Dalis Entusiaster - Side 349

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 349 av 743 FørsteFørste ... 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 345 346 347 348 349 350 351 352 353 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 ... SisteSiste
Viser resultater 6,961 til 6,980 av 14842
    Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg er mere fan av 8" ere. Helicon 800 da i såfall, med så dyre høytalere i hus hadde jeg ikke turt å ha de fremme.
    Mange som har gått i den fella der og gått for Helicon 800 isteden for 400 for å få mer trøkk.Saken er at 400 som regel er mye enklere å få til å spille bra i rommet og dermed låter bedre enn 800.
    Helicon 800 er noen voldsomme beist av en høyttaler og krever enormt med luft for å låte bra og oppfattes ofte som slappere og treigere i lyden enn 400 nettopp fordi de krever så mye av rommet de skal spille i.
    Det samme gjelder vel MS-4og MS-5.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Mange som har gått i den fella der og gått for Helicon 800 isteden for 400 for å få mer trøkk.Saken er at 400 som regel er mye enklere å få til å spille bra i rommet og dermed låter bedre enn 800.
    Helicon 800 er noen voldsomme beist av en høyttaler og krever enormt med luft for å låte bra og oppfattes ofte som slappere og treigere i lyden enn 400 nettopp fordi de krever så mye av rommet de skal spille i.
    Jeg har vært heldig her og fått Ikon 8 til å blomstre hos meg, det er jo litt av noen beist det også men for all del så er 400 en enklere sak til å spille bra med tanke på størrelse og plassering. Har prøvd Mentor 6 her hjemme et par ukers tid, en knall høytaler men jeg savnet "råskapen". Her i heimen får jeg bestemme selv hva jeg vil ha inn av lyd, hvorfor ikke gå for beistene sier jeg bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brøyter meg vei inn i diskusjonen :-)

Må si meg enig med Roger Waters i noe her, for meg er "morofaktor" synonymt med engasjerende. Dere vet, det som får foten til å trampe hardt og med jevne mellomrom i gulvet uten at man er spesielt klar over det :-)

Som HiFi Plumber sier her, så er Helicon 800 en mye "vanskeligere og krevende" høyttaler i forhold til 400. Jeg hadde lett valgt 400, mye av samme grunnene som nevnt i innlegget over.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Det siste du skriver stemmer ja.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått stabla sammen stereobenken

Benken består av 2 stk 187cm lange Black Galaxy sort granitt plater. Samt Asak Mini Exclusive toppstein (mål: 35 x 25 x 11). Ga 3000 kr for granittplatene, og 300 kr for 4 stk toppstein.

Kjøpte 2 stk spraybokser med matt sort på biltema og lakket toppsteinen.
    Monterte møbelknotter under ene granittplata og alle toppsteinene. Så var det bare å stable

Må si meg meget godt fornøyd med resultatet! Litt vanskelig å få frem "Black Galaxy" effekten på bilder, men ser bra ut IRL iallefall!

Bilder:

Vedlegg 57665

Vedlegg 57666

Vedlegg 57667

Vedlegg 57668

Vedlegg 57669

Vedlegg 57670

Vedlegg 57671

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Cave: Er det rar vinkel eller står senteren asymmetrisk på lerretet?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice dette da. Flott Adeo lerret har du også
    Benken er jo nesten lik Lack hylla mi

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Cave: Er det rar vinkel eller står senteren asymmetrisk på lerretet?
    Den står litt "skeivt pga benken er høyresentrert siden suben står under lerretet. Mulig jeg kommer til å forandre på det. Hver granittplate veier ca 100 kg, og de 4 steinene veier 21 kg hver, så er litt stress om jeg skal flytte hele greia Godt mulig senteren skulle vært ennå mer til venstre, må frem med meterstokken

da-ty: ja, veldig fornøyd med Adeo 100" lerretet, selv om jeg hadde ønsket 109" Pga skråtaket står projektoren ca 3.6 meter fra lerretet. Det hadde gått med nødskrik med 109" men da hadde jeg vært veldig bundet på hvilke projektorer jeg kan oppgradere til om noen år. Dessuten måtte stereobenken vært ennå lavere.

Høyden på den nå er 31 cm (3cm per plate + 25cm stein), og senteren er 21cm høy, så vi snakker 52cm på toppen av senter.

Jeg vurderte også Lack selv, men den ble for lav for mitt behov. 19cm ellerno inni, ble litt snaut.
    Kikket også på den Bohus selger som heter Monaco. Men synes det kunne bli tøffere med stein, og prisen ble ikke så halvgæærn heller

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morofaktor for meg er engasjerende lyd med trøkk og gir liv til trampefoten, noen høytalere er platte og kjedelige mens noen har god bass og driv. Noen av Hififolkene hører på lyd og jeg hører på musikk.
    Her er vi helt på bølgelengde Helt enig

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Problemet er at verken mentor6 eller 8 samt ikon8 gir deg nok bass.
    Hvordan kan du vite det?

I ett optimalt rom med god elektronikk hadde antageligvis 8erne gitt meg mer enn nok.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt frustrerende hele denne diskusjonen rundt meg og bass.

Jeg synes det er synd hvis mange har fått det inntrykket av at her skal det være en syk bass ut av en annen verden.

Det er ikke det det handler om.

Det det handler om er at jeg ikke har fått noe av utstyret mitt til å virke som det skal i dette rommet. Når jeg sier jeg savner bass, er det fordi Concept 8 langt i fra har gitt den bassen de skal levere.

Men det virker som folk tror at jeg har mye bass i dem, og vil ha sykt mye mer. Det er ikke tilfelle.

Litt overrasket over at du Daniel, som var her, ikke mener det samme som jeg mener her, nemlig at det var en dårlig bass og for tam lyd i Conceptene. De yter ikke som de skal.

Det er hele poenget. På klubben trøkka de og jeg satt å smilte. Så nei, jeg har ikke behov for så mye mer bass enn det egentlig er i disse Dali-modellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alef og Da-ty@online.no:

Morofaktor for meg er engasjerende lyd med trøkk og gir liv til trampefoten, noen høytalere er platte og kjedelige mens noen har god bass og driv. Noen av Hififolkene hører på lyd og jeg hører på musikk.
    Ja, 'engasjerende' er nok i nærheten av hva jeg forstår med 'høy morofaktor', men egentlig er jeg like langt, eller kort om du vil, når det gjelder hva det er ved en høyttaler som gjør den engasjerende. God bass vil vi alle ha, og driv setter vel de fleste pris på. Platte og kjedelige høyttalere vil vel ingen ha. Allikevel liker vi veldig forskjellige høyttalere, og bedømmer én og samme høyttaler svært ulikt. Er Helicon kjedelig, platt og korrekt, eller har den god bass og evner å engasjere trampefoten?

Jeg leser stadig om 8-tommere med høy morofaktor, og jeg tviler ikke på at høyttalere med 8-tommere på sitt beste kan gi liv til trampefoten. Men, dette er det vel også andre høyttalere, f.eks. 6,5-tommere, som også kan? Er det slik at 8-tommere er for folk som liker å danse og trampe til musikk og film, mens mindre høyttalere ikke egner seg så godt til musikk, som de egner seg til lyd?

Det tror jeg ikke noe på. Hos meg er det størrelsen på stua (lytterommet) som setter grenser for størrelsen på høyttaler. Da Mentor 6 var nyankomne plasserte jeg de for nærme frontvegg, noe som ga en for dominerende og mektig bass. Jeg måtte jobbe litt for å få bassen slankere. Fremdeles er de på grensen til å være for store, og jeg tør ikke tenke på hvilke utfordringer jeg ville ha hatt om jeg hadde hatt Mentor 8. Mine gamle Ikon 6, som til forskjell fra Mentor 6 var litt for spede i stua, er nå på rommet til guttungen. Hans rom er ikke større enn 15 kvm, men her gir Ikon 6, i mine ører, en altfor dominerende bass, mens guttungen syns det er fett som bare det. Jeg tror imidlertid ikke forskjellen mellom ham og meg er at jeg hører til blant hifi-folkene som hører på lyd, mens han har sans for musikk. Jeg tror det har mer med at vi setter pris på ulike ting ved musikk, selv om vi delvis liker samme musikk (Tool, Judas Priest, Iron Maiden, My Dying Bride). For eksempel syns jeg at det er bedre at musikken også er velbalansert, kontrastfull og dynamisk, enn at trøkket fra bassen kun gir meg permanent bakoversveis.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hvordan kan du vite det?

I ett optimalt rom med god elektronikk hadde antageligvis 8erne gitt meg mer enn nok.
    Når vi kalibrerte annlegget ditt med Concept8 samt 2 stk ikon subber økte du jo bassen med 5-6db. Når vi i utgangspunktet hadde en bra frekvenskurve så ble bassen skrudd opp ALT for mye. Derfor kaller jeg deg bass kåt.
    Det er også grunnen til at jeg ikke tror disse HT som ble nevnt vil passe deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Har endelig fått stabla sammen stereobenken

Benken består av 2 stk 187cm lange Black Galaxy sort granitt plater. Samt Asak Mini Exclusive toppstein (mål: 35 x 25 x 11). Ga 3000 kr for granittplatene, og 300 kr for 4 stk toppstein.

Kjøpte 2 stk spraybokser med matt sort på biltema og lakket toppsteinen.
    Monterte møbelknotter under ene granittplata og alle toppsteinene. Så var det bare å stable

Må si meg meget godt fornøyd med resultatet! Litt vanskelig å få frem "Black Galaxy" effekten på bilder, men ser bra ut IRL iallefall!
    Så riktig bra ut dette, Caveman! Vil tro det står stabilt kun av egen vekt

Det slår meg forøvrig at Mentor 6 er pene høyttalere!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Den står litt "skeivt pga benken er høyresentrert siden suben står under lerretet. Mulig jeg kommer til å forandre på det. Hver granittplate veier ca 100 kg, og de 4 steinene veier 21 kg hver, så er litt stress om jeg skal flytte hele greia Godt mulig senteren skulle vært ennå mer til venstre, må frem med meterstokken

da-ty: ja, veldig fornøyd med Adeo 100" lerretet, selv om jeg hadde ønsket 109" Pga skråtaket står projektoren ca 3.6 meter fra lerretet. Det hadde gått med nødskrik med 109" men da hadde jeg vært veldig bundet på hvilke projektorer jeg kan oppgradere til om noen år. Dessuten måtte stereobenken vært ennå lavere.

Høyden på den nå er 31 cm (3cm per plate + 25cm stein), og senteren er 21cm høy, så vi snakker 52cm på toppen av senter.

Jeg vurderte også Lack selv, men den ble for lav for mitt behov. 19cm ellerno inni, ble litt snaut.
    Kikket også på den Bohus selger som heter Monaco. Men synes det kunne bli tøffere med stein, og prisen ble ikke så halvgæærn heller
    Det er 24 cm innvendig i Lack hylla.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. Lyd og bilde:
    ...
    Helicon-høyttalerne er laget for å låte mest mulig korrekt. Og det er bra! Tross alt dreier high-end seg om høy troverdighet. Men det har også sine ulemper. En del ”overflødig” kjøtt er strippet bort, som gjør at musikken fremstår som temmelig naken. En dårlig innspilling låter nettopp dårlig.
    ...
    Godt og "riktig" utstyr er i mine øyne ikke til for å kamuflere dårlige innspillinger, men snarere å fremheve og belønne de gode. Mens en "midt på treet"-høyttaler gjengir mindre kvalitetsmessig differanse mellom en god og en dårlig innspilling så er det unektelig slik at en god høyttaler gjengir en god innspilling med mye større presisjon. Hvorfor Lyd og Bilde mener dette spranget i innspillingskvalitet som åpenbarer seg er en ulempe er for meg et lite mysterium. Det Lyd og Bilde refererer til som "overflødig" kjøtt er vel det som på folkemunne kalles støy.

..og ikke gjør et billig poeng ut av at jeg selv sitter på Blue-høyttalere, jeg har referanser utover min egen stue. Profilerer jeg meg som kranglete og fæl nå forresten? Tar meg selv i å være helt på kanten kritisk her nå.

EDIT:
    Når jeg først er igang; Har noen av dere et godt tips til et flerkanals effekttrinn til "kinoen" min? Har bestemt meg for å gå den veien i en oppgradering nå. Vil ikke kjøpe høyttalere jeg får lite igjen for lydmessig i påvente av effekttrinn. Da kjøper jeg heller effekttrinn nå, så tar jeg høyttalere når tiden kommer.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Godt og "riktig" utstyr er i mine øyne ikke til for å kamuflere dårlige innspillinger, men snarere å fremheve og belønne de gode. Mens en "midt på treet"-høyttaler gjengir mindre kvalitetsmessig differanse mellom en god og en dårlig innspilling så er det unektelig slik at en god høyttaler gjengir en god innspilling med mye større presisjon.
    Så kommer det i neste omgang til et punkt der du må vurdere hva du faktisk hører på. Kjøper du kun musikk som er innspilt med referansekvalitet, eller har du masse musikk du synes er fantastisk bra, men som dessverre har middelmådig lyd? Om sistnevnte er tilfelle er det ikke et sjakktrekk å kjøpe et anlegg som gjør alle dem tilnærmet uutholdelig å høre på.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Godt og "riktig" utstyr er i mine øyne ikke til for å kamuflere dårlige innspillinger, men snarere å fremheve og belønne de gode. Mens en "midt på treet"-høyttaler gjengir mindre kvalitetsmessig differanse mellom en god og en dårlig innspilling så er det unektelig slik at en god høyttaler gjengir en god innspilling med mye større presisjon. Hvorfor Lyd og Bilde mener dette spranget i innspillingskvalitet som åpenbarer seg er en ulempe er for meg et lite mysterium. Det Lyd og Bilde refererer til som "overflødig" kjøtt er vel det som på folkemunne kalles støy.

..og ikke gjør et billig poeng ut av at jeg selv sitter på Blue-høyttalere, jeg har referanser utover min egen stue. Profilerer jeg meg som kranglete og fæl nå forresten? Tar meg selv i å være helt på kanten kritisk her nå.

EDIT:
    Når jeg først er igang; Har noen av dere et godt tips til et flerkanals effekttrinn til "kinoen" min? Har bestemt meg for å gå den veien i en oppgradering nå. Vil ikke kjøpe høyttalere jeg får lite igjen for lydmessig i påvente av effekttrinn. Da kjøper jeg heller effekttrinn nå, så tar jeg høyttalere når tiden kommer.
    Jeg synes lyden skal ha litt rufs og har merka at flere her på forumet hører kun på lyd og ikke musikken i sin helhet, referanse er ikke så moro over tid og derfor foretrekker jeg bra musikk fremfor skvip og søl.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Så kommer det i neste omgang til et punkt der du må vurdere hva du faktisk hører på. Kjøper du kun musikk som er innspilt med referansekvalitet, eller har du masse musikk du synes er fantastisk bra, men som dessverre har middelmådig lyd? Om sistnevnte er tilfelle er det ikke et sjakktrekk å kjøpe et anlegg som gjør alle dem tilnærmet uutholdelig å høre på.
    Uutholdelig er vel å strekke det litt langt liker jeg å tro. Jeg kan være enig med deg i at man vil få mer igjen for pengene sine ved å gå for en billigere løsning med en hang til litt støy og mindre innspillingstro gjengivelse. I samme slengen kan man jo aktivere "loudness" på forsterkeren. :razz: Hehe!

Her dukker poenget mitt opp igjen; Dette er de som ser etter "morofaktoren". My 2 cent..
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes lyden skal ha litt rufs og har merka at flere her på forumet hører kun på lyd og ikke musikken i sin helhet, referanse er ikke så moro over tid og derfor foretrekker jeg bra musikk fremfor skvip og søl.
    Dere legger det frem som om jeg er uenig med dere! Jeg har BLUE-SERIEN og en SUITE S1.5 i stua! Teknisk står jeg fremdeles på mitt; morofaktoren er den ukjente faktoren i "lyd-ligningen" som oftest skiller en høyttaler fra referanseidealet.

EDIT:
    De som hyller "morofaktoren" er altså de som foretrekker en "feil" i lydbildet. Gjør dette dem til til tvilere og "ateister" i forhold til HiFi som "gud"? Nei. Bare tenk på alle de som tilber vinyl som den eneste veien til frelse.

(Memo to self: Flott Bjørnar, ert på deg flere nå, godt jobba)
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Side 349 av 743 FørsteFørste ... 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 345 346 347 348 349 350 351 352 353 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 469 479 489 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •