Dalis Entusiaster - Side 348

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 348 av 742 FørsteFørste ... 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 344 345 346 347 348 349 350 351 352 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 ... SisteSiste
Viser resultater 6,941 til 6,960 av 14836
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Da er vel Dalis tid som musikkformidler over for hans vedkommende.
    Hører jeg Cerwin Vega i det fjerne?
    De låter jo litt tøft på mange måter selv om man må inngå en del kompromisser i mellomtone og diskant..
    Vil vel si at CV er lyden han egentlig liker. M6 er ikke en høyttaler for Tronna.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Faktisk ikke mer enn 15 000 nå.

Det blir noe rimelig nå. Men som Maw sa når han nedgraderte for en periode: I`ll be back

Må si jeg liker å bli quotet...

Nå er jeg jo heeeelt nedgradert. Har vel kun tven jeg kan være stolt av.. Men det er HELT FORFERDELIG å være uten kino. Føler meg amputert!

Men når jeg sitter med egen leilighet til neste høst, og godt etablert, da skal jeg love jeg kommer STERKT tilbake igjen... men om det blir Dali spørs jo. Blir isåfall et steg over Mentor igjen. Mentor 8 kanskje?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Må si jeg liker å bli quotet...

Nå er jeg jo heeeelt nedgradert. Har vel kun tven jeg kan være stolt av.. Men det er HELT FORFERDELIG å være uten kino. Føler meg amputert!

Men når jeg sitter med egen leilighet til neste høst, og godt etablert, da skal jeg love jeg kommer STERKT tilbake igjen... men om det blir Dali spørs jo. Blir isåfall et steg over Mentor igjen. Mentor 8 kanskje?
    Helicon??

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon blir for "korrekt" men Mentor 8 gir mere morofaktor.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon er absolutt et alternativ. Men spørs om jeg satser på morrofaktoren denne gangen! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hva er egentlig 'morofaktor'? Jeg har selv brukt dette ordet, uten helt å vite hva jeg har gjort. For mye og for stor bass er jo ikke noe moro, og slam og bang bør jo ideelt sett gjengis korrekt, dvs. med kontroll og autoritet. Siden jeg innbiller meg at Helicon er bedre på dette enn Mentor, så innbiller jeg meg at Helicon har høyere morofaktor enn Mentor. Eller, er det noe jeg ikke har fått med meg her? Er morofaktor rett og slett et intetsigende og/eller subjektivt begrep, med andre ord; at dersom du liker en klinisk og slank gjengivelse/signatur, og høyttaleren gir/har en slik gjengivelse/signatur, så har høyttaleren en høy morofaktor?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil. Helicon farger lydbildet etter det som den mates med. Slik som Mentor.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Hva er egentlig 'morofaktor'?
    Kunne tenke meg å finne ut hva det er jeg også.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være første gang jeg ser at Helicon blir omtalt som "korrekt"! :shock:

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Vil vel si at CV er lyden han egentlig liker. M6 er ikke en høyttaler for Tronna.
    Nei da har du misforstått meg du også Daniel

Jeg ønsker mer musikalske høyttalere så jeg ønsker meg ikke Cerwin Vega

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Nei da har du misforstått meg du også Daniel

Jeg ønsker mer musikalske høyttalere så jeg ønsker meg ikke Cerwin Vega
    Problemet er at verken mentor6 eller 8 samt ikon8 gir deg nok bass.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å neeeeei.. "morofaktor"? Hehe!

Selv opplever jeg at "morofaktor" blir brukt i de forbindelser hvor man "føler" lyden like mye som man hører den, trykk er altså et stikkord har jeg inntrykk av. De gangene folk har kommet til meg med en høyttaler med høy morofaktor har det stort sett vært uforholdsmessig mye bass og brumling på bekostning av mye annet.

Ikke for å takle noen her i knehøyde med knottene først, men de jeg har vært i kontakt med som ser etter morofaktoren er sjeldent interessert i high-end utstyr. CV er et gjennomgangstema.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Å neeeeei.. "morofaktor"? Hehe!

Selv opplever jeg at "morofaktor" blir brukt i de forbindelser hvor man "føler" lyden like mye som man hører den, trykk er altså et stikkord har jeg inntrykk av. De gangene folk har kommet til meg med en høyttaler med høy morofaktor har det stort sett vært uforholdsmessig mye bass og brumling på bekostning av mye annet.

Ikke for å takle noen her i knehøyde med knottene først, men de jeg har vært i kontakt med som ser etter morofaktoren er sjeldent interessert i high-end utstyr. CV er et gjennomgangstema.
    Kunne ikke vært mere enig i det du skriver.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alef og Da-ty@online.no:

Morofaktor for meg er engasjerende lyd med trøkk og gir liv til trampefoten, noen høytalere er platte og kjedelige mens noen har god bass og driv. Noen av Hififolkene hører på lyd og jeg hører på musikk. Helicon er sikkert fett men de passer ikke etter lommeboka mi for øyeblikket, oppdaterer man til noe sånt så blir det gjerne dyrere elektronikk også.

Hifi-plumber
    Ordet "korrekt" tok jeg ut fra Lyd og bilde sin test av Ikon8, Mentor8 og Helicon 800. Det ligger til grunne på dens spillestil at den gjengir instrumenter sin ekte klang uten forvrengninger. Det kan bli litt "slankt" for noen, når man kommer oppi disse høye klassene så er de mer krevende musikk som jazz, piano, orkester og slike ting. Don't kill me if i'm wrong.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si meg enig at Helicon er "slank" i lyden:???: Jeg hadde for en stund siden Helicon 400 og de måtte ut fordi de leverte for mye bass i rommet mitt. Det er derfor jeg nå går for 300.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alef og Da-ty@online.no:

Morofaktor for meg er engasjerende lyd med trøkk og gir liv til trampefoten
    Det er jo akkurat det Helicon gjør. Og foreks 400mk2 ville passet perfekt med NC2250

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er like mye bassdriv i M6, Helicon 400 samt MS4. Det er andre ting som skiller disse.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er jo akkurat det Helicon gjør. Og foreks 400mk2 ville passet perfekt med NC2250
    Jeg er mere fan av 8" ere. Helicon 800 da i såfall, med så dyre høytalere i hus hadde jeg ikke turt å ha de fremme.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alef og Da-ty@online.no:

Morofaktor for meg er engasjerende lyd med trøkk og gir liv til trampefoten, noen høytalere er platte og kjedelige mens noen har god bass og driv. Noen av Hififolkene hører på lyd og jeg hører på musikk. Helicon er sikkert fett men de passer ikke etter lommeboka mi for øyeblikket, oppdaterer man til noe sånt så blir det gjerne dyrere elektronikk også.

Hifi-plumber
    Ordet "korrekt" tok jeg ut fra Lyd og bilde sin test av Ikon8, Mentor8 og Helicon 800. Det ligger til grunne på dens spillestil at den gjengir instrumenter sin ekte klang uten forvrengninger. Det kan bli litt "slankt" for noen, når man kommer oppi disse høye klassene så er de mer krevende musikk som jazz, piano, orkester og slike ting. Don't kill me if i'm wrong.
    Hehe...skal ikke slå ihjel noen jeg.Ble bare litt overrasket av at noen kaller Helicon for korrekt.For er det noe Helicon serien har så er det punch og driv i bassen og en herlig frodig mellomtone.Diskanten er noe laidback,men med en herlig detaljrikdom.Altså alt annet enn slank...iallfall her hos meg da

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Hehe...skal ikke slå ihjel noen jeg.Ble bare litt overrasket av at noen kaller Helicon for korrekt.For er det noe Helicon serien har så er det punch og driv i bassen og en herlig frodig mellomtone.Diskanten er noe laidback,men med en herlig detaljrikdom.Altså alt annet enn slank...iallfall her hos meg da
    Ref. Lyd og bilde:
    Dali Helicon 800 mkII
    Til en prislapp av skyhøye 55.000 kroner finner man Helicon 800 mkII. Her er det ikke spart på mye! Kabinettet er mye mer påkostet, så også alt av innmat. Resultatet er en høyttaler med enda flere nyanser og lag av musikk. Detaljene i toppen strømmer ut som Mentor 8 bare kan drømme om, og spesielt kvinnevokaler får en magi som er nesten til å ta og føle på. Størrelsen gjør også at de strekker seg naturlig dypt i bassen, uten å noensinne låte tvunget.

Helicon-høyttalerne er laget for å låte mest mulig korrekt. Og det er bra! Tross alt dreier high-end seg om høy troverdighet. Men det har også sine ulemper. En del ”overflødig” kjøtt er strippet bort, som gjør at musikken fremstår som temmelig naken. En dårlig innspilling låter nettopp dårlig. Og bassen er ikke like slagkraftig som hos Mentor 8 og Ikon 8. Helicon-høyttalerne kan faktisk innimellom oppleves som kjedelige i forhold. For å få disse til å låte skikkelig tøft, settes det langt høyere krav til elektronikken. Stereoanlegget blir plutselig svinedyrt. Så det spørs om det er verdt det.

Side 348 av 742 FørsteFørste ... 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 344 345 346 347 348 349 350 351 352 358 368 378 388 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •