Dalis Entusiaster - Side 248

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 248 av 743 FørsteFørste ... 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 244 245 246 247 248 249 250 251 252 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 ... SisteSiste
Viser resultater 4,941 til 4,960 av 14842
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva får man med A21 som 2250 mangler? På Mentor 6..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten å ha hørt noen av de du nevner - kan jeg hvertfall svare:
    herlig design og finish! :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Lite. Kun nyanseforskjeller, og mer krefter i A21.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå har jeg så godt som gjort avtale om å kjøpe et par Dali 850. Han skal bare sjekke at alle elementene er i orden siden de har stått pakket ned en stund. Så gjenstår det bare å finne en fornuftig prisa senter som matcher, helst i 4ohm om med trykk nok til å følge 850'ene. Jeg skjønner at dere med værsting Dali'er ikke er så imponert, men jeg har hatt sånne før og på en NAD 218THX spilte de bra nok for meg. Skal i starten drive de med en liten receiver, men et par 218'er eller noe tilsvarende håper jeg finner veien inn etterhvert. Blir det for slapt så kan jeg ta av brua og bruke bare toppen siden jeg har sub.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ja nå har jeg så godt som gjort avtale om å kjøpe et par Dali 850. Han skal bare sjekke at alle elementene er i orden siden de har stått pakket ned en stund. Så gjenstår det bare å finne en fornuftig prisa senter som matcher, helst i 4ohm om med trykk nok til å følge 850'ene. Jeg skjønner at dere med værsting Dali'er ikke er så imponert, men jeg har hatt sånne før og på en NAD 218THX spilte de bra nok for meg. Skal i starten drive de med en liten receiver, men et par 218'er eller noe tilsvarende håper jeg finner veien inn etterhvert. Blir det for slapt så kan jeg ta av brua og bruke bare toppen siden jeg har sub.
    Hvorfor 4 ohm?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hvorfor 4 ohm?
    850'ene er det så da er det greit at senter er det og. Tenkte jeg med min lille hjerne. Men det viktigste er at den passer lydmessig sammen 850'ene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    850'ene er det så da er det greit at senter er det og. Tenkte jeg med min lille hjerne. Men det viktigste er at den passer lydmessig sammen 850'ene.
    Spiller ingen rolle, impedansen er variabel. Dali har ikke så stor vandring på kurven. Det viktigste er at senter og front matcher.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ingen rolle, impedansen er variabel. Dali har ikke så stor vandring på kurven. Det viktigste er at senter og front matcher.
    Ja, receiveren vil vel tilpasse volumet på de forskjellige kanalene uansett.

Noen forslag til senter som kan passe et par haug-gamle 850'er? Det er noen år siden jeg hadde 850'er sist så jeg husker egentlig ikke helt om de er mørke eller lyse i lyden. Husker bare at jeg like de.

Har alle Dali'ene sånn noen lunde samme lyd så hvis jeg kjøper Dali så stemmer det, eller varierer lyden så jeg må lete som fy for å finne den rette?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite. Kun nyanseforskjeller, og mer krefter i A21.
    + Balanserte innganger. Har man balansert kilde og balansert ut fra pre blir det vel noe annet enn med vanlig rca all the way mot en 2250?

(Har ikke hørt noen av disse selv, så aner ikke hvor stor forskjellen er)

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    A21 har sinnsykt mye mer dempefaktor en 2250, ergo vil den enda ha stålkontroll på høyttalere hvor 2250 kaster inn håndkleet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    A21 har sinnsykt mye mer dempefaktor en 2250, ergo vil den enda ha stålkontroll på høyttalere hvor 2250 kaster inn håndkleet
    Har testet de opp mot hverandre mange ganger da jeg har hatt begge to. Det er liten forskjell, men ikke prøvd de på virkelige tungdrevne HT. A21 er nok litt mer dynamisk ved en lav last. Har vel noe med dempningsfaktoren å gjøre ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Ja, men dette er vel ikke så relevant for Mentor 6, som Caveman spør om?

Jeg har forsøkt å finne ut hvilken betydning høy dempingsfaktor kan ha for Mentor 6, men jeg har ikke funnet noe som gjør meg særlig klokere. Det samme gjelder overflod av effekt, jf. diskusjonen min med Roger.

Kanskje du, eller da-ty, som later til å ha god teknisk innsikt, kan kaste litt lys over dette for oss mindre kyndige? For etter mitt ringe skjønn, så kan både mye effekt og høy dempingsfaktor utvide en forsterkers bruksområde, men vil ha liten betydning for Mentor 6 under vanlig bruk i en stue. Det vil si at forsterkere med mye effekt og høy dempingsfaktor blant annet kan drive vanskeligere høyttalere enn Mentor 6, og takle mye lengre strekk av kabler til høyttalerne, bedre enn forsterkere med mindre effekt og lavere dempingsfaktor.

Her er jeg på ganske gyngende grunn, men så vidt jeg vet, så kan en for sterk forsterker med for høy dempingsfaktor forringe lyden hos små og enkle høyttalere som Mentor 6. Her lar jeg meg mer enn gjerne opplyse, men det tryggeste og viktigste her vil uansett være å finne en forsterker som matcher.

Når det gjelder de to omtalte forsterkerne, A21 og 2250, så vil begge kunne være en god match til Mentor 6. Det kan være at A21 vil låte bedre enn 2250 – jeg har ikke hørt noen av dem – men eventuell forbedring vil ikke skyldes høyere dempingsfaktor.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God effekt til en meget hyggelig pris

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/46959

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Euphonia

Noen som har 82000 til overs av ukelønna?

Dali Euphonia high-end til halv pris! | FINN torget

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare begynnelsen. Bygge på huset: 300K? 400K?

Nei, da er det mye bedre å hygge seg med Mentor 6 i stereo, og bruke de 82K på musikk isteden. Surround blir det uansett for mye surr med.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Noen som har 82000 til overs av ukelønna?

Dali Euphonia high-end til halv pris! | FINN torget
    Billig da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig da
    Så billig at en kan mistenke at Dali snart kommer med noe nytt i denne klassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ikke så sannsynlig iflg Lars Worre i DALI:

Heisann ( Raymond Hedum )
    Kan vi vente oss noen High-End høytalere i en ny serie fra Dali i nærmeste fremtid? Mvh Raymond Hedum "Roger Waters - Dali's Entusiaster"
    Hej Raymond Det er klart, at man som producent altid må have tanker om produkternes videreførelse. Man må dog også se på DALI´s historie, hvor et gennemgående træk er, at modellerne lever ganske længe - særligt den øverste del af modelprogrammet. Svaret er at, ja, vi har gjort os rigtigt mange tanker, men NEJ - du skal alligevel ikke vente dig nogen afløser for EUPHONIA-serien i den nærmeste fremtid. Vi er faktisk fortfarende vældigt stolte af EUPHONIA-seriens performance - den kunne have været lanceret i dag!
    Lars Worre

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi er inne på Lars Worre og svar på hifiklubben nettmøte og 850 har vært litt diskutert:

DALI 850 ( Yngve Bøe )
    Hei Jeg har et par DALI 850 drevet av en Thule IA100. Jeg leser av produktmanualen at høyttalerne har en nominell impedans på 4 ohm. Spørsmålet mitt er om impedanskurven for disse ht er flat slik dere forsøker med deres nyere modeller? Jeg vurderer å kjøpe et par Ikon 6. Er disse lettere å drive enn mine 850's?
    Hei Yngve Det er korrekt at DALI 850 har en nominel impedans på 4 ohm. Kurven er forholdsvis flat, faktisk går den lige ned under 3,2 ohm som det laveste, og det kan godt være lidt af en "udfordring" for visse forstærkere. Dog burde det ikke give vanskeligheder for din Thule IA100. Jeg kan i alle fald sige, at IKON 6 er en klart mere letdreven højttaler, netop fordi vi ikke har ønsket at udfordre moderne (surround)forstærkere mere end højst nødvendigt. Hvis jeg var dig, ville jeg dog overveje at kigge på IKON 7 eller IKON 8, hvis dit "kvantitaive" krav til lyden ligger på niveau med DALI 850, idet denne jo er en 2x8" bestykket 3-vejskonstruktion. Men hvis du bevidst vil gå i retning af nogle MINDRE højttalere, er IKON 6 måske et særdeles klogt valg, idet mange af kvaliteterne da forbedres i forhold til DALI 850 (dog selvsagt ikke MÆNGDEN af bas).
    Lars Worre
    Jeg glemte i samme stund å spørre om Mentor. Det var derfor jeg kom hit og stilte spm.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    De kommer ikke men noe nytt som skal erstatte MS serien.

Side 248 av 743 FørsteFørste ... 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 244 245 246 247 248 249 250 251 252 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •