Dalis Entusiaster - Side 294

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 294 av 743 FørsteFørste ... 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 290 291 292 293 294 295 296 297 298 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 ... SisteSiste
Viser resultater 5,861 til 5,880 av 14842
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jo, bare hyggelig å høre om opplevelsene under lyttingen, men Stylus hadde en interessant bemerkning om Mentor 6 vs. Euphonia som jeg bet meg merke i. Jeg er selvsagt allerede oppmerksom på at Euphonia kan være i overkant for mye for meg og min stue, men hører gjerne mer om dette.
    Eufonia får frem de fleste detaljer og sparer ikke på kruttet, grunnen til opplevelse han har hatt i butikk kan ikke sammenlignes fra hjemmetesting. Selv hadde jeg Mentor 6 her i 14 dager og de spilte veldig godt her, bass og det meste gjorde en utmerket jobb her i hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Eufonia får frem de fleste detaljer og sparer ikke på kruttet, grunnen til opplevelse han har hatt i butikk kan ikke sammenlignes fra hjemmetesting. Selv hadde jeg Mentor 6 her i 14 dager og de spilte veldig godt her, bass og det meste gjorde en utmerket jobb her i hvertfall.
    Enig i at butikk og hjemmetesting vanskelig kan sammenlignes. Føler allikevel at Stylus kanskje var inne på noe viktig, nemlig at bassen i Euphonia kan bli i mektigste laget dersom den ikke får plass nok. Hvis bassen til Euphonia er mye mektigere enn bassen i Mentor 6, så knuses drømmen min om en gang å få noe slikt til å spille bra her i stua, dessverre. :cry:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at butikk og hjemmetesting vanskelig kan sammenlignes. Føler allikevel at Stylus kanskje var inne på noe viktig, nemlig at bassen i Euphonia kan bli i mektigste laget dersom den ikke får plass nok. Hvis bassen til Euphonia er mye mektigere enn bassen i Mentor 6, så knuses drømmen min om en gang å få noe slikt til å spille bra her i stua, dessverre. :cry:
    Dette rommet var 15kvadrat meter og det holdt egentlig til Eufonia, man fikk en fin lyd og det var klokkerent hele veien uten noe form for ulyd. Topp veien igjennom, men slikt må jo bare prøves og selv spiller slikt best i dedikerte rom. Butikkens lokaler er ikke alltid det beste rommet for en demo, beste er nok å låne med seg hjem og teste i egen stue for å se om dette er noe for deg. Anbefaler deg å ta en lytt både på Helicon/Eufonia, treverket er helt nydelig på disse modellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rommet var 15kvadrat meter og det holdt egentlig til Eufonia, man fikk en fin lyd og det var klokkerent hele veien uten noe form for ulyd. Topp veien igjennom, men slikt må jo bare prøves og selv spiller slikt best i dedikerte rom. Butikkens lokaler er ikke alltid det beste rommet for en demo, beste er nok å låne med seg hjem og teste i egen stue for å se om dette er noe for deg. Anbefaler deg å ta en lytt både på Helicon/Eufonia, treverket er helt nydelig på disse modellene.
    Ja, det er jo ikke snakk om et stort rom, men sikkert dempet og tilpasset etter alle kunstens regler. Det er nettopp dette som gjør meg usikker. Muligens skyldes Stylus sin opplevelse av bassen til Euphonia som slagkraftig hos da-ty at rommet hans er lite, mens den veike og lite dynamiske bassen hos Mentor 6, som han opplevde i butikk, skyldtes at butikklokalet var stort? Eller, skyldes forskjellene han opplevde at det er faktiske forskjeller hos Mentor og Euphonia mht. hvor slagkraftige og dynamiske bassene er, alt annet likt? (Kraft og dynamikk er viktig. At Euphonia trolig går dypere, slik Stylus også er inne på, er mindre viktig. Mentor 6 går dypt nok for meg, og vil ikke være en grunn for å oppgradere.) Vel, dette får vi ikke svar på før Stylus er tilbake på banen.

Nå er ikke Euphonia akkurat noen smågutter å ta med hjem på prøve, sånn uten videre, men er selvsagt enig i at det må prøvlyttes både her og der, når og om den tid kommer.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er "herligheten" fra 80 tallet, Dali 3b:

Skal nok pusse og male dem, hvite (??), og muligens sette på et grått trekk - vi får se.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen i Euphonia og Mentor er ikke så ulik. Men Euphonia går noe dypere. Parasound leverer mye fylde i nedre mellomtone samt bassområdet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo ikke snakk om et stort rom, men sikkert dempet og tilpasset etter alle kunstens regler. Det er nettopp dette som gjør meg usikker. Muligens skyldes Stylus sin opplevelse av bassen til Euphonia som slagkraftig hos da-ty at rommet hans er lite, mens den veike og lite dynamiske bassen hos Mentor 6, som han opplevde i butikk, skyldtes at butikklokalet var stort? Eller, skyldes forskjellene han opplevde at det er faktiske forskjeller hos Mentor og Euphonia mht. hvor slagkraftige og dynamiske bassene er, alt annet likt? (Kraft og dynamikk er viktig. At Euphonia trolig går dypere, slik Stylus også er inne på, er mindre viktig. Mentor 6 går dypt nok for meg, og vil ikke være en grunn for å oppgradere.) Vel, dette får vi ikke svar på før Stylus er tilbake på banen.

Nå er ikke Euphonia akkurat noen smågutter å ta med hjem på prøve, sånn uten videre, men er selvsagt enig i at det må prøvlyttes både her og der, når og om den tid kommer.
    Jeg synes de spilte veldig bra og godt drag i bassen, veldig bra høytaler som spilte over all forventning. Kanskje det kan dukke opp noe slikt på brukt markedet med tiden også, er jo bare å følge med siden folk oppgraderer i hytt og gevær.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Her er "herligheten" fra 80 tallet, Dali 3b:

Skal nok pusse og male dem, hvite (??), og muligens sette på et grått trekk - vi får se.
    Ganske pent brukt den høytalern der, men det kunne vært moro å sett åssen den kunne blitt med feks pianolakk eller no slikt, gjort den litt fancy.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Bassen i Euphonia og Mentor er ikke så ulik. Men Euphonia går noe dypere. Parasound leverer mye fylde i nedre mellomtone samt bassområdet.
    Ja, det kan avgjort også ha noe med elektronikken å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det kan dukke opp noe slikt på brukt markedet med tiden også, er jo bare å følge med siden folk oppgraderer i hytt og gevær.
    Ja, det må eventuet bli brukt. Hva jeg ønsker meg og drømmer om er en høyttaler som spiller med enda større ro, autoritet og fylde enn hva Mentor 6 gjør. Tror både Helicon og Euphonia gjør dette i fullt monn, men er som sagt skeptisk til om stua mi holder mål.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må eventuet bli brukt. Hva jeg ønsker meg og drømmer om er en høyttaler som spiller med enda større ro, autoritet og fylde enn hva Mentor 6 gjør. Tror både Helicon og Euphonia gjør dette i fullt monn, men er som sagt skeptisk til om stua mi holder mål.
    Post noen bilder av stua da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Post noen bilder av stua da.
    Til skrekk og advarsel, mener du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til skrekk og advarsel, mener du?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skikkelig takk og et stort hurra for rapportene, Roger og Stylus! Dere skriver så en får vann i munnen. Tydeligvis et flott anlegg, og viktigst av alt; en hyggelig og gjestfri vert.

Når det gjelder slagkraften i bassen til Mentor 6, så kan denne svært gjerne diskuteres. Her i huset var bassen i Mentor 6 i overkant slagkraftig, da høyttalerne var nyankomne. Jeg jobbet litt med plassering, og gikk over fra bi-wire til single-wire, samt fikk høyttalerne på passende dempeputer, før bassen ble passe slank, stram og fin. Jeg deler med andre ord ikke din betenkning angående bassen hos Mentor 6, tvert om, så dette må du gjerne utdype.

Jeg er ikke fremmed for at Helicon eller Euphonia med nød og neppe kan få plass her i stua med tid og stunder. Hvis disse imidlertid er markert mektigere og mer slagkraftige enn Mentor 6, så blir jeg betenkt. Jeg tror ikke stua mi vil kunne klare noe mer enn hva Mentor 6 gir, dessverre. (Omfattende tiltak med demping og bassfeller er ikke aktuelt.)
    Takker og bukker! Hyggelig at du leser og gleder deg over ordene

Når det gjelder ms4 mot Mentor 6, så kan det være sammenlikningen i bassområdet blir urettferdig med tanke på rom og plassering ja. Ser du skrev litt om det med RW, og antakelig kan mye av forskjellen i slagkraft ligge i rommet. Det hadde vært veldig interessant å høre Mentor 6 i rommet til da-ty, bare for å få et perfekt sammenlikningsgrunnlag. Han nevnte at mentoren sin bassgjengivelse er sammenliknbar, og at det ville oppleves som noe av det samme med tanke på slagkraften.
    Da jeg hørte Mentor 6 i butikk var det tynt og tamt i bassområdet. Som dere er inne på er det helt sikkert mange faktorer som spiller inn. Rom, plassering, kilde, effekt osv osv har antakelig mer å si enn jeg har vært klar over tidligere

Jeg er forøvrig glad i bass ja, men har fått en opplevelse av dette med ms4 i bra rom! Ingen tonekontroller eller slik i bruk, og det var likevel akkurat slik jeg vil ha det. Kraftfullt, presist, rent og meget godt balansert til resten av frekvensene. Sånn sett er det ikke sikkert vi er så langt unna hverandre likevel når det kommer til smak og behag på basskraft

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om å kjøpe en rimelig stativhøyttaler, og har sett på Concept 1 eller 2.

Er det verdt å betale 1000 kr ekstra for å få 6,5" i stedet for 5" element?
    Stor forskjell i lydtrykk på disse to? Skal kun brukes til normal lytting..
    Har egentlig bare 2 000 kr å bruke, og det er det Concept 1 koster..

Takker for svar

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har planer om å kjøpe en rimelig stativhøyttaler, og har sett på Concept 1 eller 2.

Er det verdt å betale 1000 kr ekstra for å få 6,5" i stedet for 5" element?
    Stor forskjell i lydtrykk på disse to? Skal kun brukes til normal lytting..
    Har egentlig bare 2 000 kr å bruke, og det er det Concept 1 koster..

Takker for svar
    FINN.no - Annonser for eiendom, bil, ledige stillinger, flybilletter, hotell, pakkereiser m.m.

Hva med disse?

Det er sikkert noen på lagersalget til Hifiklubben også, er muligheter i hvertfall til å fikse seg noe billig. Min bror hadde C2 og den var god synes jeg, den har nylig blitt solgt i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FINN.no - Annonser for eiendom, bil, ledige stillinger, flybilletter, hotell, pakkereiser m.m.

Hva med disse?

Det er sikkert noen på lagersalget til Hifiklubben også, er muligheter i hvertfall til å fikse seg noe billig. Min bror hadde C2 og den var god synes jeg, den har nylig blitt solgt i dag.
    Takker for tips, er bare at jeg har en tilgodelapp fra HiFi Klubben på kr 1 800 som jeg må bruke skjønner du

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget høyttalerne skal kobles til er dette:

Det er av merket Hitachi og er kjøpt på Elkjøp i sin tid.

Forsterkeren er oppgitt til å yte 2x50 watt, men aner ikke under hvilke "strenge" krav dette er målt. Dog veier forsterkeren ca 5 kilo, så bare luft kan det ikke være inni der. Når jeg leser under den står det, Power Consumption: 100 watt.

Anlegget har 2 stk rca stereo-innganger, og signalkilden som brukes er en Sony s550 (Mye bedre enn medfølgende cd-spiller)

Tror dere at et par Dali Concept 1 vil være en ok oppgradering av de eksisterende høyttalere?

Takker for svar

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse microanleggene har gjerne tilpassede høyttalere, men jeg har selv testet en slik Philips kombinasjon med QLN og det gikk smertefritt - bedre lyd ble det definitivt.

Men det er jo egentlig enkelt å ta med seg det lille anlegget til HFK, koble til et par Dali og så høre - før du kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Disse microanleggene har gjerne tilpassede høyttalere, men jeg har selv testet en slik Philips kombinasjon med QLN og det gikk smertefritt - bedre lyd ble det definitivt.

Men det er jo egentlig enkelt å ta med seg det lille anlegget til HFK, koble til et par Dali og så høre - før du kjøper.
    Det hørtes ikke ut som noe dumt forslag det =)

Står bakpå høyttalerne at de er 8 ohm, så da burde det vel ikke være noe i veien for å koble på andre høyttalere til forsterkeren?
    Så må man selvfølgelig høre om det er noen hørbar forskjell på lyden da..

Side 294 av 743 FørsteFørste ... 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 290 291 292 293 294 295 296 297 298 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •