Dalis Entusiaster - Side 167

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 167 av 742 FørsteFørste ... 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 163 164 165 166 167 168 169 170 171 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 667 ... SisteSiste
Viser resultater 3,321 til 3,340 av 14836
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Ja vi må ha noe villmann greier snart! 8-)
    Jaggu Må bli helt verst

Hvordan er anlegget uten sub egentlig?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget mitt uten sub er dritgøy. Selvfølgelig er et anlegg med sub mye gøyere, men Mentorene river noe hinsides når de først skal! De går faktisk overaskende dypt.

Jeg kan egentlig ikke ha sub heller pga. naboer og at jeg bor i leilighet. Jeg må faktisk ta hensyn til dem, selv om jeg hater dem alle sammen... :-P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget mitt uten sub er dritgøy. Selvfølgelig er et anlegg med sub mye gøyere, men Mentorene river noe hinsides når de først skal! De går faktisk overaskende dypt.

Jeg kan egentlig ikke ha sub heller pga. naboer og at jeg bor i leilighet. Jeg må faktisk ta hensyn til dem, selv om jeg hater dem alle sammen... :-P
    De naboa hadde jeg gitt flatt **** i for å si det sånn

Men leier du i underatasjen hos noen er det jo en annen sak

Mentorene går vel på papiret ned til rundt 35 hz? ikke dårlig det

Men få inn en SVS så blir du kvitt alle naboa. Da emigrerer dem:-D

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja vi får se! En sub frister! men EN ulyd eller annet dritt er det på hue å rævva ut igjen...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja vi får se! En sub frister! men EN ulyd eller annet dritt er det på hue å rævva ut igjen...
    Meget kritisk til sub skjønner jeg.

Forstår deg. Er sær på det selv. Men det er klart at man sikkert må inngå noen små kompromisser der også, hvis man ikke vil legge svimnlende summer på bordet

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    De naboa hadde jeg gitt flatt **** i for å si det sånn

Men leier du i underatasjen hos noen er det jo en annen sak

Mentorene går vel på papiret ned til rundt 35 hz? ikke dårlig det

Men få inn en SVS så blir du kvitt alle naboa. Da emigrerer dem:-D
    Mentor 6 og Sub fra SVS fungerer utmerket. men det er meg...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Mentor 6 og Sub fra SVS fungerer utmerket. men det er meg...
    Jeg så ett innlegg der en skrev at SVS var konge på dypbass, men manglet trøkk og snert i mellombassen.

Dette kan jeg ikke uttale meg om enda da jeg ikke har hørt SVS ennå, håper SVS har snerten som Ikon suben har, i tillegg til å gravlegge den når det gjelder dypbass.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men klarer vel ikke la være å falle for fristelsen med å prøve ut disse subbene fra SVS.

Mulig Ikon sub x 2 hadde spilt meget bra her også.

Dypt går din SVS Rotja?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Men klarer vel ikke la være å falle for fristelsen med å prøve ut disse subbene fra SVS.

Mulig Ikon sub x 2 hadde spilt meget bra her også.

Dypt går din SVS Rotja?
    To ikonsuber har jeg også fundert på! Kunne sett nokså heftig ut også

Kanskje det kan være en løsning med en ikonsub og en svs? Sinnsykt bra mellombass, og vanvittig rå dypbass samtidig?
    Ikonsuben er skikkelig bra, men mister litt pusten på de aller dypeste partiene i filmer feks...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ja, i forhold til Mentor opplevdes den noe spedere og mindre frampå, men selv om diskanten hos Ikon 6 hørtes mindre hard og pågående ut enn hos Mentor 6, så hørte jeg jo at disse er i familie.

Jeg er ellers enig i at man må lytte selv og gjøre seg egne meninger. Jeg forsøker bare å forstå hva det er jeg hører og hvorfor jeg hører det jeg hører. Kanskje det er noen andre her som kan kaste lys over dette? Daniel?
    Det ser ut til at jeg like gjerne kan svare meg selv, siden det hos Dalis entusiaster tydeligvis ikke er en synderlig stor interesse for de tekniske og objektive grunnene til at vi hører ulikt og opplever høyttalere så forskjellig.

Jeg funderte i går kveld på hvorfor diskanten hos Mentor 6, da jeg foretok en sammenligning hos klubben, låt både mer kroppslig, mørk og insisterende/overivrig, enn diskanten hos Ikon 6. Tok derfor noen søk etter info om Mentor 6 sin frekvenskurve. Fant til slutt et tysk magasin, Stereo, som hadde gjort noen målinger.

URL: Dali Mentor 6: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik

Jeg vet ikke om dette magasinet er til å stole på, men tyskere er kjent for å være grundige. Jeg vet heller ikke om Stereo benyttet samme målemetode som Stereophile benyttet da Ikon 6 ble målt, men det var morsomt å se at målingene bekrefter det jeg hørte hos Hifiklubben.

Interessant, også, at målingene bekrefter Rotjas forsikring om at jeg ikke trenger å bekymre meg om å få for mye bass. Mentor 6 er en slank høyttaler med en sterk mellomtone og frampå diskant. Jeg er nå blitt temmelig sikker på at jeg skal kunne få til meget god bass her hjemme, om Mentor 6 skulle bli aktuelt, mens min bekymring vedrørende diskanten består. Trolig må jeg til Helicon 400 MkII for å få den diskanten jeg ønsker meg, men på den annen side vil jeg med Helicon høyst trolig få problemer med bassen. Den er også for dyr, og den er for stor til min lille stue.

Så, hvilken er min drømmehøyttaler? Må jeg slutte å være Dali-entusiast for å finne en? (Bør kanskje ikke si det høyt i en tråd viet til entusiaster, men jeg har i det seneste blitt styrket i troen på at den beste høyttaleren for meg er å finne utenfor Dalis sortiment.)

Stereo har forresten gjort målinger av både Lektor 6 og Concept 8. Når man ser målingene av Concept 8, så forstår man hvorfor Tronna kunne få problemer, og måtte ha hjelp av en proff. Concept 8 må være en vrien høyttaler å få til å spille godt. Hvis rommet er vanskelig i tillegg, så må det være tilnærmet umulig for en amatør å få til god lyd med denne høyttaleren.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus

Kanskje det kan være en løsning med en ikonsub og en svs? Sinnsykt bra mellombass, og vanvittig rå dypbass samtidig?
    Ikonsuben er skikkelig bra, men mister litt pusten på de aller dypeste partiene i filmer feks...
    Ikke blande merker på subben. Hvem sier at SVS ikke spiller bra oppover i registeret???? Har dere hørt SVS??

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus

Ikon-sub mister pusten på dypbass? Kom gjerne på besøk til meg om du vil sjekke den påstanden litt nøyere. Skal passe på å ha defribulator klar :-)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Ikon-sub mister pusten på dypbass? Kom gjerne på besøk til meg om du vil sjekke den påstanden litt nøyere. Skal passe på å ha defribulator klar :-)
    Gjør den ikke??? Den ruller av på 25-30Hz. Det er jo ikke dypbass.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Gjør den ikke??? Den ruller av på 25-30Hz. Det er jo ikke dypbass.
    Det er hvis du har 1 stk... Da ruller den nedover på 26Hz - 3dB. Men har du 2 stk Ikon-subber så vil jo nivået bli en del høyere - slik at kurven vil endre seg litt. Og da får du dyp-bass. Flageborg har fått dem under 20Hz.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å hvor mange SUB'er kjørte han for å klare 20Hz flatt (altså ikke -3db) ? Hørte snakk om at han kjørte 6 stk i ett demorom på HiFi Klubben i Grimstad. Var denne gangen du tenkte på kanskje?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke kimse av jobben til Flageborg, han tuner ting til max og han er også fan av Ikon subbene...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Man skal ikke kimse av jobben til Flageborg, han tuner ting til max og han er også fan av Ikon subbene...
    Det gjorde jeg heller ikke. Jeg bare spurte ett spr.mål. At Flageborg gjør en kjempejobb er det ikke tvil om, men trylle kan han ikke.

En kompis av meg var forøvrig å hørte på de 6 Dali SUB'ene i demorommet i Grimstad, å han var synes de spilt tøft han, men han synes fremdeles ikke Pulse scenen var så kul som den kunne vært grunnet mangel på trøkk under 20 Hz.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Det gjorde jeg heller ikke. Jeg bare spurte ett spr.mål. At Flageborg gjør en kjempejobb er det ikke tvil om, men trylle kan han ikke.

En kompis av meg var forøvrig å hørte på de 6 Dali'ene SUB'ene i demorommet i Grimstad, å han var synes de spilt tøft han, men han synes fremdeles ikke Pulse scenen var så kul som den kunne vært grunnet mangel på trøkk under 20 Hz.
    4 Ikon subber spilte i Grensen godt under 20Hz...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må dere ikke få innstykket at jeg er en Dali hater her, for det er jeg langt ifra. Har hatt MASSE Dali høytalere opp igjennom å har stort sett alltid vært fornøyd

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    4 Ikon subber spilte i Grensen godt under 20Hz...
    Tviler jeg ikke på, men ved hvor høy output? Regner med Flageborg har ett exel ark liggende med frekvensgangen. Får heller spørre han nest gang jeg ser han. Hvis ikke så blir det jo bare synsing....

Side 167 av 742 FørsteFørste ... 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 163 164 165 166 167 168 169 170 171 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 667 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •