Dalis Entusiaster - Side 173

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 173 av 743 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 177 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 673 ... SisteSiste
Viser resultater 3,441 til 3,460 av 14851
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Nei. Ikke nødvendigvis. Om en høyttaler bør karakteriseres som lys eller mørk forutsetter en standard, eller norm. En slik standard, eller norm finnes ikke sånn uten videre. Den må først formuleres. Mange bruker f.eks. sine egne opplevelser og sin egen hørsel som norm, uten å ta høyde for at egne opplevelser og egen hørsel kan være perverst ulike andres. Andre bruker definerte data fra en rekke målinger tatt med standard utstyr og med kjent metode for å finne et gjennomsnitt, som det så kan formuleres et eventuelt avvik fra. Atter andre bare gjentar hva de har hørt at andre har sagt, eller de gjenforteller hva de har lest.

Så når noen sier at en høyttaler er lys i toppen, så må du spørre dem om hva de mener. Selv vil jeg si at Ikon 6 kan være lys i toppen dersom den blir matet med musikk som er lystklingende i toppen, eller matchet med utstyr som er lystklingende, men den gjør ikke mørktklingende musikk lys, eller mørktklingende utstyr lyst. Den er med andre ord transparent, og du kan i lytterommet relativt lett få den til å måle temmelig flatt i toppen, til forskjell fra mange høyttalere som runder av toppen, og som derfor kan oppleves som mørke og triste. Hvis mørke og triste høyttalere så defineres som nøytrale, eller normale, fordi mange nok setter pris på mørke og triste høyttalere, så er det klart at Ikon 6 kan være uvant lys og oppløst i toppen.

For øvrig var ikke sparket mitt rettet mot den som sier at Ikon 6 er lys i toppen, men mot den som sier at den er skrikende, skingrende, eller spiss. For dette stemmer så dårlig med de målinger jeg har sett, og med de proffe omtaler jeg har lest, og med de erfaringer jeg selv har gjort, at jeg ikke får det til å rime.
    Veldig godt svart.

Klart det kan være en HT som er verdt å lytte på, og det kan jo være den hadde spilt helt utrolig sammen med Yamaha, som er kjent for å helle litt over på den mørke siden.

Faktisk spiller Yamaha og Conceptene mine ikke så"mørkt" som jeg på forhånd hadde trodd. Men det er ikke for lyst heller. Ganske så behagelig og fint i mine ører. Ikke for lyst, ikke for mørkt. Den mellomtingen passer meg ganske bra.

Ikon 6 er en spennende høyttaler, men så er det jo noe med det du sa også at kanskje blir den litt for spe for meg.

Hvem vet?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Du virker litt som ett nervevrak.. ikke vondt ment hehe.. Ta deg en kald en å slapp av uten å bry deg om små kneppelyder..
    Hahahaha :lol: Slapp nå av litt Tronna. Ro ned å nyt anlegget ditt. Ikke tenk på hva som er feil hele tiden. Og drit i hva naboen sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tronna er fra Gran, og har dermed en naturlig skepsis i blodet! :-)

Men (heldigvis) er hans skepsis rettet til noe som virkelig betyr noe, da altså surround/hifi.. Andre folk fra Gran står heller på Shell, Esso, Brua, osv og lurer på hva som er galt med bilen dems..

Nei.. La gutten være perfeksjonist innen surr./hifi før råninga tar han... ;-)

(PS: Jeg sliter også med å nyte anlegget mitt fullt ut.. Så fort det er et eller annet, klarer jeg ikke slippe det... Litt irriterende egentlig... :-D )

Tronna: Ikon 6 er en kjempehøytaler (med riktig elektronikk). Tror ikke du vil oppleve denne noe "spe'ere" enn Concept 8.. (Som jeg føler ikke får utnyttet doble 8"ere fullt ut..)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Tronna: Ikon 6 er en kjempehøytaler (med riktig elektronikk). Tror ikke du vil oppleve denne noe "spe'ere" enn Concept 8.. (Som jeg føler ikke får utnyttet doble 8"ere fullt ut..)
    På papiret er Ikon 6 en kjempehøyttaler – etter mitt ringe skjønn den beste gulvstående i sin klasse. Det finnes allikevel gode grunner til at Tronna bør tenke seg om både to og tre ganger før han eventuelt går for denne. Ikon 6 er stor til å være så liten, men det er fortsatt en liten høyttaler. Den har en passe stram, og relativt dyp og kjapp bass, med suverén timing, men den har sine begrensninger mht. tyngde og evne til å flytte mye luft. Siden Ikon 6 er transparent, må han være nøye med match. Dette gjelder ikke bare øvrig utstyr, men også match med hva han hører mye på, og match med egne preferanser. Han må sette pris på, eller lære å sette pris på, at høyttaleren kan avsløre svakheter og mangler i musikken og i utstyret for øvrig like godt som den er i stand til å formidle de gode egenskapene. Det er en klisjé; men den strekker seg opp mot high-end, med alt hva dette kan innebære av gleder og sorger. Med dette mener jeg bl.a. at den vil kunne gi god valuta for pengene ved oppgradering av øvrig utstyr, det være seg nye kabler, ny forsterker, eller ny vinylsnurrer.

Ikon 6 er ikke spesielt kresne på rom, men han bør ha god avstand til sidevegger, evt. muligheter for å dempe.

Ikon 6 er en fantastisk allrounder, men den er ikke spesielt god på metall og annen musikk med blytunge bassganger og subsonisk synth. Om en sub kan kompensere for manglene, vet jeg ikke, men siden Tronna tydeligvis foretrekker vulgær og autoritær musikk som trøkker og treffer, framfor musikk som forsiktig og følsomt inviterer til innsikt i ørsmå nyanser og delikate variasjoner, så vil jeg ikke anbefale ham Ikon 6.

Når det gjelder forholdet til Concept 8, som du er inne på, så tror jeg du har rett, selv om jeg ikke har hørt Concept 8. Det er imidlertid et spørsmål om en oppgradering fra Concept 8 til Ikon 6 vil bringe Tronna tilstrekkelig i riktig retning. Jeg tviler. Lektor høres ut til å passe bedre enn Ikon, men det spørs om ikke Tronna bør finne noe annet enn Dali. Jeg har tidligere foreslått JBL, men det finnes mye spennende der ute som Tronna kan prøve mens han venter og sparer.

En annen ting han også bør vurdere nøye, er om ikke et par stativer (f.eks. Mentor 2 i stedet for gulvstående Lektor) vil gi bedre valuta for pengene, siden han allikevel er overbevist om at han må ha minst én sub, mener jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Haha

Det var da harde ord og litt å gå over streken synes jeg. Vil da ikke påstå jeg er noe nervevrak men.

Det er nok ett stykke dit

Skrivemåten min kan kanskje oppfattes litt sånn, men det kommer nok av at på de 7 månedene jeg har hatt anlegget har det vært så mye drit med det.

Kanskje du i stedet for å komme med sånne ting kunne svart på det jeg bekymret meg for, hvis du mener du vet grunnen til dette.

Er ikke så lett å vite alt for en stakkars nybegynner vettu:wink:
    Det var selvfølgelig ment med humor imellom linjene her..

Kneppelyder kan komme av litt forskjellige ting.. Har du f.eks kabeltv tilknyttet systemet ditt på en eller annen måte? Det kan være jordingsfeil i kabelnettet som forårsaker det. Kneppe lyder er sjeldent noe som er "dødelig" farlig...

Jeg har selv kneppelyder i systemet mitt pga kabeltvn.. Men det kommer kun frem når jeg kjører 40Hz sinus tone mens jeg justerer volumet... =)

Så fjern evt kabeltv fra systemet å¨se om kneppe lyden forsvinner =)

MVH
    Lars B

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 er en fantastisk allrounder, men den er ikke spesielt god på metall og annen musikk med blytunge bassganger og subsonisk synth. Om en sub kan kompensere for manglene, vet jeg ikke, men siden Tronna tydeligvis foretrekker vulgær og autoritær musikk som trøkker og treffer, framfor musikk som forsiktig og følsomt inviterer til innsikt i ørsmå nyanser og delikate variasjoner, så vil jeg ikke anbefale ham Ikon 6.
    Det spørs om ikke dette med å sette pris på trøkk også bør gjelde det øvre registeret. Som regel forbinder vi trøkk med bass, men akkurat nå spiller jeg Residents sin "The Tunes of Two Cities" (vinylutgave), og fy, flate for et trøkk i de øvre oktaver, som Ikon 6 makter å gjengi helt uten unoter! Dette må være en glimrende testplate å bruke for å skille skitt diskanter fra kanel utgavene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har avgjort et godt poeng. Dersom informasjonen som ligger i bassporene er så viktig at du vil betale for den i form av tid og penger, så investerer du selvsagt i surround og sub. Hvis du ikke syns den er så viktig, så bruker du heller pengene på det du syns er viktigere, som for eksempel bedre to-kanals utstyr, en bedre skjerm, eventuelt noen gode filmer, eller glimrende cder, eller hva det nå måtte være du setter større pris på enn å bruke tid og penger på den, som oftest, overflødige og meningsløse lyden fra en sub.
    Helt klart man må gjøre de prioriteringer som passer for en selv. Jeg har vært litt usikker selv på om jeg skulle gå for stereo igjen eller hva jeg skulle gjøre, men har funnet ut at jeg er såpass glad i flerkanalslyden, og den moroa det gir til film at jeg beholder surround OG suben
    Om lyden fra en sub er overflødig eller meningsløs får være opp til hver enkelt å vurdere hva man liker. Men når den ligger der som et eget spor og som en viktig del av en helhet for å oppleve filmer, så syns jeg det er stas å ha utstyr som klarer å gjengi det.
    Hvordan syns du lyden er på kinoer feks? (tenker da på de man går til i byen og betaler en 90lapp for en billett )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kneppelyder kan komme av litt forskjellige ting.. Har du f.eks kabeltv tilknyttet systemet ditt på en eller annen måte? Det kan være jordingsfeil i kabelnettet som forårsaker det. Kneppe lyder er sjeldent noe som er "dødelig" farlig...

Jeg har selv kneppelyder i systemet mitt pga kabeltvn.. Men det kommer kun frem når jeg kjører 40Hz sinus tone mens jeg justerer volumet... =)

Nå betyr 'kneppe' noe helt annet på dansk enn på norsk, så hvis kneppelydene ikke skyldtes noen dansker på besøk, så tror jeg du er inne på det riktige.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hvordan syns du lyden er på kinoer feks? (tenker da på de man går til i byen og betaler en 90lapp for en billett )
    Veldig annerledes lyden i en hjemmekino. Som forskjellen mellom lyden på en konsert og lyden i en stue. Med andre ord usammenlignbare størrelser – kanskje med unntak av huskonserter i små rom og få tilhørere.

Jeg er ellers enig i at dypbass og surround kan ha en mening og betydning. Spørsmålet er bare om dette veier opp for all den meningsløse og overflødige informasjonen du får i tillegg til pengene du betaler og bryet du får.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå betyr 'kneppe' noe helt annet på dansk enn på norsk, så hvis kneppelydene ikke skyldtes noen dansker på besøk, så tror jeg du er inne på det riktige.
    Om du er skyld i kneppingen i systemet ditt i den dansk betydning har du et problem hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig annerledes lyden i en hjemmekino. Som forskjellen mellom lyden på en konsert og lyden i en stue. Med andre ord usammenlignbare størrelser – kanskje med unntak av huskonserter i små rom og få tilhørere.

Jeg er ellers enig i at dypbass og surround kan ha en mening og betydning. Spørsmålet er bare om dette veier opp for all den meningsløse og overflødige informasjonen du får i tillegg til pengene du betaler og bryet du får.
    Hehe, sant nok. Lurte bare på om du liker lyden i en god kinosal Helt enig i at det er sotre forskjeller på det og en hjemmekino ja.

Hver sin lyst ikke sant Jeg syns nå ikke det er bry jeg da...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er skyld i kneppingen i systemet ditt i den dansk betydning har du et problem hehe
    Haha 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis den bakhøyttaleren han snakker om har en bassport så kan det godt være at en eller annen ikke klarte å motstå fristelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hehe, sant nok. Lurte bare på om du liker lyden i en god kinosal Helt enig i at det er sotre forskjeller på det og en hjemmekino ja.

Hver sin lyst ikke sant Jeg syns nå ikke det er bry jeg da...
    Ja, forskjellene er så pass store at jeg forstår godt at min eldste sønn, som er svært interessert i film, bruker sparepengene sine på billetter framfor utstyr. Nå er det ikke bare lyden som er ganske så annerledes, men også bildene. Det var liksom ikke samme film den Apokalypse nå! jeg så på kino, og den jeg så i en hjemmekino, som igjen var ganske annerledes den jeg så på tv.

En hjemmekino er en slags mellomting mellom en skikkelig kino og en simpel tv. Problemet med en brukbar hjemmekino er at en slik koster flesk og tar stor plass (krever et dedikert rom). Så vidt jeg har forstått, så har du ennå ikke tatt deg bryet med å lage en skikkelig hjemmekino, så litt bryderi må det være snakk om, uansett hva du måtte påstå. Litt ekstra bass fra en sub, slik du har, gjør nemlig ikke all verdens forskjell.

Men nå må jeg gå. Skal på konsert og gleder meg stort!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forskjellene er så pass store at jeg forstår godt at min eldste sønn, som er svært interessert i film, bruker sparepengene sine på billetter framfor utstyr. Nå er det ikke bare lyden som er ganske så annerledes, men også bildene. Det var liksom ikke samme film den Apokalypse nå! jeg så på kino, og den jeg så i en hjemmekino, som igjen var ganske annerledes den jeg så på tv.

En hjemmekino er en slags mellomting mellom en skikkelig kino og en simpel tv. Problemet med en brukbar hjemmekino er at en slik koster flesk og tar stor plass (krever et dedikert rom). Så vidt jeg har forstått, så har du ennå ikke tatt deg bryet med å lage en skikkelig hjemmekino, så litt bryderi må det være snakk om, uansett hva du måtte påstå. Litt ekstra bass fra en sub, slik du har, gjør nemlig ikke all verdens forskjell.

Men nå må jeg gå. Skal på konsert og gleder meg stort!
    Det er ofte en bra opplevelse å se filmer på kino ja Foreløpig har jeg ikke sett film i en skikkelig hjemmekino, men syns det er moro å se film her og, selv uten det råeste utstyret.

Hehe, nei jeg har ikke noe dedikert rom nå. Men det har mer med at jeg leier en liten leilighet å gjøre, enn at det er bry å få laget et dedikert rom når jeg en dag får kjøpt meg hus hehe.
    Jeg syns ordet bry har en viss negativ undertone, og jeg syns ikke det å bygge et dedikert rom er noen form for bry. Samtidig krever det både penger og mulighet

Konsert høres bra ut! Ha det moro

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Tronna er fra Gran, og har dermed en naturlig skepsis i blodet! :-)

Men (heldigvis) er hans skepsis rettet til noe som virkelig betyr noe, da altså surround/hifi.. Andre folk fra Gran står heller på Shell, Esso, Brua, osv og lurer på hva som er galt med bilen dems..

Nei.. La gutten være perfeksjonist innen surr./hifi før råninga tar han... ;-)

(PS: Jeg sliter også med å nyte anlegget mitt fullt ut.. Så fort det er et eller annet, klarer jeg ikke slippe det... Litt irriterende egentlig... :-D )

LOL:-D Bra skrivi:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var selvfølgelig ment med humor imellom linjene her..

MVH
    Lars B
    Jeg har canal digital tuner som er koblet opp på tven med vanlig scart kabel.

Men kneppingen har vært der når den tuneren ikke har vært koblet til også.

Sikkert ikke noe farlig uansett;-)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode og utdypende svar ang Ikon 6 Alef;-)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg har canal digital tuner som er koblet opp på tven med vanlig scart kabel.

Men kneppingen har vært der når den tuneren ikke har vært koblet til også.

Sikkert ikke noe farlig uansett;-)
    Har slik knepping jeg også. Er Yamaha`n som gjør det. Var ikke slik med Denon.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har slik knepping jeg også. Er Yamaha`n som gjør det. Var ikke slik med Denon.
    Okay. virker å bare være fra venstre bakhøyttaler her ganske ofte.

Den jeg hadde på "lån" (samme modell) her tidligere fra elkjøp var ikke sånn.

Derfor jeg spurte dere om dette.

Ikke slik med Denon her heller.

Pytt pytt:-D

Side 173 av 743 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 177 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 313 673 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •