Dalis Entusiaster - Side 242

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 242 av 743 FørsteFørste ... 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 238 239 240 241 242 243 244 245 246 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 742 ... SisteSiste
Viser resultater 4,821 til 4,840 av 14842
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    I know og spiller kommer når jeg får spart opp penger til en ny tv, på min gamle kasse er det ikke mye å hente. Det er kun HDMI på disse spillerne, og det er det ikke på den gamle haugen jeg har.
    Jeg forstår..
    Dalis Entusiaster-dsc00601-jpg
    Sjekk denne Youtube siden..
    YouTube - John Legend

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk disse videoene...
    Favorite Music

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dumme Dali

Mens fjolsene er til fjells sitter jeg her og lurer på om det er noen som forstår hvorfor Dali er så dumme at de anbefaler ingen vinkling innover mot lytteposisjon av flere (alle?) av modellene sine?

Det var bare tilfeldig at jeg ble satt på tanken om å vinkle Ikon 6 kraftig – med merkbart bedre resultat, om enn ikke dramatisk mye bedre. Jeg visste at man bør forsøke seg fram med ulike vinkler, men jeg ville jo også gjerne følge anbefalingen fra den antatt største eksperten, og ingen er vel større ekspert på Dali enn Dali selv? Jeg var derfor altfor treg med å forsøke kraftig vinkling. Prøvde riktignok tidlig forsiktig vinkling, men var enig med Dali i at det var bedre å ikke vinkle Ikon 6 i det hele tatt, enn å vinkle forsiktig. Kraftig vinkling var ikke i mine tanker overhodet, amatør som jeg er, før jeg leste en anmeldelse som anbefalte en slik vinkling. Jeg stolte rett og slett for mye på Dali.

Klok av skade etter erfaringen med Ikon 6 var jeg ikke sen om å forsøke ulike vinkler med mine nye Mentor 6 da jeg ikke fikk disse til å synge pekende rett fram. Da jeg forsøkte en forsiktig vinkel på ca 15 grader innover mot lytteposisjon, sa det smokk! Det var som om alle brikkene i et puslespill plutselig falt på plass. Nå var det snakk om en dramatisk stor forbedring, ikke bare en forbedring, som i Ikon 6 sitt tilfelle.

La gå at Dali sikkert har funnet ut at Ikon 6 og Mentor 6 som regel spiller bedre uten vinkling, men når vi vet, og som Dali burde vite, hvor forskjellige lytterom, tilhørende elektronikk og smak og behag kan være, så burde Dali anbefale at man forsøker ulike vinklinger til man finner den som passer en best.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Mens fjolsene er til fjells sitter jeg her og lurer på om det er noen som forstår hvorfor Dali er så dumme at de anbefaler ingen vinkling innover mot lytteposisjon av flere (alle?) av modellene sine?

Det var bare tilfeldig at jeg ble satt på tanken om å vinkle Ikon 6 kraftig – med merkbart bedre resultat, om enn ikke dramatisk mye bedre. Jeg visste at man bør forsøke seg fram med ulike vinkler, men jeg ville jo også gjerne følge anbefalingen fra den antatt største eksperten, og ingen er vel større ekspert på Dali enn Dali selv? Jeg var derfor altfor treg med å forsøke kraftig vinkling. Prøvde riktignok tidlig forsiktig vinkling, men var enig med Dali i at det var bedre å ikke vinkle Ikon 6 i det hele tatt, enn å vinkle forsiktig. Kraftig vinkling var ikke i mine tanker overhodet, amatør som jeg er, før jeg leste en anmeldelse som anbefalte en slik vinkling. Jeg stolte rett og slett for mye på Dali.

Klok av skade etter erfaringen med Ikon 6 var jeg ikke sen om å forsøke ulike vinkler med mine nye Mentor 6 da jeg ikke fikk disse til å synge pekende rett fram. Da jeg forsøkte en forsiktig vinkel på ca 15 grader innover mot lytteposisjon, sa det smokk! Det var som om alle brikkene i et puslespill plutselig falt på plass. Nå var det snakk om en dramatisk stor forbedring, ikke bare en forbedring, som i Ikon 6 sitt tilfelle.

La gå at Dali sikkert har funnet ut at Ikon 6 og Mentor 6 som regel spiller bedre uten vinkling, men når vi vet, og som Dali burde vite, hvor forskjellige lytterom, tilhørende elektronikk og smak og behag kan være, så burde Dali anbefale at man forsøker ulike vinklinger til man finner den som passer en best.
    Bare for å ha sakt, mine Mentor har en svak vinkling mot lytte posisjon.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spiller jeg
    Beyonce Live i
    Blu-ray forstås...
    Dalis Entusiaster-beyonce2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Bare for å ha sakt, mine Mentor har en svak vinkling mot lytte posisjon.
    Ja, nettopp. Spiller Michael Jackson (Greatest Hits) just nu, og den sitter som støpt. Så tight, klar og funky har jeg aldri hørt Billie Jean før.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna Acoustics får ha meg unnskyldt, men hvis Dali ikke hadde hatt enda lekrere godsaker i Helicon og Euphonia, så ville jeg ha ment at Mentor 6 er toppen av elegant design. Helt etter min smak
    Fy på deg! Hehe ;-)

Gratulerer med høyttalere! Spennende å følge prosjektet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi beveget oss til Shakira sin "Oral fixation tour".
    Egentilg en fantastisk Blu-ray konsert...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dalis Entusiaster-dsc00427-jpg

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Jeg har den altså i Blu-ray med Dolby TrueHD 5.1
    Lydkvaliteten er fantastisk. Skaff deg en BD spiller.
    Definitvt den mest vellåtende konserten jeg har hørt noengang! 8)

....og i tillegg kanskje en av de bedre konsertene jeg veit om.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens fjolsene er til fjells sitter jeg her og lurer på om det er noen som forstår hvorfor Dali er så dumme at de anbefaler ingen vinkling innover mot lytteposisjon
    Har vært borti tilsvarende. Når det gjelder mine, sier dem at vinkling ikke gir "brightere" lyd. Antakelig pga. veggrefleksjoner man får uten vinkling i noen tilfeller. Jeg har endt opp med vinkling direkte mot lytter, altså relativt kraftig. I tillegg skriver de at behov for vinkling minker ved plassering nær bakvegg...er det pga. avstand til lytter tro? En siste ting jeg hentet mye på i min forrige leilighet, er tilting. Fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Fy på deg! Hehe ;-)

Gratulerer med høyttalere! Spennende å følge prosjektet.
    Takk for det. Syns dette er spennende selv.

Jeg landet noe tidligere på Mentor 6 enn beregnet, men jeg tror nå dette skal bli bra, gitt de muligheter og ønsker jeg har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Har vært borti tilsvarende. Når det gjelder mine, sier dem at vinkling ikke gir "brightere" lyd. Antakelig pga. veggrefleksjoner man får uten vinkling i noen tilfeller. Jeg har endt opp med vinkling direkte mot lytter, altså relativt kraftig. I tillegg skriver de at behov for vinkling minker ved plassering nær bakvegg...er det pga. avstand til lytter tro? En siste ting jeg hentet mye på i min forrige leilighet, er tilting. Fremover.
    Ja, tilting er undervurdert. Har en kompis som løste problemet med pukkelbass ved å tilte, men bakover. Hva som skjedde sånn i teorien, og hvorfor det skjedde, fant vi aldri noe godt svar på. Men det funka i praksis.

Det finnes så mange ulike forhold og betingelser som høyttalere skal funke i, at noe annet enn i beste fall helt generelle råd bør gies, som for eksempel at man bør prøve litt forskjellig.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef

Da satt Mentor som et skudd alikevel da, moro du liker det du hører i hvertfall. Dem har utrolig potensiale og rocker bra på det meste, du får bare tweake deg frem så blir det nok bedre enn du aner. Har du bilde du kan poste til oss her eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger,

Bruker du tonekontrollerne på NC 2100'en når du spiller musikk? Må du vri på basshjulet for å få det til å svinge skikkelig (kanskje mest aktuelt når du ikke spiller så høyt), eller kjører du bestandig flatt?

Hva gjør det med resten av lydbildet om du "girer opp" bassen?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Roger,

Bruker du tonekontrollerne på NC 2100'en når du spiller musikk? Må du vri på basshjulet for å få det til å svinge skikkelig (kanskje mest aktuelt når du ikke spiller så høyt), eller kjører du bestandig flatt?

Hva gjør det med resten av lydbildet om du "girer opp" bassen?
    Tonekontroll??? Fy fy

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes så mange ulike forhold og betingelser som høyttalere skal funke i, at noe annet enn i beste fall helt generelle råd bør gies, som for eksempel at man bør prøve litt forskjellig.[/QUOTE]

hei.. trur nok det med vinkling har mye med rommet og lengden til sweetspot å gjøre ja.her ble det merkbart dårligere med vinkling av ht men sweetspot er 5meter unna,tilting har ikke vært i tankene hmmm .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig i det. I tillegg har det mye med smak og behag å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Da satt Mentor som et skudd alikevel da, moro du liker det du hører i hvertfall. Dem har utrolig potensiale og rocker bra på det meste, du får bare tweake deg frem så blir det nok bedre enn du aner. Har du bilde du kan poste til oss her eller?
    Ja, det har gått seg til. Siden jeg kjøpte brukt, så undervurderte jeg innspillingstid. Kunne liksom ikke tro at problemene jeg hadde i begynnelsen i så stor grad skyldtes manglende innspilling, men disse høyttalerne har enten aldri vært innspilt, eller det må være lenge siden de har vært spilt på noe annet enn lavt volum. I tillegg måtte jeg finne en annen plassering og vinkling enn den jeg hadde med Ikon 6. Mentor 6 måtte lengre ut fra frontvegg. Kobling til gulv viste seg å bli best med samme type kobling som med Ikon 6, dvs. litt hard gummi. Ellers har jeg ikke gjort noen tweaks, og tanken på å gjøre ytterligere forandringer har forstummet. Jeg beholder de kablene jeg allerede har.

Når det gjelder det å ta bilder og legge ut disse, så er dette noe jeg ikke har satt meg inn i. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å gjøre dette, i hvert fall ikke med det første. Føler litt, også, at det blir i overkant privat. Dette er trolig også en genereasjonssak. For eksempel syns jeg gutta mine er altfor skamløse, der de bretter seg ut på Facebook.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alef

Fenomenalt at du har fått lyden til å sitte slik du vil ha den! Ikke mye som er bedre enn å ha akkurat det man liker best, hjemme i sin egen stue

Det er interessant at du har merket stor forskjell på innspilling selv med brukte høyttalere. Tror kanskje jeg har litt å gå på med mine også, selv om de ble kjøpt brukt.
    På hvilken måte kan du tydelig høre forskjell etter mer innspilling??

Side 242 av 743 FørsteFørste ... 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 238 239 240 241 242 243 244 245 246 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 742 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •