Dalis Entusiaster - Side 286

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 286 av 743 FørsteFørste ... 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 282 283 284 285 286 287 288 289 290 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 ... SisteSiste
Viser resultater 5,701 til 5,720 av 14851
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Lever lettere med lektor sine svakheter enn med mentor sine tror jeg:

Hentet fra WhatHifis vurdering av Mentor:

(Konklusjon)

So where's the fifth star? Well, the problem is at the top of the frequency range. It's also worth noting Dali's commitment to hybrid tweeter design as the system features 10 tweeters.

The top end is never less than crisp and forthright, and requires only the slightest provocation to spit nastily. Matched with an unsympathetic amplifier (and there are plenty), it can be an uncomfortable listen. Positioning the Mentor 6s facing dead-ahead, rather than toed-in, calms the treble a little. But not enough.
    Helt opplagt noen utfordringer med Mentor 6, ja, og nettopp disse gjør at jeg advarer deg mot Mentor 6.

De problemer som Mentor 6 kan gi løser imidlertid ikke de problemer Lektor 8 kan gi. Eventuelle problemer med Mentor 6 sin diskant kan løses med riktig match (sympathetic amplifier), plassering og demping, men hvordan vil du løse eventuelle problemer med en overdimensjonert, men grunn, slapp, vulgær og upresis bass? Tror du dempeplater kan være en tilstrekkelig kur?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe fare med Mentor 6 sin diskant, dette kan dempes pent men riktig forsterker som Alef sier. Hadde vært fint om du prøvde høytalerne selv Trond Erik, det er den beste referansen du kan få men å sitte her inne ender du opp med at du klør av deg alt håret til slutt pga forvirring. Har du lyst på noe som spiller skikkelig godt kan du pent ta Mentor 6, du sitter tross med 2 12" subber i oppsettet ditt. Har nevnt det før meg jeg ville heller gått for en effekt enn å bruke flere tusen kroner på høytalere som aldri får spillt optimalt pga rommet ditt. Er du ikke enig selv at det er bedre å bygge på det man allerede har og få liv i stua med det, denne hobbyen er ikke gratis og det har jeg erfart og jeg betaler enda for denne moroa pga noen idiotiske kjøp og tap.

Jeg har lært av mine feil og her baserer jeg meg på aktuelle kandidater via nett som kommer godt ut i tester, deretter er det å oppsøke butikker og få bekreftet sakene om dette var det jeg ønsket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuft i det du sier her, Roger. Til Tronna er det bare å si: Kom deg ut og se å få hørt noen ulike høyttalere, både Mentor, Lektor og andre. Du får bedre grunnlag å bedømme på, og du får mer solid bakgrunn for egen meninger. Tester spriker, og dessuten har du alltid smak og behag som viktige faktorer. Ofte er det slik at du ikke vet hva du liker før du får hørt det, og gjerne ikke før du har hørt det flere ganger. Andre ganger er det kjærlighet ved første blikk (lytt).

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Helt opplagt noen utfordringer med Mentor 6, ja, og nettopp disse gjør at jeg advarer deg mot Mentor 6.

De problemer som Mentor 6 kan gi løser imidlertid ikke de problemer Lektor 8 kan gi. Eventuelle problemer med Mentor 6 sin diskant kan løses med riktig match (sympathetic amplifier), plassering og demping, men hvordan vil du løse eventuelle problemer med en overdimensjonert, men grunn, slapp, vulgær og upresis bass? Tror du dempeplater kan være en tilstrekkelig kur?
    Du har helt rett. Hvis det oppstår mye problemer med Lektor 8s bass så spørs det om platene retter opp i dette. Jeg vet ikke.

Men en ting vet jeg, og det er som Roger er inne på her, at jeg trenger effekt. Javisst er Yamahaen dyr og sterk, men den sliter fælt med 8 tommerne uansett. Selvsagt er rommet også med på å ødelegge bassen.

Jeg sitter å tenker på om litt mindre frontere bare hadde vært bra her, med tanke på plassen. Ett anlegg trenger å puste for å fungere optimalt, så litt mindre frontere hadde kanskje ikke vært så dumt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg sitter å tenker på om litt mindre frontere bare hadde vært bra her, med tanke på plassen. Ett anlegg trenger å puste for å fungere optimalt, så litt mindre frontere hadde kanskje ikke vært så dumt?
    Ja, dette har jeg ment hele tiden, men det er nå meg, som ikke liker så mye bass. Jeg vil jo ikke engang ha sub, og hadde jeg hatt sub, så ville jeg hatt et par stativhøyttalere, nemlig Mentor 2.

Vi har ikke lik smak, og vi har ulike behov, så du må se det jeg sier i lys av dette. Jeg er f.eks. ikke så interessert i film, men bruker heller mye tid på musikk, og da som oftest vinyl. Til mitt bruk er Mentor 6 midt i blinken, men jeg aner jo ikke hvordan de vil funke til film/TV, som jeg forstår er viktig for deg. Du må ha noe som sparker, noe som gir trøkk og moro, og dette ligger litt utenfor det jeg selv er ute etter.

Lektor 8 får jo også gode kritikker, men det er godt mulig disse krever ekstra effekt med god kontroll på bassen. Det sies at Krell har et slikt grep på bassen, men jeg har ingen erfaring med dette merket.

Generelt tror jeg det er lettere å få til mindre høyttalere i vanskelige rom, enn det er å få til store høyttalere.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette har jeg ment hele tiden, men det er nå meg, som ikke liker så mye bass. Jeg vil jo ikke engang ha sub, og hadde jeg hatt sub, så ville jeg hatt et par stativhøyttalere, nemlig Mentor 2.

Vi har ikke lik smak, og vi har ulike behov, så du må se det jeg sier i lys av dette. Jeg er f.eks. ikke så interessert i film, men bruker heller mye tid på musikk, og da som oftest vinyl. Til mitt bruk er Mentor 6 midt i blinken, men jeg aner jo ikke hvordan de vil funke til film/TV, som jeg forstår er viktig for deg. Du må ha noe som sparker, noe som gir trøkk og moro, og dette ligger litt utenfor det jeg selv er ute etter.

Lektor 8 får jo også gode kritikker, men det er godt mulig disse krever ekstra effekt med god kontroll på bassen. Det sies at Krell har et slikt grep på bassen, men jeg har ingen erfaring med dette merket.

Generelt tror jeg det er lettere å få til mindre høyttalere i vanskelige rom, enn det er å få til store høyttalere.
    Jepp, min smak er at jeg må ha noe som kicker. Det er da film er morsomt

Flatt og kjedelig skal det ikke være.

Jeg tror jeg har hengt meg litt for mye opp i det der at jeg må ha 8 tommere for at det skal kicke godt nok, men der kan jeg nok få meg en ordentlig overraskelse. En 6,5" kan sikkert være rå. Og sikkert bedre å håndtere i rommet mitt

Lektor 8 høstet fine kritikker i lyd og bilde ja. På papiret drømmen for meg.

Eller........skal vi begynne å snakke om drømmer så blir den vel småtteri

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Når det kommer til demping er det noe jeg ikke skjønner bæret av på godt norsk, men hvordan skal man gå frem med disse målingene for å få et godt lydbilde. Det er ikke lett for en amatør å vite hva man skal gjøre i en slik situasjon som Tronna er i. Kanskje noen kan komme med et innspill her hva man skal gjøre, plassering, hva man skal søke etter og hvilke mål man ønsker å ha i et lydbilde. Det er jo stor forskjell fra rom til rom men hvor ligger disse såkalte svakhetene i stue? Er jo vel og greit å vite slikt når man skal ut i "felten" og prøve seg på egenhånd, det er masse tråder om slikt men kan ikke noen fortelle i korte trekk hva vi skal se etter. Hva slags utstyr trenger man og hva slags materialer gir det beste resultatet?

Håper at noen der ute kan guide oss Dali Entusiaster mot et bedre lydbilde, mange leiligheter i dag som gir problemer så da er det greit å vite hvordan man skal gå frem. Noen som vet litt mere enn meg ?
    Akustikk er et stort felt. Som du sier, så finnes det kolossalt mye stoff der ute. Det er nok å ta av for den som er interessert, men som du også sier, så er utfordringen å skjelne mellom relevant og mindre relevant stoff. Her vil det imidlertid være store forskjeller på individuelle forutsetninger og mål, slik at det er svært vanskelig å å gi gode, konkrete råd uten å ha inngående kjennskap til disse forutsetningene og målene. Det som er relevant for én, kan være fullstendig overflødig for en annen. Dessuten kan tiltak gjøre vondt verre, slik devilej er inne på.

Når det gjelder Tronnas rom, så er det bare han som vet hvorfor dette rommet ikke er bra nok. For alt vi vet, så kan rommet være bra nok som det er, men utstyret ellers passe dårlig til rommet. Dessuten kan det være at han stiller krav som utstyret og rommet ikke kan oppfylle. I så fall er det ikke noe annet å gjøre enn å fire på kravene eller gjøre en innsats for å finne fram til utstyr og tiltak som kan funke bedre. Dette er imidlertid langt lettere sagt enn gjort.

Vi har diskutert Tronnas rom tidligere i denne tråden, og han har allerede fått noen generelle råd om hva som kan gjøres. da-ty gjorde også i sin tid noen målinger. Hva som ble målt, og hva resultatene kunne fortelle, husker jeg ikke, men jeg tror da-ty er den blant oss entusiaster som har best forutsetninger og kompetanse for å gi Tronna gode råd om veien videre. Det skal uansett bli artig å høre om de dempeplatene gjør susen.

Når det gjelder din egen uvitenhet om demping, så kan du gjøre et svært enkelt og gratis eksperiment som kan gi deg en idé om hva for mye demping kan føre til. Be to personer stille seg rett foran hver sin høyttaler, og legg merke til hva som skjer. Vil gjette på at du ikke setter pris på lyden. Allikevel kan prinsippet om demping av direktelyden i noen tilfeller funke svært bra. For eksempel anbefales det å lytte med frontstoffet påmontert på enkelte høyttalere. Forsøk eventuelt med oppvaskhåndkle som festes slik at det henger ned som et gardin foran ett eller flere elementer. Håndkle har en tettere struktur enn frontstoff. I andre tilfeller kan det funke med litt porøst papir over diskanten, og i noen tilfeller kan man bruke både stoff og papir. Dette er enkle og billige tiltak som kan lære deg litt om hva du setter pris på.

En annen enkel og gratis ting du kan gjøre for å lære rommet ditt å kjenne er å bruke et par skumgummimadrasser, som du plasserer på ulike steder. Særlig på steder hvor du har førsterefleksjon kan virkningen være overraskende stor.

En altfor ofte upåaktet synder er salongbordet som mange har foran lytteposisjon. Fjern bordet, og hør hva som skjer. Kanskje hører du ingen forskjell, eller kanskje slår lyden i den harde bordplata før den når øret?

Selv bruker jeg kun øret som måleinstrument og trivsel som målestokk, men jeg ser ikke bort fra at andre måleinstrumenter kan gi opplysninger av verdi.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par Helicon er ikke å forakte.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/50722

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det et par M6 til en bra pris. Noe for Tronna???

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/50731

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse deilig snacks her altså, hvor er pengene når man trenger dem og dette er nesten kvalmt. Så mye snacks og så lite kroner, er som regel en dårlig harmoni det der. Kortene skal ikke brukes, hold igjen.......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse deilig snacks her altså, hvor er pengene når man trenger dem og dette er nesten kvalmt. Så mye snacks og så lite kroner, er som regel en dårlig harmoni det der. Kortene skal ikke brukes, hold igjen.......
    Da var Ayon spilleren solgt Roger. Tok med meg en Denon dcd 2000 hjem i dag. Har testet to-tre timer nå. Kan si at den IKKE skal være med på demo`n den 8. Passet absolutt ikke sammen med mitt oppsett. Ren nedtur fra Ayon. Skal ha med en CD1 fra Lyngdorf i morgen og muligens en Classè. Mulig noen av de låter bedre. Lukter Marantz lange veier nå. Garantert en knall match til Euphonia.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Da var Ayon spilleren solgt Roger. Tok med meg en Denon dcd 2000 hjem i dag. Har testet to-tre timer nå. Kan si at den IKKE skal være med på demo`n den 8. Passet absolutt ikke sammen med mitt oppsett. Ren nedtur fra Ayon. Skal ha med en CD1 fra Lyngdorf i morgen og muligens en Classè. Mulig noen av de låter bedre. Lukter Marantz lange veier nå. Garantert en knall match til Euphonia.
    Det er moro så vi får demo med ny cdspiller vi da, ser veldig fram til det og om du ender opp med Marantz så blir ikke jeg lei mef for å se og ta på samt lytte til den. Jeg er ikke noe Denon fan så jeg hadde ikke helt troen på den der egentlig, kanskje Lyngdorfen ville passe som en bedre kandidat. Du får poste om disse matchene dine, godt å vite hva som passer og hva som ikke passer. Hmm, Marantz har jo noen modeller i sitt sortiment men hvilke tenkte du på å få inn i systemet ditt?

Angrer ikke for Denon utskifting til Marantz for fem flate øre, jeg liker tanksen som står i hylla her og liker dens retro stil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er moro så vi får demo med ny cdspiller vi da, ser veldig fram til det og om du ender opp med Marantz så blir ikke jeg lei mef for å se og ta på samt lytte til den. Jeg er ikke noe Denon fan så jeg hadde ikke helt troen på den der egentlig, kanskje Lyngdorfen ville passe som en bedre kandidat. Du får poste om disse matchene dine, godt å vite hva som passer og hva som ikke passer. Hmm, Marantz har jo noen modeller i sitt sortiment men hvilke tenkte du på å få inn i systemet ditt?

Angrer ikke for Denon utskifting til Marantz for fem flate øre, jeg liker tanksen som står i hylla her og liker dens retro stil.
    Denon passet bedre inn med Denon som pre-amp. Men med Yamaha gikk det dårlig ja. Tenker litt på SA15S1. Var en god match til akkurat det oppsettet jeg har. Det var kun nyanseforskjeller mellom den og Ayon. Det var litt mer driv i bassen med Marantz da.
    Får håpe det er ny spiller på plass før den 8, hvis ikke så vil det bli lånt en.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt på SA15S1.
    Tenkt noe på denne?

Marantz America | SA-KI-PEARL * * NEW * * Reference Series SA-CD/CD Player

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Den skal vist ha forbedret drivverk kontra den vanlige modellen. Vet du prisen på den i NOK?
    Meget flott i sort da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Den skal vist ha forbedret driver kontra den vanlige modellen. Vet du prisen på den i NOK?
    Meget flott i sort da
    Jeg vet ikke om du har bruk for det, men den har "optical digital input for DAC mode".

Den vanlige modellen er vel nå i en S2 versjon? Prøvde å finne noen priser, men fant ingen i NOK, hverken på Perlen eller S2. Kanskje Perlen ikke blir tatt inn til landet? Koster vel drøye 2,5K euro.

Veldig stilig i sort, ja.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om du har bruk for det, men den har "optical digital input for DAC mode".

Den vanlige modellen er vel nå i en S2 versjon? Prøvde å finne noen priser, men fant ingen i NOK, hverken på Perlen eller S2. Kanskje Perlen ikke blir tatt inn til landet? Koster vel drøye 2,5K euro.

Veldig stilig i sort, ja.
    Mente drivverk.
    Det skal produseres 500 stk av denne modellen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon passet bedre inn med Denon som pre-amp. Men med Yamaha gikk det dårlig ja. Tenker litt på SA15S1. Var en god match til akkurat det oppsettet jeg har. Det var kun nyanseforskjeller mellom den og Ayon. Det var litt mer driv i bassen med Marantz da.
    Får håpe det er ny spiller på plass før den 8, hvis ikke så vil det bli lånt en.
    Da er det bare å jakte på en herlig Marantz da, ser virkelig frem til denne demoen din og her skal det skrives rapport. Jeg og Stylus er klare men skal jeg ta med noe musikk til dette formålet? Viktig med bassdriv og det er meget kjedelig å ha en platt lydbilde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å jakte på en herlig Marantz da, ser virkelig frem til denne demoen din og her skal det skrives rapport. Jeg og Stylus er klare men skal jeg ta med noe musikk til dette formålet? Viktig med bassdriv og det er meget kjedelig å ha en platt lydbilde.
    Bare å ta med det du ønsker. Men har en masse demo/testplater.

Side 286 av 743 FørsteFørste ... 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 282 283 284 285 286 287 288 289 290 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •