Dalis Entusiaster - Side 247

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 247 av 743 FørsteFørste ... 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 243 244 245 246 247 248 249 250 251 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 ... SisteSiste
Viser resultater 4,921 til 4,940 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Noen her som har gjennomført sammenlikning av Mentor 6 og Mentor 5? Størrelsen forteller meg at man kan forvente noe begrenset bassgjengivelse i Mentor 5 sammenliknet med Mentor 6? Er dette riktig? Vil 5 fremfor 6 ha noen fordeler, bortsett fra størrelsen?

Ny lyttekveld i kveld, var på "Ikon-audition" i går kveld, tar steget videre i dag.
    Jeg har ikke hørt Mentor 5, så jeg kan dessverre ikke si annet enn at det vil komme an på bruken om du vil få andre fordeler vs Mentor 6 enn størrelsen. Jeg antar du skal ha en sub til å ta seg av kjepphesten din, for Mentor 5 gir ingen avgrunnsdyp dypbass med snert og trykk.

Det blir litt meningsløst å vurdere Mentor 5 opp mot Mentor 6 isolert sett, når du tar sikte på sub, siden det kan meget vel hende at Mentor 5 vil spille langt bedre med den suben du eventuelt tar sikte på, enn Mentor 6 vil gjøre. Sub er uforutsigelige og kompliserende greier. I stereo er jeg ikke i tvil om at Mentor 6 vil bringe deg nærmere dypbass med snert og trykk, enn Mentor 5 vil.

Hvordan likte du Ikon, forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    en forsterker til 36 lapper og Mentor 6 ja... må si du har et meget spennende oppsett nå! :-)

og jeg er enig... kan ikke helt se hvordan et effekttrinn til under prisen av det du allerede har skal rettferdiggjøre prisen hvis du da ikke hadde vært på utkikk etter en annen signatur eller noe slikt...

hvordan vil du beskrive Marantz+Mentor kontra andre ting du har hørt ?
    Ja, det er vel kanskje spennende i den forstand at det nok ikke er så mange som har det samme oppsettet som jeg har. Det er nok mer naturlig å tenke seg Marantz PM11S1 koblet med Helicon 400. Ellers, så er vel hverken Marantz eller Dali særlig eksotisk, eller kontroversielt.

Ja, Marantz PM11S1 koster flesk, og regner du mange watt for å være alfa og omega, så er denne ikke en forsterker for deg. (Når det gjelder effekt, så er dette noe jeg har svært dårlig peiling på. Derfor har jeg forsøkt å fritte ut folk her inne, som sverger til mye effekt, om hva man vinner – annet enn eventuelt en annen signatur, slik du er inne på.) Denne forsterkeren gir ikke mange watt per krone, er jeg redd, og den er generelt overpriset i Norge. Den er gammeldags i den forstand at den kun har analoge innganger. Til gjengjeld får du en bra riaa med på kjøpet. Forsterkeren er enkel å leve med, blir knapt lunken, er støysvak og fri for brum. Ingen susing, stygge knepp eller during å høre.

Jeg har ikke hørt så mange andre ting, siden jeg er relativt uinteressert i dette gamet som kalles for hifi. Creek i kombi med Epos gjorde imidlertid et sterkt inntrykk i sin tid. Innfridde umiddelbart noe av det jeg søker hos et anlegg, nemlig flyt, sammenheng og forførende musikalitet. Dessverre var dette anlegget for veikt på rock og høyt volum, så det ble ingen handel. Jeg må ha litt pondus og sting, også, ellers blir det for kjedelig og snevert til min bruk.

Den kombinasjonen av Marantz og Mentor jeg har nå innfrir det aller meste av hva jeg ønsker at et anlegg skal gi. Jeg har fått i både pose og sekk i forhold til f.eks. nevnte Creek/Epos. Jeg har med andre ord fått både forførende musikalitet og bra med trøkk og fylde. I tillegg har jeg fått et stort og sammenhengende lydbilde, og et romslig sweetspot. Jeg vil derfor trekke fram allround-egenskapene som dette anleggets store styrke, noe som passer meg personlig veldig bra, siden jeg hører på så mye forskjellig, og bruker anlegget til mange ting. Jeg kan dessuten bekrefte at den match og de synergier en kan forvente å få på grunnlag av anmeldelser av PM11S1 og Mentor 6 oppfylles.

Svakhetene ved anlegget er en følge av styrken i den forstand at det er mange ting som kunne ha vært bedre, men jeg er redd jeg må både sprenge budsjett kraftig og bygge på huset for å rette opp disse svakhetene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngve83
    Hvordan er Mentor 6 å drive sammenlignet med Ikon 6? Hva med dali 850?

850 har en nominell impedans på 4 ohm og minimum på 3. Jeg mistenker at min Thule IA100 av og til mister litt kontroll over de doble 8" basselementene på Dali 850.

Jeg lurer på å bytte til Mentor 6 for mer WAF uten å bytte forsterker med det første. Hvis Mentor 6 er på linje med Ikon 6 i drift vil det være uproblematisk, men hvis de er vanskeligere enn mine nåverænde må jeg omprioritere litt.

Noen tanker?
    Ja, jeg har noen tanker, men det spørs om de er noe verdt, siden jeg har ganske dårlig peiling på dette. Jeg har ikke engang hørt Dali 850, og Thule IA100 har jeg så vidt hørt én gang hos Hifiklubben på Ikon 6, men uten å utforske grenser, eller gå noe særlig i dybden. Her hjemme har jeg hørt Ikon 6 og Mentor 6 på én og samme forsterker, nemlig Marantz PM11S1. Jeg har hørt Ikon 6 på den mindre forsterkeren Marantz PM 7001 KI. Har aldri opplevd mangel på kontroll eller pusteproblemer med disse forsterkerne, men så har jeg aldri hatt behov for å spille sinnssvakt høyt – bare høyt. Hvis jeg skal gjette, uten å ha hørt Dali 850, så gjetter jeg på at Mentor 6 vil være lettere å drive enn 850, med forbehold om at du ikke har behov for å spille avsindig høyt. Hvordan Mentor 6 og Thule IA100 vil oppføre seg når de presses mot grensen for hva de kan yte har jeg ingen formening om.

Jeg har ikke hørt Mentor 6 på den mindre forsterkeren, men PM11S1 virker ikke å ha større problemer med å drive Mentor 6 drive enn å drive Ikon 6, snarere tvert om. Kjører i gjennomsnitt et par db lavere på volumkontrollens skala med Mentor 6 enn med Ikon 6 ved moderat og høyt volum, men et par db høyere ved lavt volum (om natten når de øvrige i huset sover). Ikon 6 har noen loudnessegenskaper som Mentor 6 mangler. Mentor 6 har mye bedre fylde i mellomregisteret enn Ikon 6, også ved lavt volum, men virker å trenge litt mer effekt enn Ikon 6 for å låte friskt nok ved lavt volum. (Jeg snakker nå om temmelig lave volum, ikke bare litt lavere enn moderat.)

Det er mulig Hifiklubben fremdeles har Thule IA100 på lager slik at du kan få prøvd denne på Mentor 6 i butikken. Ellers, så kan du ta med deg forsterkeren din til butikken og prøve den der. Endelig, så kan du spørre om å få låne med Mentor 6 hjem.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har gjennomført sammenlikning av Mentor 6 og Mentor 5? Størrelsen forteller meg at man kan forvente noe begrenset bassgjengivelse i Mentor 5 sammenliknet med Mentor 6? Er dette riktig? Vil 5 fremfor 6 ha noen fordeler, bortsett fra størrelsen?
    Var en gang på Hifiklubben og hørte på disse, det var vel ikke akkuratt en heftig test, men testet med noen få spor frem og tilbake. Mentor 6 og 5 syntes jeg at de låt veldig likt, jeg ble overasket av bassen fra den knøttlille 5'ern . 6'ern hadde mer bass ja, men det kommer helt ann på romstørrelse. Hvis du har litt større rom (trenger nødvendigvis ikke å være veldig stort) vil jeg anbefale deg 6'ern, mens hvis du har litt mindre så tror jeg at 5'ern kan være et godt valg.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke utelukke at rommet jeg hørte Ikon i kan ha vært akkustisk hemmet på et eller annet vis, men jeg må ærlig innrømme at i forhold til hva jeg forventet så låt Ikon 6 i stereo på en Denon AVR-4306 litt klinisk. Godt oppløst, men jeg ble ikke helt klok på fokus/definering. Den låt litt mer oppstykket enn definert om du skjønner hva jeg mener? Videre foretrekker jeg en strammere mid-bass enn det Ikon 6 leverte, ihvertfall i stereo med ei god plate i spilleren. Ikke var Ikonen spesielt stram, ikke var den nevneverdig varm.

Til kinoen har jeg en Suite 1.5 som står for rystelsen og trykket og som står der for å levere moro-faktoren. Tanken er helt ærlig at jeg nå i mitt 3,5x5m lytterom kunne brukt et par Mentor 5 som fronter sammen med 5005 som bakhøyttalere og C1000 som senter. Når storstua blir klar kan jeg selge unna resten av Blå-serien, kjøper et par Mentor 6 fronter og en Mentor senter.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det hører med til caset at jeg har blitt tilbudt et par demobrukte 5'ere til en god pris. Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt å legge ytterligere 8-9000 kr i et par 6'ere i et rom på 3,5x5m, hvor lytteavstanden er den på 3,5m. Forsterkeren som skal drive dette er en Denon AVR-2809 frem til jeg får råd til å kjøpe meg bedre elektronikk = om en god stund.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det hører med til caset at jeg har blitt tilbudt et par demobrukte 5'ere til en god pris. Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt å legge ytterligere 8-9000 kr i et par 6'ere i et rom på 3,5x5m, hvor lytteavstanden er den på 3,5m. Forsterkeren som skal drive dette er en Denon AVR-2809 frem til jeg får råd til å kjøpe meg bedre elektronikk = om en god stund.
    Dette er jeg og interessert i å vite! Jeg flytter til ny leilighet med stue av samme dimensjoner som din og har ett stk madam som ikke liker store høyttalere. Siden jeg er en grei type vil jeg vurdere de små knøttene som Mentor 5 er, hvis de leverer bra lyd og god bass.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg og interessert i å vite! Jeg flytter til ny leilighet med stue av samme dimensjoner som din og har ett stk madam som ikke liker store høyttalere. Siden jeg er en grei type vil jeg vurdere de små knøttene som Mentor 5 er, hvis de leverer bra lyd og god bass.
    Vi har faktisk NØYAKTIG samme problem du og jeg. Problemet er ikke rommet, ikke høyttalerne, men madamen.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,323
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Mentor 6 å drive sammenlignet med Ikon 6? Hva med dali 850?

850 har en nominell impedans på 4 ohm og minimum på 3. Jeg mistenker at min Thule IA100 av og til mister litt kontroll over de doble 8" basselementene på Dali 850.

Jeg lurer på å bytte til Mentor 6 for mer WAF uten å bytte forsterker med det første. Hvis Mentor 6 er på linje med Ikon 6 i drift vil det være uproblematisk, men hvis de er vanskeligere enn mine nåverænde må jeg omprioritere litt.

Noen tanker?
    Jeg dro et par Dali 850 med en NAD 218THX og det fungerte veldig bra. Dali'ene er nok litt tørste på strøm men spiller utrolig bra når de får nok.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på HFK nå. Nå rigges det mentor for harde livet. Knallspent!

EDIT:
    Åååå fy .... !
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke utelukke at rommet jeg hørte Ikon i kan ha vært akkustisk hemmet på et eller annet vis, men jeg må ærlig innrømme at i forhold til hva jeg forventet så låt Ikon 6 i stereo på en Denon AVR-4306 litt klinisk. Godt oppløst, men jeg ble ikke helt klok på fokus/definering. Den låt litt mer oppstykket enn definert om du skjønner hva jeg mener? Videre foretrekker jeg en strammere mid-bass enn det Ikon 6 leverte, ihvertfall i stereo med ei god plate i spilleren. Ikke var Ikonen spesielt stram, ikke var den nevneverdig varm.

Til kinoen har jeg en Suite 1.5 som står for rystelsen og trykket og som står der for å levere moro-faktoren. Tanken er helt ærlig at jeg nå i mitt 3,5x5m lytterom kunne brukt et par Mentor 5 som fronter sammen med 5005 som bakhøyttalere og C1000 som senter. Når storstua blir klar kan jeg selge unna resten av Blå-serien, kjøper et par Mentor 6 fronter og en Mentor senter.
    Jeg er litt forutinntatt når det gjelder å kjøre Denon på Dali, så jeg ville vel prøvd en annen forsterker/receiver eller to til Ikon. Jeg har lest om folk som sier de har fått til en bra match mellom Dali og Denon, men jeg har selv ikke opplevd dette. Ellers, så er erfaringen min at Ikon er transparent i den forstand at forsterker- og kildesignatur skinner igjennom. For eksempel vil en Densen gi noe ganske annet enn en NAD. Jeg opplevde selv Denon som klinisk og uengasjerende da jeg prøvde Ikon 6 hos klubben.

Når det gjelder fokus/definering, så er jeg ikke sikker på hva du sikter til, men hvis det er det samme som jeg tror det er, så har jeg ikke opplevd dette her hjemme med Marantz og NAD. Snarere tvert om. Jeg syns klanger/instrumenter blir klart definerte og holder seg i fokus, bortsett fra at bassen kan bli noe utflytende på enkelte innspillinger. Rom (innspillingsstudio, konsertsal), derimot, oppleves som ganske grensløst stort og åpent – uten definerte grenser. Dette virket veldig imponerende på meg første gangen jeg hørte Ikon 6, vant som jeg var med den, til sammenligning, klaustrofobiske B&W, som den erstattet.

Når det gjelder det der med manglende stramhet i bassen, så er jeg enig med deg. Den kunne ha vært bedre. Jeg får følelsen av at Ikon 6 har en form for kunstig juksebass, men dette har også mange andre merker det er naturlig å sammenligne med, og som forsøker å gå dypt.

Tror du vil bli imponert over hvor stort, mektig og flott Mentor 5 kan spille, den fysiske størrelsen tatt i betraktning. Jeg har selv aldri hørt disse, bare stått godt ute på sidelinja mens de ble demonstrert for en annen kunde, men de ga mye, spenstig og stor lyd til å være så små, for å si det sånn.

De tankene du har gjort deg om rollen til Mentor 5 i fremtiden virker smarte. Jeg ville kanskje ha gått for demomodellen av Mentor 5 til en hyggelig pris framfor Mentor 6 til full pris, siden du allikevel må ha sub, men dette må du altså ta som et skudd i blinde, siden jeg ikke har hørt den. Jeg ville nok allikevel ha tenkt helhet; altså hva en sub vil bety i kombi med Mentor 5 eller Mentor 6, siden du er avhengig av sub for å få den avgrunnsdype dypbassen du bejubler. Til veiledende priser ville jeg kun valgt Mentor 5 hvis jeg måtte pga gærne fruentimmere, eller simpel fornuft fordi rommet var lite. Men, så vil jeg selv absolutt ikke ha sub og har ingen planer om surround i fremtiden, og da trenger jeg det lille ekstra der nede, som seksern kan gi vs femmern.

Og, så blir det jo spennende å høre om Denon AVR-2809 duger. Det går mer enn veldig godt an å tenke omvendt, nemlig rom, bruk, kilde og forsterkeri før høyttalere. Det vil også være en forskjell på å skulle tilfredsstille aktuelle behov her og nå, og å planlegge og bygge anlegg med tanke på framtidige behov og muligheter. Selv er jeg blant dem som syns det er smartere å tenke forsterker før høyttaler. Hvis du hadde spurt meg for noen år siden, da vinyl var hovedformatet, så hadde jeg svart kilde før forsterker og høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en interessant dag over.

Det jeg mente med fokus og definering er at Ikon (om da ihvertfall på Denonen de sto på) virket litt oppstykket. Det elementet jeg merket meg spesielt var på et (desverre ukjent) spor med to gitarer, en rytmisk og en sologitar, hvor jeg følte at anslagene på rytmegitaren druknet litt i samme øyeblikk som sologitaren spilte, mens den fadet tilbake etterhvert som tonene fra sologitaren døde ut. Jeg kjenner jo ikke innspillingen av cden/sporet, men når jeg hørte det første gangen så tok jeg meg i å legge mer og mer merke til det, men jeg tør uansett legge skylden på litt mye attack i diskanten. Den kunne med fordel vært tunet noe ned, så får man dømme selv om Denon kanskje burde ta skylden. Samtidig gav diskant og øvre mellomtone et inntrykk av et stort lydbilde, virkelig. Dali er virkelig inne på noe med hybridmodulene syns jeg.

Denon kan med fordel matches med Blå-høyttalerne mine, og det mener jeg virkelig. Hele oppsettet mitt er typisk billig, så det er ikke noe å forsvare her, men Denonen har den passe sterile/litt (vel?) nøytrale klangen til å temme Blå-serien og gjøre den litt folkelig. Men over til en annen sak:

Mentor 5
    For å begynne med de harde fakta så står de i stua mi nå og de skal tilbake til HiFi Klubben i morgen. Når det er sagt så må jeg få si at Mentor 5 er den mest musikalske høyttaleren jeg har hatt gleden av å lytte ordentlig til til dags dato. Der Ikon imponerer med et stort lydbilde via diskant og øvre mellomtone er Mentor 5 frekk nok til å spille enda større, og det over hele høyttalerens frekvensområdet. Mentoren har en klang over på den varme, men klart definerte siden og leverer uanstrengt en bassgjengivelse jeg tidligere aldri har hørt fra denne størrelsen elementer. Og uten å bli mer HiFi-nerd enn nødvendig så kan den kort oppsummeres som glimrende og en halv. Men. Den er ingen kinohøyttaler etter min skala. Og dette overrasket meg litt etter å ha hørt så mye god musikk treffe meg rett i hjertet. Jeg hørte også Mentor 6 når jeg var på HiFi Klubben, men desverre ikke i kinosammenheng. At den vil være langt mer engasjerende som hovedhøyttaler i en kino enn Mentor 5 både håper og forventer jeg.

Resultatet er som kjent at jeg sender fra meg Mentorene. Grunnen til at de også blir diskvalifisert som bakhøyttalere seinere er at jeg ønsker Mentor 2 med tilsvarende størrelse bass/mellomtone bak. Kanskje blir Mentor 2 å finne i stua mi innen kort tid i tillegg til frontene jeg har i dag som et "høyttaler B" oppsett på forsterkeren min. For Mentor og musikk er en match made in heaven, og det er virkelig med tungt hjerte jeg sender 5'erne fra meg. Problemet er at anlegget per i dag er 70 % film og tv og 30 % musikk, og da føler jeg det blir galt å legge bortimot 14.000 kr i fronter jeg bare har få, men svært konsentrerte, gleder ved. Da er det bedre å putte pengene i Mentor 6-potten og få de på banen litt fortere.

Og for de som måtte lure på 2809 og Mentor 5; I like it! Denon bør ikke matches med høyttalere med lys klangkarakter, men med 2809 var ihvertfall Mentor 5 både definert, direkte og kontrollert. Jeg takker kombinasjonen for den musikalske opplevelsen jeg hadde, så er det mulig jeg også bør gi Denonen litt av skylda for at kinoopplevelsen uteble. Jeg opplevde ihvertfall ingen pustevansker, og Mentorene spilte uanstrengt. En hyggelig overraskelse.

Om noen vil ha Mentorene for prisen som står på kvitteringen min så er de absolutt verdt en kikk og det er bare å si ifra før 12 i morgen. Full nygaranti og 5 års reklamasjonsrett fra HiFi Klubben.

EDIT:
    Og en presisering ift den dype bassen jeg bejubler; Suben min er en viktig del av kinoopplevelsen, men den står som seg hør og bør uten strøm når cd-spilleren fyres i gang og det er tid for hyggestund med god musikk. Jeg er ingen bassjunkie, til tross for at signaturen min kan ha gitt inntrykk av det.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..bjørnar..

Ok, da skjønner jeg litt bedre hva du mente med fokus og definering. Du er ikke alene om din mening om at diskanten hos Ikon 6 er for pågående/framtredende. Selv liker jeg diskanten veldig, veldig godt; opplever den mer som om den utvider lydbildet i høyden, enn at den angriper (kommer mot) meg. Denne høyden på lydbildet er faktisk det eneste jeg savner i overgangen fra Ikon 6 til Mentor 6 (og var en grunn til at jeg vurderte Helicon som et alternativ til Mentor).

Artig å høre om din opplevelse av Mentor 5. Jeg har null peiling på surround, så jeg skal ikke kommentere vurderingene dine av Mentor 5 som kinohøyttaler på annen måte enn å si at det høres smartere ut å gå for Mentor 2 som framtidige bakhøyttalere, enn Mentor 5.

Jeg har hørt Mentor 2 én gang, for lenge siden, opp mot Mentor 6, og jeg husker jeg mente seksern og toern var veldig like. De behøvde like stor avstand til vegger (noe som var hovedgrunnen, der og da, til at jeg valgte Ikon 6 istedenfor Mentor 2), selv om seksern ga noe mer i bånn. Hvis jeg skal gjette, så tror jeg du til og med vil kunne bli ganske godt fornøyd med Mentor 2 som fronter, jeg, mens du venter og sparer til Mentor 6. Mentor 2 er i mine ører en "svær" høyttaler: stor til å være stativ, og større enn seg selv, hvis du forstår hva jeg mener. Med Mentor 2 som fronter kan du frigjøre plass og penger ved å selge de frontene du har i dag. Men, som sagt, ta dette som fra en som har null peiling på og interesse av surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    ..bjørnar..

Jeg har hørt Mentor 2 én gang, for lenge siden, opp mot Mentor 6, og jeg husker jeg mente seksern og toern var veldig like. De behøvde like stor avstand til vegger (noe som var hovedgrunnen, der og da, til at jeg valgte Ikon 6 istedenfor Mentor 2), selv om seksern ga noe mer i bånn.
    Hvor langt ut fra vegg snakker vi om her? En halv meter? En meter? Mer?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/46932

En super effekt som passer Dali på som hånd i hanske, 5k spart fra nypris er ikke så ille da men?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5'erne hadde jeg 40 cm fra bakveggen med godt resultat. De var forsåvidt også vinklet noe bakover for å få lydbildet opp fra brystet og mer i ørehøyde, nevner det fordi jeg ikke aner om det kan ha hatt noe å si på avstanden generelt. Idealavstanden vil forøvrig variere med klangpreferanse og ikke minst dempingen i rommet.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/46932

En super effekt som passer Dali på som hånd i hanske, 5k spart fra nypris er ikke så ille da men?
    Ser man det, det der er jo bare 10 minutters kjøring! I og med at dette er en Dalitråd blir det vel galt å spørre rundt dette effekttrinnet generelt, men du kan kanskje forklare litt mer om klangen i kombo parasound og Dali Roger? Dette er jo din hjemmebane.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke nøyaktig, men ca. en halv meter fra bak på høyttaler til frontvegg. Dette var hos Hifiklubben med Mentor 6 og 2. Det hører med til historien at jeg ikke var alene om å mene dette. Selgeren stilte de først opp en 15- 20 cm nærmere vegg, og mente dette var en brukbar avstand. Han skiftet mening etter å ha hørt noe av den musikken jeg hadde med som testplater. Han kjente bare delvis til denne musikken fra før, men vi ble skjønt enige om at det ikke bare låt best med minst halvmeteren som avstand, men også uholdbart mye dårligere med 30-35 cm avstand.

Her hjemme har jeg ikke forsøkt så mange forskjellige avstander ennå, med mine nye Mentor 6. Kjører nå med nøyaktig 45 cm avstand, og det er i hvert fall ikke direkte dårlig, selv om jeg altså ennå ikke har funnet ut om dette er ideelt. Litt overrasket, egentlig, over at det går så bra som det gjør med bare 45 cm. Var forberedt på å måtte ha større avstand, siden Ikon 6, etter min smak, måtte ha ca. 45 cm de også.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det, det der er jo bare 10 minutters kjøring! I og med at dette er en Dalitråd blir det vel galt å spørre rundt dette effekttrinnet generelt, men du kan kanskje forklare litt mer om klangen i kombo parasound og Dali Roger? Dette er jo din hjemmebane.
    Det er en varm og fyldig klangbalanse i den komboen. Parasound får driv i bassen, samt en god dyp nedre mellomtone. Den varme klangbalansen er med på å tone ned diskanten i noen av Dali modellene.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er en varm og fyldig klangbalanse i den komboen. Parasound får driv i bassen, samt en god dyp nedre mellomtone. Den varme klangbalansen er med på å tone ned diskanten i noen av Dali modellene.
    Yes, den skriver jeg under på... Denne stemmer på punkt og prikke.

Side 247 av 743 FørsteFørste ... 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 243 244 245 246 247 248 249 250 251 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •