Dalis Entusiaster - Side 322

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 322 av 743 FørsteFørste ... 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 318 319 320 321 322 323 324 325 326 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 ... SisteSiste
Viser resultater 6,421 til 6,440 av 14851
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som har hørt både Concept og Ikon serien som kan beskrive forskjellene på disse?

Tenker da spesielt på forskjellen mellom Concept 8 og Ikon 6, spesielt i toppen.

Ønsker meg litt mindre høyttalere på min noe trange plass og titter derfor på Ikon 6. Har litt Ikon fra før å kan fort bli ett fullt Ikon oppsett.

Bassen er vel ikke så voldsom i dem, men har 2 ikon subber

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Er det noen som har hørt både Concept og Ikon serien som kan beskrive forskjellene på disse?

Tenker da spesielt på forskjellen mellom Concept 8 og Ikon 6, spesielt i toppen.

Ønsker meg litt mindre høyttalere på min noe trange plass og titter derfor på Ikon 6. Har litt Ikon fra før å kan fort bli ett fullt Ikon oppsett.

Bassen er vel ikke så voldsom i dem, men har 2 ikon subber
    Det er ikke høytalerne dine som er et problem, Ikon 6 og 7 er lyse i toppen om du ikke matcher dem riktig.

Jeg tror det er samme hva du har i det rommet ditt så blir det problematisk med tanke på rommets form osv, men det er like greit å holde den delen i ro og finne andre svake punkter i anlegget. Gi alt effekt mener jeg og du vil ikke angre om du vil høre på oss, snakk med hvem du vil og regner med du får det samme svaret.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er ikke høytalerne dine som er et problem, Ikon 6 og 7 er lyse i toppen om du ikke matcher dem riktig.
    Ja men nå er litt av poenget at jeg ønsker meg nye høyttalere da. Derfor jeg lurte på om noen har hørt både concept og ikon.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men nå er litt av poenget at jeg ønsker meg nye høyttalere da. Derfor jeg lurte på om noen har hørt både concept og ikon.
    Ikon er mye mer detaljert og gir en "finere" lyd. Concept er mer en ungdomshøyttaler for fester og trøkk i mine øyne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger råd av Dali vennene:

Jeg har, og er veldig glad i, mine steigamle og nymalte Dali 3b i mini-HiFi'et.
    Men de litt store - digre - i den lille stua der - 44 x 25 x 26 (bxhxd).

Så jeg vurderer å finne meg noen mindre, men også lettdrevne og da gjerne Dali da jeg liker lydsignaturen.

På Finn har jeg kommet over et par Dali Menuet II, men de virker litt tungdrevne med 84dB.
    Lektor 1 har samme sensitivitet, men oppgis på HFK å være "Enkel å drive for forsterkeren"

Nye Mentor Menuet blir for dyrt.

Jeg har noen kriterier:
    - de må være små, dvs maks 25-30cm høy x 13-18 xm bred x 20-25cm dyp
    - de må være sorte eller hvite
    - de bør være litt "moderne"
    - pris 0-3000 (sånn omtrent)

Av Dali står det da mellom:
    Concept 1 31x17x19 (1cm for bred kan jeg leve med)
    Lektor 1 26x14x21
    Lektor 2 31x17x22 (også her kan jeg leve med 1cm for brede)

Men så er det alternativer, men akk endel dyrere bortsett fra SVS:
    Krix Ecuinox MK II - 5990,- (sort)

HECO Aleva 200 - 6000,-

Klipsch WB-14 - 5490,-

SVS SBS-01 - 1990,-

Noen som kjenner den siste der, selv i denne Dali-leiren? Krever de mye forsterkeri med sine 85dB?

Snikers-is har noen flotte Adam'er, men det blir alt for dyrt - dessverre.
    Men så er det Mordaunt Short da....og da disse:
    Aviano 1 - 27 x 18 x 26 - i største laget og så fåes de ikke i helt sort....

Vanskelig dette....

Andre tips?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke Dali, men
    Audio Pro Wigo 130
    Pris: kr. 2.295,00

Type: Bookshelf speaker, bass reflex
    Tweeter: 1”, inverted titanium dome
    Midrange/woofer: 5 1/4”
    Frequency range: 50-30.000 Hz
    Sensitivity (1W/m): 87 dB
    Impedance: 4 ohm
    Crossover frequency: 4.000 Hz
    Amplifier requirement: 25-150W
    Dimensions (WxHxD): 165x350x200 mm
    Weight: 3,3 kg
    Connectors: Heavy duty binding posts
    Cabinet: MDF

Har ikke hørt dem, men det nå bare et forslag til et alternativ...

EDIT: Så ikke at de var litt for høye, men her Resonans Lyd & Bilde har du haugevis å velge mellom.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Ikke Dali, men
    Audio Pro Wigo 130
    Pris: kr. 2.295,00

Takk for tips.
    Har imidlertid "hørt" at Audio Pro kan virke litt innestengt. Om det er ondsinnede rykter eller ei, vet jeg ikke.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John Blue har jeg også hørt mye positivt om. De er jo meget små.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JB er fulltone og det har jeg hatt.

Men disse glemte jeg i lista mi - litt (bare litt) over budsjettet:

Monitor Audio RS1 - kr 3995,-

Kanskje det er fasiten - de er lettdrevne (90dB), de er innenfor de målene jeg hadde sånn ca (31x18x24) - de finnes i sort og hvitt, de spiller bra (mener jeg å ha lest/hørt) og de har et moderne "snitt".....

hmmmm - noen brukt å få tro

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Trenger råd av Dali vennene:

Jeg har, og er veldig glad i, mine steigamle og nymalte Dali 3b i mini-HiFi'et.
    Men de litt store - digre - i den lille stua der - 44 x 25 x 26 (bxhxd).

Jeg har noen kriterier:
    - de må være små, dvs maks 25-30cm høy x 13-18 xm bred x 20-25cm dyp
    - de må være sorte eller hvite
    - de bør være litt "moderne"
    - pris 0-3000 (sånn omtrent)

Vanskelig dette....

Andre tips?
    Du opererer med litt flytende/uklare kriterier her, siden Monitor Audio RS1 også er aktuell. :? Men bortsett fra dette med prisen, så tror jeg Monitor Audio RS1 kan være et godt valg, selv om jeg ikke har hørt disse.
    Et alternativ kunne kanskje ha vært Tannoy, til halve prisen av Monitor Audio, dersom disse ikke hadde vært litt umoderne av utseende?

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Her er noen omtaler:

Tannoy Mercury Custom F1 Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

Tannoy Mecury F1 Custom - reviews - Home Entertainment - Speakers - Good Gear Guide

Review of Tannoy Mercury F1, Review Tannoy Mercury F1 - Loudspeakers

Jeg har ikke hørt disse, men storebroren F4, som må være noe av det bedre i klassen under 5K.

Edit: Én ting å ta hensyn til er fysisk størrelse/utvendige mål, en annen ting er hvor stor plass høyttaleren trenger. Her kan mye spille inn, men bassportens plassering kan det være vel verdt å ta hensyn til, dersom plassen hvor høyttalerne skal stå er begrenset. Som regel litt enklere å plassere høyttalere nærmere frontvegg og i en hylle, dersom bassporten er på framsiden.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Du opererer med litt flytende/uklare kriterier her, siden Monitor Audio RS1 også er aktuell. :? ¨

Edit: Én ting å ta hensyn til er fysisk størrelse/utvendige mål, en annen ting er hvor stor plass høyttaleren trenger. Her kan mye spille inn, men bassportens plassering kan det være vel verdt å ta hensyn til, dersom plassen hvor høyttalerne skal stå er begrenset. Som regel litt enklere å plassere høyttalere nærmere frontvegg og i en hylle, dersom bassporten er på framsiden.
    Takk for tips. De ser spennende ut og har nærmest perfekt størrelse. Skulle gjerne sett dem i hel sort eller hel hvitt.

Synes ikke jeg er flytende i kriteriene - pris 0-3000 sånn circa og MA koster 3990 - det er forsåvidt spiselig.

Det med bassport er jeg obs på og derfor er dybden litt vesentlig.
    Sånn sett faller MA ut da de er for dype - vel vel.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Synes ikke jeg er flytende i kriteriene - pris 0-3000 sånn circa og MA koster 3990 - det er forsåvidt spiselig.

Det med bassport er jeg obs på og derfor er dybden litt vesentlig.
    Sånn sett faller MA ut da de er for dype - vel vel.....
    Det er du som bestemmer, så om pluss 30 prosent er innenfor, så er det innenfor. :-D I tillegg, om du handler hos Hi-Fi Huset, så ryktes det at det er relativt enkelt å komme til enighet om priser hyggeligere enn veiledende. Helt umulig å få tak i MA brukt, er det vel heller ikke, så sjansen for å finne dem prismessig spiselige skulle være stor.

Hvis jeg ikke husker feil, så kan visst MA være ganske kravstore når det gjelder elektronikk – riktignok ikke mht. effekt, men mht. kvalitet. De er visstnok ganske gjennomsiktige, og avslører vel derfor uhumskheter foran i kjeden. Profiterer trolig relativt godt på en forsterker med god strømforsyning.

En 30-40 cm fra bassport til frontvegg bør holde. MA anbefales vel, slik som med Dalis høyttalere, heller ikke å vinkles innover mot lytteposisjon.

Vel, dette var bare noen råd og tips fra en som ikke har noe videre greie på dette, og som ville ha spart og spinket til han fikk råd til Ikon 1, eventuelt fant noen slike brukt, men det er fordi han har falt pladask for Ikon og derfor neppe er i stand til å vurdere dette fra nøytral grunn.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kommer rett fra Hifi-Klubben nå og der fikk jeg en god stund for meg selv i kjelleren for å høre på Dali Mentor 6, (som jeg har hatt griselyst på en god stund). Har hørt veldig mye fra Dali Ikon og Dali Concept, da en i fammen har fullt Ikon hjemmekino oppsett (7'erne som fronter) og jeg har hatt Concept 8 før, men jeg må si Dali Mentor 6 var noe helt spesielt i mine ører. Kanon Høyttalere !

Testet/hørte på de med dette oppsettet: Dali Mentor 6, Cambridge 840 E Forforsterker, Cambridge 840 W Effektforsterker, Cambridge 740 C CD-Spiller.
    CDen som jeg spilte var Dali CD vol. 2.

Mitt oppsett kommer til å bli veldig likt en dag, men istedenfor Cambridge 840 E som forforsterker, vil jeg ha en Cambridge 640 R, siden jeg vil ha tilkoblinger osv og utgangene til hjemmekino. 840 W vil være der uansett:grin:

Så Dali Mentor 8 var nede i kjelleren også, (også mye annet snacks), men det blir enda mere dyrt for meg.

Håper min lille opplevelse og ønskeliste er litt interessant her å

(Kan sikkert prøve å legge ut et litt "dårlig" mobilbilde senere )

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VTEC
    Hei

Kommer rett fra Hifi-Klubben nå og der fikk jeg en god stund for meg selv i kjelleren for å høre på Dali Mentor 6, (som jeg har hatt griselyst på en god stund). Har hørt veldig mye fra Dali Ikon og Dali Concept, da en i fammen har fullt Ikon hjemmekino oppsett (7'erne som fronter) og jeg har hatt Concept 8 før, men jeg må si Dali Mentor 6 var noe helt spesielt i mine ører. Kanon Høyttalere !

Testet/hørte på de med dette oppsettet: Dali Mentor 6, Cambridge 840 E Forforsterker, Cambridge 840 W Effektforsterker, Cambridge 740 C CD-Spiller.
    CDen som jeg spilte var Dali CD vol. 2.

Mitt oppsett kommer til å bli veldig likt en dag, men istedenfor Cambridge 840 E som forforsterker, vil jeg ha en Cambridge 640 R, siden jeg vil ha tilkoblinger osv og utgangene til hjemmekino. 840 W vil være der uansett:grin:

Så Dali Mentor 8 var nede i kjelleren også, (også mye annet snacks), men det blir enda mere dyrt for meg.

Håper min lille opplevelse og ønskeliste er litt interessant her å

Dali hilsen fra en Stor Dali fan

(Kan sikkert prøve å legge ut et litt "dårlig" mobilbilde senere =)
    Jeg skal ikke sage av deg beinet her altså, men jeg ville nok gått for noe annet enn Cambridge siden de er for svake. Min bror har Cambridge 640 og den klarer ikke å dra Concept 6 engang, de er rett og slett for svake i en sånt enkelt oppsett. Ville da prøvd som sagt med noe annet, gjerne fra en annen fabrikat eller noe men det er bare et tips. Det er en annen her på forumet som har 840'n til Cambridge på Ikon 8, den sliter også tross den er den største i serien. Men det er dine ører og dine preferanser som gjelder, men ville prøvd litt forskjellig før det endelig valget ble tatt. Mentor 6 er safe valg så det griner etter, men tenk litt på det med matching og slike ting siden dette er en dyr hobby så greit å slippe unødvendige utgifter.

Ellers ser vi frem til litt bilder og hva du ender opp med til slutt, du får bare komme med spørsmål om du lurer på no så skal vi hjelpe deg så godt vi bare kan.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da lyttet til Consept 8 og Ikon 6 men da med Thule elektronikk hele veien. Må si at thule i seg selv løftet Concept høytalerne til uante høyder. Men det var enda mer detaljer, spesielt oppover i frekvensen(pga bånddiskanten tenker jeg) på IKON. I tillegg syns jeg Ikon 6 gravde dypere i bassområdet enn det Concept 8 maktet. Spilte spor tre av Mari Boine sin Idjagiedas med noen hjerte slag i begynnelsen som egentlig krever subb for å få realistisk trykk og dybde. Dette klarte Ikon mye bedre enn Consept.

Men det er jo min menig da. Prøv å få en lytt selv, da.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Ikon er mye mer detaljert og gir en "finere" lyd. Concept er mer en ungdomshøyttaler for fester og trøkk i mine øyne.
    Okay takk Hvordan vil den fungere som kinohøyttaler da? Hovedsakelig brukes det mest til film.

Vil ha litte granne mindre høyttalere i dette lytterommet da de store conceptene med 8 tommerne absolutt ikke kommer til sin rett her.

Med en Ikon 6 så vil jeg nok heller ikke trenge effekt da Yamahaen takler denne bra tror jeg. Concept 8 sine store bassere sliter den mer med.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Jeg har da lyttet til Consept 8 og Ikon 6 men da med Thule elektronikk hele veien. Må si at thule i seg selv løftet Concept høytalerne til uante høyder. Men det var enda mer detaljer, spesielt oppover i frekvensen(pga bånddiskanten tenker jeg) på IKON. I tillegg syns jeg Ikon 6 gravde dypere i bassområdet enn det Concept 8 maktet. Spilte spor tre av Mari Boine sin Idjagiedas med noen hjerte slag i begynnelsen som egentlig krever subb for å få realistisk trykk og dybde. Dette klarte Ikon mye bedre enn Consept.

Men det er jo min menig da. Prøv å få en lytt selv, da.
    Det jeg er litt ute etter. Litt mer musikalske høyttalere oppover i registeret. Samt at Concept fronterne og Ikon centeren er litt mismatch.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er litt ute etter. Litt mer musikalske høyttalere oppover i registeret. Samt at Concept fronterne og Ikon centeren er litt mismatch.
    Du kan jo begynne med å ta tak i problemet med rommet først da. Demping foreks. Men Ikon vil nok låte bedre enn Concept.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    En 30-40 cm fra bassport til frontvegg bør holde. MA anbefales vel, slik som med Dalis høyttalere, heller ikke å vinkles innover mot lytteposisjon.
    (du mener sikkert bakvegg, ellers er rommet veldig lite....hehe)

.....og da forsvant MA ut av bilde

Fidelity sin test av Tannoy'en var supert lesestoff og de frister mer og mer.
    Fidelity - Skandinavisk Hi-Fi blad
    (utgave nr 15, last ned hele magasinet - s.92-93)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he..
    så bytter du ut Ikon centeren din med Mentor center for å få litt mer trøkk på mitten og så..
    he, he...:roll:

Side 322 av 743 FørsteFørste ... 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 318 319 320 321 322 323 324 325 326 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •