Dalis Entusiaster - Side 244

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 244 av 743 FørsteFørste ... 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 240 241 242 243 244 245 246 247 248 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 ... SisteSiste
Viser resultater 4,861 til 4,880 av 14842
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @ Rotja

Takk for hyggelig tilbakemelding. Den største utfordringen er å smøre seg med tålmodighet, ja. Vil jo så gjerne at det skal låte bra, og skuffelsen når det ikke låter som ønsket, kan være drøy å svelge. Dessuten er det altfor lett å høre feil, særlig når du kjøper brukt, og tro at det er noe feil med høyttaleren.

@ Roger

Takk for fine ord fra deg, også. Når det gjelder effekt, så er jeg sikker på at jeg har nok som jeg har. Det finnes sikkert forsterkere til en overkommelig pris som har bedre kontroll og mer kraft enn min Marantz. Jeg har ikke undersøkt markedet. Men, så var det dette med match og preferanser, da. For en forsterker skal jo også kunne være forførende musikalsk, og kunne by på detaljer og nyanser, ikke kun være slagkraftig vulgær og rå på rock?

For øvrig får du meg til å undres over hvor høyt man spiller rundt omkring. Jeg vet jeg som regel spiller høyere enn alle mine venner og bekjente, og jeg spiller gjerne høyere enn gutta mine. Allikevel, når jeg leser diverse innlegg her på forumet, så sitter jeg igjen med inntrykk av at jeg spiller stusselig lavt. Det snakkes stadig om vanvittige volumer, og forsterkere med supermega kjempekrefter, men her hjemme får jeg mer enn nok galskap med min til sammenlligning ynkelig lille Marantz. Øresus er dessuten ikke gøy.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    må nesten bli Mentor 8 om jeg skal holde ut i spillet. De kunne vært moro å prøvd med JC1 Blokker fra Parasound, 2x400w til hver høytaler og da snakker vi om stålkontroll heleveien.
    Drømmeanlegget!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    @ Roger

Takk for fine ord fra deg, også. Når det gjelder effekt, så er jeg sikker på at jeg har nok som jeg har. Det finnes sikkert forsterkere til en overkommelig pris som har bedre kontroll og mer kraft enn min Marantz. Jeg har ikke undersøkt markedet. Men, så var det dette med match og preferanser, da. For en forsterker skal jo også kunne være forførende musikalsk, og kunne by på detaljer og nyanser, ikke kun være slagkraftig vulgær og rå på rock?

For øvrig får du meg til å undres over hvor høyt man spiller rundt omkring. Jeg vet jeg som regel spiller høyere enn alle mine venner og bekjente, og jeg spiller gjerne høyere enn gutta mine. Allikevel, når jeg leser diverse innlegg her på forumet, så sitter jeg igjen med inntrykk av at jeg spiller stusselig lavt. Det snakkes stadig om vanvittige volumer, og forsterkere med supermega kjempekrefter, men her hjemme får jeg mer enn nok galskap med min til sammenlligning ynkelig lille Marantz. Øresus er dessuten ikke gøy.
    Man får det bare bedre med sterk effekt i hus enkelt og greit, det blir jo mer trøkk i hele systemet og trampefoten kommer raskere. Det er faktisk veldig moro å høre forskjellene med og uten effekt, får i hvertfall den kraften den ønsker så rock n roll er med full stålkontroll uten tvil. Jeg spiller i hvertfall ikke høyt og her er ting på et akseptabelt nivå, noen ganger er litt høyere enn andre ganger men langt fra øresus tilstander. Det er grenser på lytting også da, vil lissom ikke miste helt hue her selv om anlegget har full mulighet til å slå ut i full blomst her hjemme.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Drømmeanlegget!
    Jeg sikler på sånne Blokker selv men dem er ikke tilpassende til min lommebok pr dags dato, hadde jeg engang fått råd ville det vært en drøm å få no slikt u hus med Mentor 8. 400W på hver kanal må rocke sinnsykt bra.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke feil hvis det høres bra ut? Lyd er jo veldig subjektivt, noen liker flat frekvensrespons og noen liker litt mer fylde i de laveste tonene :twisted:
    Helt enig med deg. Lyd er definitivt subjektivt.

Man sitter ikke å kjeder seg å hører musikken sin i Pure Direct (selv om det er korrekt lyd) hvis man synes det låter mye kulere etter egne innstillinger.

Greit nok at lyden ikke blir "korrekt" med egne innstillinger, men jeg tror det mest er de spesielt interesserte som er veldig nøye på å spille av musikken sin helt korrekt. Det er hvert fall det jeg tror da.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sikler på sånne Blokker selv men dem er ikke tilpassende til min lommebok pr dags dato, hadde jeg engang fått råd ville det vært en drøm å få no slikt u hus med Mentor 8. 400W på hver kanal må rocke sinnsykt bra.
    Det hadde vært sinnsykt tøft å eid en dag, er jo ingen garanti for at det vil matche 100% men sjansen er ganske stor tror jeg. Men en ting vet jeg, Mentor 8 skal jeg få demo på neste gang HFK har de inne! 8)

Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83

Man sitter ikke å kjeder seg å hører musikken sin i Pure Direct (selv om det er korrekt lyd) hvis man synes det låter mye kulere etter egne innstillinger.

Greit nok at lyden ikke blir "korrekt" med egne innstillinger, men jeg tror det mest er de spesielt interesserte som er veldig nøye på å spille av musikken sin helt korrekt. Det er hvert fall det jeg tror da.
    Jeg mener at det er ingenting som låter feil sålenge eier av anlegget er fornøyd! :-D

Noen liker å sitte å lytte til små detaljer og nyanser, holografi, dybde osv, og det er greit for meg, det har jeg ingenting imot. Hver sin smak!

Men jeg er derimot typen som liker at det trykker litt i brystkassen på musikk, noen kaller det vel "live" følelsen kanskje? Min måte å justere på er kanskje ikke HIFI korrekt men ikke så langt unna heller... Jeg mener at det skal være troverdig, f.eks basstrommeslagene når et bluesband spiller på en liten pub kjennes igjennom marg og ben! Det er min referanse!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får det bare bedre med sterk effekt i hus enkelt og greit, det blir jo mer trøkk i hele systemet og trampefoten kommer raskere. Det er faktisk veldig moro å høre forskjellene med og uten effekt, får i hvertfall den kraften den ønsker så rock n roll er med full stålkontroll uten tvil. Jeg spiller i hvertfall ikke høyt og her er ting på et akseptabelt nivå, noen ganger er litt høyere enn andre ganger men langt fra øresus tilstander. Det er grenser på lytting også da, vil lissom ikke miste helt hue her selv om anlegget har full mulighet til å slå ut i full blomst her hjemme.
    Jeg savner fremdeles en begrunnelse for hvorfor du mener mer effekt er saliggjørende. Jeg har så dårlig peiling på forsterkere, at du får tilgi meg om jeg spør for dumt. Etter det jeg vet, så gir nemlig effekt trøkk, men til en viss grense. Effekt utover denne grensen gir ikke mer trøkk, men kan ødelegge høyttaleren. Når det gjelder hurtighet og trampefot, så har dette ikke så mye med mengden effekt å gjøre, men med blant annet evnen til å levere strøm raskt og presist. Overdimensjonerte forsterkere kan derfor ha sin misjon, særlig i kombinasjon med høyttalere som representerer vanskelige laster (lav følsomhet, lav impedans og leie fasevinkler). Mentor 6 er imidlertid helt grei å drive. Jeg kan spille svært høyt og tungt over lang tid, men kjenner jeg så på forsterkeren min, marantzen, så er den ikke engang lunken, men nesten helt kald. Den driver høyttalerne helt uanstrengt og uten problemer. Så, hva ville mer effekt gi meg, annet enn unødvendige utgifter, dårligere plass i racket, og en lengre og mer sårbar signalvei?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det skal være troverdig, f.eks basstrommeslagene når et bluesband spiller på en liten pub kjennes igjennom marg og ben! Det er min referanse!
    Mener du at dette er umulig å oppnå uten bruk av tonekontroller? Vil ikke bruk av tonekontroller snarere gjøre basstrommen utflytende, svulstig og pompøs, enn realistisk hard og kontant?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at dette er umulig å oppnå uten bruk av tonekontroller? Vil ikke bruk av tonekontroller snarere gjøre basstrommen utflytende, svulstig og pompøs, enn realistisk hard og kontant?
    Takk

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner fremdeles en begrunnelse for hvorfor du mener mer effekt er saliggjørende. Jeg har så dårlig peiling på forsterkere, at du får tilgi meg om jeg spør for dumt. Etter det jeg vet, så gir nemlig effekt trøkk, men til en viss grense. Effekt utover denne grensen gir ikke mer trøkk, men kan ødelegge høyttaleren. Når det gjelder hurtighet og trampefot, så har dette ikke så mye med mengden effekt å gjøre, men med blant annet evnen til å levere strøm raskt og presist. Overdimensjonerte forsterkere kan derfor ha sin misjon, særlig i kombinasjon med høyttalere som representerer vanskelige laster (lav følsomhet, lav impedans og leie fasevinkler). Mentor 6 er imidlertid helt grei å drive. Jeg kan spille svært høyt og tungt over lang tid, men kjenner jeg så på forsterkeren min, marantzen, så er den ikke engang lunken, men nesten helt kald. Den driver høyttalerne helt uanstrengt og uten problemer. Så, hva ville mer effekt gi meg, annet enn unødvendige utgifter, dårligere plass i racket, og en lengre og mer sårbar signalvei?
    Det jeg skal frem til er at når jeg kjørte på med en surround receiver på mine ikon så måtte jeg vri volumhjulet nesten i bunn for å oppnå noe effekt og bass, etter effekten kom i hus så har jeg fått en god stram bass allerede på lavt volum og alle instrumenter er mer kontrollert. Man slipper å vri opp så mye for å få en fin lyd, når jeg kjørte kun på reciver måtte jeg tømme den for krefter for å oppnå den lyden jeg ville ha. Man ser på feks Mentor at de kan bruke opp til 250W forsterkeri, da yter dem maks etter min mening og det stemmer i praksisen også. Det er vel oppgitt den styrken til de høytalerne. Når man bruker en liten forsterker må man vri på mye mer volum for å oppnå en fyldig lyd, selv spurte jeg folk som hadde hørt på anlegget mitt med og uten effekt. De kom frem til at lyden ble mer fyldig og du hadde en mer kontrollert bass og ting ble mer riktig plassert, en enkel forsterker i dag klarer sjelden en slik jobb alene. Du kunne kanskje prøvd en effekt og sett åssen lyden ble, om du ble forværret eller forbedre og siden du bor i Oslo har du nok av slike butikker å ta av. Dette er kanskje ikke den beste forklarigen du har fått, men jeg håper den hjelper deg litt på vei og kanskje samt få noen andre tanker rundt dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83

Jeg er ikke helt enig. 8) Lyd kan studeres objektivt og behandles som et objekt. Lyd kan måles og manipuleres. Akustikk er et vitenskapelig fagfelt, eller disiplin.

Det subjektive er forbeholdt verdier som ikke er målbare (med presist definerte størrelser), som f.eks. god, korrekt, kjedelig og vakker, men selv disse verdiene har aspekter som er målbare. En vurdering/påstand hvor slike verdier inngår baseres ikke på allmenne standarder, eller definisjoner, om hvilke der hersker særlig høy grad av konsensus.

Begrepet hifi er særlig interessant, for begrepet har hentydninger til (konnoterer) realisme: Troverdighet overfor, eller troskap til, virkeligheten/kilden. Hvis du imidlertid undersøker hva som kan menes med begrepet hifi, så vil du ikke finne særlig mye enighet/samstemmighet. Hifi-nerdene klarer ikke å definere særlig presist hva de mener med virkeligheten/kilden. Ei heller klarer de å definere særlig presist hva som menes med en virkelighetstro reproduksjon. I stedet fremmes en rekke idealer og luftige forestillinger om hva virkeligheten og virkelighetstroskap er – idealer som forteller mye om den perverse nerden, men lite om hva et godt anlegg og gode musikkopplevelser er.

Når det gjelder kjedsomhet, så kan du godt sette denne på spissen: Hvis du syns det er kulere å høre på musikk med hodet i en bøtte, så gjør du ingen feil ved å gjøre bruk av en bøtte. Moralen er: Bruk tonekontrollene, du, dersom du syns det er kult, og det blir for kjedelig uten.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i alle tilfeller, det gjelder jo å ikke overdrive selfølgelig. Men i mitt rom føles det naturlig å heve bassen noe få hakk ellers blir det litt for dødt... Basstrommer og lignende skal kjennes litt fysisk også! :twisted:

Men det skal også sies at man bør ha høyttalerne rett plassert og gjort en del andre tiltak før man går amok med tonekontrollene som en siste touch... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7.1 optisk?

Leste en plass at optisk kabel funker til å sende 5.1 og 7.1 lyd ifra dvd format, men ifra blu-ray har den ikke "bredde" nok..

dette er et utdrag ifra nett-debatten

En optisk kabel støtter 5.1 og 7.1 ja. Men ikke fra de nye høyoppløste lydformatene som benyttes via Blu-Ray da det er grensesnittet i kabelen som setter begrensinger her, det er heller ikke nok båndbredde til å overføre ett fullt 5.1 MPCM signal, dette blir derfor komprimert. Du kan få utnyttet deg av PCM (stereo) eller DTS-Core og alle de andre standard lydformatene som DTS og Dolby Digital.

Er det slik at opstisk kabel ikke klare å sende 7.1 lyd fra blu-ray ifra spilleren til reciveren?

om ikke, hva skal jeg gjøre får å få 7.1 lyd som har NAD 765 som ikke tar imot lyd med hjelp av hdmi? har ikke lysst til å bruke analoge kabler:/

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg skal frem til er at når jeg kjørte på med en surround receiver på mine ikon så måtte jeg vri volumhjulet nesten i bunn for å oppnå noe effekt og bass, etter effekten kom i hus så har jeg fått en god stram bass allerede på lavt volum og alle instrumenter er mer kontrollert. Man slipper å vri opp så mye for å få en fin lyd, når jeg kjørte kun på reciver måtte jeg tømme den for krefter for å oppnå den lyden jeg ville ha. Man ser på feks Mentor at de kan bruke opp til 250W forsterkeri, da yter dem maks etter min mening og det stemmer i praksisen også. Det er vel oppgitt den styrken til de høytalerne. Når man bruker en liten forsterker må man vri på mye mer volum for å oppnå en fyldig lyd, selv spurte jeg folk som hadde hørt på anlegget mitt med og uten effekt. De kom frem til at lyden ble mer fyldig og du hadde en mer kontrollert bass og ting ble mer riktig plassert, en enkel forsterker i dag klarer sjelden en slik jobb alene. Du kunne kanskje prøvd en effekt og sett åssen lyden ble, om du ble forværret eller forbedre og siden du bor i Oslo har du nok av slike butikker å ta av. Dette er kanskje ikke den beste forklarigen du har fått, men jeg håper den hjelper deg litt på vei og kanskje samt få noen andre tanker rundt dette.
    Takk for at du utdyper hva du mener. Mentor 6 er i manualen anbefalt å brukes med forsterker 40-200W, ikke 250W som du oppgir. Nominell impedans er oppgitt til 6 ohm. Måling viser at den ikke faller under 5 ohm. Marantz PM11S1 er oppgitt til å yte 2x100W i 8 ohm og 2x200W i 4 ohm. Målinger viser at dette er for forsiktig angitt. Det er derfor grunn til å tro at forsterkeren min yter 2x160W-2x180W i 6 ohm, som er innenfor anbefalt område, og tett opp mot anbefalt grenseverdi.

De blokkene du anbefaler er oppgitt til 400W 8 ohm, men målt til godt over 500W. To sånne vil helt sikkert gi nok effekt til Mentor 6, men vil som sagt ta plass og koste dyrt. Fullstendig overkill, i min bok, og et sløseri av plass og ressurser av en annen verden.

Jeg kan ikke se at du har gitt noen gode argumenter for hvorfor jeg vil få så mye bedre lyd med to blokker framfor å beholde marantzen som effektforsterker. Argumentet ditt, som er basert på erfaringen med surroundforsterkeren din, holder bare dersom du kan vise at denne surroundforsterkeren er sammenlignbar med min Marantz PM11S1. Når det gjelder volumjustering på Marantz PM11S1, så er jeg veldig langt fra max når jeg spiller høyt. Bassen er stram og fin nok, og lydbildet oppleves uanstrengt og kontrollert, både på lavt og på høyt volum. Jeg opplever altså ikke noe som kan ligne det minste på det du opplevde med surroundforsterkeren.

Det finnes sikkert forsterkere som kan gi Mentor 6 en litt strammere og bedre kontrollert bass enn min gir, men dette vil ikke være en følge av mer effekt, men en følge av en annen forsterkerkonstruksjon, som igjen vil innebære en annen signatur også over resten av spekteret. Jeg liker signaturen i marantzen knallgodt, alt i alt, så jeg føler ikke noe behov for å bytte, og slett ikke på grunn av at den skulle være for veik. For å si det på en annen måte: Hadde jeg hatt penger nok til en ny og bedre forsterker, så hadde jeg brukt pengene på noe annet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali lektor
    Leste en plass at optisk kabel funker til å sende 5.1 og 7.1 lyd ifra dvd format, men ifra blu-ray har den ikke "bredde" nok..

dette er et utdrag ifra nett-debatten

En optisk kabel støtter 5.1 og 7.1 ja. Men ikke fra de nye høyoppløste lydformatene som benyttes via Blu-Ray da det er grensesnittet i kabelen som setter begrensinger her, det er heller ikke nok båndbredde til å overføre ett fullt 5.1 MPCM signal, dette blir derfor komprimert. Du kan få utnyttet deg av PCM (stereo) eller DTS-Core og alle de andre standard lydformatene som DTS og Dolby Digital.

Er det slik at opstisk kabel ikke klare å sende 7.1 lyd fra blu-ray ifra spilleren til reciveren?

om ikke, hva skal jeg gjøre får å få 7.1 lyd som har NAD 765 som ikke tar imot lyd med hjelp av hdmi? har ikke lysst til å bruke analoge kabler:/
    Er det noen DVD plater som har orginalt 7.1? De sporene som ligger på en BD plate som ikke har HD lyd er vel heller ikke 7.1 spor. Da tenker jeg på DD og DTS. Men jeg vet den sender 6.1 via optisk på SD

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen liker å sitte å lytte til små detaljer og nyanser, holografi, dybde osv, og det er greit for meg, det har jeg ingenting imot. Hver sin smak!

Men jeg er derimot typen som liker at det trykker litt i brystkassen på musikk, noen kaller det vel "live" følelsen kanskje? Min måte å justere på er kanskje ikke HIFI korrekt men ikke så langt unna heller... Jeg mener at det skal være troverdig, f.eks basstrommeslagene når et bluesband spiller på en liten pub kjennes igjennom marg og ben! Det er min referanse!
    Enig. Jeg er ikke på ekspert-nivå når det gjelder lyd, og jeg har heller ikke ambisjoner om å komme opp på det nivået, og synes det er morsomt å finne noe man selv trives med. Som deg så er jeg glad i litt punch jeg også. Spesielt når jeg hører elektronisk så skal det trykke litt.

Skal være litt moro-faktor mener nå jeg da. Hvert fall på den type musikk.

Dessuten tror jeg sterkt på den teorien om at folk flest gir blanke i om ikke alt er 100 % korrekt, og at det er mest de aller største lydentusiastene som er veldig opptatt av ting andre ikke engang hører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i alle tilfeller, det gjelder jo å ikke overdrive selfølgelig. Men i mitt rom føles det naturlig å heve bassen noe få hakk ellers blir det litt for dødt... Basstrommer og lignende skal kjennes litt fysisk også! :twisted:

Men det skal også sies at man bør ha høyttalerne rett plassert og gjort en del andre tiltak før man går amok med tonekontrollene som en siste touch... :roll:
    Vi er nok ganske enige, men jeg vil tro valg av utstyr er viktigere enn tonekontroller, dersom en skal prioritere basstrommer, slik du gjør. Klipsch er trolig et bra valg, uten at jeg kan si jeg kjenner så mye til disse.:neutral:

Ellers, så syns jeg det er vanskelig å ha live-musikk som referanse. Lokaler og min egen plassering i forhold til bandet varierer så mye, at det er vanskelig å si hva som er korrekt. Det spilles jo for alle, også for dem som ikke står kloss opptil høyttalerne. Det fysiske trøkket du opplever nærme, kan altså være en utilsiktet og uheldig bivirkning av at bandet vil fylle et helt rom, eller nå ut til dem på bakerste rad. Det blir derfor et spørsmål om smak og behag hvor fysisk en ønsker det – ikke et spørsmål om hva som er korrekt.

En konsert er en enestående opplevelse, selv når det spilles låter jeg har hørt mange ganger før, mens hjemme i stua spiller jeg de samme låtene om og om igjen. Grunnen til at jeg ikke går lei hjemme er at jeg stadig oppdager detaljer og nyanser ved ett og samme verk, som jeg tidligere ikke la merke til og satte pris på. Hjemme vil jeg derfor ha et anlegg som gir bra med detaljer og nyanser. Så får jeg heller måtte gå på konsert for å oppleve improvisasjon og musisering. Det kan hjemme allikevel aldri bli som på en konsert.

Live og hifi er i grunnen to helt forskjellige ting, men jeg er nok mer på linje med deg når det gjelder ønske om utfordrende trøkk, enn jeg er på linje med dem som kun vil behages av delikate detaljer og nyanser – men aller helst vil jeg altså ha så mye i både pose og sekk som min ringe stue og smale budsjett tillater. Mentor 6 passer meg i så måte helt utmerket. Av disse får jeg både nok trøkk og tilstrekkelig med oppløsning – og all denne herlighet uten den minste bruk av tonekontroller. Kan det bli stort bedre?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok mer enige en det kan virke Alef

Jeg vil jo også ha i både pose og sekk, ransel og handlenett!

Men jeg prøver bare å si at det bør ikke være forbudt å skru på tonekontrollene så lenge man er nøktern og hører når det blir for mye av det gode. I mitt tilfelle er det bare snakk om + 2 hakk på bass kontrolleren på min receiver, nothing more. Hadde jeg derimot hatt nok effekt til å drive høyttalerne min med stålkontroll hadde jeg kanskje sluppet å ha gain på bassen. :-D

Og ja, du bør ha god samvittighet for valg av høyttalere Alef, jeg har hatt demo av de og de har mye av den gode Dali magien! Det blir nok muligens Mentor på meg også en dag når jeg har fått eget rom til kino oppsettet...

Er nok derfor jeg henger på denne tråden, har vokst opp med min fars Dali 450 høyttalere, og etter min smak så er Dali noen av de mest musikalske høyttalerne man kan finne!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du utdyper hva du mener. Mentor 6 er i manualen anbefalt å brukes med forsterker 40-200W, ikke 250W som du oppgir. Nominell impedans er oppgitt til 6 ohm. Måling viser at den ikke faller under 5 ohm. Marantz PM11S1 er oppgitt til å yte 2x100W i 8 ohm og 2x200W i 4 ohm. Målinger viser at dette er for forsiktig angitt. Det er derfor grunn til å tro at forsterkeren min yter 2x160W-2x180W i 6 ohm, som er innenfor anbefalt område, og tett opp mot anbefalt grenseverdi.

De blokkene du anbefaler er oppgitt til 400W 8 ohm, men målt til godt over 500W. To sånne vil helt sikkert gi nok effekt til Mentor 6, men vil som sagt ta plass og koste dyrt. Fullstendig overkill, i min bok, og et sløseri av plass og ressurser av en annen verden.

Jeg kan ikke se at du har gitt noen gode argumenter for hvorfor jeg vil få så mye bedre lyd med to blokker framfor å beholde marantzen som effektforsterker. Argumentet ditt, som er basert på erfaringen med surroundforsterkeren din, holder bare dersom du kan vise at denne surroundforsterkeren er sammenlignbar med min Marantz PM11S1. Når det gjelder volumjustering på Marantz PM11S1, så er jeg veldig langt fra max når jeg spiller høyt. Bassen er stram og fin nok, og lydbildet oppleves uanstrengt og kontrollert, både på lavt og på høyt volum. Jeg opplever altså ikke noe som kan ligne det minste på det du opplevde med surroundforsterkeren.

Det finnes sikkert forsterkere som kan gi Mentor 6 en litt strammere og bedre kontrollert bass enn min gir, men dette vil ikke være en følge av mer effekt, men en følge av en annen forsterkerkonstruksjon, som igjen vil innebære en annen signatur også over resten av spekteret. Jeg liker signaturen i marantzen knallgodt, alt i alt, så jeg føler ikke noe behov for å bytte, og slett ikke på grunn av at den skulle være for veik. For å si det på en annen måte: Hadde jeg hatt penger nok til en ny og bedre forsterker, så hadde jeg brukt pengene på noe annet.
    Jeg sier bare prøv med og uten effekt så merker du nok forskjell, tro meg og dette har jeg vært igjennom. Man tar en effekt som er egnet til disse høytalerne, kjører jo ikke maximum overkill på systemet da mener jeg. Du kan komme inn med en test her inne når du har fått lånt med deg en effekt, se om du merker noe forskjell på dette og det tror jeg ikke er noe problem. Det er som natt og dag hvis du ikke tror meg så prøv.

Side 244 av 743 FørsteFørste ... 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 240 241 242 243 244 245 246 247 248 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •