Dalis Entusiaster - Side 245

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 245 av 743 FørsteFørste ... 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 241 242 243 244 245 246 247 248 249 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 ... SisteSiste
Viser resultater 4,881 til 4,900 av 14850
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmål til de lærde; Hva vil jeg kunne forvente i signaturendring fra mine Blå 6006 til et sett Ikon 7? Ikon 7 meldes av testerne til å være en relativt lettdreven HT, vil den kunne spille uanstrengt på min Denon 2809? Ja, oppgraderingssyken begynner å ta meg igjen her nå.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men jeg prøver bare å si at det bør ikke være forbudt å skru på tonekontrollene så lenge man er nøktern og hører når det blir for mye av det gode.

Og ja, du bør ha god samvittighet for valg av høyttalere Alef, jeg har hatt demo av de og de har mye av den gode Dali magien!

Er nok derfor jeg henger på denne tråden, har vokst opp med min fars Dali 450 høyttalere, og etter min smak så er Dali noen av de mest musikalske høyttalerne man kan finne!
    Vi er helt på linje når det gjelder tonekontroller. Jeg peker bare på noen andre sider ved bruk av slike enn det du gjør. Jeg vil til og med gå lengre enn deg, og si det så sterkt som at en ikke engang trenger å være nøktern. Det kan aldri bli for mye av det gode, dersom det gode bare er av det gode.

Hva jeg vil stresse litt, er at bruk kan være en vanesak like mye som det er en smakssak, og at ting kan gjøres mht. plassering og rom, som kan – men ikke nødvendigvis vil – dempe behovet for tonekontroller. Har du gjort det du kan/gidder mht. rom og plassering, slik du også sier du har gjort, og har forsøkt å spille uten kontroller en stund, og fremdeles føler behov for å bruke tonekontroll for f.eks. å heve bassområdet, så er det bare helt selvfølgelig å bruke dem, som du selv syns er best.

Se derfor innvendingen min heller som en utfyllende kommentar, og råd gitt i beste mening, og ikke en motsigelse, eller kritikk.

Jeg har ingen kvaler mht. valg av høyttaler. Jeg vil riktignok alltid lure litt på om det var et riktig valg, siden jeg har hørt så få høyttalere og slett ikke føler meg kompetent. For å skaffe meg litt mer kunnskap hadde jeg satt meg fore å høre noen flere merker. På den annen side hadde jeg ingen alternativer som virket veldig fristende da anledningen til å handle Mentor 6 brukt bød seg – kun en nysgjerrighet på Spendor, Epos, Triangle og Canton.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg sier bare prøv med og uten effekt så merker du nok forskjell, tro meg og dette har jeg vært igjennom. Man tar en effekt som er egnet til disse høytalerne, kjører jo ikke maximum overkill på systemet da mener jeg. Du kan komme inn med en test her inne når du har fått lånt med deg en effekt, se om du merker noe forskjell på dette og det tror jeg ikke er noe problem. Det er som natt og dag hvis du ikke tror meg så prøv.
    Du misforstår. Jeg tviler ikke på at jeg vil kunne merke forskjell, men jeg tviler mer enn veldig sterkt på at den vil være til det bedre. Du har vært igjennom et skifte fra surroundforsterker til den du har nå. Tviler ikke et øyeblikk på at du fikk en forbedring, men du er helt på jordet og langt ute på finnmarksvidda hvis du tror at min PM11S1 kan sammenlignes med den surroundforsterkeren du selv oppgraderte fra.

Stereophile sammenligner en Marantz SM-11S1 Reference som gir noe over 2x200W i 4 ohm til en pris av $3,999 med to Musical Fidelity Tri-Vista kW Monoblocs som hver gir 1.8kW i 4 ohm og koster den nette sum av $23,995 per stykk. De skriver:

Only when I returned to my big Musical Fidelity kW monoblocks could I assess what I'd been missing with the SM-11S1, which was mostly around the margins of dynamics, harmonic structure, authority, stage size, and the quality and quantity of the bass. But the Marantz might actually have been marginally better than the kWs in its speed and clarity of attack and the precision of its decay. That was the quality that made listening to it over the long term so pleasurable, and meant that I didn't miss the power and authority of the bigger monoblocks.

Men, la oss si du har rett i at mer effekt vil være en fornuftig investering: Hvilke effekttrinn bør jeg teste, og til hvilken pris?

Edit: Kan jo legge til at den testen i Stereophile jeg viser til ble gjort med Wilson Audio Specialties MAXX2 høyttalere. Ikke akkurat verdens enkleste høyttalere å drive, som de skriver:

The speaker's impedance (fig.1) reveals it to be a demanding load for the partnering amplifier, with a value ranging from 4 to 6 ohms for most of the audioband and dropping to a minimum of 2.25 ohms at 240Hz. The combination of 3.8 ohms and a 33.4º capacitive phase angle at 162Hz, a frequency where music has considerable energy, will also demand an amplifier that can source a good amount of current, as MF found in his auditioning.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Du misforstår. Jeg tviler ikke på at jeg vil kunne merke forskjell, men jeg tviler mer enn veldig sterkt på at den vil være til det bedre. Du har vært igjennom et skifte fra surroundforsterker til den du har nå. Tviler ikke et øyeblikk på at du fikk en forbedring, men du er helt på jordet og langt ute på finnmarksvidda hvis du tror at min PM11S1 kan sammenlignes med den surroundforsterkeren du selv oppgraderte fra.

Stereophile sammenligner en Marantz SM-11S1 Reference som gir noe over 2x200W i 4 ohm til en pris av $3,999 med to Musical Fidelity Tri-Vista kW Monoblocs som hver gir 1.8kW i 4 ohm og koster den nette sum av $23,995 per stykk. De skriver:

Only when I returned to my big Musical Fidelity kW monoblocks could I assess what I'd been missing with the SM-11S1, which was mostly around the margins of dynamics, harmonic structure, authority, stage size, and the quality and quantity of the bass. But the Marantz might actually have been marginally better than the kWs in its speed and clarity of attack and the precision of its decay. That was the quality that made listening to it over the long term so pleasurable, and meant that I didn't miss the power and authority of the bigger monoblocks.

Men, la oss si du har rett i at mer effekt vil være en fornuftig investering: Hvilke effekttrinn bør jeg teste, og til hvilken pris?

Edit: Kan jo legge til at den testen i Stereophile jeg viser til ble gjort med Wilson Audio Specialties MAXX2 høyttalere. Ikke akkurat verdens enkleste høyttalere å drive, som de skriver:

The speaker's impedance (fig.1) reveals it to be a demanding load for the partnering amplifier, with a value ranging from 4 to 6 ohms for most of the audioband and dropping to a minimum of 2.25 ohms at 240Hz. The combination of 3.8 ohms and a 33.4º capacitive phase angle at 162Hz, a frequency where music has considerable energy, will also demand an amplifier that can source a good amount of current, as MF found in his auditioning.
    Jeg snakker for meg selv og egen-erfaringer så din forsterker er ikke nevnt i dette området. Egentlig så visste jeg ikke åssen forsterker du hadde engang jeg, om du er int å prøve noen som passer fint til Dali så er Parasound, Vincent osv gode merker som passer bra til dens klangbalanse. Bare å ta en runde til de lokale sjappene, lykke til...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Helicon 400

Et lite kupp...... Kanskje verdt en titt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å få meldt meg inn her jeg også! Til onsdagen blir det enten Concept 8 eller Ikon 7 (hvis ikke demo-modellen er solgt ut).

Har en Nad 755, forslag til effektforsterkere på dette?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Helicon 400

Et lite kupp...... Kanskje verdt en titt.
    Hva i alle dager er det som feiler de der???? Det var jo en vanvittig lav pris!?

Alef: Jeg synes du skal beholde Marantzen din, det høres ut som en god forsterker det der

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle dager er det som feiler de der???? Det var jo en vanvittig lav pris!?

Alef: Jeg synes du skal beholde Marantzen din, det høres ut som en god forsterker det der
    Du får en splitter ny hos klubben til 25K, så prisen er ikke så gal.

Ja, jeg er personlig ikke i tvil, men jeg syns det er interessant å høre om hvorfor mye effekt skal være så bra. De rådyre kjempeblokkene som Stereophile omtaler gir angivelig marginal forbedring på noen parametre i forhold til den effektmessig langt mer beskjedne marantzen som det sammenlignes med, men forringelse på andre. Da blir det et tankekors for meg alt dette snakket om hvor saliggjørende mye effekt er, som enkelte her på forumet driver med.

Jeg har lenge ment at få kvalitetswatt med god strømforsyning er å foretrekke framfor mange søppelwatt med dårlig strømforsyning. Mulig jeg er hjernevasket av Hifiklubben, som i starten forfektet nettopp dette synet, og hadde det som ledd i markedsføringen av sin profil.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får en splitter ny hos klubben til 25K, så prisen er ikke så gal.

Ja, jeg er personlig ikke i tvil, men jeg syns det er interessant å høre om hvorfor mye effekt skal være så bra. De rådyre kjempeblokkene som Stereophile omtaler gir angivelig marginal forbedring på noen parametre i forhold til den effektmessig langt mer beskjedne marantzen som det sammenlignes med, men forringelse på andre. Da blir det et tankekors for meg alt dette snakket om hvor saliggjørende mye effekt er, som enkelte her på forumet driver med.

Jeg har lenge ment at få kvalitetswatt med god strømforsyning er å foretrekke framfor mange søppelwatt med dårlig strømforsyning. Mulig jeg er hjernevasket av Hifiklubben, som i starten forfektet nettopp dette synet, og hadde det som ledd i markedsføringen av sin profil.
    Jeg snakket om de Dali Helicon 400 høyttalerne til 15k,-

Skal du ha Dali Helicon 400 idag må du jo kjøpe mk2 utgaven til 46k,-!

Jeg skjønner hvor du vil hen Alef, og jeg sier ikke at du bør bytte forsterker eller no slikt, men Parasound JC1 som roger_waters nevner er ikke akkurat noe søppelforsterkere for å si det slik.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound JC1 blokker en drøm ikke en realitet jeg skal ha på mine fremtidige høytalere, man kan jo se på A21 som ikke er helt umulig å oppnå her på brukten til tider. Det er en kjempe effekt som låter bra og dem er nok en meget godt match til Dali, effekten er oppgitt i 2x250W 8 Ohm. Dette gir liv i alle høytalere som trenger en ekstra piff.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket om de Dali Helicon 400 høyttalerne til 15k,-

Skal du ha Dali Helicon 400 idag må du jo kjøpe mk2 utgaven til 46k,-!

Jeg skjønner hvor du vil hen Alef, og jeg sier ikke at du bør bytte forsterker eller no slikt, men Parasound JC1 som roger_waters nevner er ikke akkurat noe søppelforsterkere for å si det slik.
    Ja, jeg også snakket om Dali Helicon 400, men jeg hadde ikke fått med meg at de er satt ned fra 25K til 22K siden sist jeg så dem. 15K for fire år gamle høyttalere vs 22K for ubrukte (med full garanti) er helt greitt i mine øyne.

Det er mulig jeg misforstår noe helt sinnssvakt her, men snakker ikke du og Roger om en forsterker som koster noe helt latterlig mye, men som Roger allikevel mener vil være en fornuftig investering til Mentor 6? Jeg kjøper høyttalere i klassen 20K-25K, og så gir han meg råd om å kjøpe/teste forsterkeri til tre-fire ganger denne prisen?

Beklager, men jeg har ennå ikke forstått hvorfor dere snakker om at Parasound JC1 er en fornuftig investering til Mentor 6, selv ikke for dem som ikke allerede har en bra forsterker slik jeg har. I tillegg til blokkene må du jo ha en bra pre, og kanskje en bra riaa og brukbare kabler. Da snakker dere om priser og utlegg hinsides all fornuft etter mine fattige begreper.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound Halo JC1 er en kandidat jeg og Vincent Vega snakka om, den er ikke ment til Mentor 6. Jeg har allerede nevnt et par merker du kan sjekke ut som er veldig langt fra prisen fra disse, aldri snakka om noen monoblokker til ditt anlegg i det heletatt jeg. Det jeg har snakka om at du kan prøve en effekt, hva du prøver er opp til deg og hva du takler av budsjett. Det jeg mener at JC1 er noe av det råeste du kan leke med, tror du har misforstått litt her nå altså.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound Halo JC1 er en kandidat jeg og Vincent Vega snakka om, den er ikke ment til Mentor 6. Jeg har allerede nevnt et par merker du kan sjekke ut som er veldig langt fra prisen fra disse, aldri snakka om noen monoblokker til ditt anlegg i det heletatt jeg. Det jeg har snakka om at du kan prøve en effekt, hva du prøver er opp til deg og hva du takler av budsjett. Det jeg mener at JC1 er noe av det råeste du kan leke med, tror du har misforstått litt her nå altså.
    Hadde vel strengt tatt holdt med en stk A21 til M6. Men skjønner tanken

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen umiddelbare tanker vedrørende Helicon 400 mk1? Det er prisklassen jeg sikter på, og spørsmålet er kort og godt hvordan disse stiller mot et par nye Ikon 7. Her er jeg helt avhengig av et effekttrinn eller? Vennligst hjelp en nykomling litt her.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg også snakket om Dali Helicon 400, men jeg hadde ikke fått med meg at de er satt ned fra 25K til 22K siden sist jeg så dem. 15K for fire år gamle høyttalere vs 22K for ubrukte (med full garanti) er helt greitt i mine øyne.
    Hva er det du vaser i nå? På HFK's nettsider skal de ha 46k,- for et par Dali Helicon 400...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hadde vel strengt tatt holdt med en stk A21 til M6. Men skjønner tanken
    Det jeg skal frem til at jeg snakker om mitt eget drømmeoppsett, ikke hva Alef ønsker til sitt anlegg. Der holder det med NC 2250 eller A21 og det må han teste ut selv, men det er ikke noe problem å få mere morofaktor med en liten hjelper på si da og godt er det. Effekt er tingen og folk kan si hva dem vil.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Noen som har noen umiddelbare tanker vedrørende Helicon 400 mk1? Det er prisklassen jeg sikter på, og spørsmålet er kort og godt hvordan disse stiller mot et par nye Ikon 7. Her er jeg helt avhengig av et effekttrinn eller? Vennligst hjelp en nykomling litt her.
    Om du prøver en Parasound A21 på den der så har du en dansepartner for livet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du prøver en Parasound A21 på den der så har du en dansepartner for livet.
    Småfrekke 25.000 kr ja, det skulle vel bare mangle. Nei, kjøper jeg Helicon er penga borte for en stund. Så (hold dere for øynene dere som forstår hva som kommer, men ikke vil lese det svart på hvitt) AVR-2809 må nok sørge for kraften en stund. Hvor mange av dere hadde lyst til å banke meg gul og blå når dere leste den setningen? Spørsmål: Vil Helicon på 2809 være en tonal forbedring kontra mine 6006, eller er det penger i dass jeg heller burde bruke når jeg har råd til tilstrekkelig effekt med en gang?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Småfrekke 25.000 kr ja, det skulle vel bare mangle. Nei, kjøper jeg Helicon er penga borte for en stund. Så (hold dere for øynene dere som forstår hva som kommer, men ikke vil lese det svart på hvitt) AVR-2809 må nok sørge for kraften en stund. Hvor mange av dere hadde lyst til å banke meg gul og blå når dere leste den setningen? Spørsmål: Vil Helicon på 2809 være en tonal forbedring kontra mine 6006, eller er det penger i dass jeg heller burde bruke når jeg har råd til tilstrekkelig effekt med en gang?
    Det er jo HT som avgjør lyden til syvende og sist, men en 2809 på Helicon? Fy skam
    Helicon vil låte MYE bedre enn 6006.

Side 245 av 743 FørsteFørste ... 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 241 242 243 244 245 246 247 248 249 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •