Dalis Entusiaster - Side 243

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 243 av 743 FørsteFørste ... 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 239 240 241 242 243 244 245 246 247 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 ... SisteSiste
Viser resultater 4,841 til 4,860 av 14851
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Roger,

Bruker du tonekontrollerne på NC 2100'en når du spiller musikk? Må du vri på basshjulet for å få det til å svinge skikkelig (kanskje mest aktuelt når du ikke spiller så høyt), eller kjører du bestandig flatt?

Hva gjør det med resten av lydbildet om du "girer opp" bassen?
    Jeg bruker litt tonekontroll men det er ikke så mye, litt "tuning" må vi ha for å leke oss litt ekstra. Flatt er ikke bestandig det som er moro mener jeg, spiller ikke høyt her og god bass har man i riktig rom med en bra guff i wattene på forsterkern.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ja, det har gått seg til. Siden jeg kjøpte brukt, så undervurderte jeg innspillingstid. Kunne liksom ikke tro at problemene jeg hadde i begynnelsen i så stor grad skyldtes manglende innspilling, men disse høyttalerne har enten aldri vært innspilt, eller det må være lenge siden de har vært spilt på noe annet enn lavt volum. I tillegg måtte jeg finne en annen plassering og vinkling enn den jeg hadde med Ikon 6. Mentor 6 måtte lengre ut fra frontvegg. Kobling til gulv viste seg å bli best med samme type kobling som med Ikon 6, dvs. litt hard gummi. Ellers har jeg ikke gjort noen tweaks, og tanken på å gjøre ytterligere forandringer har forstummet. Jeg beholder de kablene jeg allerede har.

Når det gjelder det å ta bilder og legge ut disse, så er dette noe jeg ikke har satt meg inn i. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å gjøre dette, i hvert fall ikke med det første. Føler litt, også, at det blir i overkant privat. Dette er trolig også en genereasjonssak. For eksempel syns jeg gutta mine er altfor skamløse, der de bretter seg ut på Facebook.
    Det er bra ting går seg til da og at du har slått deg til ro, ingenting er bedre enn det. Ha profil her inne er bare moro og har ikke hatt noen dårlig erfaring med det i hvertfall, du viser jo bare litt av rommet der anlegget står og det er ikke noe mer som trenger å komme frem. Det er jo bare koselig å gi andre litt annerkjennelse for jobben de har lagt ned i anlegget sitt. Jeg er selv på Facebook men har ikke no vesentlig jeg trenger å skjule, har lagt til så lite informasjon som bare mulig. Ser heller ikke noe grunn itl å legge ut livet mitt der, men folk bestemmer seff hva de ønsker å legge ut men har kun et profilbilde. Det er harry å legge ut haug med festbilder osv, kan ikke si meg noe annet enn som så til den saken.

Mentorerne blir bare bedre og bedre, Mania her inne merker at dem kommer mere til liv så dette er bare en positiv sak under innspillingen av dem.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg bruker litt tonekontroll men det er ikke så mye, litt "tuning" må vi ha for å leke oss litt ekstra. Flatt er ikke bestandig det som er moro mener jeg, spiller ikke høyt her og god bass har man i riktig rom med en bra guff i wattene på forsterkern.
    Men det endrer frekvensgangen i høyttalerne, ikke bra.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no

Enig, fraråder bruk av tonekontrollene!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meget mulig men jeg har ikke skrudd mye på disse her, dem er vel ikke på forsterkern om de kan skade noe. Hva mener du skjer av evt. skade da mister?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meget mulig men jeg har ikke skrudd mye på disse her, dem er vel ikke på forsterkern om de kan skade noe. Hva mener du skjer av evt. skade da mister?
    De skader ikke HT på noen måte, men kan bidra med å endre frekvensgangen i HT. Eksempel om man øker bassen, vil man da få for mye (feil) bass i nedre og øvre mellomtone.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skader ikke HT på noen måte, men kan bidra med å endre frekvensgangen i HT. Eksempel om man øker bassen, vil man da få for mye (feil) bass i nedre og øvre mellomtone.
    Jau, sånn og forstå altså.... Jeg spiller ikke høyt her egentlig til vanlig, skal prøve uten tone kontrollerne etterpå. Ellers er alt bra med denne karen, venta telefon fra deg her om dagen jeg mister.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, sånn og forstå altså.... Jeg spiller ikke høyt her egentlig til vanlig, skal prøve uten tone kontrollerne etterpå. Ellers er alt bra med denne karen, venta telefon fra deg her om dagen jeg mister.
    Stemmer det, sender deg en PM.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke feil hvis det høres bra ut? Lyd er jo veldig subjektivt, noen liker flat frekvensrespons og noen liker litt mer fylde i de laveste tonene :twisted:

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ot.

Veit det er mange med god musikksmak her.

Hjelp meg gjerne i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...sikk-tips.html

takk!

fortsett diskusjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått meg mentor vokal nå. vet det er en del timer innspillingstid på den, nå har den spillt 20-30 timer. vet basselementene trenger tid for å løsne, men trenger diskanten så lang innspillingstid? mine mentor 6 låt skarpt og tammt til å begynne med, men senteren syntest jeg det er tam diskat i i forhold til mentor6 som låter mye klarere i diskanten. er dette normalt?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tonekontroll??? Fy fy

Tonekontrollene er der for at folk kan stille etter sine egne ønsker.

Det er ikke noe regel at alle og enhver MÅ avspille sin musikk i den funksjonen som kalles "korrekt" er det vel?

Folk har jo forskjellig smak.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Er vel ikke feil hvis det høres bra ut? Lyd er jo veldig subjektivt, noen liker flat frekvensrespons og noen liker litt mer fylde i de laveste tonene :twisted:
    Ja vel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta det helt med ro. Du gjør ikke noe galt med å bruke tonekontrollene. De kan være fine å ha, først og fremst for å gjøre dårlige innspillinger litt mindre dårlige. Selv bruker jeg dem aldri, dvs. jeg brukte dem litt i begynnelsen med mentorene, når jeg spilte lavt, som en god, gammeldags loudness knapp. Etter en stund gadd jeg ikke stille dem inn, og nå har jeg glemt dem. Bruk av tonekontroller er en vanesak og til dels en smakssak. Det høres litt tamt og slapt ut i begynnelsen hvis du har vent deg til loudness, slik jeg hadde gjort med Ikon 6, men etter en stund savnet jeg ikke loudness.

Merk at tonekontroller først og fremst endrer den tonale balansen. De retter ikke opp feil i frekvensgangen. Hvis du ikke får bra lyd med gode innspillinger ved middels volum, så bør du kanskje forsøke å endre noe på plassering av høytalere eller demping av rommet, siden tonekontrollene kan maskere feil ved frekvensgangen, eventuelt ødelegge den ved f.eks. å gi for mye mellombass. Men, som sagt, dette er også et spørsmål om smak og vane. Er du lykkelig med bruk av tonekontroller, så ser jeg ingen grunn til å la være med å bruke dem. Mange lever lykkelig med dårlige vaner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Fenomenalt at du har fått lyden til å sitte slik du vil ha den! Ikke mye som er bedre enn å ha akkurat det man liker best, hjemme i sin egen stue

Det er interessant at du har merket stor forskjell på innspilling selv med brukte høyttalere. Tror kanskje jeg har litt å gå på med mine også, selv om de ble kjøpt brukt.
    På hvilken måte kan du tydelig høre forskjell etter mer innspilling??
    Ja, fenomenalt er ordet. Jeg skrev at det har gått seg til. Du har helt rett: Dette var et understatement.

Det finnes en egen tråd (klistret) om innspilling. Det står trolig noe der du kan bruke. Jeg har selv ikke lest tråden. Bare førstesiden.

Forskjeller på før og etter innspilling er store når det gjelder klang og rytme (som er kjernebegreper). Klang og rytme er vide begreper, som omfatter timbre og timing.

Feil timbre og timing kan skyldes rommet, men skyldes det rommet, så er feilene konstante. De vil ikke forsvinne før du gjør endringer av rommet, eventuelt endrer lytteposisjon og/eller plassering av høyttalerne. Det vil si du hører samme feil fra gang til gang du spiller det samme stykket. Uinnspilte høyttalere vil gi lignende feil som vrien romakustikk og feil kobling med rommet, men være mer tilfeldig fra gang til gang, og de vil forsvinne med innspilling. Jeg kjenner ikke til de tekniske grunnene til at det er slik, men kantoppheng og fjærer er vel gjerne litt stive fra fabrikk (eller har stivnet ved lite og for forsiktig bruk). Det kan også hende at komponenter i forsterker som "ser" høyttaleren skal tilpasse seg høyttaler – noen lytter eller kondensatorer som skal få riktig ladning. Jeg vet ikke.

Det er vanskelig i begynnelsen å si hva som skyldes plassering/rom og hva som skyldes manglende innspilling. Likeså er det vanskelig å si om feilene som høres skyldes mangler/ufullkommenheter ved høyttalerkonstruksjonen (som ikke skyldes manglende innspilling). Noen høyttalermodeller er det nærmest umulig å få til å spille med tilfredsstillende flyt, sammenheng og driv, selv etter lang tids innspilling. Det er derfor nødvendig å være litt tålmodig. Jeg har hørt om høyttalere som tar flere hundre timer før de er innspilte, men jeg har selv ikke erfart noe slikt med daliene mine. Ikon 6 spilte riktignok ikke helt bra før etter flere uker, men jeg var så ivrig med å prøve ulike plasseringer og tweaks, at jeg ikke tør si hva som skyldtes hva. Tilvenning spiller jo også inn. Det er ikke bare høyttaleren som gjennomgår forandringer, men også lytteren.

Jeg har en testplate laget av en høyttalerprodusent (ikke Dali), men jeg bruker ikke denne. Bruker isteden musikk jeg kjenner godt, og hvor jeg gjerne hører etter nyanser. Når denne musikken høres bra ut, eventuelt med vedvarende unoter som skyldes feil høyttalerkonstruksjon eller rom/plassering, så er høyttalerne innspilte godt nok for meg. Om høyttalerne eventuelt kan bli det lille ekstra bedre når det har gått lang tid gidder jeg ikke å bekymre meg om. Jeg har dessuten hverken gullører eller en fenomenal hukommelse, så jeg ville neppe merke det heller, om så skulle skje.

Jeg har funnet næropptak av klavérmusikk som særlig egnet til å teste om høyttalerne er tilstrekkelig innspilte. Keith Jarretts musikk, for eksempel. Hører på løpene om enkelttoner får en ukjent/uventet vekt eller valør.

I tillegg bruker jeg innspillinger som er langt fra perfekte. Det vil si innspillinger som ikke er hifi-messig glatte og riktig vektet (tonalt balanserte), som for eksempel The Band sitt andre album. På denne skiva finnes mye kompleks og dyp bass, blant annet bruk av tuba. Innspillingen er gjort skranglete og ganske improvisert i et provisorisk studio. Allikevel er det noe helt ufattelig musikalsk over all skranglingen. Får jeg denne til å svinge, så er jeg fornøyd. I begynnelsen med Mentor 6 var det skrekkelig mye rot (manglende flyt) i bassområdet og vokalen hørtes stedvis litt for hard ut, om enn langt fra så ille som i butikken. (Jeg mistenker nå høyttalerne jeg hørte hos klubben for ikke å være skikkelig innspilte.) Nå spiller denne skiva helt nydelig, og jeg er en lykkelig mann. (Har blitt en slags lakmustest for meg, denne skiva.)

Det tredje grepet jeg gjør er å spille musikk som er utfordrende og/eller forvrengte i frekvensfløyene. Peter Gabriels So for eksempel, som stedvis har en utfordrende (energiske ssss) vokal og stedvis en spenstig og mektig bass. Manglende innspilling gir ikke tilstrekkelig skyv og spenst i bassen. Ei heller gir manglende innspilling den ørlille avrunding av de skarpe ssss, som er nødvendig for at disse skal være tålelige.

Det fjerde jeg gjør er å spille musikk med full pakke. En mektig symfoni av Mahler for eksempel. Her hører jeg etter om høyttalerne takler komplekse klanger. Uinnspilte høyttalere gir et rotete, anstrengt og forvrengt inntrykk.

Endelig spiller jeg musikk med lyder som skal høres naturlige, realistiske og velkjente ut, som for eksempel plystring hos Andrew Bird og fuglekvitter hos Kate Bush. Her har jeg ikke annet enn følelsen av at det høres riktig ut å holde meg til. Er ute etter en følelse av åpenhet og nærvær. Med uinnspilte høyttalere høres slike lyder litt hemmet og lukket ut.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 8 på markedet er fint, dem som kjøper får rock n roll uten tvil.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/46684

Denne er også et gullkorn som virkelig har en god pris, kjempe bra kontroll som selges gunstig.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AiC
    Hva skal du oppgradere til?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre om dine Lytteinntrykk "Alef".
    Dette med innspillingstid har jeg etter vært skjønt er serdeles viktig. Har et par Klipsch ProMedia GMX A-2.1 PC høytalere som når jeg satte dem på første gangen hørtes mildt sakt sure ut. Men allerede dagen etterpå begynte det å bli betraktelig bedre.
    Viktig å være klar over i en test situasjon, og ikke minst at man kan låne med seg høytalere hjem for uttesting. Flott oppklaring fra din side.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef

Mentor 6 var ikke så ille som du skulle ha det til alikevel, tror disse høytalerne bare vokser mer og mer hjemme hos deg. Det hadde vært moro om du evt fikk lånt deg en effekt med litt kraft i, evt sjekket åssen kontrollen på det hele hadde vært. Jeg tror en effekt får Mentor til å kvitre som en drøm med riktig elektronikk, virker som du har gjort deg rikelig begavet med kunnskap etter det du legger ut her på tråden. Det er bra vi har sånne som deg her inne, Mentor høytalere har du fått deg og greier og hvor bra er ikke det. Kan jo nesten ikke bli bedre da mener jeg, de høytalerne jeg hadde her var heller ikke innspillt så jeg tror de kunne gitt mye mer av seg selv med tiden. Dem gir i hvertfall mye spilleglede og lyden er toppers på dem, kan nok leve med disse en stund og jeg hadde nok hatt dem om de hadde råskapen. Det er ikke lett å gå fra 8" og ned til de der, må nesten bli Mentor 8 om jeg skal holde ut i spillet. De kunne vært moro å prøvd med JC1 Blokker fra Parasound, 2x400w til hver høytaler og da snakker vi om stålkontroll heleveien.

Side 243 av 743 FørsteFørste ... 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 239 240 241 242 243 244 245 246 247 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •