Dalis Entusiaster - Side 176

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 176 av 742 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 676 ... SisteSiste
Viser resultater 3,501 til 3,520 av 14836
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Da er vi to. Skulle gjerne hatt ord-vokabularet til gutta i lyd og bilde for å si det slik.
    Jeg trenger et godt kurs hvordan å utrykke meg audiofilt og sette de riktige ordene på sakene, men som den amatøren jeg er så er jeg på godt nok nivå til å bli en bedre amatør og gjør det beste ut av det jeg får notert ned. Er desverre ikke skribent i Hjemmekino eller Lyd og bilde.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Diskanter som skriker bærer rett ut herfra i hvertfall, kan være bra for noen som skal ha tak i alle detaljer men jeg vil at tonen skal fylle rommet og gi en god bass.
    Jeg kan ikke bli mer enig med deg Roger:-D

Skrikende og hylende diskanter er det verste jeg kan få i ett anlegg.

Heller dårlig bass enn skrikende diskant. Så langt skal jeg gå å si:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Dali blue, Dali Concept OG Dali Ikon har vært mer skrikende i diskanten enn Mentor. Men jeg tror det er fordi at diskanten i Mentor har mer å gå på, mer "headroom" eller hva det kalles.

Men Mentor kan av og til skrike ut noen veldig hissige SSSer av og til, men det er som regel innspillingen sin feil.
    Du beskriver dine inntrykk veldig godt. Morsomt at jeg stort sett også deler dine synspunkter og vurderinger.
    Selv om jeg ikke oppfatter Ikon 6 som skrikende i diskanten i det hele tatt, så forstår jeg at det kan lages situasjoner hvor den gjør nettopp dette. Jeg har ikke mye erfaring med Mentor 6, men opplevde disse som både mørkere og med mer trøkk i diskanten enn Ikon 6, ikke spesielt mht. s-er, men hardere og mer frampå alt i alt. Dårlige innspillinger ble enda dårligere med Mentor 6 enn med Ikon 6.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Du beskriver dine inntrykk veldig godt. Morsomt at jeg stort sett også deler dine synspunkter og vurderinger.
    Selv om jeg ikke oppfatter Ikon 6 som skrikende i diskanten i det hele tatt, så forstår jeg at det kan lages situasjoner hvor den gjør nettopp dette. Jeg har ikke mye erfaring med Mentor 6, men opplevde disse som både mørkere og med mer trøkk i diskanten enn Ikon 6, ikke spesielt mht. s-er, men hardere og mer frampå alt i alt. Dårlige innspillinger ble enda dårligere med Mentor 6 enn med Ikon 6.
    Takk for det. Og gøy å høre at du deler samme synspunkter som meg. Når det gjelder diskanten til Ikon så tror jeg den er litt som Mentor, den trenger riktig forsterker. Og jeg tror jeg hørte den med feil forsterker.

Btw, FRAMPÅ var et riktig ord. Mentor er mye mer frampå enn Ikon. Du sitter liksom et par rader foran i konsertsalen med Mentor.

Og ja, dårlige innspillinger blir veldig dårlige...

Så foresten Hitman på BR istad, på over gjennomsnittlig høyt volum. Det var gøy!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøve noe annet! 8)

Og om jeg går opp eller ned i prisklasse veit jeg ikke...

Concept er definitivt mer skrikete enn Mentor. Hvertfall av det jeg har hørt
    Okay, ettersom du vil prøve noe annet, er det noe som ikke stemmer helt med Mentor i dine ører da eller?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg kan ikke bli mer enig med deg Roger:-D

Skrikende og hylende diskanter er det verste jeg kan få i ett anlegg.

Heller dårlig bass enn skrikende diskant. Så langt skal jeg gå å si:-D
    Det er helt klart og ikke for å direkte snakke dritt om Ikon 7 som jeg hadde, men jeg taklet den bare ikke til slutt. Den gangen brukte jeg Denon 3806 og 4306 og begge fikk den til å skrike som en liten baby, da vil jeg heller ha noe av den varmere og fyldigere sorten som ikke lager leven. Vinkelsliper uten hørselværn er ikke bra for å si det sånn.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart og ikke for å direkte snakke dritt om Ikon 7 som jeg hadde, men jeg taklet den bare ikke til slutt. Den gangen brukte jeg Denon 3806 og 4306 og begge fikk den til å skrike som en liten baby, da vil jeg heller ha noe av den varmere og fyldigere sorten som ikke lager leven. Vinkelsliper uten hørselværn er ikke bra for å si det sånn.
    Klart jeg skjønner at du ikke liker den hvis det var så ille at du faktisk fikk nedsatt hørsel av det?

Kanskje den hadde låtet helt annerledes med Parasound????

Synes det er artig å høre meningene rundt Ikon 8 forresten.

Lys sier klubben, mørk sier dere. Hehe.

Forskjell på ører:-D

Men hvis klubben bare tester dem med Denon skjønner jeg at de synes den er lys:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, ettersom du vil prøve noe annet, er det noe som ikke stemmer helt med Mentor i dine ører da eller?

Jeg digger den! Men ønsker noe mer....men veit ikke hva det er. Så det gjør det ikke så lett. 8)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg digger den! Men ønsker noe mer....men veit ikke hva det er. Så det gjør det ikke så lett. 8)
    Okay.

Ikke noe artig å sitte å føle at man ikke er helt "der"

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart jeg skjønner at du ikke liker den hvis det var så ille at du faktisk fikk nedsatt hørsel av det?

Kanskje den hadde låtet helt annerledes med Parasound????

Synes det er artig å høre meningene rundt Ikon 8 forresten.

Lys sier klubben, mørk sier dere. Hehe.

Forskjell på ører:-D

Men hvis klubben bare tester dem med Denon skjønner jeg at de synes den er lys:-D
    Vel... Nedsatt hørsel har jo kommet med konserter, byliv og høy musikk på fest men jeg fikk dog enda værre etter jeg hadde ikon 7 i hus. Jeg hadde en tendens til å vri på litt hardt der, nesten på topp nivå men jeg måtte det for å få bass i dette her. Ikon 8 er mørk og det kan du lese i lyd og bilde også, tror ikke vi tar så feil men det er vel ikke alle som har hørt 8'ern på Klubben.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay.

Ikke noe artig å sitte å føle at man ikke er helt "der"
    Det tar vel mange år og betraktelig økt inntekt før jeg havner "der". Selv om jeg skal ikke klage nå heller... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vi har det ikke lett. Jeg er så fornøyd med Ikon 6 som jeg tror jeg kan bli med en høyttaler til 10k, men mye vil ha mer, som det heter. Har budsjett på ca. 20k, men har ikke funnet særlig mange verdige kandidater. Mentor 6 har vært (er for så vidt fremdeles) blant de mulige, men trøkket i diskanten jeg hørte hos klubben skremte meg litt. Syntes vel at også noe manglet, uten å kunne sette ord på hva dette kunne være. Fikk dem ikke til å synge, liksom.

Mentor 6 er gode høyttalere, okke som, men kanskje ikke en verdig og riktig erstatter for Ikon 6. Heldigvis har jeg stor glede av Ikon 6, så jeg har god tid. Skulle gjerne ha hørt de nye Spendorene, dog, men det kan vel bli vanskelig siden jeg ikke har funnet noen forhandler i Norge av disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skal lytte grundig på Mentor 6 og Ikon 8 etterhvert hvert fall, og håper Ikons mellomtone ikke er altfor tilbakelent som noen sier.

Vi liker litt mellomtone:-D Men ikke for mye heller da:-D
    Det kan godt hende at du vil oppleve Ikon 8s mellomtone som for tilbakelent. Hvis jeg skal peke på hva som er mest tilbakelent hos Ikon 6, så er det nettopp mellomtonen. Men, misforstå ikke, den er ikke veldig tilbakelent, men så pass at jeg opplevde pondusen i mellomtonen hos Mentor 6 som denne høyttalerens største styrke i forhold til Ikon 6.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor spiller bra på det meste, men på heftig metal kan de bli noe slitsomt til tider. Men den imponerer stadig, på jazz, blues osv. Det er nok en høyttaler som passer bedre til jazz og blues, men i up-tempo typen. Noe jeg er fan av.
    Du er sikker på at det er Mentor 6 du har, og ikke Ikon 6? For dette du skriver her kunne jeg ha skrevet om Ikon 6. Dessuten er jeg stor fan av jazz og blues(rock), jeg også. Nå spiller jeg gjerne metall, og av og til store orkesterverker, og da hører jeg jo Ikon 6 sine begrensninger. Og, jeg mistenker Mentor 6 for å ha noen av de samme begrensninger. Kanskje Helicon er løsningen? Har du hørt/vurdert disse?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Det kan godt hende at du vil oppleve Ikon 8s mellomtone som for tilbakelent. Hvis jeg skal peke på hva som er mest tilbakelent hos Ikon 6, så er det nettopp mellomtonen. Men, misforstå ikke, den er ikke veldig tilbakelent, men så pass at jeg opplevde pondusen i mellomtonen hos Mentor 6 som denne høyttalerens største styrke i forhold til Ikon 6.
    Kan jo være Lektor treffer blink på trykk, men jeg vil opp såpass mye på detaljer og musikalitet så jeg vet ikke om det holder fra concept til lektor da.

Og hvis jeg ikke blir fornøyd med mellomtonen i ikon 8, samt at mentor 6 ikke skulle gi meg det jeg vil ha, da ser jeg ingen andre muligheter enn å bytte merke.

men dette var å sette det på spissen da, hvis det skulle vise seg å bli sånn.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@Tronna_83

Du trenger ikke å bekymre deg for at ikke Within Temptation ikke funker på Ikon 8, den sparker rimelig bra unna her skal jeg si deg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz sa7001

Toppers cdspiller som er glad i Dali, snakker om egne erfaringer med denne.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å bekymre deg for at ikke Within Temptation ikke funker på Ikon 8, den sparker rimelig bra unna her skal jeg si deg.
    Tviler ikke ett sekund på det, men hva med snerten i gitarriff osv?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke ett sekund på det, men hva med snerten i gitarriff osv?
    Dire Straits Money for nothing rocker den som pokker, da snakker jeg om gitarer og alt. Det er en rockebombe uten like.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være Lektor treffer blink på trykk, men jeg vil opp såpass mye på detaljer og musikalitet så jeg vet ikke om det holder fra concept til lektor da.

Og hvis jeg ikke blir fornøyd med mellomtonen i ikon 8, samt at mentor 6 ikke skulle gi meg det jeg vil ha, da ser jeg ingen andre muligheter enn å bytte merke.

men dette var å sette det på spissen da, hvis det skulle vise seg å bli sånn.
    Ingen katastrofe å bytte merke, men husk hva du mister ved eventuelt bytte!

Du er da også svært krevende og kresen. Ikke bare skal du ha oppløst mellomtone med mange detaljer, du skal også ha en lavmælt diskant (men ikke for beskjeden), i tillegg til at du skal ha stort trøkk, stor dybde og mye pondus i bassen. Hvor mange høyttalere i ditt budsjettområde tror du kan gi deg alt dette?

Neppe mange. Du må gjøre deg opp en mening om et kompromiss du kan leve lykkelig med. Hvis det ikke hadde vært for alle de detaljene og den gode oppløsningen, så ville jeg som Stylus gjør, ha anbefalt deg å snuse på JBL. Klipsch kan du bare glemme, med de preferansene du har mht. diskant og oppløsning. Så hvilke alternativer har du? Fåglarne vet.

Side 176 av 742 FørsteFørste ... 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 172 173 174 175 176 177 178 179 180 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 676 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •