Dalis Entusiaster - Side 239

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 239 av 743 FørsteFørste ... 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 235 236 237 238 239 240 241 242 243 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 739 ... SisteSiste
Viser resultater 4,761 til 4,780 av 14842
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Takk for det, Stylus. Hyggelig at du syns det høres spennende ut, for spent er jaggu meg jeg også. Jeg vier ganske store deler av fritida mi til å lytte til musikk, så det er ganske viktig at det funker, for å si det forsiktig. Jeg er riktignok langt fra noen hifi-nerd, som har all verdens kunnskap om og interesse for utstyr, men jeg ønsket så gjerne at dette skulle bli bra, nå når jeg tok skrittet.

De negative overraskelsene først: Jeg trodde og håpet at bassen ikke skulle by på alvorlige problemer, men det har den gjort så langt. Jeg vet ikke hvor mye som skyldes manglende innspilling og manglende utprøving av plasseringer, men Mentor 6 kan neppe stå der Ikon 6 sto så fint. Mentor 6 går dypt, for den som måtte tvile på dette, og den later dessverre til å trenge mer luft rundt seg enn jeg trodde den ville gjøre. Mentor 6 er en svææær høyttaler lydmessig, på tross av den beskjedne fysiske størrelsen.

For det andre, så har Mentor 6 ikke de samme loudness-egenskaper som Ikon 6. Dette betyr at det låter litt kjedeligere og tammmere enn tidligere når det spilles på lavt volum, om natten, når de andre sover.

Så den ene positive overraskelsen: Diskanten og øvre del av mellomtonen byr ikke på større problemer enn Ikon 6 gjorde, heller litt mindre. Jeg har de samme problemene med førsterefleksjoner som før, men dette er til å leve med, eller lar seg løse.

Den andre positive overraskelsen skal jeg vente litt med, før jeg sier noe bestemt. Denne fortjener litt utbrodering.
    Ja, det er jammen en del som skal klaffe rent lydmessig når du har ganske klare klare meninger om hva du liker og ikke. Håper Mentor etterhvert låter slik du vil

Nå er jo jeg av samme inntrykk som deg når det gjelder bassens egenskaper på lave volum. Samtidig er dèt faktisk en av de tingene som klubben fremhever som en av de gode egenskapene ved denne høyttalern. Jeg syns det er interessant at du også opplever den slik på lave volum.
    Det er selvsagt lov å sette et moderat håp til at innspilling kan løse noe av dette. Jeg får jo mer og mer inntrykk av at det er viktig på denne høyttaleren, både med det Roger og andre her sier

Ja, har du vinklet mentorene også?

Hva syns de andre lytterne i huset om høyttalerne forresten? Litt moro å høre de tilbakemeldingene man kan få derfra også Skjønte de likte den utseendemessig hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Her hjemme er det som om de er snudd på hodet: Hos Hifiklubben hadde jeg ikke problemer med å like bassen, men diskanten var ikke helt god. Her hjemme liker jeg diskanten, men ikke bassen.

Ingen av stedene har jeg fått dem til å synge slik jeg vil ha det.

Hehe det er nesten utrolig hvor stor forskjellene kan være fra i butikk og når man får dem hjem ja. Har opplevd det samme i ganske stor grad

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alef: neineinei... du misforstår... ;-) Jeg bare tenkte på bruken av fine ord jeg i den posten jeg quota... :-D

hadde ingenting med høytaleren å gjøre sånn egentlig...

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne er derfor uinnspilte så det kan høres. Bassen er ikke helt god. Jeg skal derfor komme tilbake med lytteinntrykk når elementene har myknet og jeg har funnet riktig avkobling mot gulv. Skal jobbe litt med plassering, også, når høyttalerne er innspilt.
    Leste du hjemmekinos test av mentor 1 i siste bladet? Da var de rimelig misfornøyd med bassen til og begynne med, men etter endel timer med de så løsnet den plutselig og ga de bakoversveis over hvor mye bass de små mentorene klarte å produsere...

Mulig at det er det samme med Mentor 6

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef

Mentor er gull høytalere fra ende til annen, finner man ikke det ut med egen testing så er man så kravstor at man ikke burde hatt høytalere i det heletatt. Dette er et meget godt kjøp samt Lyd og bilde synes disse var dem beste du kunne få i den prisklassen, alle har gitt lovord om dem så la dem få sin tid til å spille seg inn. Jeg er nesten sikker på at du har fått deg nye venner som varer en stund ut i livet, dette er trofaste støttespillere som er med deg hele veien.

Grattis nok en gang med kjøpet ditt og dette er et meget godt valg fra ende til annen, synes de som er skeptiske til Mentor burde prøve å matche den riktig så får du noe du aldri kunne tenke deg å få egentlig. Lekre saker fra ende til annen og det er virkelig glede så at testen min ga deg så mye mersmak, da er jeg ikke så ille på skriveriet mitt om disse. Disse krever en del timers innspillning så det er bare å vente at himmelen åpner seg, vært moro å prøvd disse på annen elektronikk enn det jeg hadde også. Fått dem til å spille mer optimalt, dyrere sakene er og mer kravstore til elektronikken blir dem. Det kan være moro om du kanskje prøvde å få kloa i en effektforsterker til disse, tror himmelen hadde åpnet seg fortere men hvis du sliter med bass kan du kanskje dra dem ut fra veggen eller dempe bassen på forsterkern din.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Nå er jo jeg av samme inntrykk som deg når det gjelder bassens egenskaper på lave volum. Samtidig er dèt faktisk en av de tingene som klubben fremhever som en av de gode egenskapene ved denne høyttalern. Jeg syns det er interessant at du også opplever den slik på lave volum.
    Det er selvsagt lov å sette et moderat håp til at innspilling kan løse noe av dette. Jeg får jo mer og mer inntrykk av at det er viktig på denne høyttaleren, både med det Roger og andre her sier

Ja, har du vinklet mentorene også?

Hva syns de andre lytterne i huset om høyttalerne forresten? Litt moro å høre de tilbakemeldingene man kan få derfra også Skjønte de likte den utseendemessig hvertfall.
    Jeg har egentlig stort håp om at innspilling skal gjøre dem en god del bedre. Noen av problemene jeg opplever er typiske for uinnspilte høyttalere. Når dette er sagt, så skal det også sies at disse uten tvil trenger større avstand til frontvegg enn Ikon 6, dessverre.

Jeg løser problemet med uvant tamt lydbilde på lavt volum ved å koble inn tonekontrollene på forsterkeren. No big deal. Ikon har innebygget loudness, Mentor har det (foreløpig) ikke. Kan jo endre seg noe med innspilling.

Jeg kjører ikke med vinkling nå. Har kropp og trøkk så det holder.

Både fruen og guttungen hører stor forskjell, sier de. Mye klarere og renere lyd, mener hun. Guttungen er enig, og han syns progmetallen han digger er mye kulere å høre på anlegget nå enn før. Han hevder at det er mye mer volum i de enkelte instrumentene. Jeg er enig med ham, men vil selv beskrive det som at artistene spiller med større autoritet og bedre artikulasjon, samt at lydbildet som helhet har gjennomgående mer pondus, kraft og fylde. Både guttungen og fruen ser ut som to store spørsmålstegn når jeg peker på bassproblemene, men jeg hører nå det jeg hører, jeg, og det er helt tydelig at jeg er langt fra å nå målet mitt. :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Alef: neineinei... du misforstår... ;-) Jeg bare tenkte på bruken av fine ord jeg i den posten jeg quota... :-D

hadde ingenting med høytaleren å gjøre sånn egentlig...
    Forsto jo dét, men ikke at enkelte skulle få så vondt av noen fine ord en gang imellom. Hvis mine fine ord om en fin høyttaler er plagsomt, så er det jo bare å skippe innleggene fra meg?:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Leste du hjemmekinos test av mentor 1 i siste bladet? Da var de rimelig misfornøyd med bassen til og begynne med, men etter endel timer med de så løsnet den plutselig og ga de bakoversveis over hvor mye bass de små mentorene klarte å produsere...

Mulig at det er det samme med Mentor 6
    Nei, jeg har ikke lest den testen, men jeg har ingen grunn til å tvile på at innspilling og tilvenning kan gjøre dem bedre.

Takk for oppmuntrende ord. Jeg er imidlertid ved godt mot. Mye er allerede bra, og jeg prøver litt ulike ting, mest for moro skyld, mens jeg venter på at de skal løsne. Nå for eksempel prøver jeg noen myke puter i stedet for spikes under høyttalerne, og det virker lovende. Jeg vil imidlertid vente med å gjøre for mange tweaks til jeg er sikker på at de er innspilte. Et par dager til med mye musikk burde holde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    @Alef

Mentor er gull høytalere fra ende til annen, finner man ikke det ut med egen testing så er man så kravstor at man ikke burde hatt høytalere i det heletatt.

Grattis nok en gang med kjøpet ditt og dette er et meget godt valg fra ende til annen, synes de som er skeptiske til Mentor burde prøve å matche den riktig så får du noe du aldri kunne tenke deg å få egentlig. Lekre saker fra ende til annen og det er virkelig glede så at testen min ga deg så mye mersmak, da er jeg ikke så ille på skriveriet mitt om disse. Disse krever en del timers innspillning så det er bare å vente at himmelen åpner seg, vært moro å prøvd disse på annen elektronikk enn det jeg hadde også. Fått dem til å spille mer optimalt, dyrere sakene er og mer kravstore til elektronikken blir dem. Det kan være moro om du kanskje prøvde å få kloa i en effektforsterker til disse, tror himmelen hadde åpnet seg fortere men hvis du sliter med bass kan du kanskje dra dem ut fra veggen eller dempe bassen på forsterkern din.
    Insinuerer du at jeg ikke er Mentor 6 verdig?

Ja, mange lovord er ytret om Mentor 6, og jeg ville jo ikke ha gått til anskaffelse av dem om jeg ikke hadde sett potensialet, blant annet på bakgrunn av anmeldelsen din.

Problemet er at hverken ekspertene i hifi-pressen eller du har mitt rom og hører på akkurat samme musikk som meg. Ikke har dere de samme preferansene som jeg har, heller. For eksempel er Dynaudio Focus 140 skrytt opp i skyene (ikke av deg, riktignok), men i mine ører og til mitt bruk, er dette helt ubrukelige høyttalere.

Anmeldelsen din ga meg fornyet interesse for Mentor 6. Du sier din ærlige og oppriktige mening, og slikt setter jeg pris på. Vi deler dessuten en interesse for rock og Pink Floyd, så det var interessant for meg at du mener de duger veldig bra til slik musikk.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Insinuerer du at jeg ikke er Mentor 6 verdig?

Ja, mange lovord er ytret om Mentor 6, og jeg ville jo ikke ha gått til anskaffelse av dem om jeg ikke hadde sett potensialet, blant annet på bakgrunn av anmeldelsen din.

Problemet er at hverken ekspertene i hifi-pressen eller du har mitt rom og hører på akkurat samme musikk som meg. Ikke har dere de samme preferansene som jeg har, heller. For eksempel er Dynaudio Focus 140 skrytt opp i skyene (ikke av deg, riktignok), men i mine ører og til mitt bruk, er dette helt ubrukelige høyttalere.

Anmeldelsen din ga meg fornyet interesse for Mentor 6. Du sier din ærlige og oppriktige mening, og slikt setter jeg pris på. Vi deler dessuten en interesse for rock og Pink Floyd, så det var interessant for meg at du mener de duger veldig bra til slik musikk.
    Jeg tror du vil bli mere glad i disse høytalerne mere du får spillt på dem, dette kan snu helt om og det med i trikse litt med tweaks er en god ide. Er ikke sikker på hvor langt de skal stå fra veggen, men prøvde samme plassering som jeg hadde på Ikon 8 og det funka fint. De høytalerne jeg lånte var heller ikke innspilt, så det er nok en del til å hente ut av dem i tiden som går. Det er bare å sette på litt tung musikk så elementene får jobbet litt, greit å få myket dem opp så høytalerne blir mere behagelige å høre på. Dette går seg til så du får bare leke deg med plasseringer og slik, tror i hvertfall dette er en kandidat du kan slå deg til ro med.

Ærlig mening er det eneste som hjelper i sånne tester, man blir gal i hue og lese tester også mener jeg da. Det som testern synes er bra vil ikke være like bra for andre, derfor er det greit å ta med slik på hjemmetesting så man ser hva som bor i disse høytalerne. Det er nok en del liv og moro i vente, bare se og prøv gjerne annen elektronikk også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto jo dét, men ikke at enkelte skulle få så vondt av noen fine ord en gang imellom. Hvis mine fine ord om en fin høyttaler er plagsomt, så er det jo bare å skippe innleggene fra meg?:wink:
    absolutt ikke plagsomme... ;-) heller ikke uforståelige..
    var ment som en spøk - no du tydeligvis ikke er fan av :-P

(ps: det var enda en....)

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tullebukken

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Er ikke sikker på hvor langt de skal stå fra veggen, men prøvde samme plassering som jeg hadde på Ikon 8 og det funka fint.

Det er nok en del liv og moro i vente, bare se og prøv gjerne annen elektronikk også.
    Da jeg prøvelytta på Mentor 6 hos Hifiklubben, så prøvde jeg samme avstand til frontvegg som jeg den gang hadde med Ikon 6 her hjemme. Det funka greitt hos klubben, men her går det ikke å ha Mentor 6 så nærme. Jeg må eksperimentere for å finne ei tålelig grense, for jeg kan ikke ha dem stikkende for langt ut i rommet. Eventuelt får jeg forsøke å finne en annen måte å innrede stua på, men dette blir vanskelig. Jeg har et forbaska lite handlingsrom.

Jeg er optimistisk med hensyn til hva jeg har i vente. Syns det allerede i kveld bedret seg betraktelig. :-D Dempeputer (myk overgang til gulv) er tydeligvis tingen her. En forsiktig vinkling innover virker også lovende. I tillegg har jeg forskjøvet dem ca tyve centimetre nærmere den ene sideveggen (som er en halv vegg, bare 90 cm høy). Dette hjalp på problemene med førsterefleksjoner.

Annen elektronikk enn ny platespiller kommer imidlertid ikke på tale. Ser ikke at det er der problemene ligger. Marantz er riktignok kjent for ikke å ha verdens beste kontroll over bassen, men det er ikke nyanser og små problemer det er snakk om her, men om større problemer som følge av at Mentor 6 er litt for stor og mektig for min lille stue. Klarer jeg å temme denne råtassen av en rockehøyttaler, så kan det bli riktig så bra. Det var i hvert fall en lettelse at diskanten ikke har gitt de problemene jeg frykta jeg ville få.

Det er så mye som er uprøvd og uferdig her ennå, at det nok ikke er så smart å belemre dere entusiaster med altfor mange detaljer om tiltak jeg gjør underveis. Har jo ikke engang rukket å forsøke tilting av høyttalerne litt opp i front. Skal derfor vente til en mer fullstendig og endelig rapport er klar. Vi får smøre oss med tålmodighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvem har sagt at jeg ikke kan sette pris på en god spøk? Jeg elsker en god spøk, særlig av typen double bind. :-D :-D :-D :-D

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare melder fra at jeg følger diskusjonen litt fra sidelinjen her... så jeg har ikke meldt meg helt ut! :-D

foresten, bra kjøp Alef!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    foresten, bra kjøp Alef!
    Jeg håper det. Det er moro i seg selv å prøve noe nytt, men jeg går fort lei, så målet er å falle til ro på høyttalerfronten med denne her.

Du vet jo også godt hva du snakker om når du snakker om Mentor 6, så jeg har tro på at dette skal bli bra, ja.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener....

Hørte på Klipsch RF-83 til 23000 her om dagen. Det smakte godt...veldig godt....Dette er et sett VILLMANN høyttalere.. er dette første steget vekk fra Dali? Skremmende. Hehe :-P

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på Klipsch RF-83 til 23000 her om dagen. Dette er et sett VILLMANN høyttalere..P
    :-D :-D :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener....

Hørte på Klipsch RF-83 til 23000 her om dagen. Det smakte godt...veldig godt....Dette er et sett VILLMANN høyttalere.. er dette første steget vekk fra Dali? Skremmende. Hehe :-P
    Jasså, åssen gikk det seg til med noen slike da? Er dem skrikerunger eller hva hørte du disse på. Hvis du tar en test på Klipsch så vil jeg gjerne høre fra deg her, bare hørt mye rart om disse høytalerne. Jeg får nesten stikke innom stereofil neste gang jeg er i Oslo, vært moro å hørt på andre ting også men skal ikke noen utskifninger her enda så det blir med lytten da i såfall.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke nyanser og små problemer det er snakk om her, men om større problemer som følge av at Mentor 6 er litt for stor og mektig for min lille stue. Klarer jeg å temme denne råtassen av en rockehøyttaler, så kan det bli riktig så bra. Det var i hvert fall en lettelse at diskanten ikke har gitt de problemene jeg frykta jeg ville få.
    Så problemet ditt er at du har FOR MASSE BASS? Hehe :roll:

Da har jeg jo misforstått helt, hva bruker du som effekt på de btw?

Side 239 av 743 FørsteFørste ... 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 235 236 237 238 239 240 241 242 243 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 739 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •