Dalis Entusiaster - Side 246

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 246 av 743 FørsteFørste ... 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 242 243 244 245 246 247 248 249 250 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 ... SisteSiste
Viser resultater 4,901 til 4,920 av 14851
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er jo HT som avgjør lyden til syvende og sist, men en 2809 på Helicon? Fy skam
    Helicon vil låte MYE bedre enn 6006.
    Forventet en "fy skam" ja, men den siste setningen din er det som betyr noe for meg når dagen er omme og jeg setter meg rolig ned i sofaen og putter en cd i spilleren; "Helicon vil låte MYE bedre enn 6006."

Takk!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hva er det du vaser i nå? På HFK's nettsider skal de ha 46k,- for et par Dali Helicon 400...
    Jeg vaser ikke. Det er du som forveksler MkI med MkII. De skal ha 46K for Helicon 400 MkII – ikke for Helicon 400 MkI. Den annonsen du kommenterer dreier seg om nettopp Helicon 400 MkI – ikke Helicon 400 MkII. Ta en telefon til Hifiklubben hvis du tviler. Jeg skal ikke banne på at de har flere igjen av Helicon 400 MkI til 22K. Da jeg selv spurte for et par måneder siden (Grensen Oslo), kosta de 25K. Nå er de visstnok enda billigere.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg vaser ikke. Det er du som forveksler MkI med MkII. De skal ha 46K for Helicon 400 MkII – ikke for Helicon 400 MkI. Den annonsen du kommenterer dreier seg om nettopp Helicon 400 MkI – ikke Helicon 400 MkII. Ta en telefon til Hifiklubben hvis du tviler. Jeg skal ikke banne på at de har flere igjen av Helicon 400 MkI til 22K. Da jeg selv spurte for et par måneder siden (Grensen Oslo), kosta de 25K. Nå er de visstnok enda billigere.
    Står et par i Marcus Thranesgate sist jeg tittet innom. Det var vel på tirsdag. Prisen er 25k

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vaser ikke. Det er du som forveksler MkI med MkII. De skal ha 46K for Helicon 400 MkII – ikke for Helicon 400 MkI. Den annonsen du kommenterer dreier seg om nettopp Helicon 400 MkI – ikke Helicon 400 MkII.
    Aha ops:

Trodde ikke de solgte MK1 lengre, derfor jeg sammenlignet med MK2.

Er det noen som vet om det er stor forskjell på MK1 og MK2?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha ops:

Trodde ikke de solgte MK1 lengre, derfor jeg sammenlignet med MK2.

HFK selger ut restpartiene av MK1 modellen til en hyggelig pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Parasound Halo JC1 er en kandidat jeg og Vincent Vega snakka om, den er ikke ment til Mentor 6. Jeg har allerede nevnt et par merker du kan sjekke ut som er veldig langt fra prisen fra disse, aldri snakka om noen monoblokker til ditt anlegg i det heletatt jeg. Det jeg har snakka om at du kan prøve en effekt, hva du prøver er opp til deg og hva du takler av budsjett. Det jeg mener at JC1 er noe av det råeste du kan leke med, tror du har misforstått litt her nå altså.
    Det er utvilsomt ett eller annet jeg har misforstått, ja, siden jeg er helt enig i at Parasound Halo JC1 kan være noe av det råeste du kan leke med. Men det var ikke dette varmekraftverket som var hovedsaken.

Det jeg ikke forstår er hva for mye effekt skal være godt for til Mentor 6. Dali lager ikke vanskelige høyttalere. Fidelity skriver at til og med MS5, som byr på impedans helt ned mot 3 ohm (til forskjell fra Mentor 6 som har 5 ohm som nedre grense) kan drives helt utmerket med en relativt enkel forsterker på 100W, selv i store rom.

Vi kan godt holde meg og mitt utenfor diskusjonen og diskutere dette med effekt på et generelt og prinispielt plan. De andre merkene og modellene du har foreslått er derfor kanskje bra nok de, til sitt bruk, men irrelevante, fordi jeg stadig savner en begrunnelse for hvorfor få, men tilstrekkelig mange, kvalitetswatt i kombi med en god strømforsyning skal være dårligere per definisjon enn overflødig mange søppelwatt i kombi med en dårlig strømforsyning.

Etter mitt skjønn er det mye annet som betyr noe hos et forsterkeri enn overflod av effekt. Du påstår at effekt er tingen, mens jeg sier at effekt bare er én side ved tingen, og det er slett ikke nødvendig å ha for mye effekt. Med forbehold om at du setter ting på spissen bare for å provosere og erte meg, så vil jeg bare gjenta at du er helt på jordet når du stresser dette med at lettdrevne høyttalere har godt av for mye effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Stereophile vet, og de forteller noe om forskjellen her:

URL: Stereophile: DALI Helicon 400 Mk.2 loudspeaker

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utvilsomt ett eller annet jeg har misforstått, ja, siden jeg er helt enig i at Parasound Halo JC1 kan være noe av det råeste du kan leke med. Men det var ikke dette varmekraftverket som var hovedsaken.

Det jeg ikke forstår er hva for mye effekt skal være godt for til Mentor 6. Dali lager ikke vanskelige høyttalere. Fidelity skriver at til og med MS5, som byr på impedans helt ned mot 3 ohm (til forskjell fra Mentor 6 som har 5 ohm som nedre grense) kan drives helt utmerket med en relativt enkel forsterker på 100W, selv i store rom.

Vi kan godt holde meg og mitt utenfor diskusjonen og diskutere dette med effekt på et generelt og prinispielt plan. De andre merkene og modellene du har foreslått er derfor kanskje bra nok de, til sitt bruk, men irrelevante, fordi jeg stadig savner en begrunnelse for hvorfor få, men tilstrekkelig mange, kvalitetswatt i kombi med en god strømforsyning skal være dårligere per definisjon enn overflødig mange søppelwatt i kombi med en dårlig strømforsyning.

Etter mitt skjønn er det mye annet som betyr noe hos et forsterkeri enn overflod av effekt. Du påstår at effekt er tingen, mens jeg sier at effekt bare er én side ved tingen, og det er slett ikke nødvendig å ha for mye effekt. Med forbehold om at du setter ting på spissen bare for å provosere og erte meg, så vil jeg bare gjenta at du er helt på jordet når du stresser dette med at lettdrevne høyttalere har godt av for mye effekt.
    Jeg mobber ikke folk her inne og når jeg snakker om så effekt fungrete det veldig positivt for min del, derfor vil jeg at du skal også prøve en effekt på ditt anlegg og sjekke åssen det hele blir oppover i registeret. Det er bare å prøve så ser du fort at dette er noe for deg også, selv er jeg ikke noen person som skal ha høytalerne til å dunke filler huset men spille morsomt og engasjerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg mobber ikke folk her inne og når jeg snakker om så effekt fungrete det veldig positivt for min del, derfor vil jeg at du skal også prøve en effekt på ditt anlegg og sjekke åssen det hele blir oppover i registeret. Det er bare å prøve så ser du fort at dette er noe for deg også, selv er jeg ikke noen person som skal ha høytalerne til å dunke filler huset men spille morsomt og engasjerende.
    OK. Tror ikke vi kommer noe videre i denne diskusjonen. Vi får bli enige om at vi er uenige når det gjelder effekt.

Vi er i det minste helt enige når det gjelder Mentor 6, nemlig at dette er en god høyttaler som kan spille morsomt og engasjerende med godt forsterkeri, slik den allerede gjør med min utmerkede Marantz PM11S1.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Tror ikke vi kommer noe videre i denne diskusjonen. Vi får bli enige om at vi er uenige når det gjelder effekt.

Vi er i det minste helt enige når det gjelder Mentor 6, nemlig at dette er en god høyttaler som kan spille morsomt og engasjerende med godt forsterkeri, slik den allerede gjør med min utmerkede Marantz PM11S1.
    PM11S1 er mer enn kraftig nok for M6. Å kjøpe et sluttrinn i tillegg er unødvendig. Har sett og hørt forsterkeren flere ganger, og den leverer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en forsterker til 36 lapper og Mentor 6 ja... må si du har et meget spennende oppsett nå! :-)

og jeg er enig... kan ikke helt se hvordan et effekttrinn til under prisen av det du allerede har skal rettferdiggjøre prisen hvis du da ikke hadde vært på utkikk etter en annen signatur eller noe slikt...

hvordan vil du beskrive Marantz+Mentor kontra andre ting du har hørt ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    en forsterker til 36 lapper og Mentor 6 ja... må si du har et meget spennende oppsett nå! :-)

og jeg er enig... kan ikke helt se hvordan et effekttrinn til under prisen av det du allerede har skal rettferdiggjøre prisen hvis du da ikke hadde vært på utkikk etter en annen signatur eller noe slikt...

hvordan vil du beskrive Marantz+Mentor kontra andre ting du har hørt ?
    +1, til tross for at jeg har som hovedregel å holde meg unna entusiastdebatter som går ut på å forsvare det utstyret man selv har kjøpt seg. Min stemme er avlagt fordi jeg generelt liker lydsignaturen i komboen Dali/Marantz svært godt, tekniske spesifikasjoner til side.

Men når det er sagt er vel forsåvidt norske kroner en av de mer usikre måleenhetene på subjektivt oppfattet go'lyd amunds, så kvalitet/kost-brøken din får ingen uforbeholden støtte fra denne kanten.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Mentor 6 å drive sammenlignet med Ikon 6? Hva med dali 850?

850 har en nominell impedans på 4 ohm og minimum på 3. Jeg mistenker at min Thule IA100 av og til mister litt kontroll over de doble 8" basselementene på Dali 850.

Jeg lurer på å bytte til Mentor 6 for mer WAF uten å bytte forsterker med det første. Hvis Mentor 6 er på linje med Ikon 6 i drift vil det være uproblematisk, men hvis de er vanskeligere enn mine nåverænde må jeg omprioritere litt.

Noen tanker?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Men når det er sagt er vel forsåvidt norske kroner en av de mer usikre måleenhetene på subjektivt oppfattet go'lyd amunds, så kvalitet/kost-brøken din får ingen uforbeholden støtte fra denne kanten.
    selvfølgelig... men når det er snakk om krefter, vil jeg gjerne se noe til 36000 som ikke leverer nok av dem... ;-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei allesammen

Har et par Mentor 6 jeg er knallfornøyd med. Men leker med tanken på oppgradering av effekt.
    Har en Denon PMA 1500 AE koblet til en Denon 3808 for øyeblikket. Ganske fornøyd med kombinasjonen, men det kan bli litt vel lyst til tider.

Har sett litt på Parasound A21. Denne er jo ganske mye billigere i sverige, får den for rundt 17 000 kr.

Har aldri hørt parasound og det er ingen forhandlere i nærheten som har denne.

Hvordan vil lydbilde forandre seg? Skal også nevne at jeg vurderer å bytte ut 3808 med Yamaha 3900 eller evt. oppfølgermodellen, uten at jeg helt vet hva jeg kan tjene på det, foruten 2 HDMI utganger

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Hei allesammen

Har et par Mentor 6 jeg er knallfornøyd med. Men leker med tanken på oppgradering av effekt.
    Har en Denon PMA 1500 AE koblet til en Denon 3808 for øyeblikket. Ganske fornøyd med kombinasjonen, men det kan bli litt vel lyst til tider.

Har sett litt på Parasound A21. Denne er jo ganske mye billigere i sverige, får den for rundt 17 000 kr.

Har aldri hørt parasound og det er ingen forhandlere i nærheten som har denne.

Hvordan vil lydbilde forandre seg? Skal også nevne at jeg vurderer å bytte ut 3808 med Yamaha 3900 eller evt. oppfølgermodellen, uten at jeg helt vet hva jeg kan tjene på det, foruten 2 HDMI utganger
    Hei og velkommen til deg Caveman

Det finnes flere Parasound forhandlere i Norge som du kan bestille fra, du har feks.

TonArt • Forsiden
    JFS SOUND SYSTEMS
    AVshop.no / Velkommen

Disse selger i hvertfall Parasound og kan bestilles fra hjemmesiden deres eller ved å ta direkte kontakt med dem. Parasound passer Dali Mentor 6 helt perfekt så det er en meget god kandidat, det er mulig den er billigere i Sverige men da har du ikke den "Norske" garantien om noe skullle gå galt. Det blir det mer kostnader og div. for deg om du må sende denne til Sverige til reperasjon om det måtte forekomme, den må vel også fortolles om du ikke henter den der nede på Poste ristante og tar en spansk en.

Du vil få et lyst lydbilde på noen Denon modeller så denne effekten vil farge lydbildet et hakk, dvs du vil få en mer behagelig klang samt mer effekt og mer kontroll på elementen på høytalerne dine. Du burde i hvertfall prøve en effekt før du bytter receiver, det er noen ekstra finesser på disse Yamaha modellene men vet ikke om det er verdt pengene for deg. Det er en god start og prøve en effekt først og se åssen lydbildet ditt forandrer seg før og etter, selv vil jeg tro du får en mye mer behagelig lyd i de og da slipper du også den skarpe diskanten du sliter med. Om du skal evt ha et bedre lydbilde i selve stereodelen og vil koste på hva de koster så er Yamaha Z7 receiver bedre vei å gå. Du kan snakke med Da-Ty her på forumet så vil du få noen gode råd derfra, han har en del kunnskaper rundt dette området.

Lykke til videre og håper dette har hjulpet deg litt på vei mot et friskere lydnirvana.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gleden er på min side at du storkoser deg med denne høytalern, du har gjort et meget godt kjøp her. La meg si det siste ordet med en effekt da, om du da hadde en "svakere" forsterker så hadde effekten gitt power så det holder.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at nettbutikkene i sverige sender til hele norden. Tar 390 svenske i frakt. Problemet med moms blir da ikke noe problem. Samme moms i sverige og norge.

Det er veldig tydelig at Parasound er latterlig overpriset i Norge sammenliknet med annet hifiutstyr. Hvis man ser på priser på andre merker i samme butikker ligger de i samme gate som i Norge. Men på parasound skiller det altså 8000 kroner på denne modellen. Det synes jeg er bittelitt drøyt

Får se hva det blir til, men må si det frister med en A21, den ser jo vanvittig bra ut også.

Vil tippe det ikke blir store problemer med å bli kvitt PMA1500AE heller, er ikke så ofte jeg ser den på brukten.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har gjennomført sammenlikning av Mentor 6 og Mentor 5? Størrelsen forteller meg at man kan forvente noe begrenset bassgjengivelse i Mentor 5 sammenliknet med Mentor 6? Er dette riktig? Vil 5 fremfor 6 ha noen fordeler, bortsett fra størrelsen?

Ny lyttekveld i kveld, var på "Ikon-audition" i går kveld, tar steget videre i dag.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Ser at nettbutikkene i sverige sender til hele norden. Tar 390 svenske i frakt. Problemet med moms blir da ikke noe problem. Samme moms i sverige og norge.
    Så hvis man bestiller ifra sverige så slipper man unna toll og tull som man må betale hvis man f.eks bestiller ifra usa?

Har du link?

Sorry for OT spm folkens

Side 246 av 743 FørsteFørste ... 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 242 243 244 245 246 247 248 249 250 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •