Dalis Entusiaster - Side 280

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 280 av 743 FørsteFørste ... 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 276 277 278 279 280 281 282 283 284 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 ... SisteSiste
Viser resultater 5,581 til 5,600 av 14851
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Dét skal den, og Mentor 6 spiller meget bra på moderat til lavt volum. Dette er én av de sterke sidene ved denne høyttaleren, at den spiller fyldig, sprekt og med et stort og klart lydbilde selv på lavt volum. På meget lavt volum er Ikon 6 å foretrekke, grunnet tydeligere loudness-egenskaper. Mentor 6 spiller også meget bra på moderat til høyt volum. På svært høyt volum låter den noe sammenpresset/anstrengt i øvre mellomtone/diskant, særlig på dårlige innspillinger. Mentor 6 er ingen utpreget disko-høyttaler, men den glimrende tonekontrollen på Marantz-forsterkeren min tar på en helt eksemplarisk måte brodden av de dårlige innspillingene, så Metallica låter helt fett her. Brutter`n har JBL og denne funker glimrende som party-høyttaler. Spiller Metallica helt utmerket uten bruk av tonekontroll.
    Har et inntrykk om at Tronna vil det skal låte som Mentor i toppen og Cervin i bunn. Men slik blir det ikke med Mentor. Men som du skriver spiller den bra på lave nivåer med et dynamisk lydbilde om den får nok krefter. Men da blir "trøkket" til Tronna borte.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tronna har jo subber som kler musikk ganske godt, så hvis han klarer å samkjøre subber og (eventuelt) Mentor 6, så tror jeg han får i bøtter og spann.:-D
    Hos meg så øker jeg subbene +3 db når jeg kun har bakgrunnsmusikk, og da får jeg hele lydbildet frem på en deilig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har et inntrykk om at Tronna vil det skal låte som Mentor i toppen og Cervin i bunn. Men slik blir det ikke med Mentor. Men som du skriver spiller den bra på lave nivåer med et dynamisk lydbilde om den får nok krefter. Men da blir "trøkket" til Tronna borte.
    Ja, enig i at skal det "spille mektig og rått, så blir det som regel høyt". Vil vel kanskje si det enda sterkere: nemlig at da du spille høyt. Nå er hva vi mener med 'høyt' ganske individuelt. Jeg husker at da jeg kjøpte Mentor 6, så hadde jeg selger på besøk, siden han var så vennlig å levere godsakene på døra. Jeg spilte på det jeg syns var passe høyt, men han syntes dette var altfor, altfor høyt. Høyttalerne virket da også ganske uinnspilte, så han hadde tydeligvis for vane å spille lavt.

Jeg liker et visst trøkk, og dette var en viktig grunn for meg til å oppgradere fra Ikon 6. Men også dette med 'trøkk' er individuelt. Høyt volum gir ikke nødvendigvis trøkk for meg. I tillegg til høyt volum må det være bra med pondus/kropp og snert/hurtighet. Ikke så mange høyttalere klarer alt dette, men jeg syns Mentor innfrir over all forventning. Jeg er i hvert fall meget fornøyd, for å si det mildt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ja, enig i at skal det "spille mektig og rått, så blir det som regel høyt". Vil vel kanskje si det enda sterkere: nemlig at da du spille høyt. Nå er hva vi mener med 'høyt' ganske individuelt. Jeg husker at da jeg kjøpte Mentor 6, så hadde jeg selger på besøk, siden han var så vennlig å levere godsakene på døra. Jeg spilte på det jeg syns var passe høyt, men han syntes dette var altfor, altfor høyt. Høyttalerne virket da også ganske uinnspilte, så han hadde tydeligvis for vane å spille lavt.

Jeg liker et visst trøkk, og dette var en viktig grunn for meg til å oppgradere fra Ikon 6. Men også dette med 'trøkk' er individuelt. Høyt volum gir ikke nødvendigvis trøkk for meg. I tillegg til høyt volum må det være bra med pondus/kropp og snert/hurtighet. Ikke så mange høyttalere klarer alt dette, men jeg syns Mentor innfrir over all forventning. Jeg er i hvert fall meget fornøyd, for å si det mildt.
    Er det jeg prøver å få Tronna til å forstå, at det skal være trøkk i hele frekvensområdet og ikke bare fra 120hz og nedover.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jeg prøver å få Tronna til å forstå, at det skal være trøkk i hele frekvensområdet og ikke bare fra 120hz og nedover.
    Men ønsker han trøkk fra 120hz og nedover, så kan kanskje, som Tigerberget peker på, subene ta seg av den biten? Jeg har null peiling på sub, så dette er bare en strøtanke fra min side. Jeg er mer betenkt mht. hans allergi overfor skarp diskant, og rommet hans, som så vidt jeg forstår ikke er helt enkelt.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger noe for min bror, noen som er int ?

Dali Concept 2 (Sort) m/ B-Tech stativer

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått noen runder med meg selv idag. Og jeg har begynt å tenke over det derre med trøkk.

La oss si jeg nå spiller på -20 med receiveren på musikk. Da er det lite trøkk i fronterne mine, men volumet passer meg ellers.

Ergo tenker jeg at ett 6,5" element som er lett å få i gang kanskje vil gi meg mer trøkk på dette volumet enn de tunge 8 tommerne gjør.

Hvert fall når jeg ikke er av typen som orker å spille så høyt.

Derfor kan lette 6,5" passe meg perfekt. Mentor 6 skal jo ha lette og kjappe elementer.

Er det noen som er enige i denne teorien?

I morgen eller fredag er det demo på Mentor. Jeg er veldig spent

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis du har skrevet det før og jeg har oversett det, men hva slags utstyr tenker du å få demonstrert mentorene med?

Selv om det sikkert er utenfor både pristak og tiltenkt bruksområde, så må du ikke være redd for å be om å få demonstrert de med NAD C375BEE eller M3, om ikke annet for å få en idé om hva de er gode for når de får godt med power.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Beklager hvis du har skrevet det før og jeg har oversett det, men hva slags utstyr tenker du å få demonstrert mentorene med?

Selv om det sikkert er utenfor både pristak og tiltenkt bruksområde, så må du ikke være redd for å be om å få demonstrert de med NAD C375BEE eller M3, om ikke annet for å få en idé om hva de er gode for når de får godt med power.

Jeg har ikke mulighet til å ta med min Yamaha innover så jeg tenker jeg hører de med Nad ja. Og Denon

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikler på Denon DCD-1500AE cd spilleren. Har ikke du hatt denne Roger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg har gått noen runder med meg selv idag. Og jeg har begynt å tenke over det derre med trøkk.

La oss si jeg nå spiller på -20 med receiveren på musikk. Da er det lite trøkk i fronterne mine, men volumet passer meg ellers.

Ergo tenker jeg at ett 6,5" element som er lett å få i gang kanskje vil gi meg mer trøkk på dette volumet enn de tunge 8 tommerne gjør.

Derfor kan lette 6,5" passe meg perfekt. Mentor 6 skal jo ha lette og kjappe elementer.

Det spørs jo hva du mener med trøkk? Hvis du mener mektig og rått, slik du skriver annetsteds, så holder ikke teorien. Mektig og rått forutsetter høyt volum. Hvis du med trøkk mener mer pondus og større fylde, så er det riktig at enkelte 6-tommere kan spille med sterkere trøkk enn enkelte 8-tommere, men dette kommer an på konstruksjon, forsterkerkraft og kvalitet for øvrig. Generelt bør en 8-tommer kunne spille med sterkere trøkk enn en 6-tommer, selv ved moderat volum.

Jeg kjenner ikke den concepten du allerede har, men det kan godt hende at Mentor 6 vil gi deg det du savner. Jeg frykter bare at du vil få en ubehagelig diskant med på kjøpet. Det blir artig å høre hva demoen på fredag sier deg. Uansett vil jeg gjenta rådet om å høre noen andre høyttalere enn Dalis før du bestemmer deg, om ikke av andre grunner, så for å gjøre deg mer sikker på at gresset ikke alltid er grønnere på den andre siden. Mentor 6 er en glimrende høyttaler som jeg er sikker på vil passe mange, om enn ikke alle, og kanskje nettopp ikke deg, som er så pass allergisk overfor energisk diskant som du er.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis det ikke trøkker ved -20 så skrur du opp til -10.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikler på Denon DCD-1500AE cd spilleren. Har ikke du hatt denne Roger?
    Hadde heller kjøpt en Marantz fremfor den der, angrer ikke på kjøpet mitt i hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hadde heller kjøpt en Marantz fremfor den der, angrer ikke på kjøpet mitt i hvertfall.
    Hvorfor Marantz fremfor Denon??

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker dem bedre bare og har fått Denon oppi strupen av tidligere oppsett jeg har hatt, liker at ting ser bøst ut og ligner litt på en tanks.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt første tips: SKRU OPP MER! Hvem sitter å hører på -20db?? :-P -8db til -15 db som gjelder

Når det gjelder trøkk, så gir kombinasjonen RXV3900 og Mentor 6 greit med det, men hos meg var det betydelig mer når jeg hadde Abrahamsen effektforsterker.

Så kjøp deg Mentor 6, spe på med en effektforsterker og skru opp! 8)

Hørte faktisk Mentor 6 hos kameraten min koblet mot NAD C375 og det låt dritfett. Kanskje noe hissig i toppen, men punch i mengder og en veldig krisp og fin lyd med flott dynamikk... Gøy! Stålkontroll med 2x250 watt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Denon har samme eiere. Mye av samme komponentene i de respektive modellene. CD spillerne til Denon er faktisk MEGET bra.Har testet 2000AE opp mot SA15 S1, og den var vel så bra. Så 1500AE er et meget godt kjøp.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Mitt første tips: SKRU OPP MER! Hvem sitter å hører på -20db?? :-P -8db til -15 db som gjelder

Når det gjelder trøkk, så gir kombinasjonen RXV3900 og Mentor 6 greit med det, men hos meg var det betydelig mer når jeg hadde Abrahamsen effektforsterker.

Så kjøp deg Mentor 6, spe på med en effektforsterker og skru opp! 8)

Hørte faktisk Mentor 6 hos kameraten min koblet mot NAD C375 og det låt dritfett. Kanskje noe hissig i toppen, men punch i mengder og en veldig krisp og fin lyd med flott dynamikk... Gøy! Stålkontroll med 2x250 watt.
    Testet M6 med PMA 2000/dcd 2000 og Nad M3/M5 her om dagen. Begge deler spilte meget bra, men Denon er et hakk over når det kommer til detaljer og dynamikk. Men er ening at det låter litt hissig med C serien til Nad.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Denon har samme eiere. Mye av samme komponentene i de respektive modellene. CD spillerne til Denon er faktisk MEGET bra.Har testet 2000AE opp mot SA15 S1, og den var vel så bra. Så 1500AE er et meget godt kjøp.
    Det stemmer nok det du sier der og det er det ingen tvil om, men etter jeg bytta ut saker og ting i racket her så forsvant alt jeg hadde. Siden jeg liker komponenter i sølv på passet ikke designet til Denon helt inn i systemet mitt. Hadde ikke noen dårige erfaringer med denne spillern, men jeg likte utseende på Marantz mye bedre. Den 2000AE spillern du snakker om har jeg ikke testa, men åssen er den kontra en dyr marantz ? Du sier den er vel så bra men var det noen likheter eller forbedringer i forhold ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det stemmer nok det du sier der og det er det ingen tvil om, men etter jeg bytta ut saker og ting i racket her så forsvant alt jeg hadde. Siden jeg liker komponenter i sølv på passet ikke designet til Denon helt inn i systemet mitt. Hadde ikke noen dårige erfaringer med denne spillern, men jeg likte utseende på Marantz mye bedre. Den 2000AE spillern du snakker om har jeg ikke testa, men åssen er den kontra en dyr marantz ? Du sier den er vel så bra men var det noen likheter eller forbedringer i forhold ?
    Synes ikke det var noe forskjell på 2000AE kontra SA15 lydmessig. Men er enig at Marantz`n ser bedre ut.

Side 280 av 743 FørsteFørste ... 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 276 277 278 279 280 281 282 283 284 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •