Dalis Entusiaster - Side 264

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 264 av 743 FørsteFørste ... 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 260 261 262 263 264 265 266 267 268 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 ... SisteSiste
Viser resultater 5,261 til 5,280 av 14850
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det gjør du nok lurt i. Skulle opprinnelig ha Mentor 8, men da jeg hørte på Helicon etter en lengre sesjon med Mentoren visste jeg at jeg ikke ville kunne slå meg til ro med noe dårligere. Alt jeg noterte meg av "mangler" med Mentor, falt på plass med Helicon. De som sier at Mentor gir et åpent og tre-dimensjonalt lydbilde, har ikke hørt Helicon

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Grand

Heisan dali entusiaster. Noen her som har erfaringer med Dali Grand??. Har anledning til og få kjøpe et par av desse. Har fått sett på dei og dei ser ut som dei skulle vært heilt nye, får låne dei til test senere og kommer til og gjøre det. Det eg lurer på er om det er noen som har noe erfaringer med desse høytalerne og om noen vet ka krav dei stiller til forsterker..

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Heisan dali entusiaster. Noen her som har erfaringer med Dali Grand??. Har anledning til og få kjøpe et par av desse. Har fått sett på dei og dei ser ut som dei skulle vært heilt nye, får låne dei til test senere og kommer til og gjøre det. Det eg lurer på er om det er noen som har noe erfaringer med desse høytalerne og om noen vet ka krav dei stiller til forsterker..
    Kompis av meg hadde disse. Knallbra høytalere, men følte selv at de ikke helt klarte å spille så høyt som jeg skulle ønske, selv med en Acurus 2x250w. Mulig man rett å slett må gi de enda mer.

Har hørt de på andre forsterkere også, men den største og antagligvis beste jeg hørt på var en Electrocompaniet AW-250R. Selv med denne følte jeg ikke jeg kom helt imål. Var forøvrig derfor jeg ikke kjøpte de selv den perioden jeg var sjesken på de.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alder

Korleis trur du det påvirker høytaleren at den er 10 år gammel. Det er jo kommet en del ny teknologi i senere tid vil eg tro.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/48959

Logitech Harmony One Universal fjernkontroll, denne koster dog 1500 i butikken og denne lille pent brukte saken koster da 800 norske fjelldollar. Anbefales til alle som setter pris på anlegget sitt, har denne selv og synes den er utmerket.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg har lillebroren liggende i skuffen - har aldri brukt den - kanskje jeg bør finne den frem og få programmert den.... hmmm

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellserien Grand (Grand, Grand Diva og Grand Coupe) er kjent for å ha dårlige terminaler, noe som kan fikses enkelt om du er bare litt nevenyttig.

Jeg har aldri hørt Dali Grand, men har lest at det var en god høyttaler som trenger veldig god plass rundt høyttaler og derfor et stort rom å spille i. Bassen kan lett bli buldrete og for sidrompa. Krever veldig mye av elektronikken, men har du plass nok, og penger nok til godt utstyr for øvrig, så kan man visst få den til å synge og gi bass i bøtter og spann. Vil tro en kraftig forsterker med god kontroll på bassen vil være nødvendig. Krell, kanskje?

Jeg har hørt mye på den mindre søsteren, Grand Diva. En vakker høyttaler, som kan spille flott, men også denne krever sitt av elektronikk og rom. En kompis har denne, og han har slitt mye for å få bassen til å sitte i en relativt beskjeden stue på ca. 25 kvm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Det gjør du nok lurt i. Skulle opprinnelig ha Mentor 8, men da jeg hørte på Helicon etter en lengre sesjon med Mentoren visste jeg at jeg ikke ville kunne slå meg til ro med noe dårligere. Alt jeg noterte meg av "mangler" med Mentor, falt på plass med Helicon. De som sier at Mentor gir et åpent og tre-dimensjonalt lydbilde, har ikke hørt Helicon
    Jeg er mest misunnelig på at dere har så store stuer/lytterom at dere har plass til slike digre høyttalere. Selv har jeg Mentor 6. Denne skal visstnok være slank i bassen, men jeg har allikevel måttet jobbe for å få den under kontroll i min lille stue på 30-35 kvm.

Ellers, så innbiller jeg meg at Helicon er en høyttaler etter min smak, men da den "lille" Helicon 400 mkII. Heldigvis er denne så langt utenfor mitt budsjett, at jeg ikke engang har giddet å prøvelytte til den. Om noen år, kanskje, når denne havner på bruktmarkedet til en fornuftig pris, så skal jeg ha ørene åpne. I mellomtiden skal jeg kose meg med mine herlige Mentor 6: Verdens beste høyttaler, alt tatt i betraktning, det vil si; pris/ytelse/funksjonalitet/utseende.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytterom

Størrelsen på stua mi er ikkje noe problem, har ikkje målt den men der er minimum 50kvm.
    Tror dere har et godt poeng med at eg trenger en stor forsterker. Eg må få lånt meg et beist til og teste med

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen moro uten mine gode bruktkjøp innlegg:

Her har vi en skikkelig råtass som får liv i alle kanalene på surround anlegget, dette er en som speller opp til dans og film og ingen kanaler får for lite watt inn.

PARASOUND 5250 EFFEKT TIL SURROUND! - FINN torget

Denne koster dog 25k og er i sølv, en sak som gir glede i mange kanaler.

Her har vi en Dali Ikon Vocal 2 Senter i lys valnøtt om noen skulle være int i det.

Dali Ikon Vokal 2

Høyestbydene over 2500, men dette er ikke noe direkte råtass men den passer fint i små stuer/rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på stua mi er ikkje noe problem, har ikkje målt den men der er minimum 50kvm.
    Tror dere har et godt poeng med at eg trenger en stor forsterker. Eg må få lånt meg et beist til og teste med
    Størrelsen høres tålelig bra ut. Sørger du for god avstand fra høyttalere til vegger, og en 3-5 meter mellom høyttalere, og en 4-8 meter til lytteposisjon, samt kvalitetsforsterkeri i klassen 25-40K, så skulle du ha gode betingelser for å kunne få disse høyttalerne til å spille godt. Husk at det er snakk om gjennomsiktige høyttalere, så det lønner seg neppe å knipe på utgiftene til kilde, heller.

Ellers, så ryktes det at de kanskje trenger lang innspillingstid, dersom de har stått ubrukte en lengre tid.

Grand har noen beundrere i Danmark:

URL: HIFI4ALL.DK Forum: Dali Grand seriens venner

Newcomer Camst648 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heisan alle.
    Jeg er en helt fersk Dali eier og jeg har et spørsmål og stille dere eksperter. på Dalis hjemmeside står det at man skal beregne en inkjørings periode på Høyttalerne før de starter og levere stadig bedre lyd. Dere ser ut til og ha stor erfaring på dette området så jeg spør lige ud, hvor lang tid er det her tale om ? Takker så mye i vente på svar :-D

Newcomer Spectos sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Camst648
    Heisan alle.
    Jeg er en helt fersk Dali eier og jeg har et spørsmål og stille dere eksperter. på Dalis hjemmeside står det at man skal beregne en inkjørings periode på Høyttalerne før de starter og levere stadig bedre lyd. Dere ser ut til og ha stor erfaring på dette området så jeg spør lige ud, hvor lang tid er det her tale om ? Takker så mye i vente på svar :-D
    Først; GRATULERER med Dali!

Tror "Roger Waters" har mer peiling på dette enn meg, men jeg lot mine høytalere stå på konstant i 10-14 dager med forskjellig volum. Men du må ikke begynne med å blåse opp på høyest mulig lydnivå, det har ikke høytalerne godt av :P

Men jeg har hørt at det er 100 timers innspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan alle.
    Grattus med tøffe høyttalere!!

Tror du kommer langt med omtrent 100timer innspilling ja. La dem stå å spille på greit volum når du er på jobb, så går timene plutselig fort unna Det viktigste er vel at det er bevegelse i elementene uten at de anstrenger seg noe spesielt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan alle.
    Jeg sier som de andre her inne og det er mellom 100-200t innspilling på slike høytalere, den tiden du bruker til innspilling går meget fort. Finn en plate som får beveget litt på elementene så er det meste gjort innen kort tid, som nevnt må du ikke blåse ut safta av høytalerne dine da. Ellers vil jeg gratulere deg så mye med et toppsett av noen høytalere, håper du får masse glede av anlegget ditt fremover. Du har valgt den rette veien å gå.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Suite diskant forsvant....

Mine Dali Suite 2.8 er dejlige danske saker.

Men for litt siden forsvant diskanten i den venstre front.

HFK ordnet selvfølgelig opp, de bestilte ny diskant og byttet ut. Alt vel. Takk til dem for god service (garantisak).

Men jeg var interessert i å vite hvorfor?!?! HFK kunne fortelle meg at diskanten var helt svart (spolen eller hva det er), "utbrent" var vel ordet.
    Hvordan dette er mulig er en gåte for meg.
    I tillegg vet jeg at disse diskantene til Dali er brukt i massevis og visstnok med svært få feil.

Hva kan dette skyldes tror dere:
    - feil forsterkeri (Yamaha RX-V659)
    - "farlige" plater (har endel surround demo plater med meget bra lyd og spesielle innspillinger)
    - feil kabler (Tara Labs Helix 8 bi-wire)
    - spilt for høyt (aldri over -20db på musikk)

Noen som har tanker om dette?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

HFK ordnet selvfølgelig opp, de bestilte ny diskant og byttet ut. Alt vel. Takk til dem for god service (garantisak).

Men jeg var interessert i å vite hvorfor?!?! HFK kunne fortelle meg at diskanten var helt svart (spolen eller hva det er), "utbrent" var vel ordet.
    Hvordan dette er mulig er en gåte for meg.
    I tillegg vet jeg at disse diskantene til Dali er brukt i massevis og visstnok med svært få feil.

- "farlige" plater (har endel surround demo plater med meget bra lyd og spesielle innspillinger)
    - feil kabler (Tara Labs Helix 8 bi-wire)

Noen som har tanker om dette?
    Kan ikke si noe med sikkerhet men det finnes "mandagsmodeller" av det meste på markedet, er ikke noen regler uten unntak som du sikkert vet. Det er nok ikke noe med utstyret ditt, er nok bare en svakhet i elementet ditt og det kan skje den beste desverre. Men godt alt gikk seg til og ble bra igjen og håper dette holder lengre enn den forrige diskanten.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Kan ikke si noe med sikkerhet men det finnes "mandagsmodeller" av det meste på markedet, er ikke noen regler uten unntak som du sikkert vet. Det er nok ikke noe med utstyret ditt, er nok bare en svakhet i elementet ditt og det kan skje den beste desverre. Men godt alt gikk seg til og ble bra igjen og håper dette holder lengre enn den forrige diskanten.
    Helt enig og det er vel egentlig det jeg også konkluderer med.
    Godt å ha "balansen" tilbake ihvertfall. Det var både irriterende og merkelig å ikke ha diskant i den ene

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig og det er vel egentlig det jeg også konkluderer med.
    Godt å ha "balansen" tilbake ihvertfall. Det var både irriterende og merkelig å ikke ha diskant i den ene
    Det er veldig kjedelig å ha anlegg som ikke funker som det skal, godt de stilte opp med god service også tross disse "krisetider".

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva vil -20 si i forhold til antall db da? Hvor høyt har du egentlig spilt? Man merker det som regel ganske fort hvis forsterkeren begynner å klippe, og en svartsvidd diskant er som regel tegn på for høyt spilling med for lite effekt (altså for liten forsterker), men det er klart det kan være som du sier at du har fått en "mandagsutgave

Side 264 av 743 FørsteFørste ... 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 260 261 262 263 264 265 266 267 268 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •