Dalis Entusiaster - Side 346

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 346 av 743 FørsteFørste ... 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 342 343 344 345 346 347 348 349 350 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 ... SisteSiste
Viser resultater 6,901 til 6,920 av 14842
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjære Dalifolk (og kanskje spesielt Da-ty),

Hvordan spiller Dali med Hegel? Noen sier at Hegel ar skarpt og lyst, noen synes også at H200 og H4SE ikke er det. Er det noen av dere som har testet komboen?. Det som er mest aktuelt er nok Mentor 6 evt. Ikon 6.

Det jeg egentlig lurer mest på er om jeg må bytte forsterkersett for å i det hele tatt vurdere disse, eller om noen har opplevd dette som god match og på hvilken måte. Kan selvfølgelig dra med forsterkersettet til butikken, men først vil jeg gjerne ha anbefalinger så jeg kan kutte alternativer. Små, detaljerte, høytspillende høyttalere med punch er det jeg ser etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Acrobatic
    Kjære Tronna

Bruk penga på høytalere, og la resten komme etterhvert.
    Tja, jeg er ikke helt enig.

Det er smart å vurdere rom og budsjett først. Hvis jeg visste at rommet som anlegget skal spille i er gitt i overskuelig framtid, så ville jeg tenkt annerledes enn om jeg trodde/visste jeg skulle flytte om et år eller to. Er rommet gitt i lang tid framover, så ville jeg kjøpt komponenter som passet til rommet, og som rommet kunne tilpasses etter, ellers ville jeg ha kjøpt komponenter som var lite kritiske med hensyn til plassering og rom, samt satset på nærfeltslytting – alternativt tatt høyde for at jeg måtte kjøpe nye høyttalere når jeg flyttet.

Det er lettere å tilpasse elektronikk til et rom, enn høyttalere. Hvis jeg så en flyttefot i horisonten, så ville jeg investert i kvalitetsforsterkeri og en god kilde, framfor i høyttalere. Kostbar og god elektronikk ville jeg kunne ha glede av i de fleste rom, mens kostbare og gode høyttalere som spiller bra i ett rom fort kan vise seg ganske ubrukelige i et annet. Kvalitetselektronikk kan du ha glede av i de aller fleste rom, både store og små rom, med både store og små høyttalere. Kraftig og godt forsterkeri kan klare både vanskelige og lettdrevne høyttalere, samt at de muliggjør en skikkelig oppgradering i form av nye høyttalere i framtiden. Godt forsterkeri gjør at du står friere i valg av høyttalere. Transparente høyttalere vil dessuten ikke avsløre pinlige svakheter hos kilden og forsterkeriet, men tvert om gjøre at du får valuta for investeringen i god elektronikk. Er budsjettet begrenset, så ville jeg altså ha investert i god elektronikk framfor i høyttalere.

Newcomer Acrobatic sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alef

Er i utgangspungte enig i det du skriver.
    Men i tilfelle Tronna, som skifter utstyr raskere enn jeg skifter underbukser, og som lenge har lett etter lyden han ikke får til, var tanken min at han må opp et nivå eller to på høytaler siden. Jeg har selv vært der med min Ikon 6 som ga meg noe av det jeg letet etter. Så fikk de litt mer watt og himmelen åpnet seg. Har nå Mentor som er enda mer morsomt. Ikon 8 som jeg også anbefaler Tronna har større basser og vil sikkert gi mer trøkk til den musikken han spiller. Hva om han nå kjøper dyr elektronikk og enda ikke får det til, jeg hadde blitt frustrert og ikke sett enden med med et budsjett som krever planlegging og tålmodighet. Med mitt innlegg prøver jeg bare å tenke høyt, og meningen er å få feedbak på godt og vondt, skulle jeg være helt på jordet. Selv er jeg ingen røver i gamet her, men stikker hodet frem for å lære/bidra.
    Min intensjon er i hvertfall å hjelpe Tronna til å komme nærmere målet sitt :-)

.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Acrobatic
    Men i tilfelle Tronna, som skifter utstyr raskere enn jeg skifter underbukser, og som lenge har lett etter lyden han ikke får til, var tanken min at han må opp et nivå eller to på høytaler siden.

Hva om han nå kjøper dyr elektronikk og enda ikke får det til, jeg hadde blitt frustrert og ikke sett enden med med et budsjett som krever planlegging og tålmodighet. Med mitt innlegg prøver jeg bare å tenke høyt, og meningen er å få feedbak på godt og vondt, skulle jeg være helt på jordet. Selv er jeg ingen røver i gamet her, men stikker hodet frem for å lære/bidra.
    Min intensjon er i hvertfall å hjelpe Tronna til å komme nærmere målet sitt :-)
    .
    Du har gjort deg mange kloke tanker, og jeg er enig i mye av det du skriver. Tronna har fått mange gode råd, ikke minst fra folk som har mye bedre peiling enn undertegnede på dette. Når jeg likevel foreslår å tenke på rom og budsjett før det investeres i nye høyttalere, så skyldes dette at jeg ser rom og høyttalere som to sider av samme sak. Det er riktig at høyttalere i en viss forstand spiller i rommet, men det er ikke mindre riktig at de i en viss forstand spiller med rommet. Hvis rommet er en variabel, så blir også høyttaleren en variabel. Selvsagt har du et visst justerings- og handlingsrom, bl.a. i form av akustiske tiltak, matching med elektronikk og plassering av høyttalere, men dette vil i mange tilfeller ikke kunne bøte tilstrekkelig på en mismatch mellom rom og høyttaler.

Siden Tronna er så usikker som han er, men allikevel er i oppgraderingsmodus, så tror jeg det kan være lurt av ham å gå for forsterkeriet som en konstant, med andre ord; kjøpe elektronikk han liker og har tro på, og så tilpasse høyttaler/rom etter dette, framfor omvendt. Ikke glem at han var svært fornøyd med det han hørte av hva Concept kunne yte hos Hifiklubben. Så enten er det noe galt med rommet, eller så er det noe galt med elektronikken, som har gjort at han ikke er fornøyd med det han har hjemme. Jeg mistenker at rommet har skylden, men Tronna vil heller oppgradere forsterkeriet og drømme om andre høyttalere framfor å gjøre drastiske tiltak med rommet. Dette er hans valg, og når han ikke vil gjøre så mye med rommet, så er jeg enig med ham i at det er smartere å investere i ny elektronikk framfor i nye høyttalere. Hvis rommet er så dårlig som jeg mistenker at det er, så risikerer han å bli misfornøyd, uansett hvor flotte høyttalere han kjøper seg. Han risikerer dessuten at mistanken til elektronikken består – at elektronikken han har er for dårlig. Han vil i så fall være like langt og ha kommet like kort. God elektronikk (kilde og forsterkeri) vil imidlertid aldri være bortkastet, selv om han en dag innser at han er nødt til å gjøre noe drastisk med rommet og eventuelt kjøper seg nye høyttalere.

Det er bare interessant og fruktbart at vi vurderer ulikt og har ulike meninger. Jeg har ingen solid bakgrunn for å legge større vekt på match mellom rom og høyttaler enn på match mellom elektronikk og høyttaler, kun egne erfaringer, som til overmål er temmelig beskjedne. Jeg synser og sitter ikke med fasit.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd Tonna kommer til å bli misfornøyd uansett hva han bytter ut. Han har jo til og med hatt hjemmebesøk og fått gjentagende råd om å endre plassering/rom. Kaliberingen som ble gjort ble ikke basstung nok, noe som tyder på at han ønsker mer punch enn mange andre. Hvis det er fokus vil nok ikke dyrere høyttalere være fasit. Er overrasket over det som skjer nå, siden han virket veldig fornøyd etter å ha fått subene i hus. Ofte er det vel slik at endringer er overveldende og at inntrykk endrer seg over tid. Noe som gjør lytterunder veldig vanskelig etter min mening.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer jo også Nad C375BEE og C545BEE cd spilleren. Nad-forsterkeren skal være veldig kraftig, men så får jeg høre fra Roger Waters her at den ikke ga noe bass før omtrent på halv styrke da han hadde testet den.

Nei, blir ganske så oppgitt av alltingen, og nærmer meg definitivt slutten på alt som heter anlegg snart kjenner jeg. Jeg orker ikke styre mer.

Kanskje kjøper jeg meg ett budsjettanlegg til 15 000 bestående av Nad C355BEE, C545BEE og Lektor 6 å bli ferdig med hele dritten.

LEI!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg vurderer jo også Nad C375BEE og C545BEE cd spilleren. Nad-forsterkeren skal være veldig kraftig, men så får jeg høre fra Roger Waters her at den ikke ga noe bass før omtrent på halv styrke da han hadde testet den.

Nei, blir ganske så oppgitt av alltingen, og nærmer meg definitivt slutten på alt som heter anlegg snart kjenner jeg. Jeg orker ikke styre mer.

Kanskje kjøper jeg meg ett budsjettanlegg til 15 000 bestående av Nad C355BEE, C545BEE og Lektor 6 å bli ferdig med hele dritten.

LEI!
    Hvorfor ikke kaste ut Conseptene og kjøre på Ikon og et Parasound sett? Både Stylus og Daniel synes det låt veldig bra hos meg og jeg har ikke noe "lydstue".

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hvorfor ikke kaste ut Conseptene og kjøre på Ikon og et Parasound sett? Både Stylus og Daniel synes det låt veldig bra hos meg og jeg har ikke noe "lydstue".
    Hvis det er punch han vil ha kan det vel umulig være noe særlig hjelp i å bytte fra Concept til Ikon? Jeg understreker at jeg synser på bakgrunn av lesing. Kanskje han til og med kan forbedre det med mindre høyttalere/elementer hvis rommet er lite.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville hvert fall være komplett galskap å sette inn Ikon 8 her. Mine store Concept fungerer dårlig her og en enda større høyttaler er ikke løsningen.

Tvert i mot, en mindre hadde kanskje gjort susen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor 6 kunne blitt bra

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    JNei, blir ganske så oppgitt av alltingen, og nærmer meg definitivt slutten på alt som heter anlegg snart kjenner jeg. Jeg orker ikke styre mer.

LEI!
    Synes faktisk du burde ta det litt med ro nå. Når du uttrykker stor misnøye av hele oppgraderings-jaget, bør du hvertfall ikke gå i kjøpemodus...
    Hvis hele hifi-opplegget blir en plage vil det ikke hjelpe samme hva du kjøper.

Ta deg litt "fri" fra hele maset og bruk tiden på noe annet. La avforum og anlegget stå urørt en uke eller to.
    Etter en liten pause kan det være du igjen starter å glede deg over det du har, isteden for å lete etter det du tror du mangler...

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Lektor serien spiller overraskende bedre iforhold til Concept

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvis det er punch han vil ha kan det vel umulig være noe særlig hjelp i å bytte fra Concept til Ikon? Jeg understreker at jeg synser på bakgrunn av lesing. Kanskje han til og med kan forbedre det med mindre høyttalere/elementer hvis rommet er lite.
    Man får ikke trøkk med å bruke en receiver, dobble 8" krever sitt for å komme til sitt ess så hvorfor ikke mate disse og kjenne trøkket. Dette gjør underverker hos meg og det går hos andre hvis de tar i mot rådene som blir gitt. Man får ikke jordskjelv, men man skal ha en konstant fin og rund bass som matcher musikken. Er ikke noe russebuss man skal ha i heimen akkurat, lyd blir overdrevet og slik han ønsker er det få anlegg som klarer desverre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke trøkk med å bruke en receiver, dobble 8" krever sitt for å komme til sitt ess så hvorfor ikke mate disse og kjenne trøkket. Dette gjør underverker hos meg og det går hos andre hvis de tar i mot rådene som blir gitt. Man får ikke jordskjelv, men man skal ha en konstant fin og rund bass som matcher musikken. Er ikke noe russebuss man skal ha i heimen akkurat, lyd blir overdrevet og slik han ønsker er det få anlegg som klarer desverre.
    Enig i det du skriver om "mat". Det var heller ikke det jeg kommenterte. Men effektforsterker bør man nok ha på såpass store høyttalere.

Newcomer Acrobatic sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her Tronna, dette har jeg hørt på, og det høyt.
    Alt fra Sara til Ramstein, det er ikke raffinert, men gud så gøy :-)

CERWIN-VEGA XLS-215
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA XLS-215 Høyttalere

Forsterker Cerwin Vega A2,6KW2 eller A1,5KW
    Søk på nettet, masse brukt :-)

Men mitt siste råd er å beøke andre for å få flere refferanser.

.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk fingeren i jorda og innse at Dali kanskje ikke har den modellen som tilfredstiller dynamikken og spesielt bassen som du mener mangler?
    Selv om man er en trofast "Dalis entusiaster" skribent, så kan det være du satser på feil hest i forhold til rom og ører.

Bare en tanke..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte:

Dali 109
    Infinity SM155
    Proson doble 10"

Alle disse er høyttalere som gir masse trykk. SM 155 har jeg hatt selv og dem savner jeg av og til. Billig på brukten.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel inntrykk her av at mange tror jeg er sykt opptatt av mega bass. Det er ikke tilfelle.

Tilfelle er at her har det stått to høyttalere som man skulle tro ikke hadde basselementer.

For å ta ett eksempel da: En kompis av meg har mye bass i høyttalerne sine. Han tok de med hit og lurte på om de plutselig var ødelagt. Null bass og skrikete diskant.

Jeg har ikke noe bass-fetisj utenom det vanlige. Jeg er en fyr som liker at det puncher i ett anlegg. Det eneste jeg ønsker er litt kick i bånn sånn som jeg vet disse høyttalerne er i stand til å levere.

Enkelt og greit litt moro-faktor som det skal være på en del av musikken jeg spiller.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det rommet ditt som driver deg til vannvidd.
    Har du et håpløst rom å få god lyd i så hjelper det nesten ikke hva du kjøper.
    Du får ikke bassbølgene til å oppføre seg anderledes uansett elektronikk og høyttalere.
    Kan du ikke snu 90 eller 180 grader rundt på alt bare for å teste? Eller prøv høyttalerne dine hos han kompisen din. Han har tydeligvis et bedre egnet rom.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og slik han ønsker er det få anlegg som klarer desverre.
    Da er det du som har misforstått. De ønskene jeg har er det mange anlegg som klarer.

Side 346 av 743 FørsteFørste ... 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 342 343 344 345 346 347 348 349 350 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 486 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •