Dalis Entusiaster - Side 226

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 226 av 743 FørsteFørste ... 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 222 223 224 225 226 227 228 229 230 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 726 ... SisteSiste
Viser resultater 4,501 til 4,520 av 14842
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk du svar på det andre du sendte om da Roger?

Ikon-center? Mentor 7-tipset? osv.....

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Ok.. Kan få en ny Z2000 billig, eller nyere modellen Z700 til samme pris...

Ser fram til testen i morra Raymond. Hvordan er inntrykket så langt, med et ord?
    Vil ikke røpe noe før i morra, men det er en godt utfyllt test som jeg mener at jeg har fått dens egenskaper og gjort det beste ut av det. Ble ikke så ille alt i alt skal du se.

Blitt av vår faste gjest mon tro? Alef...... Er du fortsatt med oss?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Fikk du svar på det andre du sendte om da Roger?

Ikon-center? Mentor 7-tipset? osv.....
    Venter svar... Kanskje det dukker opp i morgen, poster det mest vesentlige her om det er noen "shocking news".

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@Maw

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joa...Da kjøper jeg heller en ny, jeg jobber jo tross alt der de selger det. Dessuten kan han glemme å få solgt den der til den prisen. Den er 2 år gammel.

Jeg slenger meg nok på Parasound bølgen Rayray. A23 ser fantastisk ut!

Nå er det 10 min til "i morra" så nå må du snart poste her...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joa...Da kjøper jeg heller en ny, jeg jobber jo tross alt der de selger det. Dessuten kan han glemme å få solgt den der til den prisen. Den er 2 år gammel.

Jeg slenger meg nok på Parasound bølgen Rayray. A23 ser fantastisk ut!

Nå er det 10 min til "i morra" så nå må du snart poste her...
    Jeg har igjen å teste noen plater så den kommer ut på dagen engang, godt du har valg parasound til dine venner. Hadde sjefen fra Klubben i Moss på besøk i dag og han synes Parasound var en knallmatch på Dali. Han hadde aldri hørt Ikon 8 spille så bra før, men det ikke annet enn moro så mentor skal rocke huset i morra også.

Stemmer det, du sitter med fordelene der du og kan få inn Abrahamsen til Niceprice.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo supert ut da. Tror denne vil funke bra med Mentorene også. Vi får se etterhvert... Blir nok ikke med det første..

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott å se at det finnes en "klubb" for de av oss som har smeltet litt i overkant mye for Dali. Kaster meg på, selv om jeg forstår jeg blir litt smågutt med Blue 6006 (som forresten er en av de bedre høyttalerne Dali har laget i det sjiktet spør dere meg). Mine 6006 fremfor Concept 6 any day. En morsom høyttaler som i bi-amp på min Denon AVR-2809 oppleves som svært potent. Så fornøyd at spørsmålet ikke er hvilken høyttaler jeg skal kjøpe nestegang, men hvilken Dali jeg skal kjøpe nestegang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Blitt av vår faste gjest mon tro? Alef...... Er du fortsatt med oss?
    Jo, da, jeg følger dere fra sidelinja. Er ikke helt med på den derre fotballen og surrerundt-lyden, så det blir litt begrensa hva jeg har å bidra med. Har dessuten en del greier som trykker på om dagen, så tida er mer knapp.

Men, ser sjølsagt fram til å høre hva du mener om Mentoren du tester. Jeg er usikker på denne, som du veit. Så det skal bli interessant å høre om den funker hos deg. Er særlig interessert i å høre om hva du syns om diskanten når du drar på litt. Hvis du kan sammenligne Ikon 8 og Mentor 6, så vil dette også være fint.

Har begynt å tenke mer og mer på at jeg må finne noe annet enn Dali. I og med at jeg ikke har blitt overbevist av Mentor 6, og siden Ikon 8 blir for store, så har jeg ikke andre enn Helicon 400 Mk2 og Ikon 7 igjen som alternativer. Helicon koster mer enn hva jeg vil bruke på høyttalere. Skal jo ha til ny platespiller, pickup og nye skiver, også, og da svir det for mye med et sinnssykt, sprengt budsjett på høyttalerfronten. Dumt at Dali ikke har noe annet enn Mentor i den prisklassen som er aktuell for meg.

Jeg liker jo Ikon 7 veldig godt, så jeg har faktisk tenkt litt mer på denne. Synd den er hakket for stor, og like lite pen som Ikon 6, men innbiller meg at den er en bedre høyttaler (for meg) enn Mentor 6, som er for hard og umusikalsk i mine ører.

Hvilke høyttalere det eventuelt blir istedenfor Dali er fortsatt temmelig uklart. Skal i hvert fall ta meg en tur til Drammen med tid og stunder, og høre på Triangle, Spendor og Opera.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef

Har begynt å tenke mer og mer på at jeg må finne noe annet enn Dali. I og med at jeg ikke har blitt overbevist av Mentor 6,

Jeg liker jo Ikon 7 veldig godt, så jeg har faktisk tenkt litt mer på denne. Synd den er hakket for stor, og like lite pen som Ikon 6, men innbiller meg at den er en bedre høyttaler (for meg) enn Mentor 6, som er for hard og umusikalsk i mine ører.
    Du blir nok ikke skikkelig overbevist før du får dem med hjem og testet dem hjemme. Da er da du hører hvor fantastisk bra de er, og hvordan du fikk dem harde og umusikalske veit jeg ikke. For her hos meg er det motsatt, spesielt da jeg hadde Abrahamsen effektforsterkeren. Det låt silkemykt og hadde punch og morofaktor, og nå synes jeg de låter bedre enn det meste jeg har hørt. De må nok se seg slått av KEF XQ40 til 30k, men det er så vidt! Mentor, etter mine ører, er noe HEELT annet enn Ikon serien....

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6, som er for hard og umusikalsk i mine ører.
    Nå ble jeg veldig nyskjerrig på hvor du har hørt dette, og om høyttalerne var rett ut av esken.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor er musikalsk så det holder og man må ha de hjemme for å forstå deres egenskaper, det er en del som bor i disse kassene og man skal ikke la seg lure av dette.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, da, jeg følger dere fra sidelinja. Er ikke helt med på den derre fotballen og surrerundt-lyden, så det blir litt begrensa hva jeg har å bidra med. Har dessuten en del greier som trykker på om dagen, så tida er mer knapp.

Men, ser sjølsagt fram til å høre hva du mener om Mentoren du tester. Jeg er usikker på denne, som du veit. Så det skal bli interessant å høre om den funker hos deg. Er særlig interessert i å høre om hva du syns om diskanten når du drar på litt. Hvis du kan sammenligne Ikon 8 og Mentor 6, så vil dette også være fint.

Har begynt å tenke mer og mer på at jeg må finne noe annet enn Dali. I og med at jeg ikke har blitt overbevist av Mentor 6, og siden Ikon 8 blir for store, så har jeg ikke andre enn Helicon 400 Mk2 og Ikon 7 igjen som alternativer. Helicon koster mer enn hva jeg vil bruke på høyttalere. Skal jo ha til ny platespiller, pickup og nye skiver, også, og da svir det for mye med et sinnssykt, sprengt budsjett på høyttalerfronten. Dumt at Dali ikke har noe annet enn Mentor i den prisklassen som er aktuell for meg.

Hvilke høyttalere det eventuelt blir istedenfor Dali er fortsatt temmelig uklart. Skal i hvert fall ta meg en tur til Drammen med tid og stunder, og høre på Triangle, Spendor og Opera.
    Test kommer på banen etterpå....... Les den og gjør deg opp en mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir nok ikke skikkelig overbevist før du får dem med hjem og testet dem hjemme. Da er da du hører hvor fantastisk bra de er, og hvordan du fikk dem harde og umusikalske veit jeg ikke. For her hos meg er det motsatt, spesielt da jeg hadde Abrahamsen effektforsterkeren. Det låt silkemykt og hadde punch og morofaktor, og nå synes jeg de låter bedre enn det meste jeg har hørt. De må nok se seg slått av KEF XQ40 til 30k, men det er så vidt! Mentor, etter mine ører, er noe HEELT annet enn Ikon serien....
    Ja, siden det er hjemme de eventuelt skal stå, så er jeg helt enig med deg i at det er her de eventuelt må vise hvor fantastiske de er. Men, jeg har ikke fått nok lyst på dem til å orke å ta dem med hjem på lån, så langt. Tror ikke Mentor 6 er helt for meg. Punch og morofaktor tror jeg på at de har så det holder, men det spørs veldig om dette vil veie opp for manglene og svakhetene.

Jeg er ikke trygg på at KEF XQ40 slår Mentor 6. I en stor gruppetest i Hi-Fi World ( oktober 2008 ), ble det hevdet at KEF XQ40 ikke takler kompleks/sammensatt musikk særlig godt. Mentor 6 hevdet seg for øvrig veldig godt, men måtte med knapp margin se seg slått av Monitor Audio GS20, som ble testens vinner. Ankepunktet mot Mentor 6 gjaldt nettopp diskanten/øvre mellomtone, og dette bekreftet ett av mine egne ankepunkter mot denne høyttaleren.

Jeg er enig i at Mentor er noe annet enn Ikon. Det er nettopp dette som oppleves som et problem, siden jeg liker Ikon så godt. Mentor er ikke en forbedret Ikon, men en høyttaler med en annen klangkaraktér. Jeg innbiller meg at Ikon er mer i familie med Helicon, der Helicon er en kraftig forbedret Ikon, eller Ikon en kraftig forenklet Helicon, mens Mentor er noe annet.

Ikon oppleves som bedre enn Mentor, selv om jeg ser bort fra prisforskjellen. Når jeg tar prisforskjellen med i vurderingen, så faller Mentor altfor dårlig ut, og tankene penses i stedet inn på Ikon 7, som et bedre alternativ. Tror dessuten jeg kan få en bedre høyttaler til 20-25K, enn Mentor 6, men om dette vil holde stikk vil bare tiden vise. Jeg skal i hvert fall bruke god tid på dette, og teste litt ulike ting, bl.a. kraftig vinkling av Mentor 6, slik jeg i dag har gjort med mine Ikon 6.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Test kommer på banen etterpå....... Les den og gjør deg opp en mening.
    Dét skal jeg gjøre. Skal granske anmeldelsen med lykt og lupe, og lese en hel roman mellom linjene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal i hvert fall bruke god tid på dette, og teste litt ulike ting, bl.a. kraftig vinkling av Mentor 6, slik jeg i dag har gjort med mine Ikon 6.
    Kraftig vinkling av Mentor 6 er ikke å anbefale. Mulig det er derfor du synes den har en svakhet i øvre mellomtone og diskanten.
    Diskanten har en spredning på 30 grader så du har alle muligheter til å få rett vinkel.
    Dali hevder at den skal stå "rett frem" men hos meg ble det best med en svak anelse vinkel innover.
    At du liker Ikon så mye bedre enn Mentor er jo bra for lommeboka di.:-D
    Jeg hadde vært storfornøyd om jeg likte bedre noe som var billigere enn et dyrere alternativ.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vinkler dem bare biiiiiiiittelitt innover, og synes det fungerer bra uten å ha brukt timer på å justere på plasseringen....

Personlig synes jeg Mentor 6 er bedre enn XQ40, men XQ40 er litt mer tight og er litt mer snerten enn Mentor noe som er litt gøy.

men hvilken forsterker har du hørte du Mentor på? De er jo rimelig kresne på hvor de får maten fra...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,802
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører jo mine Mentor 6 på Lyngdorf sine effektrinn og har ikke prøvd noe annet.
    Kanskje jeg skulle prøve å koble dem rett på Z7'en og høre hvordan det høres ut?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet var egentlig ment til Alef, men greit at du svarte du og... hee

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Kraftig vinkling av Mentor 6 er ikke å anbefale. Mulig det er derfor du synes den har en svakhet i øvre mellomtone og diskanten.
    Diskanten har en spredning på 30 grader så du har alle muligheter til å få rett vinkel.
    Dali hevder at den skal stå "rett frem" men hos meg ble det best med en svak anelse vinkel innover.
    At du liker Ikon så mye bedre enn Mentor er jo bra for lommeboka di.:-D
    Jeg hadde vært storfornøyd om jeg likte bedre noe som var billigere enn et dyrere alternativ.
    Nå anbefales ikke kraftig vinkling av Ikon 6, heller, men det funker allikevel bra her. Jeg er plaget av førsterefleksjoner når jeg ikke vinkler. Dessuten får jeg en bedre sammenheng mellom topp, mellomtone og bunn når jeg vinkler. Ulempen er at jeg mister noe av størrelsen på lydbildet (følelsen av rom), og jeg mister litt av det syngende, luftige registeret i toppen, som jeg har når jeg ikke vinkler. Med vinkling låter det en tanke mer nøytralt og ordinært.

Det spiller ingen rolle for lommeboka mi at jeg liker Ikon bedre enn Mentor, siden jeg uansett skal ha høyttalere i prisklassen rundt 20K. Dalis lommebok kan det derimot få betydning for, siden misnøyen min med Mentor gjør at jeg trolig kommer til å kjøpe noe annet enn Dali.

Side 226 av 743 FørsteFørste ... 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 222 223 224 225 226 227 228 229 230 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 726 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •