Dalis Entusiaster - Side 180

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 180 av 743 FørsteFørste ... 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 176 177 178 179 180 181 182 183 184 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 680 ... SisteSiste
Viser resultater 3,581 til 3,600 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Nå må jeg legge til at selv om jeg liker å rocke litt så har jeg aldri hatt noe behov for å spille øredøvende høyt. Jeg orker ikke veldig høye volumer, det blir fort ubehagelig for meg.

Så det er klart hvis Ikon 8 ikke våkner ordentlig før man drar på noe hinsides har jeg ikke behov for den.
    Jeg orker høye volumer, men ikke over lang tid. Hva som oppleves som høyt er veldig individuelt. Høyt for deg kan være moderat for meg, eller omvendt.

Når det gjelder Ikon 8 så er nok Roger rett mann å spørre, men han vil nok ha de samme problemer med å definere 'høyt' som oss andre.

Ellers tror jeg ikke at Ikon 8 krever så mye volum for å våkne. Tror den er ganske lik resten av de gulvstående Ikon i så måte, nemlig at de spiller godt og bedre enn de fleste på moderat til lavt volum.
    Har de eget lytterom hos Hifiklubben der du vanker, så skulle det ikke være så vanskelig å finne ut om Ikon 8 duger med hensyn til volum, i det minste. Hvis ikke kan du ta en tur til Oslo. Der har de egne rom.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg orker høye volumer, men ikke over lang tid. Hva som oppleves som høyt er veldig individuelt. Høyt for deg kan være moderat for meg, eller omvendt.

Når det gjelder Ikon 8 så er nok Roger rett mann å spørre, men han vil nok ha de samme problemer med å definere 'høyt' som oss andre.

Ellers tror jeg ikke at Ikon 8 krever så mye volum for å våkne. Tror den er ganske lik resten av de gulvstående Ikon i så måte, nemlig at de spiller godt og bedre enn de fleste på moderat til lavt volum.
    Har de eget lytterom hos Hifiklubben der du vanker, så skulle det ikke være så vanskelig å finne ut om Ikon 8 duger med hensyn til volum, i det minste. Hvis ikke kan du ta en tur til Oslo. Der har de egne rom.
    oslo er nærmeste hi fi klubb for meg, det er der jeg har vært mest. der jeg handlet anlegg.

De har ett flott rom.

Jeg opplever Concept 8 også som litt sånn at man må dra på mye før bassen kommer skikkelig. Dette er jo litt plagsomt, ettersom jeg vet hvilke volumer som passer for meg.

Kanskje 8" elementene krever litt volum ettersom det er store elementer, og at kanskje 6.5" elementene våkner fortere i bassen?

Kanskje Ikon 8 er noe for deg også, ettersom du er ute etter mer trykk?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ord om Ikon 8...

Dette er en høytaler som alle vet åssen ser ut, den har 1" diskant, 6,5" mellomtone og to 8" basser. Basshorn foran under siste basselement og en bak som sitter rett over terminalene. Denne høytalern liker seg best når den blir matet med watt, som det står i brosjyren så er det max 250W max på de. Da passer jo det bra med det jeg har fra før, dessuten er denne varmerere enn andre Ikon modeller. Dvs at den ikke er så skarp i toppen så du slipper høy diskant, det kan være fordeler og ulemper med en slik diskant. Det hele avgjøres åssen lyd du liker, for meg selv liker jeg litt tilbaketrukken lyd samt veldig fyldig og varm. Da passer disse høytalerne meg veldig bra, jeg vil kalle denne en perfekt allrounder med andre ord. Her kan du spille akustisk musikk, rock, pop og tyngre metallslagere uten problemer. Jeg har enda ikke prøvd klassisk og slik tung orgelmusikk, vet med meg selv at da kreves det mere saker i High-End klassen og der er jeg ikke. Dette spiller på nivå med en god rockekonsert. De som ikke tror meg.... Kom og hør..

Når det kommer til lydgjengivelse vil jeg si den kommer seg meget bra ut, du kan spille relativt lavt samt du har litt punch i bassen. Det hele gjør susen når den har nok watt og jobbe med, uten mat og drikke duger helten ikke vet dere. Når du drar på skikkelig med denne høytalern rå rister det ganske bra, har prøvd litt Dire Straits og sånne ting. Disse liker selvlfølgelig høyt volum, men spiller også bra på lavt. Du trenger ikke å guffe opp så mye så man plager naboene, her får du et godt lydbilde med å spille på kvart på volumhjulet. Selv har jeg ikke prøvd disse andre steder her hjemme, men jeg tror de vil spille bedre ved å ha en vegg på begge sider de kan jobbe mot. Dette rommet er kanskje ikke helt optimalt men det funker bra for min del, så jeg ser ikke noe spes problemer med lydbildet fra mitt synspunkt.

Ikke store artikkelen dette her men det er da kort innledning åssen Ikon 8 er for meg i hvertfall, kanskje dere vil oppleve den noe annerledes. Dette er den perfekte rockehøytaler som ikke koster over 20lapper, masse lyd for pengene og anbefaler dere å ta en lytt selv.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Noen ord om Ikon 8...

Dette er en høytaler som alle vet åssen ser ut, den har 1" diskant, 6,5" mellomtone og to 8" basser. Basshorn foran under siste basselement og en bak som sitter rett over terminalene. Denne høytalern liker seg best når den blir matet med watt, som det står i brosjyren så er det max 250W max på de. Da passer jo det bra med det jeg har fra før, dessuten er denne varmerere enn andre Ikon modeller. Dvs at den ikke er så skarp i toppen så du slipper høy diskant, det kan være fordeler og ulemper med en slik diskant. Det hele avgjøres åssen lyd du liker, for meg selv liker jeg litt tilbaketrukken lyd samt veldig fyldig og varm. Da passer disse høytalerne meg veldig bra, jeg vil kalle denne en perfekt allrounder med andre ord. Her kan du spille akustisk musikk, rock, pop og tyngre metallslagere uten problemer. Jeg har enda ikke prøvd klassisk og slik tung orgelmusikk, vet med meg selv at da kreves det mere saker i High-End klassen og der er jeg ikke. Dette spiller på nivå med en god rockekonsert. De som ikke tror meg.... Kom og hør..

Når det kommer til lydgjengivelse vil jeg si den kommer seg meget bra ut, du kan spille relativt lavt samt du har litt punch i bassen. Det hele gjør susen når den har nok watt og jobbe med, uten mat og drikke duger helten ikke vet dere. Når du drar på skikkelig med denne høytalern rå rister det ganske bra, har prøvd litt Dire Straits og sånne ting. Disse liker selvlfølgelig høyt volum, men spiller også bra på lavt. Du trenger ikke å guffe opp så mye så man plager naboene, her får du et godt lydbilde med å spille på kvart på volumhjulet. Selv har jeg ikke prøvd disse andre steder her hjemme, men jeg tror de vil spille bedre ved å ha en vegg på begge sider de kan jobbe mot. Dette rommet er kanskje ikke helt optimalt men det funker bra for min del, så jeg ser ikke noe spes problemer med lydbildet fra mitt synspunkt.

Ikke store artikkelen dette her men det er da kort innledning åssen Ikon 8 er for meg i hvertfall, kanskje dere vil oppleve den noe annerledes. Dette er den perfekte rockehøytaler som ikke koster over 20lapper, masse lyd for pengene og anbefaler dere å ta en lytt selv.

.....skrevet av Roger Waters, redaktør av bladet lyd og bilde:-D

Hehe, bra skrevet dette her Rog:-D

Glad den kan spille bra på moderate volum hvert fall, det er bra.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@Tronna_83

Jeg passer nok ikke til noe skribent i noe blad nei, der er jeg for dårlig i utdypning så det holder nok ikke. Selv prøver jeg å skrive så folk forstår hva jeg skriver, ikke en masse pjatt og fremmedord som få "normale" skjønner seg på.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg passer nok ikke til noe skribent i noe blad nei, der er jeg for dårlig i utdypning så det holder nok ikke. Selv prøver jeg å skrive så folk forstår hva jeg skriver, ikke en masse pjatt og fremmedord som få "normale" skjønner seg på.
    Du skriver veldig bra Roger:-D

Og i og med at du er trådens sjef tenkte jeg jeg skulle komme med en liten utfordring til deg:-D

Vi skulle hatt ett slagord for denne Dali-klubben og for høyttalermerket vårt:-D

Tenkte du kunne komme med noe bra?:-D

"Dali, Dali, det er oss.......og sjefen for klubben han er i fra Moss" Hehehehehe:-D

Klarte ikke dy meg:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver veldig bra Roger:-D

Og i og med at du er trådens sjef tenkte jeg jeg skulle komme med en liten utfordring til deg:-D

Vi skulle hatt ett slagord for denne Dali-klubben og for høyttalermerket vårt:-D

Tenkte du kunne komme med noe bra?:-D

"Dali, Dali, det er oss.......og sjefen for klubben han er i fra Moss" Hehehehehe:-D

Klarte ikke dy meg:-D
    Takk for det Trond Erik, dette er jo ganske vanlig "skolenorsk" spør du meg.

Slagord ja, det er jo bare å komme med noe her inne så kan vi ta en avstemning på det.

Kan prøve meg på en da....

Dali - Dansk dynamitt uten hemninger!

Eller noe sånt..

Dali, Dali, Dali er for oss som liker å leve farlig!

(Det er med tanke på skarpe diskanter og bra fyldig slagkraftig bass)

Vel, dette var en tappert forsøk så det er bare å komme med innspill...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vi får håpe våre andre medlemmer også kommer med noen bidrag.

Mitt blir da:

"Dali, Dali det er oss..........og sjefen for klubben han er i fra Moss":-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali, The fresh maker (2). .

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 er da en ganske kraftig oppgradering fra Concept 8 uansett.. og med riktig plassering og riktig forsterker, syns jeg ikke Concept 8 spilte no særlig dypere. (lytteinntrykk...)

men kan jo virke som om slike type høytalere (med maks 8" bass) ikke er det Tronna er ute etter... ;-) virker mer og mer som en CV-dude.. :-P

noen som har erfaringer med Parasound og Concept/Lektor/Ikon.. noe sier meg at det kanskje nærmer seg mer det Tronna er ute etter..

jeg skulle tatt en tur bort til Gran med A23'n og testa, Trond.. kunne vært interessant..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter pris på begge former for formidling, jeg. Både den folklige og den faglige formidling har sin misjon. For oss som er interessert i lyd kan det betale seg å sette seg inn i hva fremmedordet 'akustikk' betyr, ikke minst for å forstå hvor viktig rommet som utstyret skal spille i er for resultatet. For oss som er interessert i høy lyd kan det betale seg å sette seg inn i hva fremmedordet 'watt', som gjerne forbindes med effekt, kan bety i vår sammenheng. Hvis du ikke gjør dét, kan du komme til å tro at jo flere watt en forsterker har, jo kraftigere og mer effektiv er forsterkeren. Vi som vet litt om watt vet jo at det ikke er slik. Eller ta fremmedordet 'ohm', som gjerne forbindes med ordet 'motstand'. Hvis du ikke vet litt om hva 'ohm' betyr i vår sammenheng, kan du komme til å tro at en høyttaler oppgitt med 8 ohm er tyngre å drive enn høyttaler som bare har 4 ohm, fordi den med 8 ohm yter større motstand enn den med bare 4. Fremmedord er altså ikke nødvendigvis pjatt, men kan forbedre innsikten og forståelsen hos oss normale.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Dali, Dali, Dali er for oss som liker å leve farlig!

(Det er med tanke på skarpe diskanter og bra fyldig slagkraftig bass)
    Nei, dette blir helt feil. Ingen skarpe diskanter her i huset. Snarere slik at Dali gjør meg salig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg opplever Concept 8 også som litt sånn at man må dra på mye før bassen kommer skikkelig. Dette er jo litt plagsomt, ettersom jeg vet hvilke volumer som passer for meg.

Kanskje 8" elementene krever litt volum ettersom det er store elementer, og at kanskje 6.5" elementene våkner fortere i bassen?

Kanskje Ikon 8 er noe for deg også, ettersom du er ute etter mer trykk?
    Ja, det kan godt være at Concept ikke er like villige og punchy som Ikon. Jeg kjenner som sagt ikke Concept, men jeg tror Roger har rett når han sier at Ikon 8 spiller bra på lavt og moderat volum.

Som jeg har sagt før, så blir Ikon 8 for store her. Dessuten er jeg ikke så glad for utseendet til Ikon-serien. Mine Ikon 6 er ikke særlig stilige, for å si det forsiktig, og mer av det samme frister ikke. Jeg ofrer imidlertid ikke den gode lyden for å få noe penere i stua. Slik det ser ut nå, så kommer Ikon 6 til å bli stående lenge. Kommer nok til å prioritere å kjøpe mer musikk framfor nye høyttalere. De litt større økonomiske løftene kommer til å skje på vinylfronten. Har ønsket meg en ny Rega en stund. Den gamle snurreren er fin så lenge jeg som nå driver og spiller gjennom hauger med gamle skiver. Har en god del jeg må tørke støv av. Men, når jeg er ferdig med å rydde i platebunkene, så skal jeg ha ny snurrer.

--
    Nå spilles Brand X "Moroccan Roll" (vinyl). Kompetent jazzrock som viser at Phil Collins kan bedre som trommis enn som sanger. Percy Jones er forresten dritgod på bass.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en hyggelig melding fra Daniel i dag, han er jo nede på Dali Fabrikken i disse tider. Skulle faktisk hilse fra selve Lars Worre til meg altså, er jo sjefen for Dali det.

Ang. Tskjortene så mailer jeg han i dag og får bekrefta hva han skaffer av størrelser i morgen tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en hyggelig melding fra Daniel i dag, han er jo nede på Dali Fabrikken i disse tider. Skulle faktisk hilse fra selve Lars Worre til meg altså, er jo sjefen for Dali det.

Ang. Tskjortene så mailer jeg han i dag og får bekrefta hva han skaffer av størrelser i morgen tenker jeg.
    Det må jeg si! Er ikke verst at de har lagt merke til tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Det må jeg si! Er ikke verst at de har lagt merke til tråden
    Hvis jeg hadde hatt herr Dali på tråden, så ville jeg ha spurt ham om hvorfor han har så dårlig utvalg av gulvstående i den vide klassen 25k til 60k. Her har han kun to modeller å by på, mens han tilbyr hele tre modeller å velge mellom i den snevre klassen fra 60k til 70k, og så mange som tolv i klassen under 25k. Hvis du ikke har sans for Mentor og/eller åtte-tommere, så har du kun ett alternativ i klassen 25k til 60k, nemlig Helicon 400 mk2.

Edit: Dette kan sies også på en annen måte. I stedet for å sette pris på den helt overflødige nyheten Helicon 400 LE 25th, så savnes en forbedret Mentor 6 til ca. 25-30k, gjerne med diskanten fra Helicon-serien, om utviklingskostnadene skal holdes lave. I tillegg savnes en billigere Helicon 400, til ca. 30-35k, f.eks. i simplere finish enn Helicon 400 mk2. Heller ikke en slik høyttaler trenger å ha noen særlig større utviklingskostnader enn Helicon 400 LE 25th hadde.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal maile Lars etterpå og jeg kan ta en forespørsel om saken din Alef, så kan jeg poste mailen jeg får tilbake her inne om det er ønskelig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal maile Lars etterpå og jeg kan ta en forespørsel om saken din Alef, så kan jeg poste mailen jeg får tilbake her inne om det er ønskelig?
    Kjempekult! Er nemlig spent på hva det neste som kommer fra Dali vil bli, selv om jeg ikke har særlig tro på at Lars vil røpe noen forretningshemmeligheter her på forumet, gitt.:grin:

Jeg tror at Dali kan få til noe riktig bra i klassen 25k til 35k uten at det vil koste all verden å utvikle. Muligens har de noen markedsanalyser å støtte seg på, og som ligger til grunn for den prioriteringen de har gjort med Helicon 400 LE 25th, men jeg tror at frasagn om en kvalitetshøyttaler i den klassen jeg nevner faktisk kan finne gehør hos et relativt stort publikum som er over gjennomsnittet interessert i hifi. Helicon 400 Mk2 er en høyttaler jeg tror ligger litt for høyt i pris for massen, på tross av gode omtaler og kvalitet tvers igjennom.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Kjempekult! Er nemlig spent på hva det neste som kommer fra Dali vil bli, selv om jeg ikke har særlig tro på at Lars vil røpe noen forretningshemmeligheter her på forumet, gitt.:grin:

Jeg tror at Dali kan få til noe riktig bra i klassen 25k til 35k uten at det vil koste all verden å utvikle. Muligens har de noen markedsanalyser å støtte seg på, og som ligger til grunn for den prioriteringen de har gjort med Helicon 400 LE 25th, men jeg tror at frasagn om en kvalitetshøyttaler i den klassen jeg nevner faktisk kan finne gehør hos et relativt stort publikum som er over gjennomsnittet interessert i hifi. Helicon 400 Mk2 er en høyttaler jeg tror ligger litt for høyt i pris for massen, på tross av gode omtaler og kvalitet tvers igjennom.
    Hos Dali røpes ingenting

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    men kan jo virke som om slike type høytalere (med maks 8" bass) ikke er det Tronna er ute etter... ;-) virker mer og mer som en CV-dude.. :-P
    Nei gi deg a Amunds

Cerwin er sikkert drittøft på bass og trykk, men jeg er da litt for audiofil til at jeg kunne levd med det??????????

Side 180 av 743 FørsteFørste ... 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 176 177 178 179 180 181 182 183 184 190 200 210 220 230 240 250 260 270 280 290 300 310 320 680 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •