Dalis Entusiaster - Side 252

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 252 av 743 FørsteFørste ... 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 248 249 250 251 252 253 254 255 256 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 ... SisteSiste
Viser resultater 5,021 til 5,040 av 14850
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Den er da ikke så dyr. Kjør på
    Da-ty har faktisk rett, i forhold til hva du får for pengene så er den faktisk et kupp! :-D

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må holde oss til Dali diskusjon her, vi har Avforum politiet som overvåker oss her inne. Det har blitt farlig å diskutere litt off-topic på tråden for tiden, så ta SVS og ting på de trådene der det hører hjemme.

AVFORUM POLICE....... You have to remain silence.....

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Vi må holde oss til Dali diskusjon her, vi har Avforum politiet som overvåker oss her inne. Det har blitt farlig å diskutere litt off-topic på tråden for tiden, så ta SVS og ting på de trådene der det hører hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Da-ty har faktisk rett, i forhold til hva du får for pengene så er den faktisk et kupp! :-D
    Ser du har sub og fronter av ulik fabrikat. Dette får meg til å undres på hvordan en sub er konstruert og blir integrert i et anlegg, til forskjell fra basser i fronter. Det ligger ofte svært mye prøving og feiling hos konstruktør/produsent for å få basselementet i en gulvstående høyttaler til å spille på lag med de øvrige elementene. Selv i og for seg gode høyttalerprodusenter, som for eksempel Proac, klarer ikke alltid å få dette overbevisende til. Smak og behag er så forskjellig, og mindre svakheter mht klangbalanse og timing kan oppveies av sterke sider på andre parametre, slik at sluttresultatet allikevel blir bra. Proac lager gode høyttalere. Under konstruksjonen av en sub har man imidlertid ikke muligheter for å kompensere for manglende sammenheng og balanse, siden man konstruerer en frittstående kasse. I beste fall kan en sub bli skreddersydd til et par fronter, dersom sub er i samme serie som frontene. I verste fall får vi en total mismatch, selv om både fronter og sub hver for seg er utmerkede saker, og er et kupp i forhold til hva du får for pengene, for å bruke dine ord.

Så, hvordan vet man hvilke subber som passer til hvilke fronter? Vil det ikke være en større sjanse for at en sub i samme serie som frontene, i det minste av samme merke, kan spille bedre sammen med frontene, enn en sub fra en annen produsent, selv om subben fra en annen produsent på papiret og isolert sett er bedre? Eller, tar jeg helt feil her, når jeg stresser dette med helhet, og forutser større problemer med integrering/kalibrering av sub, dersom sub og fronter er av ulik fabrikat? Kort sagt; vil jeg ikke få mest for pengene, jeg som har Dali Mentor 6, dersom jeg kjøper en Mentor sub? Eller, er det slik at sub egentlig ikke er laget for god musikk i det hele tatt, men kun for imponerende effekter i en hjemmekino?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er større fronter uten sub. Men har man en db måler samt trinnløs fasejustering kommer i mål selv om fronter og sub ikke er fra samme fabrikat.
    Selv bruker jeg ikke sub til musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er større fronter uten sub. Men har man en db måler samt trinnløs fasejustering kommer i mål selv om fronter og sub ikke er fra samme fabrikat.
    Takk for greitt svar! Vi er dessuten langt på vei enige, så det er trolig ikke noe jeg har fullstendig misforstått her, selv om jeg har null erfaring med sub. Jeg selv bruker ikke sub til musikk, og bruker for tiden anlegget kun til musikk.

Planen er imidlertid å koble tv og dvd til anlegget, slik jeg hadde det tidligere, men fremdeles bare med to kanaler. Jeg vil til nød kunne få plass til en liten sub under tv, men lurer på om det vil være noen vits. Det er nærliggende for meg å tenke Mentor sub, siden jeg har Mentor høyttalere fra før, men denne er både for stor og kostbar til mitt beskjedne behov, som kun er å sprite opp enkelte filmer hvor dette er viktig/tøft – først og fremst for guttungen, som er interessert i litt tøffe filmer (action, krig, science fiction, fantasy).

Jeg har to ting jeg lurer på:

Noen som vet om små subber i prisklasse rundt 5K som nettopp vil kunne gi det ekstra trøkk og sprut til film som Mentor 6 alene ikke kan gi? Er for eksempel B&W AS2 et alternativ? Eller, finnes det bedre? Dali Suite? Jeg legger vekt på størrelse og hvor lette de er å integrere (fuksjonalitet). Utseende er ikke fullt så viktig, da subben skal vekk når guttungen har forlatt redet. Men den bør altså være så liten som mulig, men fremdeles gi noe ekstra. Det finnes mange sub å få kjøpt brukt, så veiledende pris kan godt være høyere enn 5K, men 5K er maks av hva jeg vil bruke.

Må jeg skaffe meg måleutstyr for å komme sånn noenlunde i mål? Og, hvordan justeres fasen vanligvis? (Linker til gode, oversiktlige sider om justering og plassering av sub mottas med takk.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bastant her, Da-Ty... Og jeg er IKKE enig.

Det krever litt egeninnsats, men en sub er nesten alltid mye bedre egnet til å spille bass enn et sett med 'vanlige' høyttalere. Den kan også plasseres der det blir jevnest og best bass uten å tenke på stereoperspektiv osv.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar en kjapp off-topic....

Fikk endelig endelig ny pc i dag og har brukt mye av dagen på å sette den opp som jeg vil ha den, lite moro det å kopiere ut alt det gamle materiale fra gamle diskene over på denne nye jeg har ordnet meg. Endelig en maskin uten feil så jeg kan vel begynne å leve "normalt" igjen i morra engang når alt er som det skal. Det blir å fin-innstille hele pakka her og få den til å bruke minst mulig ressurser under oppstart, men jeg er nok 90% ferdig nå så jeg kan snart sette meg hard ned i sofaen og gi **** utover natten.

Endte i hvertfall opp med denne maskinen da, nå skal denne gamle kassa ut av huset i så det er helt sikkert.

Toshiba Satellite A300-1K5 C2DP8400 Face - Toshiba - 15" - 15.4" - Toshiba Satellite A300-1K5 C2DP8400 Face - Netshop.no - pc data foto minne digital

Jeg er ikke noe fan av Vista men jeg får legge av meg staheten å komme meg videre i denne dataverden, har nok å ta igjen der men jeg er godt på vei så noe positivt har skjedd på veien. Nerden er i gang skal jeg si dere....

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Personlig synes jeg det har blitt litt for mye kontroll i det siste... Ikke bare her, men også i andre tråder. Jeg skjønner at det skal være et ryddig forum, men av og til kan det bli litt mye rydding/endring/redigering.

Jeg er FOR at vi kan diskutere litt fritt og off topic er helt ok, så lenge det ligger "rundt" Dali.

For min del, kjør på Roger! Og grattis med ny pc! Jeg hadde kjøpt mac men.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld entusiaster! :-D

Skal kjøpe meg en ny RCA signalkabel mellom blu-rayspilleren og receiveren for å spille CD'er fra analogutgangene.
    Er nokså lite opplyst i kabelverden....Har Monster THX på subber og fra PC, men har lyst til å legge litt til i en god kabel.
    Spør i denne tråden siden flere av dere har samme høyttalere som meg.

Hadde tenkt å holde meg under tusenlappen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel - Signalkabel | Hi-Fi Klubben: VAN DEN HUL the NAME kabel

Jeg har denne fra Denon 2930'n min til recieveren og synes den fungerer utmerket. En god kabel i god kvalitet som gir en varm og nøytral lyd. En god oppgradering fra skolisser.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Personlig synes jeg det har blitt litt for mye kontroll i det siste... Ikke bare her, men også i andre tråder. Jeg skjønner at det skal være et ryddig forum, men av og til kan det bli litt mye rydding/endring/redigering.

Jeg er FOR at vi kan diskutere litt fritt og off topic er helt ok, så lenge det ligger "rundt" Dali.

For min del, kjør på Roger! Og grattis med ny pc! Jeg hadde kjøpt mac men.
    Tusen takk Maw, kanskje Mac kommer i mitt neste liv og det er virkelig ikke godt å si.

Vi har litt OT og det kan ikke noen nekte oss, dette er basert på egne kjøp og erfaringer så dette er kun til vår egen fordel. Når det gjelder kontroll må det nesten for at folk er sjalu på tråden eller noe annet, så lenge alt går i en vennlig tone så skjønner jeg ikke helt problemet. Dette er bare saker vi deler med hverandre, kanskje noen blir inspirert til å kjøpe samme produktet. Vi gjør så mye god reklame at vi får pokker snart ta oss betalt.

Ellers gidder jeg nesten ikke å blande meg i andre tråder lengre, har gjort mitt bidrag for at Avforum holder liv en stund til i hvertfall. Trives godt blant våre folk i Dali tråden, kommer alltid noen nye entusiaster så vi får bare holde koken karer.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Maw, kanskje Mac kommer i mitt neste liv og det er virkelig ikke godt å si.

Vi har litt OT og det kan ikke noen nekte oss, dette er basert på egne kjøp og erfaringer så dette er kun til vår egen fordel. Når det gjelder kontroll må det nesten for at folk er sjalu på tråden eller noe annet, så lenge alt går i en vennlig tone så skjønner jeg ikke helt problemet. Dette er bare saker vi deler med hverandre, kanskje noen blir inspirert til å kjøpe samme produktet. Vi gjør så mye god reklame at vi får pokker snart ta oss betalt.

Ellers gidder jeg nesten ikke å blande meg i andre tråder lengre, har gjort mitt bidrag for at Avforum holder liv en stund til i hvertfall. Trives godt blant våre folk i Dali tråden, kommer alltid noen nye entusiaster så vi får bare holde koken karer.
    Helt enig! Jeg faser meg også sakte ut, men bidrar av og til med det jeg opplever og ser hver dag. Men det blir nok mindre og mindre for hver dag som går.... Men har disse stille periodene av og til. Så vi får se, kanskje jeg stiller sterkt senere igjen. Følger UANSETT med på denne tråden. Gøy å se så mange inntrykk og lignende rundt dali høyttalere. Så fortsett, OT eller ikke!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel - Signalkabel | Hi-Fi Klubben: VAN DEN HUL the NAME kabel

Jeg har denne fra Denon 2930'n min til recieveren og synes den fungerer utmerket. En god kabel i god kvalitet som gir en varm og nøytral lyd. En god oppgradering fra skolisser.
    Takk MaW.
    Sykler innom klubben i morra etter jobb.
    Var jo en hyggelig pris på denne også.:-D

Blir det no PB13 på deg eller???

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.....vi får se. Må prioritere litt annet framover, men til høsten blir det nok litt morrosaker kanskje. Sikler litt på Pioneer-killeren UE55B7070 55" LED fra Samsung også, men den svir litt i lommeboka... 8)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig! Jeg faser meg også sakte ut, men bidrar av og til med det jeg opplever og ser hver dag. Men det blir nok mindre og mindre for hver dag som går.... Men har disse stille periodene av og til. Så vi får se, kanskje jeg stiller sterkt senere igjen. Følger UANSETT med på denne tråden. Gøy å se så mange inntrykk og lignende rundt dali høyttalere. Så fortsett, OT eller ikke!
    Jeg er ikke så ivrig som før men det går enda bra med litt OT, det kan ikke noen nekte oss. Er jo det samme som å nekte gaver til barna på julaften det, går vel en grense for galskap også vel?

Det har blitt masse aktivitet her selv om de første traverne har fadet ut herfra, håper dem kommer tilbake med noen nye lytterfaringer til oss. Koselig å ha deg ombord her enda og du har vært med siden begynnelsen, takker for alle dine bidrag. Du nevnte litt LED tver fra Samsung her om dan, så jeg kan si med sikkerhet at en slik skal i hus uansett hva som skjer med tv verden. Jeg kikka på en slik på expert og synes det var flotte bilder.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger. Ikke ta min oppfordring så blodseriøst og personlig. Vi alle går litt OT en gang i blant, og det er naturligvis greit så lenge det ikke sklir helt ut over flere sider. Til det har vi en katogori som heter chitchat, der er det så og si "avforum-politi" fritt...

Edit: Kom til å tenke på en ting. Dali 104 har jeg hatt for mange år tilbake. Det hadde jeg faktsisk nesten glemt. Husker jeg syntes lyden var ganske bra den gangen - men fikk aldri råd til skikkelig forsterker.

Peace.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Roger. Ikke ta min oppfordring så blodseriøst og personlig. Vi alle går litt OT en gang i blant, og det er naturligvis greit så lenge det ikke sklir helt ut over flere sider. Til det har vi en katogori som heter chitchat, der er det så og si "avforum-politi" fritt...

Peace.
    Det er vel bare å starte en SVS, Klipsch, eller kabeldebatt med skråblikk så sklir det ut i lange baner. Dette skjer jo hver eneste gang.

At det forekommer litt OT i denne tråden holder den i live.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Edit: Kom til å tenke på en ting. Dali 104 har jeg hatt for mange år tilbake. Det hadde jeg faktsisk nesten glemt. Husker jeg syntes lyden var ganske bra den gangen - men fikk aldri råd til skikkelig forsterker.

Peace.
    Det går bra og vi "roer" ned litt her men vi holder koken en stund til, har det faktisk ganske artig her inne til tider også.

Jasså, liten Dali skap-entusiast stikker hodet frem ja, det er en gammal koselig høytaler og den var rocka godt med riktig forsterkeri. Selv har jeg ikke noen andre erfaringer enn Ikon serien av Dali, har ikke så mye å komme med utenom de men jeg har lyttet litt til andre modeller også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde noen Dali 850 for maaaaange år siden.
    Spilte helt grusomt på Yamaha 2 kanals forsterker i den tiden.
    Ble litt lurt når jeg kjøpte dem siden lytterommet på klubben var beriket med utstyr til et par hundre tusen. Jeg hadde jo bare en lusen Yamaha ettellerannet på 2x100w som jeg kjøpte brukt for 2000,- hjemme selv. ops:
    Da var jeg IKKE entusiast, men tidene har heldigvis forandret seg.

Tipper mine nåværende Mentor 6 blir stående lenge i hjemmekinen min.:-D

Side 252 av 743 FørsteFørste ... 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 248 249 250 251 252 253 254 255 256 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •