Dalis Entusiaster - Side 177

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 177 av 743 FørsteFørste ... 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 173 174 175 176 177 178 179 180 181 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 677 ... SisteSiste
Viser resultater 3,521 til 3,540 av 14850
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ingen katastrofe å bytte merke, men husk hva du mister ved eventuelt bytte!

Du er da også svært krevende og kresen. Ikke bare skal du ha oppløst mellomtone med mange detaljer, du skal også ha en lavmælt diskant (men ikke for beskjeden), i tillegg til at du skal ha stort trøkk, stor dybde og mye pondus i bassen. Hvor mange høyttalere i ditt budsjettområde tror du kan gi deg alt dette?

Neppe mange. Du må gjøre deg opp en mening om et kompromiss du kan leve lykkelig med. Hvis det ikke hadde vært for alle de detaljene og den gode oppløsningen, så ville jeg som Stylus gjør, ha anbefalt deg å snuse på JBL. Klipsch kan du bare glemme, med de preferansene du har mht. diskant og oppløsning. Så hvilke alternativer har du? Fåglarne vet.
    Du har veldig rett. Det er nok en kompromissløs høyttaler som er drømmen, men det går jo ikke. Da snakker vi High End.

Trykk og pondus i bassen er nok det jeg savner mest.

Så hvis jeg kan finne en høyttaler som har det ved siden av å være relativt bra på detaljer og raffinement, så skal jeg nok kunne leve med det.

Men hva heter denne høyttaleren tro?

Ja er varsom på å gå bort fra Dali.

B&W høyttalerne virker ikke å gå så dypt skal man tro det man leser om info på hi fi klubben. Da er det ikke så mye mer å velge i fra dem.

Klipsch er sikkert bra, men blir kanskje samtidig for mye av det gode?

JBL, hva slags lyd har de vet du noe om det?

Ikke så mye å skryte av i de nedre prisklasser har jeg hørt

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mistenker Mentor 6 for å ha noen av de samme begrensninger. Kanskje Helicon er løsningen? Har du hørt/vurdert disse?
    Mentor 6 har svært få begrensninger...Den spiller fantastisk på klassisk musikk. Så ikke bekymre deg. :-D

Eneste begrensinger jeg har funnet er det dyyypeste av det dypeste av bass. Men det finnes jo ikke på en høyttaler med 6,5" uansett!

Det jeg beskriver kan være positivt for noen, men kanskje negativt for andre. Det er jo opp til hver og en å avgjøre.

Som sagt, grunnen til at jeg ønsker å bytte er rett og slett at jeg har lyst til å prøve noe annet. De forsvinner jo ikke før rundt sommer tider og da har jeg hatt dem i underkant av et år. Og hvis man ser på hvor gjennomsnitlig levetid på komponenter hjemme hos folk her på avforum er så er det ganske lenge. :-P

Det blir nok Klipsch eller B&W neste gang. eller Dali? Skal uansett holde koken i den tråden her, Dali eller ikke!

For tiden så er dette den eneste tråden jeg besøker på avforum om dagene....Gidder ikke rote igjennom de sykt mange innlegga hver dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Kan jo være Lektor treffer blink på trykk, men jeg vil opp såpass mye på detaljer og musikalitet så jeg vet ikke om det holder fra concept til lektor da.
    Høres fornuftig ut. Jeg ville heller ha spart til Ikon 8, enn å gå for Lektor for tidlig. Jeg tror ikke Lektor er en fornuftig oppgradering fra Concept. Hvis valget hadde stått mellom Concept og Lektor som de første høyttalerne, så hadde jeg nok gått for Lektor, men siden du allerede har lært ganske mye om hva du liker og ikke liker, så hadde jeg gjort et større sprang. Lektor er vel arvtakeren etter Suite, og hvis den har særlig mye til felles med Suite, så er den langt fra en hifi-høyttaler. Sikkert brukbar til simpel surround, men ikke noe for finsmakere som deg.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dire Straits Money for nothing rocker den som pokker, da snakker jeg om gitarer og alt. Det er en rockebombe uten like.
    Det er nok mer rock som Evanescence, Within Temptation, Iron Maiden, Nightwish og den duren der jeg hører på av rock.

Testet noe av dette?

Den mellomtonen, går den utover stemmene så de blir litt tilbakelente?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iron Maiden er jo blottet fra alt som heter bass og god lyd... :-P

Evanescence live skiva er jo heftig! Flott dynamikk

Håper er klar over at sikkert over 50% av metal musikk som dette har elendige innspillinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Mentor 6 har svært få begrensninger...Den spiller fantastisk på klassisk musikk. Så ikke bekymre deg. :-D

Eneste begrensinger jeg har funnet er det dyyypeste av det dypeste av bass. Men det finnes jo ikke på en høyttaler med 6,5" uansett!
    Gud bedre! Nå ble jeg nesten litt skjelven. Er det noe jeg ikke savner så er det dyp bass. Jeg må gi denne fantastiske høyttaleren en ny sjanse! :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go for it! Sjekk også ut Mentor 5 hvis du ikke savner dypbass, men ønsker så og si samme høyttaler til lavere pris....men i miniatyr utgave! og kanskje litt mindre snært i mellomtonen.

Mentor 5 er jo knøttliten i forhold til sine storebrødre.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips til dere Dali folk som ønsker en akustisk godkonsert med fantastisk lyd:

Dave Matthews & Tim Reynolds - Live at Radio City Hall

Finnes på CD, DVD og Blu-Ray (region A)

Klipp: Two Step
    YouTube - Dave Matthews & Tim Reynolds Live at Radio City - Two Step

Har dvdn selv og trodde jeg aldri skulle gidde å se igjennom en HEL akustisk konsert, men denne konserten griper deg fra start til slutt. Herlige låter med fantastisk bilde og lyd i DD 5.1 og PCM. Anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go for it! Sjekk også ut Mentor 5 hvis du ikke savner dypbass, men ønsker så og si samme høyttaler til lavere pris....men i miniatyr utgave! og kanskje litt mindre snært i mellomtonen.
    Har faktisk vært inne på tanken om en Mentor 5 i det siste. Tror allikevel bassen i 6'ern vil passe meg bedre. Trodde en stund denne kunne bli vel mektig, men gjør igrunnen ikke det lenger. Tror nå den er akkurat passe, og jeg vil ikke se det som en begrensning at den ikke har den aller dyyypeste bassen, slik du gjør.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ser vel ikke på det som en begrensning. Men jeg hvis jeg skulle trekke fram et minus så er det jo det. Men det minuset er så urelevant, at det teller ikke.

Dyyyyyyyypbass, det er jo derfor man har sub!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dyyyyyyyypbass, det er jo derfor man har sub!
    Nemlig. Men er grunnen til at du vil bytte dem ut ganske enkelt at forandring fryder? Eller er det den noe frampå diskanten som plager deg, den samme diskanten som også bekymrer meg og som holder meg igjen?

Edit: Sorry. Ser jo nå at du har svart på dette tidligere i en post jeg bare fikk med meg halvparten av. Jo, jeg forstår at forandring fryder.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut. Jeg ville heller ha spart til Ikon 8, enn å gå for Lektor for tidlig. Jeg tror ikke Lektor er en fornuftig oppgradering fra Concept. Hvis valget hadde stått mellom Concept og Lektor som de første høyttalerne, så hadde jeg nok gått for Lektor, men siden du allerede har lært ganske mye om hva du liker og ikke liker, så hadde jeg gjort et større sprang. Lektor er vel arvtakeren etter Suite, og hvis den har særlig mye til felles med Suite, så er den langt fra en hifi-høyttaler. Sikkert brukbar til simpel surround, men ikke noe for finsmakere som deg.
    Ja men så er ankepunktet her at det som låter spisst på Ikon kan låte tøft på Lektor, i følge lyd og bilde

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iron Maiden er jo blottet fra alt som heter bass og god lyd... :-P

Evanescence live skiva er jo heftig! Flott dynamikk

Håper er klar over at sikkert over 50% av metal musikk som dette har elendige innspillinger?
    Ja jeg vet det er en del dårlige innspillinger, men jeg vet at det kan låte moro med rette høyttalerne.

Eva live plata har jeg, men den har F**N meg ikke vært i spilleren ennå med anlegg. Må få ut fingeren

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men så er ankepunktet her at det som låter spisst på Ikon kan låte tøft på Lektor, i følge lyd og bilde
    Ja, og det tror jeg de kan ha rett i. Du må nesten bare teste dette ut.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det kunne vært fristende med stativ på min lille plass. Ikon 2 burde være en rå stativhøyttaler når den koster nesten 7000 kroner. Men man mister sikkert mye med å velge stativ også.

Ellers har jeg ikke helt glemt Ikon 6.

Mindre enn Concept 8, men kanskje mindre høyttaler spiller bedre enn stor på liten plass?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, apropo dypbass.

Beste bassen hos meg er mellom 30-40 hz ble det målt.

Ikke helt tilfreds altså, men ok, det er ikke dårlig.

Men det lyser SVS i øya på meg om dagen, med tanke på at jeg er en dypbasselsker når det gjelder film:twisted:

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mer rock som Evanescence, Within Temptation, Iron Maiden, Nightwish og den duren der jeg hører på av rock.

Testet noe av dette?

Den mellomtonen, går den utover stemmene så de blir litt tilbakelente?
    Jeg har vel plater av alt du nevner der og jeg synes selv at dette er en høytaler som leverer det meste du ville ønske av dynamikk og moro, ikke noe highend men til prisen av 15k som jeg betalte så er den veldig bra på det meste. Er mere allround for min del og den trøkker godt, spilte av Christina Aguilera i dag og høytalerne likte godt den musikken med tanke på bass osv. Stemmer og alt kommer frem, så det er bare å kjøre på neste gang du er innom Hifiklubben.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg har vel plater av alt du nevner der og jeg synes selv at dette er en høytaler som leverer det meste du ville ønske av dynamikk og moro, ikke noe highend men til prisen av 15k som jeg betalte så er den veldig bra på det meste. Er mere allround for min del og den trøkker godt, spilte av Christina Aguilera i dag og høytalerne likte godt den musikken med tanke på bass osv. Stemmer og alt kommer frem, så det er bare å kjøre på neste gang du er innom Hifiklubben.
    Høres meget bra ut at den fungerer på mye forskjellig.

Og det skal jo være en ekte rockehøyttaler sier lyd og bilde. Det trøkker nok godt.

På tide å få hørt denne snart. Kan være jeg har en helt annen oppfatning av mellomtonen. At det er bra nok.

Skulle vært på en demo hos deg.

Jeg ble for øvrig litt imponert over hvordan Era spilte på anlegget mitt. Fylte rommet bra med varme toner. Det var moro.

Hørt Era?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, apropo dypbass.

Beste bassen hos meg er mellom 30-40 hz ble det målt.

Ikke helt tilfreds altså, men ok, det er ikke dårlig.

Men det lyser SVS i øya på meg om dagen, med tanke på at jeg er en dypbasselsker når det gjelder film:twisted:
    Det er sjelden en høytaler alene går noe serlig under 30hz egentlig, når vi havner under det er det subbens jobb og ta der høytalerne ikke klarer mer. Da må du ha noe som ikke ruller av tidlig i hvertfall, svs er jo bra på dette området med vet ikke åssen den er oppi registeret.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget bra ut at den fungerer på mye forskjellig.

Og det skal jo være en ekte rockehøyttaler sier lyd og bilde. Det trøkker nok godt.

På tide å få hørt denne snart. Kan være jeg har en helt annen oppfatning av mellomtonen. At det er bra nok.

Skulle vært på en demo hos deg.

Jeg ble for øvrig litt imponert over hvordan Era spilte på anlegget mitt. Fylte rommet bra med varme toner. Det var moro.

Hørt Era?
    Jeg har hørt Era ja og det ikke værst musikk det, men jeg er mer for Enigma egentlig. Det er musikk som også spiller ganske bra her i heimen, etter det lyd og bilde sier så skal Rammstein rocke godt. Vel, det er ikke musikk som er i min gate det der, men jeg er ikke den typen som liker en plate for den har god lyd. Når jeg ser alle disse platene folk kjøper her inne så begynner jeg virkelig å lure, er dette noe som kjøper for innspillingens skyld eller er det musikk som dem synes er bra?

Hjelpes meg hvor mye rare plater som går på den plate tråden der, nesten målløs.

Side 177 av 743 FørsteFørste ... 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 173 174 175 176 177 178 179 180 181 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 677 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •