke ha mikset B&W sammen med Dali. Disse har ikke samme klangbalanse. Holder en knapp på Mentor senteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Manglende/veik bass kan skyldes flere ting:

1. Det kan skyldes defekte elementer, selvsagt. Sjekk om du ser at alle basselementene beveger seg når det spilles på dem. Du kan også forsøke å spille med én og én høyttaler i mono, for å høre om du hører noen forskjell på dem.

2. Det kan skyldes at elementene jobber i motfase.
    a) Motfase kan skyldes elektrisk feilkobling. Sjekk om høyttalerkabler er riktig koblet.

Regner med at 1. og 2. a er sjekket ut av saken. Regner derfor med at problemet hos deg skyldes:

b) Motfase kan skyldes uheldig "kobling" med rommet:

Det vil si du får bølgerefleksjoner via møbler/vegg fra den ene høyttaleren som "utligner" bølgene fra den andre. Sjekk om bassene spiller bedre om høyttalere står mest mulig fritt og innbyrdes noenlunde like langt fra reflekterende flater.

Feil kobling med rommet kan også bety at summen av refleksjonene fra flatene i rommet, men særlig fra vegg bak lytteposisjon, utligner lydbølgene fra høyttalerne. Hvis dette er tilfelle duger trolig ikke annet enn omfattende demping, og/eller overgang til nærfeltslytting. Du kan imidlertid forsøke ulike plasseringer og vinklinger av høyttalerne, samt ulike lytteposisjoner. Vær som nevnt spesielt oppmerksom på refleksjoner fra vegg bak lytteposisjon. Avstanden fra lytteposisjon og/eller høyttalerne til denne bakveggen kan være ytterst kritisk. Jeg har selv fått hakeslepp av hvor enormt stor en forskjell på 20 cm kan være, når det gjelder bakveggens avstand både til lytteposisjon og til høyttalerne.

Kvadratiske og nesten kvadratiske rom kan være leie. Handlingsrommet er begrenset siden du ikke kan variere mellom å spille på langs og på tvers av rommet. I og med at rommet ditt bare er på 17 kvm, så er det jo også begrenset hva du kan gjøre mht. å dele rommet med en "skillevegg". Det kan imidlertid være verdt et forsøk å plassere høyttalere på hver side av et hjørne, i stedet for langs en vegg. Det gir en lytteposisjon i det diagonalt motsatte hjørnet. Ikke helt ideelt, og estetisk sett kanskje ikke så bra, men kan i visse tilfeller funke overraskende bra lydmessig.

3. Enkelte høyttalere er konstruerte slik at de må ha hjelp fra et hjørne/frontvegg for å kunne yte bass. Jeg kjenner ikke Concept 8, men vil tro disse er ganske kurante. Forsøk om du får vesentlig mer bass når høyttaler står nærme frontvegg. (Høyttalere bør selvsagt ikke plasseres under trapp.)

4. Enkelte høyttalere har dårlig/lite bass og enkelte lyttere er spesielt kravstore mht. bass. I og med at Concept 8 er en så pass stor høyttaler som den er, og at du var fornøyd med hva de ga av bass hos Hifiklubben, så tror jeg vi kan utelukke at du er en spesielt basskåt lytter som uansett må ha noe større og mer slagkraftig enn Concept 8. Åtte-tommere i et så lite rom som 17 kvm er etter mitt skjønn allerede for mye av det gode. :-D Men, så er det vel mer typisk at refleksjoner fra rommet snarere forsterker bassbølger, enn utligner dem?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    I og med at Concept 8 er en så pass stor høyttaler som den er, og at du var fornøyd med hva de ga av bass hos Hifiklubben, så tror jeg vi kan utelukke at du er en spesielt basskåt lytter som uansett må ha noe større og mer slagkraftig enn Concept 8.
    Takk for den

Du har skjønt hva jeg har prøvd å få frem hele tiden

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den

Du har skjønt hva jeg har prøvd å få frem hele tiden
    Så du mener at vi andre ikke har skjønt det?

Side 352 av 743 FørsteFørste ... 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 348 349 350 351 352 353 354 355 356 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 472 482 492 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •