Dalis Entusiaster - Side 179

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 179 av 743 FørsteFørste ... 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 175 176 177 178 179 180 181 182 183 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 679 ... SisteSiste
Viser resultater 3,561 til 3,580 av 14850
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

@Maw

Vi sover når vi gidder og jeg har som regel normal døgnrytme egentlig, men sov litt lenge ut på Søndan så jeg kom desto veldig seint i sengen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Effektforsterker kjøper jeg ikke før jeg skal ha nye høyttalere.
    Jeg syns vel egentlig høytalerene dine (som er sexy som ei nydreid kvige fra tjukkeste guldbrandsdalen) fortjener en effekt, men... ;-)

nesten så jeg har lyst til å kjøpe en til deg.. :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Placebo er det nok ikke, men nostalgi og sentimentale følelser spiller nok en rolle for mange. Når dette er sagt, så har vinylen en rekke håndfaste og åpenbare kvaliteter; bl.a. større og finere coverkunst, i tillegg til at en del utgivelser finnes bare på vinyl, samt at en del musikk rett og slett er bedre på vinyl, siden oversettelsen/konverteringen til digitallyd ble gjort slurvete, eller med en annen lydfilosofi enn opprinnelig. Så har du selvsagt gleden ved å ta og føle på god og avansert mekanikk, og som hvis du setter pris på god ingeniørkunst, kan være ufattelig stilig og lekker. Men, i tillegg til å utvide den musikalske og teknologiske horisonten, representerer vinyl noe udefinérbart, nesten magisk, som er det jeg lurer på hva kan være.

Muligens ligger noe av forklaringen på det magiske i at vi som biologiske vesener evolusjonært har tilpasset oss lyd fra kilder som gir ukonvertert analog lyd. Over millioner av år har mennesket forholdt seg kun til naturlig lyd. Det digitale mediet er et moderne og utspekulert påfunn som kroppene våre ikke er helt tilpasset og lydhøre for. Digitallyd er en dårligere match mellom kropp og kilde, rett og slett. Og, det er her jeg aner at overtoner kan spille en viktig rolle. Det hørbare området opp til maks 20khz er rett og slett for snevert. Vi kan ha glede av høyttalere og utstyr for øvrig som strekker seg videre enn som så. Så om du setter pris på vinyl, kan det betale seg å gå for høyttalere som Dalis, med en bånddiskant som utvider området, og som derfor kan gjengi de magiske overtonene, som kan være vel så viktige for selve opplevelsen av å bli riktig grepet av god musikk, som de makelige, spektakulære og kunstige fordeler som fremmedgjort digitallyd på sin side kan gi.
    Her tror jeg nok du er inne på mye riktig I tillegg til våre biologiske forutsetninger, så har vel også vinyl en mye sterkere tradisjon bak seg? Digitallyd er jo historisk sett veldig nytt. Hvor lenge kan vinyl ha vært på markedet? Må være mang en mannsalder det nå hehe.
    Det å sette pris på ingeniørkunst er noe jeg helt klart kan gjøre. Der har nok vinylen et stort overtak og, i kraft av at mye av mekanikken er ute i synet, og man kan både se og føle på herligheten. Har en bekjent med en stilig vinylspiller. Bare gummiopphengene som gjør at selve plata og pickupen flyr i lufta, er verdt et lite studie i seg selv

Magien ved dette er kanskje en lekker kombinasjon av alle disse tingene du nevner
    Dali er nok et godt valg til å formidle denne magien.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    hmmm... det blir nok ikke helt riktig.. bi-wire har jeg ikke sett mange som føler de får noe særlig ut av.. men bi-amp er det veldig mange som kjører...
    og det har ingenting med "erstatning" for effekt å gjøre...

det du sikkert tenker på er muligheten for bi-amp i en del av recieverne rundt omkring...

men bi-amp, betyr å bruke to effekttrinn istedetfor ett.. la oss si at Roger hadde 2 NC2250 og da Ikon 8, så hadde han brukt 1 av effektforsterkerne til LF (low filter) på Ikon 8 og den andre forsterkeren til HF (high filter) på Ikon 8. Dette gjør da at 1 effektforsterker jobber med bare basselementene i høytalerne og den andre bare med mellomtone/diskant.

Okay, men etter det jeg leser rundt omkring så trenger man ikke ekstra forsterker for å bi-ampe?

Man kan bi-ampe kun en receiver, hvis man da bruker kun ett 5.1 oppsett, og bruker surr.back kanalene til frontene?

Altså, da trenger man først HT med mulighet for bi-wiring, så kobler man ett ekstra kabelsett fra de ekstra terminalene på HT inn på surr.back på receiver for ekstra effekt på frontene?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål, SOVER DERE ALDRI? dere må isåfall ha en helt syk døgnrytme. :-P

Nope, vi er søvnløse vi;-)

Spesielt folkeslag:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Okay, men etter det jeg leser rundt omkring så trenger man ikke ekstra forsterker for å bi-ampe?

Man kan bi-ampe kun en receiver, hvis man da bruker kun ett 5.1 oppsett, og bruker surr.back kanalene til frontene?

Altså, da trenger man først HT med mulighet for bi-wiring, så kobler man ett ekstra kabelsett fra de ekstra terminalene på HT inn på surr.back på receiver for ekstra effekt på frontene?
    ja, koblingen blir jo på samme måte.. dog er det ingen enighet om dette faktisk hjelper.. noen mener de hører en markant forbedring, mens andre mener det blir mer eller mindre det samme siden alt går på samme strømforsyning..
    jeg har aldri prøvd - men gjengir nå bare hva jeg har lest av erfaringer... :-)

det er sikkert forskjell på recieverne rundt omkring også...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jeg syns vel egentlig høytalerene dine (som er sexy som ei nydreid kvige fra tjukkeste guldbrandsdalen) fortjener en effekt, men... ;-)

nesten så jeg har lyst til å kjøpe en til deg.. :-P
    Jeg har hatt effekt, og det var gull. men havnet i en personlig finanskrise og da måtte den vekk! 8)

men seff, bare kjøp en til meg!

Da har jeg endelig fått lagt ut noen brukbare bilder. Så sjekk ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Her tror jeg nok du er inne på mye riktig I tillegg til våre biologiske forutsetninger, så har vel også vinyl en mye sterkere tradisjon bak seg? Digitallyd er jo historisk sett veldig nytt. Hvor lenge kan vinyl ha vært på markedet? Må være mang en mannsalder det nå hehe.
    Det å sette pris på ingeniørkunst er noe jeg helt klart kan gjøre. Der har nok vinylen et stort overtak og, i kraft av at mye av mekanikken er ute i synet, og man kan både se og føle på herligheten. Har en bekjent med en stilig vinylspiller. Bare gummiopphengene som gjør at selve plata og pickupen flyr i lufta, er verdt et lite studie i seg selv

Magien ved dette er kanskje en lekker kombinasjon av alle disse tingene du nevner
    Dali er nok et godt valg til å formidle denne magien.
    Ja, vinylen er eldre og lever stadig. Jeg var heldigvis treg med å begynne med cd, så jeg har unngått mye av den heller tvilsomme første- og andregenerasjons cd-utgivelser. Jeg har noen fine cder fra 90-tallet, men det er jammen ikke så mange. Det er vel først nå etter årtusenskiftet, at de som lager utstyr til inn- og avspilling av cd har lært å mestre teknologien. Dessverre har folks smak endret seg i det samme tidsrommet, slik at god lyd er blitt ensbetydende med god lyd i bil og iPod. Så selv om forholdene nå er gode som aldri før for god digitallyd, så lages det fortsatt mye elendig lyd ut av potensielt god musikk og gode musikere. Iblant er det så man skulle tro dynamikk var blitt et fremmedord og komprimering den hellige gral.

Utstyret er ikke bare til å ta og føle på, men man kan nærmest grenseløst bygge, leke og tweake med utstyret, dersom man skulle ha interesse av slikt.
    Og, her finnes massevis av spennende løsninger, det være seg gummioppheng, eller luftpumper.

Jeg opplever Ikon 6 som veldig gode formidlere av vinyl. Oppgraderingene jeg har gjort på pickup- og riaa-fronten har gitt god valuta for pengene. Ikons evne til å skape et stort og luftig lydbilde passer dessuten godt til vinylens sterke sider.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BIG STUFF...... MÅ HA DET MÅ BARE HA DET....

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44814
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44813

Her får dere et helt supert sett til 13500 komplett, sparer 6500 laken fra nypris og garanti og det hele er på plass.

Denne høytalern er riktignok ikke noe Dali men dette er noe som spiller over all forventning.

Anthony Gallo Reference 3.1 | FINN torget

Dette må bare noen slå til på, drit i finanskrisen og finn frem kredittkortet sier jeg bare...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott sak den Parasounden. Skulle gjerne hatt den, men det går desverre ikke på en stund

Den er da også veldig fin i sølv akkurat den der

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott sak den Parasounden. Skulle gjerne hatt den, men det går desverre ikke på en stund

Den er da også veldig fin i sølv akkurat den der
    Dem kommer nok til å forsvinne kjapt fra markedet her, poster dem her inne når det er noen fine Dali matcher som dukker opp på torget. Dere ser dem sikkert selv, men da slipper dere å tenke på at dere går glipp av noe. Ellers pleier jeg å være rimelig aktiv her inne altså, til torsdan skal jeg teste mentor 6 her hjemme og det blir veldig spennende da.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dem kommer nok til å forsvinne kjapt fra markedet her, poster dem her inne når det er noen fine Dali matcher som dukker opp på torget. Dere ser dem sikkert selv, men da slipper dere å tenke på at dere går glipp av noe. Ellers pleier jeg å være rimelig aktiv her inne altså, til torsdan skal jeg teste mentor 6 her hjemme og det blir veldig spennende da.
    Det er bare fint at du legger ut linker til sånne flotte produkter på torget;-)

Heldiggrisen, som skal få teste Mentor 6 hjemme i din egen stue.

Regner med du kommer med full rapport om Parasound/Mentor kombo?:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever Ikon 6 som veldig gode formidlere av vinyl. Oppgraderingene jeg har gjort på pickup- og riaa-fronten har gitt god valuta for pengene. Ikons evne til å skape et stort og luftig lydbilde passer dessuten godt til vinylens sterke sider.
    Jeg får snakke litt med meg selv her. Er nok ikke så mange som vet hvor fine Ikon 6 og sikkert andre av Dalis høyttalere kan være med vinyl. I en tråd for Dalis entusiaster så hører det likevel hjemme å si litt om det på mange måter beste formatet for Dalis høyttalere. Synd om folk flest skulle gå glipp av Dali på sitt beste bare fordi det blir snakket for lite om vinyl.

Det store og luftige lydbildet er riktignok ikke Ikon 6 sin fortjeneste alene, men resten av anleggets, også. Jeg vet ikke hvor god riaa det sitter i Marantz PM11s1, men den er i hvert fall så god at den gjør en verden av forskjell i forhold til den riaa som sitter i PM 7001 KI.

Vinyl kan gi en bedre innsikt enn cd, ikke i detaljer, men i det naturlige og musikalske som finnes i levende musikk. Der cd kan plage lytteren med hardhet og manglende flyt, der kan vinyl glede lytteren med virkelighetsnær klang og god sammenheng, iblant i en lett atmosfære av støy og forstyrrende knepp og knitter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått lagt ut noen brukbare bilder. Så sjekk ut!
    Kikket på bildene. Må si du har et tøft oppsett – et anlegg som inviterer til rå og røff blues og rock (snakker utelukkende musikk her, siden jeg er så lite interessert i film og musikkvideo). Når dette er sagt, så må jeg si jeg ble ganske forbløffet (forskrekket) over plasseringen av høyttalerne, som ikke bare står ganske nærme frontvegg, men den ene høyttaleren står jo helt ufattelig, etter mine begreper, nærme sidevegg.

Selv har jeg de spakere og spedere Ikon 6, men er likevel plaget av refleksjoner med en avstand på 70 cm til sidevegg og 80 cm til bakvegg. Løsningen for meg har vært enten å dempe førsterefleksjoner, eller å vinkle inn med stor vinkel. Ingen av disse løsningene er ideelle, skulle derfor gjerne ha hatt større avstand til sidevegg, men dette går ikke i min ringe stue.

Siden du tydeligvis er bevisst hva du hører, så tviler jeg ikke på at du har god lyd hos deg, selv om det er vanskelig å tro ut fra bildene. Kanskje grunnen til at du ikke er plaget av refleksjoner er at høyttaleren står så kliss nærme veggen at refleksjonene (som utvilsomt er der), ikke oppfattes som refleksjoner? Fordi det ikke er noen tidsforsinkelse og uheldig interferens å snakke om?

Jeg skulle gjerne ha prøvd å sette høyttalerne i en slik ekstrem posisjon som du har gjort, bare for å ha prøvd. Dessverre, så er dette vanskelig å få til her.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 ja....fortsatt ikke helt ute av hodet om hvordan den hadde gjort seg i surround med ikon center og ikon bak her:wink:

Har finlyttet litt de siste dagene og det er vel ikke tvil om at Concept 8 er langt unna virkelig god lyd:-D

Men, en plass starter vi alle

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Denne høytalern er riktignok ikke noe Dali men dette er noe som spiller over all forventning.

Anthony Gallo Reference 3.1 | FINN torget

Dette må bare noen slå til på, drit i finanskrisen og finn frem kredittkortet sier jeg bare...
    Tja, denne høyttaleren med Bladelius forsterker har jeg faktisk hørt litt på. Jeg likte veldig godt bassen, som er en litt spesiell/uvanlig i konstruksjonen. Stram, kjapp og fin – en bass akkurat etter min smak. Imponerende stort lydbilde både i bredden og høyden. Spilte også litt kjølig og hifi-aktig, men dårligst likte jeg diskanten som var for hard og lite oppløst etter min smak. Men så er jeg litt bortskjemt på akkurat dét området da, i og med at jeg har Ikon 6. Gallo-en er en flott høyttaler, bevares, men passer nok bedre i en større stue enn min.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 ja....fortsatt ikke helt ute av hodet om hvordan den hadde gjort seg i surround med ikon center og ikon bak her:wink:

Har finlyttet litt de siste dagene og det er vel ikke tvil om at Concept 8 er langt unna virkelig god lyd:-D

Men, en plass starter vi alle
    Ja, en plass starter vi alle, og i og med at du allerede er godt igang, så tror jeg Ikon 6 kan bli en skuffelse for deg. Den vil ikke gi deg det du savner mest, og som jeg også savner, nemlig stort trøkk og mer kropp.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en plass starter vi alle, og i og med at du allerede er godt igang, så tror jeg Ikon 6 kan bli en skuffelse for deg. Den vil ikke gi deg det du savner mest, og som jeg også savner, nemlig stort trøkk og mer kropp.
    Nei når du sier det som har denne høyttaleren kan jeg ikke gjøre annet enn å stole på deg.

Så hvis det skal bli fullt Ikon oppsett på meg, så må det vel bli Ikon 8.

Kan tenke meg Ikon 6 er vidunderlig på klassisk og rolig musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei når du sier det som har denne høyttaleren kan jeg ikke gjøre annet enn å stole på deg.

Så hvis det skal bli fullt Ikon oppsett på meg, så må det vel bli Ikon 8.

Kan tenke meg Ikon 6 er vidunderlig på klassisk og rolig musikk.
    Ja, jeg ville nok tenkt hardere på Ikon 8, hvis jeg hadde vært deg, selv om jeg ikke har hørt denne. Har hørt en del på Ikon 7, som tidligere sagt, og denne gir ikke så mye mer enn Ikon 6. Går litt dypere og har en noe fyldigere bass, men er fremdeles noe slank i mellomtonen. Jeg har hørt denne med Densen forsterker og den høres nesten litt lettere og lysere ut enn mine Ikon 6, noe som kan skyldes plassering og rom i tillegg til at Densen er litt lys og luftig i klangen. Ikon 7 er en knall høyttaler, men neppe en stor nok oppgradering for deg og meg.

Ja, Ikon 6 er vidunderlig på rolig musikk, men er vel så sterk på hurtig og intens musikk, kjapp bass, god timing og sammenheng, som den har. Fin til kammermusikk, men jeg syns ikke den gir nok trøkk og kropp til symfonier. Ikon 6 er en glimrende allrounder som spiller bra med det meste, men den er for liten. Jeg liker godt tung rock og fet synth, samt spille høyt av og til, og det er i slike tilfeller at Ikon 6 viser seg å ikke strekke helt til.

Edit: Skylder å legge til at jeg ikke har hørt noen andre høyttalere på denne størrelsen som klarer den tunge rocken og fete synthen som jeg liker nevneverdig bedre enn Ikon 6, heller da. Får jo fort noen problemer med rommet om det blir for kraftig og dyp bass, også, så det er ikke så greitt å finne en erstatter.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ville nok tenkt hardere på Ikon 8, hvis jeg hadde vært deg, selv om jeg ikke har hørt denne. Har hørt en del på Ikon 7, som tidligere sagt, og denne gir ikke så mye mer enn Ikon 6. Går litt dypere og har en noe fyldigere bass, men er fremdeles noe slank i mellomtonen. Jeg har hørt denne med Densen forsterker og den høres nesten litt lettere og lysere ut enn mine Ikon 6, noe som kan skyldes plassering og rom i tillegg til at Densen er litt lys og luftig i klangen. Ikon 7 er en knall høyttaler, men neppe en stor nok oppgradering for deg og meg.

Ja, Ikon 6 er vidunderlig på rolig musikk, men er vel så sterk på hurtig og intens musikk, kjapp bass, god timing og sammenheng, som den har. Fin til kammermusikk, men jeg syns ikke den gir nok trøkk og kropp til symfonier. Ikon 6 er en glimrende allrounder som spiller bra med det meste, men den er for liten. Jeg liker godt tung rock og fet synth, samt spille høyt av og til, og det er i slike tilfeller at Ikon 6 viser seg å ikke strekke helt til.

Edit: Skylder å legge til at jeg ikke har hørt noen andre høyttalere på denne størrelsen som klarer den tunge rocken og fete synthen som jeg liker nevneverdig bedre enn Ikon 6, heller da. Får jo fort noen problemer med rommet om det blir for kraftig og dyp bass, også, så det er ikke så greitt å finne en erstatter.

Nå må jeg legge til at selv om jeg liker å rocke litt så har jeg aldri hatt noe behov for å spille øredøvende høyt. Jeg orker ikke veldig høye volumer, det blir fort ubehagelig for meg.

Så det er klart hvis Ikon 8 ikke våkner ordentlig før man drar på noe hinsides har jeg ikke behov for den.

Side 179 av 743 FørsteFørste ... 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 175 176 177 178 179 180 181 182 183 189 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 679 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •