Dalis Entusiaster - Side 233

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 233 av 743 FørsteFørste ... 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 229 230 231 232 233 234 235 236 237 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 733 ... SisteSiste
Viser resultater 4,641 til 4,660 av 14842
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    HiFiKlubben hadde "nettmøte" med Lars Worre som man kan lese her:
    Nettmøte med Lars Worre fra DALI
    Jeg fikk faktisk svar på mitt spørsmål så det er ikke galt det da.

Newcomer IceCreamMan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

for den fine T-skjorten Raymond, den satt som et skudd! :-D Grattis med nye høytalere, regner med de blir stående..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IceCreamMan
    for den fine T-skjorten Raymond, den satt som et skudd! :-D Grattis med nye høytalere, regner med de blir stående..
    Dem blir stående om jeg får solgt mine, nå er dem bare på prøve og dem er morsomme. Savner litt dypbass men det går bra for dem speller så forbanna bra. Koselig skjorta passa som et skudd, det er bra du likte den og det er en ekte dali det også.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Ingen bugs på min...
    jeg har funnet ut at jeg har version 1.02 så jeg tror det er derfor.

folk sier jeg bør ha 1.05.

tror ikke det er noe galt med receiveren min i det hele tatt. Trenger bare en oppgradering

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dem blir stående om jeg får solgt mine, nå er dem bare på prøve og dem er morsomme. Savner litt dypbass men det går bra for dem speller så forbanna bra.
    Hva er bedre hos Mentor 6? Er det mer trøkk i mellomtonen til mentoren enn det er i ikonen din? Er diskanten mer oppløst?

Mange spørsmål, men du har fått meg skikkelig gira på denne Mentor 6. Må jo være en bra høyttaler når du vil nedgradere fra Ikon 8?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Hva er bedre hos Mentor 6? Er det mer trøkk i mellomtonen til mentoren enn det er i ikonen din? Er diskanten mer oppløst?

Mange spørsmål, men du har fått meg skikkelig gira på denne Mentor 6. Må jo være en bra høyttaler når du vil nedgradere fra Ikon 8?
    Mentor har alle musikalske egenskaper man kan tenke deg, forguder du ikon 6 så vil disse ta deg med til himmelen for her snakker vi om kvaliteter. Diskanten på denne er åpen og fin, detaljert så det holder og lyden er glatt og fin med god bass tross elementene.

Anbefales på det sterkeste....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor har alle musikalske egenskaper man kan tenke deg, forguder du ikon 6 så vil disse ta deg med til himmelen for her snakker vi om kvaliteter. Diskanten på denne er åpen og fin, detaljert så det holder og lyden er glatt og fin med god bass tross elementene.

Anbefales på det sterkeste....
    På papiret er Mentor 6 en perfekt oppgradering av høyttaler for meg. Målinger viser en bass helt etter min smak. Ingen festpukkel, men snorrett fra 250hz og ned til 50 hz og den går utrolig dypt til å ha så små elementer. Ruller pent og slakt av. Problemet har vært at jeg ikke fikk diskanten til å synge, men jeg skal gi den en ny sjanse til uka.

Mulig jeg har posta denne tidligere, men det får stå sin prøve:

URL: Dali Mentor 6: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik[0]=dali&sword_list[1]=mentor

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På papiret er Mentor 6 en perfekt oppgradering av høyttaler for meg. Målinger viser en bass helt etter min smak. Ingen festpukkel, men snorrett fra 250hz og ned til 50 hz og den går utrolig dypt til å ha så små elementer. Ruller pent og slakt av. Problemet har vært at jeg ikke fikk diskanten til å synge, men jeg skal gi den en ny sjanse til uka.

Mulig jeg har posta denne tidligere, men det får stå sin prøve:

URL: Dali Mentor 6: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik[0]=dali&sword_list[1]=mentor
    Gi den rett elektronikk å jobbe med så har du en venn for livet rett og slett, dette ga virkelig mersmak for min del. Dette er en høytaler som gjør så mye godt med musikken at du sitter i en fjern verden, om det du hører virkelig stemmer med lyden som kommer ut av høytalern. Diskanten synger meget fint den, stemmer og alt er tydelig og klart og prøve litt plassering på disse. Kanskje det er mulig å tweake litt ekstra ut av dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi den rett elektronikk å jobbe med så har du en venn for livet rett og slett, dette ga virkelig mersmak for min del. Dette er en høytaler som gjør så mye godt med musikken at du sitter i en fjern verden, om det du hører virkelig stemmer med lyden som kommer ut av høytalern. Diskanten synger meget fint den, stemmer og alt er tydelig og klart og prøve litt plassering på disse. Kanskje det er mulig å tweake litt ekstra ut av dem.
    Ja, det der med å jobbe med plassering anbefaler også artikkelen jeg linka til. Problemet i min lille stue er at jeg har lite handlingsrom mht plassering. Men jeg har fått Ikon 6 til å synge, så hvorfor ikke også Mentor 6? Det du skriver om hvordan du opplever diskanten er interessant, i og med at du trolig er mer kritisk til diskant enn jeg er, jf. våre ulike oppfatninger av diskanten til Ikon 7.
    Har hatt gode erfaringer med kabeltweaks på Ikon 6, og Mentor 6 virker ikke å være noe mindre transparent. Skal bli spennende å høre om de kablene jeg har duger.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det der med å jobbe med plassering anbefaler også artikkelen jeg linka til. Problemet i min lille stue er at jeg har lite handlingsrom mht plassering. Men jeg har fått Ikon 6 til å synge, så hvorfor ikke også Mentor 6? Det du skriver om hvordan du opplever diskanten er interessant, i og med at du trolig er mer kritisk til diskant enn jeg er, jf. våre ulike oppfatninger av diskanten til Ikon 7.
    Har hatt gode erfaringer med kabeltweaks på Ikon 6, og Mentor 6 virker ikke å være noe mindre transparent. Skal bli spennende å høre om de kablene jeg har duger.
    Jeg har ikke så mange muligheter selv men jeg skal prøve å vinkle dem en liten tanke, se om det har noe for seg i det heletatt eller om det er hokus pokus. Om du får Ikon til å synge så får du nok en pen opera med Mentor i hus. Det er bare å prøve favorittplatene så skal du virkelig se Pavarotti står opp av grava igjen, tro meg dette er virkelig lekkert.

Bruker du sølv eller kobberkabler på Ikon? Hva merker du av forskjeller med slik tweaking?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ja!
    Jeg hører vel til i denna eminente Daliklubben jeg og, selv om jeg har en frontrekke som har gått ut av produksjon.
    Har Dali Suit 1.7 og C0.7 Spiller dissa på en Yamaha-reciver og det låter da slett ikke så ille. De blei brukt en stund med en doxa-effektforsterker, men forsterkeren forsvant med romkammeraten. Går å leker med tanken på ny effektforsterker. Tenkt litt på en Vincent f.eks. Vurderer også å oppgradere reciverne til en RX-V765
    Noen som har noen tanker om detta?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til kabler til bakhøyttalere, tykkelse osv.
    Har fått et par Ikon W2 i hus som jeg gjerne vil sette opp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apsis
    Hva med Qed Silver Anniversary XT

Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: QED Silver Anniversary XT kabel

Disse koster ikke allverden og er av meget god kvalitet.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apsis
    Du har vel fått deg det ja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par gammle Dali 909 som jeg har vært veldig fornøyd med. Jeg lurer nå litt på en verdig etterfølger. Når jeg kjøpte disse sikklet jeg vel egentlig mest på Dali grand. Disse er jo nå å få kjøpt brukt til ca 10-12000 tror dere de passer mine behov for alt fra Lisa Ekdahl til Dreamtheater og tyngre saker...er viktig med litt trøkk for meg til film men det neste på innkjøpslista er en svs sub så å gå fra 10" i 909 til 8" i grand burde vel fungere. Hva er deres anbefalinger her med tanke på grand og eventuelt også andre modeller i samme prisklasse. Blir en høytaler "slitt" med tanke på å kjøpe brukt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mange muligheter selv men jeg skal prøve å vinkle dem en liten tanke, se om det har noe for seg i det heletatt eller om det er hokus pokus. Om du får Ikon til å synge så får du nok en pen opera med Mentor i hus. Det er bare å prøve favorittplatene så skal du virkelig se Pavarotti står opp av grava igjen, tro meg dette er virkelig lekkert.

Bruker du sølv eller kobberkabler på Ikon? Hva merker du av forskjeller med slik tweaking?
    Jeg har ikke videre sans for Pavarotti, så han skal få ligge der han ligger for meg. Det går ikke så mye i opera her – mer i kammermusikk og symfonier. Symfonier stiller imidlertid store krav til utstyret for å kunne låte stort og mektig. Her svikter Ikon 6 noe, siden denne blir litt sped, spinkel og hul (bokslyd). Hvis det blir Mentor 6 på meg, så blir det først og fremst fordi denne kan spille med større autoritet og fylde enn Ikon 6. Nå koster Mentor 6 mye over det dobbelte av Ikon 6, så det skulle bare mangle at den ikke er vesentlig bedre på de aller fleste parametre, men så var det dette med å få Mentor 6 til å synge like forførende og deilig som Ikon 6, da.

Det spørs, men jeg er nærmere et kjøp av Mentor 6 enn noensinne. I morgen skal jeg imidlertid ta en grundig lytt på og vurdering av Ikon 7. Til uka står Mentor 6 for tur, så får vi se.

En tanke vinkling av Ikon 6 her hjemme gjorde bare vondt verre. Måtte vinkle kraftig for å bli fornøyd.

Jeg har sølv i signalkabelen og kobber i høyttalerkabelen. Med forbehold om at det er snakk om nyanser og mulig placebo, så hører jeg tydelige og viktige forskjeller mellom ulike kabler i mitt nåværende anlegg nummer ett (Marantz/Dali), men ikke i anlegg nummer to (Sony/NAD/B&W). Dette gjelder både signal-, nett- og høyttalerkabler, men de dyre Kimber nettkablene til 3-4K var vesentlig dårligere enn ordinær kabel som fulgte med spiller og forsterker. Har beholdt den opprinnelige nettkabelen til forsterker, men investert i en rimelig QED nettkabel til cd-spiller, men jeg hører ingen forskjell mellom denne og kabelen som fulgte med spiller. Bortkastede penger.

Prøvde en del ulike signalkabler og fant heller ikke her noen sammenheng mellom pris og ytelse. Flere av de middels dyre kablene var dårligere enn de som fulgte med spiller. Endte opp med en dyr Kimber, som ga et åpnere og friskere lydbilde enn de andre jeg prøvde. En billig Kimber (PBJ) var nesten like god som den dyre Silver Streak, men jeg endte altså opp med den dyre. Syntes lydbildet var litt for mørkt og behersket med den kabelen som fulgte med spiller. Nordost-kabelen (Blue Heaven) som jeg testa dempa bassen for mye og låt for polert i toppen. Vet at andre, som har hatt behov for å dempe bassen, har fått gode resultater med Nordost, så dette har med match å gjøre.

Når det gjelder høyttalerkabler så prøvde jeg bl.a. QED Silver Anniversary til Ikonen min, og dette var en god match. Den noe dyrere QED XT350 var en enda bedre match, men jeg syntes den ikke var verdt prisforskjellen. Best funka Tara Labs Helix 6. Tror kobber passer bedre enn sølv til Ikon, og kanskje også til de andre av Dalis høyttalere med bånddiskant. Litt større pondus og krispere topp med Tara Labs enn med QED og Monster. Prøvde også en Dali høyttalerkabel (kobber) som jeg ikke husker hva het. Denne var en elendig match både til B&W Matrix og til Dalis egen Ikon – grusomt forvrengt diskantgjengivelse. Billigkabel fra Biltema er vesentlig bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Du har vel fått deg det ja
    Ja, ble begge parene også gitt! Skjønt, det ene er ikke til meg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke videre sans for Pavarotti, så han skal få ligge der han ligger for meg. Det går ikke så mye i opera her – mer i kammermusikk og symfonier. Symfonier stiller imidlertid store krav til utstyret for å kunne låte stort og mektig. Her svikter Ikon 6 noe, siden denne blir litt sped, spinkel og hul (bokslyd). Hvis det blir Mentor 6 på meg, så blir det først og fremst fordi denne kan spille med større autoritet og fylde enn Ikon 6. Nå koster Mentor 6 mye over det dobbelte av Ikon 6, så det skulle bare mangle at den ikke er vesentlig bedre på de aller fleste parametre, men så var det dette med å få Mentor 6 til å synge like forførende og deilig som Ikon 6, da.

Det spørs, men jeg er nærmere et kjøp av Mentor 6 enn noensinne. I morgen skal jeg imidlertid ta en grundig lytt på og vurdering av Ikon 7. Til uka står Mentor 6 for tur, så får vi se.

En tanke vinkling av Ikon 6 her hjemme gjorde bare vondt verre. Måtte vinkle kraftig for å bli fornøyd.

Jeg har sølv i signalkabelen og kobber i høyttalerkabelen. Med forbehold om at det er snakk om nyanser og mulig placebo, så hører jeg tydelige og viktige forskjeller mellom ulike kabler i mitt nåværende anlegg nummer ett (Marantz/Dali), men ikke i anlegg nummer to (Sony/NAD/B&W). Dette gjelder både signal-, nett- og høyttalerkabler, men de dyre Kimber nettkablene til 3-4K var vesentlig dårligere enn ordinær kabel som fulgte med spiller og forsterker. Har beholdt den opprinnelige nettkabelen til forsterker, men investert i en rimelig QED nettkabel til cd-spiller, men jeg hører ingen forskjell mellom denne og kabelen som fulgte med spiller. Bortkastede penger.

Prøvde en del ulike signalkabler og fant heller ikke her noen sammenheng mellom pris og ytelse. Flere av de middels dyre kablene var dårligere enn de som fulgte med spiller. Endte opp med en dyr Kimber, som ga et åpnere og friskere lydbilde enn de andre jeg prøvde. En billig Kimber (PBJ) var nesten like god som den dyre Silver Streak, men jeg endte altså opp med den dyre. Syntes lydbildet var litt for mørkt og behersket med den kabelen som fulgte med spiller. Nordost-kabelen (Blue Heaven) som jeg testa dempa bassen for mye og låt for polert i toppen. Vet at andre, som har hatt behov for å dempe bassen, har fått gode resultater med Nordost, så dette har med match å gjøre.

Når det gjelder høyttalerkabler så prøvde jeg bl.a. QED Silver Anniversary til Ikonen min, og dette var en god match. Den noe dyrere QED XT350 var en enda bedre match, men jeg syntes den ikke var verdt prisforskjellen. Best funka Tara Labs Helix 6. Tror kobber passer bedre enn sølv til Ikon, og kanskje også til de andre av Dalis høyttalere med bånddiskant. Litt større pondus og krispere topp med Tara Labs enn med QED og Monster. Prøvde også en Dali høyttalerkabel (kobber) som jeg ikke husker hva het. Denne var en elendig match både til B&W Matrix og til Dalis egen Ikon – grusomt forvrengt diskantgjengivelse. Billigkabel fra Biltema er vesentlig bedre.
    Det er virkelig moro lesning det du kommer med når det gjelder kabler og slik matching, du har en del referanser du kan hente fram under slike tester og det er godt at man ikke trenger de feiteste kablene for å få noe bedre lyd. Når man skal ha bedre lyd får man matche og tweake så det holder, når det kommer til akustikktiltak så kommer ikke det på tale her. Jeg vil ikke kle veggene opp til å ligne et lydstudio. Dette er en stue så her plasserer vi deretter og gjør det beste ut av den plassen man har.

Virker som du har prøvd deg frem på mange måter her under testene dine, selv tror jeg ikke ville merket så mye med tanke på å prøve andre kabler. Det er jo moro med alt som gjør ting bedre i hvertfall, synd slike forbedringer koster som regel en del penger når man trenger annet enn kabler til å fullføre lyden til et nirvana. Jeg hadde et par TaraLabs Prism Omni 2 før, bytta dem ut for jeg ville ha fullrange med QED kabler her. Tror kobber kablene gir noe mer i bassen, men det er jeg ikke helt sikker på egentlig.

Jeg synes du skal sjekke ut denne Mentor'en, tror den ville passe deg og musikkstilen din. Den er rett og slett en perfekt allrounder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Jeg har et par gammle Dali 909 som jeg har vært veldig fornøyd med. Jeg lurer nå litt på en verdig etterfølger. Når jeg kjøpte disse sikklet jeg vel egentlig mest på Dali grand. Disse er jo nå å få kjøpt brukt til ca 10-12000 tror dere de passer mine behov for alt fra Lisa Ekdahl til Dreamtheater og tyngre saker...er viktig med litt trøkk for meg til film men det neste på innkjøpslista er en svs sub så å gå fra 10" i 909 til 8" i grand burde vel fungere. Hva er deres anbefalinger her med tanke på grand og eventuelt også andre modeller i samme prisklasse. Blir en høytaler "slitt" med tanke på å kjøpe brukt?
    Høyttalere blir ikke så "slitte", men de kan "råtne". Særlig elementers gummioppheng er utsatt, men koblinger (loddinger), internkabler og delefilter kan også bli dårligere med alderen. En tommelfingerregel er vel å regne tjue års avskrivning, men dette vil variere veldig. Har høyttaler stått lagret i et fuktig rom (kjeller/kjellerleilighet), så kan forfallet skje fort. Det samme kan skje om høyttalerelementene utsettes for for mye varme/sollys. Gummi kan tørke ut.

Jeg forstår ikke at Dali Grand kan gå for 10-12K. Jeg ville aldri kjøpt en slik til den prisen. En strøken en til 6-8K, så kanskje, hvis jeg ellers hadde plass nok og penger nok til en god forsterker. Dette er en eldre modell, og gjerne minst ti år gammel. Det spørs om det finnes reservedeler igjen på lager. Uansett har Dali ord på seg for å ta avsindig mye for reservedeler. Modellserien (Grand, Grand Diva og Grand Coupe) er dessuten kjent for å ha dårlige terminaler, noe som kan fikses enkelt om du er bare litt nevenyttig, men du må vite hva du gjør.

Jeg har aldri hørt Dali Grand, men har lest at det var en god høyttaler som trenger veldig god plass rundt høyttaler og stort rom å spille i. Bassen kan fort bli buldrete og for sidrompa. Krever veldig mye av elektronikken, men har du plass nok, og penger nok til godt utstyr for øvrig, så kan du sikkert få den til å synge og gi bass i bøtter og spann.

Jeg har hørt mye på den mindre søsteren, Grand Diva, dog. En vakker høyttaler, med veldig god lyd, men også denne krever sitt av elektronikk og rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har prøvd deg frem på mange måter her under testene dine, selv tror jeg ikke ville merket så mye med tanke på å prøve andre kabler. Det er jo moro med alt som gjør ting bedre i hvertfall, synd slike forbedringer koster som regel en del penger når man trenger annet enn kabler til å fullføre lyden til et nirvana. Jeg hadde et par TaraLabs Prism Omni 2 før, bytta dem ut for jeg ville ha fullrange med QED kabler her. Tror kobber kablene gir noe mer i bassen, men det er jeg ikke helt sikker på egentlig.

Jeg synes du skal sjekke ut denne Mentor'en, tror den ville passe deg og musikkstilen din. Den er rett og slett en perfekt allrounder.
    Jeg merker ikke store forskjellene, jeg heller, og ofte ikke forskjell i det hele tatt. Men kabler er relativt enkelt å få testa grundig i eget anlegg. Du får som regel låne med hjem. Litt morsomt å teste ut litt forskjellig, men etter en stund går en lei. Forskjellene er for små, og dyrt er slett ikke som regel bedre enn billig. Flaks med match er det kabler dreier seg om for min del. For mange vil kabelbytte være bortkasta tid og penger, men for enkelte vil det være prikken over i'en. Så her er det ikke bedre råd å gi enn at dersom du er nysgjerrig, så er det bare å prøve litt forskjellig. Det kan godt hende du vil være like heldig som jeg var, men like gjerne uheldig.

Ja, Mentor 6 vil forhåpentlig passe musikkstilen min, som egentlig ikke er en musikkstil i noen som helst bestemt form. Jeg hører på så mye forskjellig. Er med andre ord ute etter en real allrounder, og dette er jeg ganske sikker på at mentoren er. Jeg tror dessuten at mentoren er god med vinyl, men det er jaggu meg Ikon 6, også. Spilte Wish You Were Here tidligere i kveld. Helt sinnssykt, utrolig bra! Det er etter sånne seanser jeg kommer i tvil om det er noen vits i å oppgradere høyttalere i det hele tatt.

Side 233 av 743 FørsteFørste ... 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 229 230 231 232 233 234 235 236 237 243 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 733 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •