Dalis Entusiaster - Side 261

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 261 av 743 FørsteFørste ... 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 257 258 259 260 261 262 263 264 265 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 ... SisteSiste
Viser resultater 5,201 til 5,220 av 14851
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sniker inn en liten reklame for egne annonser siden det er Dali produkter :-D

Dali Ikon Vokal 2

Dali Ikon 7

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Sniker inn en liten reklame for egne annonser siden det er Dali produkter :-D

Dali Ikon Vokal 2

Dali Ikon 7
    Har du disse på Finn også eller? Om det går litt tregt med salget her inne så kanskje Finn får dem unna litt fortere. Det er litt bredere spekter der inne, men lykke til med salget ditt i hvertfall.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Kombinerer du Klipsch med riktig forsterker låter det silkemykt... 8)
    Skal du beholde Yamahaen å kjøre den i kombo med Klipsch eller?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha med en effekt etterhvert...

Jeg elsker Yamahaen. Man skal leite lenge etter en bedre reciever i klassen sin. Eneste jeg savner er en ekstra HDMI inngang til. Den har bare 4, mens Onkyo sin TXSR607 til 5000 kr som kom nettopp har 6 stk! :-D

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha med en effekt etterhvert...

Jeg elsker Yamahaen. Man skal leite lenge etter en bedre reciever i klassen sin. Eneste jeg savner er en ekstra HDMI inngang til. Den har bare 4, mens Onkyo sin TXSR607 til 5000 kr som kom nettopp har 6 stk! :-D

Okay. Yamahaen blir her også. Den hadde bare fortjent noe bedre høyttalere.

Klipsch som skal rive huset hos deg nå skjønner jeg

La meg tippe. Yamaha - Klipsch - SVS oppsett?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tippet riktig!

Men legger nok budsjettet lavere. Skal spare til diverse turer, så jeg må legge lista litt lavere i år. Så RF-82, med passende senter og bak og en PB12-NSD eller noe rundt den duren frister.

men hey, dette er en dali tråd så vi fortsetter med det. Men takk for interessen.

Newcomer Mania sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble litt stille her nå 8)
    Fikk meg nettopp popcorn hour og fungerer flott.
    venter på å se om det kommer noe bra blue-ray spiller til sommeren så blir det center

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger nok budsjettet lavere. Skal spare til diverse turer, så jeg må legge lista litt lavere i år. Så RF-82, med passende senter
    Passende senter må jo være RC-64! :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mania
    ble litt stille her nå 8)
    Fikk meg nettopp popcorn hour og fungerer flott.
    venter på å se om det kommer noe bra blue-ray spiller til sommeren så blir det center
    Hallo Mania

Du er litt på investeren altså og ingenting er bedre enn det, kamerat av meg har den Popcorn Hour selv og den er helt rå. En koselig investering det, den koster heller ikke mye kron tross hva du får for pengene. Det er i hvertfall stille fra min side inntil videre, er ikke no spes jeg føler at jeg trenger nå for øyeblikket og det jeg har lyst på har finanskrisen satt en stopper for. Kanskje det beste.

Newcomer Joppa:D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation ahhhh

håper noen kan gi meg svar..!!

eg har valgt mentor 6 og parasound 2250, veldig bra test du har skrevet Roger Waters.. !! ble ikke kjøpt ut i fra det da, hadde smaken før dem kom før den testen kom ut. men eg har kjøpt den matchen no da.. veldig lykkelig egentlige. liker begge produktene veldig godt, dem som har hørt dem skjønner hva eg mener, gidder ikke beskrive detaljer her, like eller ikke mener eg da.. men eg syns det blir litt lyst når eg fucker opp volumet over en 1/4 på volumet, klart stua er bare 20 kvm.. men har fortrinnet noe sei på farging av lyden??, har no rotel rc-03 (Stereo) no. viss eg bytter til yamaha (kino) eks blir er noe hente der.??men tanke på at dem er litt mørke.. har kablene noe sei, har supra kabler på alt(høytalere og signal!!)!!!!! fint med tilbakemelding.. alt av tips blir vurdert !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joppa:D

eg har valgt mentor 6 og parasound 2250, veldig bra test du har skrevet Roger Waters.. !! ble ikke kjøpt ut i fra det da, hadde smaken før dem kom før den testen kom ut. men eg har kjøpt den matchen no da.. veldig lykkelig egentlige. liker begge produktene veldig godt, dem som har hørt dem skjønner hva eg mener, gidder ikke beskrive detaljer her, like eller ikke mener eg da.. men eg syns det blir litt lyst når eg fucker opp volumet over en 1/4 på volumet, klart stua er bare 20 kvm.. men har fortrinnet noe sei på farging av lyden??, har no rotel rc-03 (Stereo) no. viss eg bytter til yamaha (kino) eks blir er noe hente der.??men tanke på at dem er litt mørke.. har kablene noe sei, har supra kabler på alt(høytalere og signal!!)!!!!! fint med tilbakemelding.. alt av tips blir vurdert !!
    I dont totaly understand what you are saying. But do you have the Mentor 6 with Parasound or with Rotel RC-03? Rotel is not a good match with Dali speakers. They get overly bright in the top. Yamaha, NAD & (as i heard, never tried) Parasound are darker and more forgiving in the higher tones.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. men eg syns det blir litt lyst når eg fucker opp volumet over en 1/4 på volumet, klart stua er bare 20 kvm.. men har fortrinnet noe sei på farging av lyden??, har no rotel rc-03 (Stereo) no. viss eg bytter til yamaha (kino) eks blir er noe hente der.??men tanke på at dem er litt mørke.. har kablene noe sei, har supra kabler på alt(høytalere og signal!!)!!!!! fint med tilbakemelding.. alt av tips blir vurdert !!
    Det vil bli lettere å gi råd dersom du beskriver litt nærmere hva du mener med at det "blir litt lyst" når du drar på med volum. 'Lyst' kan bety lett og luftig, og mangel på tyngde/mørke/substans. Mange forbinder imidlertid 'lyst' med hard, pågående, skingrende og energisk diskant/øvre mellomtone. Atter andre syns Dalis bånddiskant gir uvant mye informasjon i toppen, og foretrekker derfor høyttalere som i mine ører er altfor veike, lukket og tilbakelente i toppen. Dette er et spørsmål om både smak og behag, og om tilvenning.

Jeg har selv Mentor 6, men jeg kjenner dessverre ikke elektronikken du omtaler. Jeg har bare prøvd NAD og Marantz på Mentor 6. Jeg fant en vesentlig bedre match mellom Mentor 6 og Marantz enn mellom NAD og Mentor 6, men jeg har ikke gjort store anstrengelser for å få NAD til å matche optimalt.

Mentor 6 er på papiret relativt energiske og frampå i toppen, men i praksis silkemyke og oppløste. Hos meg var problemstillingen i begynnelsen at klangbalansen tiltet mot det mørke, siden høyttalerne da sto for nærme frontvegg. Løsningen var å gi større avstand til frontvegg, for å få det til å låte lettere og lysere. Siden du opplever det omvendt, kan du trolig få det til å låte mørkere om du flytter høyttalerne nærmere frontvegg.

Førsterefleksjoner kan være et problem som kan gi en klirrende og upresis diskant. Løsningen kan være materiale på veggen som demper. Jeg har også god erfaring med å flytte høyttaler nærmere sidevegg, slik at refleksjonspunktene kommer nærmere diskanten – noe som bedrer presisjonen i diskantgjengivelsen. Siden du har en relativt liten stue, så kan kanskje nærfeltslytting være en god løsning.

Mentor 6 er transparente. Det vil si at de er følsomme for hva du har foran i kjeden – også overfor forforsterker. Match, som du er inne på, er derfor viktig, men her må du nesten bare prøve deg fram. Vanskelig å gi spesifikke råd. I teorien skulle mitt anlegg låte lyst, siden både kabler (Kimber), elektronikk (Marantz) og høyttaler (Mentor 6) har ord på seg for å helle mot det lyse. I praksis har jeg imidlertid et velbalansert, åpent og frisktklingende anlegg, som med Mentor 6 har gjort at jeg har funnet det grønneste gresset på min side av gjerdet. Du bør imidlertid ta med kilden i vurderingen, ikke kun kabler og forsterkeri (fortrinn og effekt) slik du allerede gjør. Selv opplevde jeg forbausende stor forskjell til det bedre da jeg satte cd-spiller (Marantz) på dempeputer. Fikk en vesentlig behageligere og mindre pågående diskant, og generelt en mer tiltalende, helhetlig og musikalsk gjengivelse.

Høyttalernes kobling mot gulv er viktig, men det er vanskelig å gi andre generelle råd enn at spikes kun bør benyttes dersom du har et tykt teppe under høyttalerne. Her i stua har jeg fått godt resultat med halvmyk kobling (til parkett). Dørstoppere av gummi kan være vel verdt å prøve. Billig og enkelt å prøve.

Mentor 6 er i mine ører en fantastisk bra høyttaler. Slett ikke lyse i klangen med riktig match, demping og plassering. Så lykke til. Du har med Mentor 6 gode betingelser for at resutatet skal bli riktig så bra.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for gode ord Joppa.

Moro du har gått for Mentor 6 med Parasound NC2250 effekt, selv merket ikke jeg noe noen form for lyse toner med dette oppsettet under testing. Det som kan være en ide som Alef sier er å prøve med litt demping i rommet, finne første refleksjoner og prøve å tone ned de. Rommet mitt er på ca samme størrelse som deg og her er det ikke noe annen demping enn møbler og slikt jall. Det er nok flere tiltak som kan gjøres, men du kan evt låne med deg en Parasound NC2100 forforsterker. Den kan du bruke utenom surround oppsettet ditt, den kobler ut surround forsterkern under stereo og da vil kun nc2100 og nc2250 spille sammen. Det kan være en ide å få tak på noe med mørkere klangbalanse, Parasound, Vincent, Yamaha osv har dette. Rotel er kjent for å være litt "spiss" så kanskje det er problemet ditt.

Har du noe illustrert bilde av rommet ditt, så kanskje vi kan komme med noen tips for demping rundt i de "værste" områdene. Det går ann å prøvde litt med å trekke høytalere lengre fra bakvegg, måle de opp med tommestokk og få alt likt at dem står optimalt plassert. Du kan kanskje prøve å finne andre steder i rommet der anlegget vil få en mer dempet effekt, et sted det er en del møbler og andre ting på vegger som kan få roet ned de høyeste tonene. Selv er jeg ingen ekspert på dette området, men ting som dette må bare matches med riktige komponenter og optimal plassering. Håper du finner ut av det, ellers lykke til med videre prøving og testing.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At forforsterkertrinnet har noe å si er hevet over enhver tvil. De finnes i omtrent like mange prisklasser som effekttrinn. Synes ofte det er vel mye fokus på effekktrinn her inne, uten at det trekkes like godt fram hvilken forforsterker man har brukt dette sammen med. Det å si en hel masse om et effekttrinn uten å ta høyde for forforsterkerens innvirkning er ikke særlig verdifullt. Min erfaring er at forforsterkeren er like viktig som effekttrinnet (med mindre alt som betyr noe er brutal kraft). Alt må matche hele veien, høyttalere, effekt, pre og kilde. Sånt kan ta tid.

Tipper som andre er inne på, at du nok vil merke en endring, forhåpentligvis til det bedre, av å velge bort Rotel til fordel for en annen pre, f.eks NC2100 eller pre-delen på en receiver (aner ikke hvor dyrt det blir før den kan måle seg med en dedikert pre som NC2100). Du sier ikke noe om hva signalkilden din er, men den er også av stor betydning. Der kan du kanskje slå to fluer i en smekk dersom du går over til en god receiver, ved å bruke digital tilkobling mellom kilden og receiveren.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tatt noen bilder før vise åssen det er plassert..!!! håp det kan hva til mer hjelp..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joppa:

Du kan prøve litt demping med noe i forkant der, var kanskje litt tomt rundt i det området der høytalerne står. Se om du evt kan prøve en annen forsterker så kanskje mye demper seg, men greit å ha noen som kan stoppe første refleksjonene. Men mitt tips er å prøve en annen forforsterker og evt prøve noe dempe materiale på veggene. Det er et utested her i byen som er i en kjeller, der er lyden helt jævli og alt er bare mur rundt. Akustikken har veldig mye å si men prøv deg frem, så kanskje du kommer i mål fortere enn du aner.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk før de gode tilbakemeldingene..

sorry Alef, fant ikke ord før det eg hørte, men det låter hardt og pågående ved moderat høyt volum..!!! har lagt ut bilder av oppsette. håp det kan gi noen svar..ja tenkte å låne meg en Yamaha reciver, får se om det blir noe annet..!!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Joppa:

Du kan prøve litt demping med noe i forkant der, var kanskje litt tomt rundt i det området der høytalerne står. Se om du evt kan prøve en annen forsterker så kanskje mye demper seg, men greit å ha noen som kan stoppe første refleksjonene. Men mitt tips er å prøve en annen forforsterker og evt prøve noe dempe materiale på veggene. Det er et utested her i byen som er i en kjeller, der er lyden helt jævli og alt er bare mur rundt. Akustikken har veldig mye å si men prøv deg frem, så kanskje du kommer i mål fortere enn du aner.

Skal prøve å legge et teppe i front.. ..!!.bor i en kjeller da.. hehe, har det så stor innvirkning? da må eg nesten flytte igjen..!! men veggene er kledd med bordkledning utpå mur, taket har to lag med gipsplater .. men høytalerne står rett på mur da, rommet er vel langt i fra optimalt..!! får bare prøve å gjøre det beste ut av det.. skal prøve en annen forforsterker, men kan ikke cd spiller hva synderen? :-?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å legge et teppe i front.. ..!!.bor i en kjeller da.. hehe, har det så stor innvirkning? da må eg nesten flytte igjen..!! men veggene er kledd med bordkledning utpå mur, taket har to lag med gipsplater .. men høytalerne står rett på mur da, rommet er vel langt i fra optimalt..!! får bare prøve å gjøre det beste ut av det.. skal prøve en annen forforsterker, men kan ikke cd spiller hva synderen? :-?
    Prøv forsterker utbytte først så går det nok i orden skal du se, men prøv litt demping og flytt litt på saker og ting. Se om refleksjonene er like dan om lydbildet kanskje roer seg litt i toppen, men slike ting må bare prøves ut og lyden lpter forskjellig i alle hjem. CDspiller, tja og nei men jeg tror ikke den skal være synderen her altså. Men jeg er ikke noen ekspert på dette området så her får du prøve deg frem, skal ikke se bort i fra at pipa får en annen låt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Ikon Subwoofer

Hei!

Om jeg skulle finne på å legge ut ikon suben min for salg... er det noe interesse for noe slikt her?
    Den er kjøpt ny av meg i august ifjor, er i svart utførelse og er helt strøken.

Tenkte jeg måtte lufte dette med medentusiaster før jeg tar en avgjørelse på om den går eller ikke

Stylus

Side 261 av 743 FørsteFørste ... 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 257 258 259 260 261 262 263 264 265 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •