Dalis Entusiaster - Side 288

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 288 av 742 FørsteFørste ... 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 284 285 286 287 288 289 290 291 292 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 ... SisteSiste
Viser resultater 5,741 til 5,760 av 14836
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Takk for det

Tror det er det lureste å gjøre nå

Har trua

Veldig forskjell hos deg før og etter demping?
    Mere ro i lydbildet. Lettere å få med seg detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Æ'kke lenge til nyttår! Hehe...

Demping hadde jeg ikke giddi å brukt penger på... Det er sikkert noe å hente der, men Bruk heller mer tid på plassering i ANDRE steder i rommet, men hvis du ikke har mulighet til dette så ok.
    Det er ikke lenge til nyttår, nei, og ikke er det sikkert at han trenger å vente så lenge, heller. Det er lov å ombestemme seg.

Poenget er at han gjør noe med det han har, framfor å kjøpe seg ut av problemene. Dumt å gjøre investeringer som trolig ikke vil belønne ham noe videre, siden rommet vil ødelegge. Det å jobbe/leke med rommet er uansett ikke bortkastet. Lærer han rommet å kjenne, så vil han alltids kunne dra nytte av dette, siden eventuelle oppgraderinger på utstyrsfronten ikke kun vil bety bedre utstyr i seg selv, men også bedre betingelser for det nye utstyret til å vise hva det er godt for, når det endelig kommer, på nyåret, eller før eller senere. Til og med om han skal flytte, så vil det ikke være bortkastet, siden han uansett vil kunne ta med seg kunnskap om materialer, innredning og spredningsmønstre til et eventuelt annet husvære. Akustikk er et av de sentrale feltene innenfor denne hobbyen, og for mye ekko er ikke noe gøy.

Demping trenger ikke koste stort i penger, men litt arbeidsinnsats, kunnskap og omtanke behøves. Man trenger ikke å kjøpe dyre, kunstferdige plater og monstrøse bassfeller for å få det pent og stilig. Det er fort gjort å dekke hele vegger og tak med dempende materiale, uten at det koster stort i materialer og arbeid. Problemet er at slik demping bygger (tar plass) 5-10 cm, og er rommet trangt og med lav takhøyde fra før så går jo ikke dette. Et alternativ kan derfor være store, tykke veggtepper. Mindre plater, men strategisk plasserte, kan også funke, men, som Tronna sier, så gir ikke dette håp om sinnssyke forbedringer.

Husk at demping kan bety flere ting: Du kan dempe ved å bruke absorberende (porøst) materiale på reflekterende flater. Du kan dempe ved å gjøre flater elastiske/ettergivende. For eksempel vil et maleri spent over en blindramme kunne dempe ganske mye mer enn et maleri i glass og ramme. Vær særlig oppmerksom på førsterefleksjonspunktene. Du kan dempe ved å dekke til (skjerme for) direktelyden. Du kan dempe ved å skru ned volumet og vha. tonekontroller, eq og elektronisk romkorreksjon. Du kan dempe ved å bryte opp større flater med ting og tang, eller sette saker og ting foran reflekterende flater, som bryter bølger før de treffer flatene, eller etter at de har truffet flaten, men før de når øret. Potteplanter er fine til slikt. Potta er gjerne rund og bladene gir mange små flater i ulike vinkler. Du kan dempe ved å dele opp og forme rommet med møbler og draperier (forheng). Du kan dempe ved å bruke membraner (høyttalere) som spiller i motfase (avansert form for demping). Demping handler med andre ord om å forme og styre lydbølgene i lytterommet.

Ellers, så gir du et godt råd når du sier han bør jobbe med plassering. Både plassering av høyttalere og av møbler og planter er viktig.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hifishop.no/main.php3?PI=info&PNO=19781

3k spart dette på en ny vare som spiller godt på Daliene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/50816

Komplett Helicon surround sett med masse snacks, noen som sitter på en pengesekk de ikke trenger så er mulighetene mange.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/50816

Komplett Helicon surround sett med masse snacks, noen som sitter på en pengesekk de ikke trenger så er mulighetene mange.
    Det er observert og vurderes.. hadde resterende sommeruker vært som for 2 uker siden med 73 timer overtid på 1 uke , så hadde jeg nok slått til ... dette må være sånn ca as good as it gets imho , klemt dette i hus så hadde jeg kanskje fått ro i sjelen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Du kan dempe ved å gjøre flater elastiske/ettergivende. For eksempel vil et maleri spent over en blindramme kunne dempe ganske mye mer enn et maleri i glass og ramme.
    Det bør kanskje understrekes at dette prinsippet også kan benyttes med dempeplater. Setter du platene inn i rammer slik at du får et hulrom mellom plate og vegg/tak når du fester rammen, framfor å legge platene direkte på flatene, vil dempeeffekten øke vesentlig. Legg også noe filt/møbelknotter mellom ramme og vegg/tak når den festes, slik at du unngår ulyd fordi rammen gnisser.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De må ha tatt ferie på Acoustic Tuning:evil:

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    De må ha tatt ferie på AcousticTuning:evil:
    Har prøvd å ringe, men ingen svar.

Newcomer Mania sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Bi-ampet høytallerene igår. Fikk endel mer trøkk idem 8-)
    Ble faktisk overrasket over at det fungerte så bra.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mania
    Fikk Bi-ampet høytallerene igår. Fikk endel mer trøkk idem 8-)
    Ble faktisk overrasket over at det fungerte så bra.
    Jasså, sitter du og gnir deg i hendene over Mentorene dine nå da. Deilig med alt som gir forberinger, regner med at du gliser litt mer enn da du fikk dem. Om du da smeller på en effekt på de der så får lyd sendt fra klar himmel. De M6 jeg hadde her var ikke helt innspillt så jeg fikk ikke sett helt åssen dyr som var i disse, men det er toppers at ting ble bedre og hvordan kabler kobla du til dette ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... det er toppers at ting ble bedre og hvordan kabler kobla du til dette ?
    Kabler er vel det minst interessante ved dette?:wink: Jeg selv er i hvert fall mer interessert i å høre hvordan bi-ampingen ble gjennomført, og hvorfor bi-amping gir overraskende mer trøkk? Dessuten lurer jeg på hva som ville ha skjedd om høyttalerne ble plasserte lengre ut fra veggen, og avstanden mellom dem ble gjort større?

Ellers, så er det flere av oss som gnir oss i hendene over musikken som Mentor 6 gir oss. Makan til allsidige musikkformidlere i denne klassen skal du jaggu lete lenge etter. Disse høyttalerne har et potensiale som Mania ikke er alene om å oppdage. Gliset her er nå så bredt, at jeg frykter jeg snart får et akutt behov for en plastisk operasjon. :grin::grin::grin:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er vel det minst interessante ved dette?:wink: Jeg selv er i hvert fall mer interessert i å høre hvordan bi-ampingen ble gjennomført, og hvorfor bi-amping gir overraskende mer trøkk? Dessuten lurer jeg på hva som ville ha skjedd om høyttalerne ble plasserte lengre ut fra veggen, og avstanden mellom dem ble gjort større?

Ellers, så er det flere av oss som gnir oss i hendene over musikken som Mentor 6 gir oss. Makan til allsidige musikkformidlere i denne klassen skal du jaggu lete lenge etter. Disse høyttalerne har et potensiale som Mania ikke er alene om å oppdage. Gliset her er nå så bredt, at jeg frykter jeg snart får et akutt behov for en plastisk operasjon. :grin::grin::grin:
    Det er da mulig men jeg liker å se om kabler gjør noe med det bildet, mange kabelskeptikere rundt vet du deriblant meg. Ellers skrev han at han fikk mer trøkk osv, det har da gitt en markant forbedring i lydbildet hans og det gleder vi oss over.

Mentor er konger så det er jeg helt enig med deg om, de jeg lånte var ikke helt innspillt så jeg fikk ikke sjekka trøkket de hadde å gi. Det spelte meget godt og kontrollert her, men de gir jo enda mer når dem er fullt innspilt og de gir mye moro for penga. De passer jo til det meste tross de er allroundere, prøvde mye forskjellig her og det spilte forbausende bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite spørsmål..

jeg bruker får tiden NAD T587 blu-ray spiller til å spille av cd'ene mine. Men har jeg mye å tjene på å kjøpe meg en cd-spiller? begynte å tenke på dette når jeg så linken om NAD M5 til 5800kr

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali lektor
    Lite spørsmål..

jeg bruker får tiden NAD T587 blu-ray spiller til å spille av cd'ene mine. Men har jeg mye å tjene på å kjøpe meg en cd-spiller? begynte å tenke på dette når jeg så linken om NAD M5 til 5800kr
    En dedikert cdspiller vil alltid løfte lydbildet ditt, brikken som er i dvd/br spillere er ikke den beste til å fremføre musikken. Det finnes jo alltid spillere i alle klasser men om man legger litt i det så får man meget bra lyd også. Det er mye fint på bruktmarkedet, den spillern som lå der ble solgt rimelig fort men det er en fin Arcam der også om du liker sølv da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Ikon Sub problem

Hei.

Har et spørsmål angående Dali Ikon Sub da jeg har kjøpt et eksemplar men får virkelig ikke lyd på den.

Kjører den fra pre out subwoofer ifra en h/k avr 255 i y ledd inn til sub.
    Får jevn dur når jeg plugger fra kabel og tar på denne, så sub burde være i orden, men ved kobling til forsterker blir den stille..

Ellers å nevne så har jeg pre out til NAD c272 og ut til frontene som er Dali 909, og dette har fungert smertefritt.

Har forsøkt på innstillinger å sette front til small, forskjellige settinger ifra 80hz og oppover men sub blir bare ikke med.. Og ja sub er satt i on modus fra innstillingene :P
    Da jeg forsøkte romkorrigering fikk jeg bare lav dur fra sub, for etterhvert å påstå at den ikke finner sub.

Noen ideer?

Newcomer Mania sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bi-amping gjør jo at du får mer kraft til høytalerene.
    Hvordan jeg gjorde dette var bare med reciveren min. satte på ekstra høytalerkabler på surround back og la det på. Satte på instilling bi-amp på reciveren og vips mer trøkk av høytalerene

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer å kjøpe nye ht. har en denon avc a10se. vurderer dali: ikon 2, kon vokal og ikon onwall. rommet er ca 16 kvadrat. kommer en subb etterhvert. noen innvedinger mot dette?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    vurderer å kjøpe nye ht. har en denon avc a10se. vurderer dali: ikon 2, kon vokal og ikon onwall. rommet er ca 16 kvadrat. kommer en subb etterhvert. noen innvedinger mot dette?
    Denon og Dali er ikke bestandig den perfekte matchen, dette må du teste ut før du kjøper evt. med tanke på Ikon serien kan virke litt spiss i toppen. Du vil slite med en skarp diskant og det er ikke godt for å si det sånn, men ville nesten prøvd dette først for Denon er også av en "lysere" klang så det kan skrike litt sammen. Hva med å vurdere Yamaha ?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norfi
    Hei.

Har et spørsmål angående Dali Ikon Sub da jeg har kjøpt et eksemplar men får virkelig ikke lyd på den.

Kjører den fra pre out subwoofer ifra en h/k avr 255 i y ledd inn til sub.
    Får jevn dur når jeg plugger fra kabel og tar på denne, så sub burde være i orden, men ved kobling til forsterker blir den stille..

Ellers å nevne så har jeg pre out til NAD c272 og ut til frontene som er Dali 909, og dette har fungert smertefritt.

Har forsøkt på innstillinger å sette front til small, forskjellige settinger ifra 80hz og oppover men sub blir bare ikke med.. Og ja sub er satt i on modus fra innstillingene :P
    Da jeg forsøkte romkorrigering fikk jeg bare lav dur fra sub, for etterhvert å påstå at den ikke finner sub.

Noen ideer?
    Bruker du sub kabel eller RCA ? Hva med å fjerne yleddet og koble rett på pre out utgangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du sub kabel eller RCA ? Hva med å fjerne yleddet og koble rett på pre out utgangen?
    Bruker sub kabel, Y leddet er inn til sub. Også forsøkt uten Y ledd inn på sub uten at det har hjulpet dessverre.

Side 288 av 742 FørsteFørste ... 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 284 285 286 287 288 289 290 291 292 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •