Dalis Entusiaster - Side 163

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 163 av 743 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 663 ... SisteSiste
Viser resultater 3,241 til 3,260 av 14851
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Takk for godt svar.

Det jeg er litt nysjerrig på serru, er om Yamahaen hadde spilt bra sammen med Ikon. Den vil jo kanskje dempe en skrikende diskant litt. Men dette må jo uansett bare testes.

rett og slett kjedelig tro?
    Svar på dette er aner ikke og det har vært hyggelig med dine egne erfaringer her. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Ja, jeg har merket stor forskjell her på hvis jeg tar vekk teppet. Prøvde å spille litt musikk da jeg flyttet sist, uten et eneste møbel i rommet annet enn selve anlegget. Da ble det mye mer rotete og skarp lyd hehe.
    Men, vil det ikke kunne bli for mye av det gode og?
    Hvordan er Daliene dine i så måte? Mer følsomme enn andre du har prøvd? Har merket litt forskjell på hvor følsomme ulike ht er med tanke på vinkling. Kan kanskje ha litt med hvor langt unna sidevegg man plasserer dem og
    Godt tips det der! Har dvd hyllene mine som en slags demper for høyre ht nå, uten at jeg egentlig har tenkt over det. Den andre står 85-90cm unna sidevegg.

Hehe, mye forskjellig der ja! Er jo greit det, å være litt altetende. Syns hvertfall det selv. Du nevner bla Deep Purple, Cream og The Who. Minner om fatter sin cd-hylle det der. Var forresten på The Who konsert selv for noen år siden. Husker ikke helt hvilket år, men de spilte i spektrum
    Ja, det er absolutt mulig å dempe for mye. Høyttalerne bør spille på lag med rommet. Daniel (tror jeg det var) hevder at førsterefleksjoner ikke er noe videre problem med Dalis bånddiskanter. Jeg kan jo ikke si meg enig, men om Dali er mer eller mindre følsomme for dette enn andre høyttalere tør jeg ikke si. Nå er mange høyttalermodeller konstruerte med tanke på nettopp å skulle vinkles, om enn ikke vinkles så mye som jeg gjør her i stua. Dalis høyttalere med bånddiskant er så vidt jeg vet litt spesielle, siden disse ifølge Dali er konstruerte med tanke på at de ikke skal vinkles i det hele tatt.

Ja, vinkling kan gå utover lydbildet, som kan bli smalere og trangere, både i dybden og i bredden. Slik også hos meg når jeg vinkler. I utgangspunktet (uten vinkling) er Ikon 6 særlig gode til å gjengi et stort og flott bilde, med tydelig tredimensjonalitet. Noe av dette mistes med vinkling. Ikon 6 med vinkling låter mer ordinære og "korrekte" enn uten. Nå gjør ikke dette så mye i forhold til hva jeg vinner, men på enkelte skiver er det faktisk et savn.

Han der fattern din virker å ha svært god smak, men han har kanskje ikke vært helt heldig med oppdragelsen av sine barn? Jack Bruce (Cream) har forresten en serie gode utgivelser på samvittigheten, mens Eric Clapton (Cream) dessverre stort sett ble et langt gjesp etter at han forlot gruppa. Clapton gjør imidlertid ikke skam på hverken seg selv eller resten av gutta på det fine albumet 'Rough Mix' med Pete Townshend og Ronnie Lane. Jeg elsker Ronnie Lane.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. jeg vet ikke før jeg har lyttet til den, men sies at Ikon 6 spiller med ett bedre detaljnivå enn Concept. Og jeg er glad i detaljer.

Og Rotja sier jo også her at den spilte dypere i bassen enn Concept 8 faktisk, så hvem vet, kan godt hende denne hadde spilt viunderlig i surround med komplett Ikon-system.

Husk, man får jo dra-hjelp fra suben om man vil ha opp trykket.

Jeg har fattet litt interesse for denn HT til surround-bruk, og deler jeg på 80 hz så tar jo suben seg av trykket uansett. I så måte kan det jo hende denne HT låter bedre i surround enn det Concept 8 gjør. Men om den vil gi meg det jeg søker på musikk er jo en annen ting.

Men som sagt, har jo sub.

Skal på klubben en tur i morgen, så kanskje jeg kan få hørt den der da.
    Det kan være du har rett. Det høres i hvert fall ut som om du bør gi Ikon 6 en sjanse. Skal bli artig å høre hva du syns etter å ha hørt den. Husk at mange syns den er ubehagelig spiss og skarp i diskanten, jf. Roger. Husk også at du kan få problemer med førsterefleksjoner, jf. mine problemer. Det kan være at Ikon 6 trenger større plass enn du kan gi den.

Jeg syns det høres underlig ut at to 6,5 tommer skal kunne spille med større trøkk og fylde enn to 8 tommer pluss én 5 tommer, men jeg har som sagt ikke hørt Concept 8. At Ikon 6 slår Concept 8 på det meste, er jeg ikke i tvil om, men at den skulle slå hardere enn Concept 8, er jo rart. Concept 8 er jo både større og tyngre, i tillegg til at den har større og flere elementer til å ta hånd om mellomtone og bass. Men, Ikon 6 er en sprek liten rakker, ingen tvil om det, med kjapp, stram og relativt dyp bass. Jeg husker jeg ble veldig imponert da jeg sammenlignet den med B&W DM683.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Ikon 6 gikk dypere i bassen altså? Hmm. Interessant.

Men er dette en høyttaler som spiller litt moro også eller kan lydbildet oppleves som litt for fintspillende og raffinert, og rett og slett kjedelig tro?
    Ikon 6 er både fintspillende og raffinert, samt sprek og morsom. Om du liker den er jo en annen sak, men jeg tror få vil syns den er kjedelig. Jeg tror langt flere vil mene den er uvant oppløst og fintspillende i toppen. Jeg er mer redd for at du vil syns den er for sped, for dét syns jeg den er til tungrock i min stue på ca. 30 kvm, samt at du vil kunne synes den er for pågående og skarp i diskanten, slik Roger syns. Ikon 6 er dessuten ganske transparent. Hvis du har mange dårlige innspillinger, så vil du kanskje syns den er for lite tilgivende. Den maskerer lite og pynter ikke på slett arbeide fra produsenter og lydteknikere.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ja, det er absolutt mulig å dempe for mye. Høyttalerne bør spille på lag med rommet. Daniel (tror jeg det var) hevder at førsterefleksjoner ikke er noe videre problem med Dalis bånddiskanter. Jeg kan jo ikke si meg enig, men om Dali er mer eller mindre følsomme for dette enn andre høyttalere tør jeg ikke si. Nå er mange høyttalermodeller konstruerte med tanke på nettopp å skulle vinkles, om enn ikke vinkles så mye som jeg gjør her i stua. Dalis høyttalere med bånddiskant er så vidt jeg vet litt spesielle, siden disse ifølge Dali er konstruerte med tanke på at de ikke skal vinkles i det hele tatt.

Ja, vinkling kan gå utover lydbildet, som kan bli smalere og trangere, både i dybden og i bredden. Slik også hos meg når jeg vinkler. I utgangspunktet (uten vinkling) er Ikon 6 særlig gode til å gjengi et stort og flott bilde, med tydelig tredimensjonalitet. Noe av dette mistes med vinkling. Ikon 6 med vinkling låter mer ordinære og "korrekte" enn uten. Nå gjør ikke dette så mye i forhold til hva jeg vinner, men på enkelte skiver er det faktisk et savn.

Han der fattern din virker å ha svært god smak, men han har kanskje ikke vært helt heldig med oppdragelsen av sine barn? Jack Bruce (Cream) har forresten en serie gode utgivelser på samvittigheten, mens Eric Clapton (Cream) dessverre stort sett ble et langt gjesp etter at han forlot gruppa. Clapton gjør imidlertid ikke skam på hverken seg selv eller resten av gutta på det fine albumet 'Rough Mix' med Pete Townshend og Ronnie Lane. Jeg elsker Ronnie Lane.
    Ikon har jo ganske tydelig diskant, så kan jo være det er derfor du merker såpass stor forskjell Det går jo an å vinkle litt ettersom hva du hører på og. Her har jeg hvertfall veldig lett for å flytte litt på ht, så da går det an å justere litt avhengig av hva jeg driver med. Skal jeg virkelig høre på musikk drar jeg dem litt ut fra vanlig posisjon. Må ha dem litt rart plassert pga dører, men det funker greit likevel.

Hehehe, oppdragelsen er det lite å si på Egne meninger må man sette pris på
    Hører litt på Eric Clapton jeg da. Tror ikke jeg har hørt noe av Jack Bruce etter Cream, men det kan jeg jammen gjøre en liten innsats for å få til.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MARANTZ SA7001ki | FINN torget

Knallpris på en super cdspiller, dette er signaturmodellen til Ken Ishiwata

Marantz Europe

Litt om Ken...

Knallmatch til Dali

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være du har rett. Det høres i hvert fall ut som om du bør gi Ikon 6 en sjanse. Skal bli artig å høre hva du syns etter å ha hørt den. Husk at mange syns den er ubehagelig spiss og skarp i diskanten, jf. Roger. Husk også at du kan få problemer med førsterefleksjoner, jf. mine problemer. Det kan være at Ikon 6 trenger større plass enn du kan gi den.

Jeg syns det høres underlig ut at to 6,5 tommer skal kunne spille med større trøkk og fylde enn to 8 tommer pluss én 5 tommer, men jeg har som sagt ikke hørt Concept 8. At Ikon 6 slår Concept 8 på det meste, er jeg ikke i tvil om, men at den skulle slå hardere enn Concept 8, er jo rart. Concept 8 er jo både større og tyngre, i tillegg til at den har større og flere elementer til å ta hånd om mellomtone og bass. Men, Ikon 6 er en sprek liten rakker, ingen tvil om det, med kjapp, stram og relativt dyp bass. Jeg husker jeg ble veldig imponert da jeg sammenlignet den med B&W DM683.
    Må bare beklage, men rakk ikke å høre på Ikon 6 på klubben idag. Jeg kom rett før stengetid og rakk kun å hente de nye bakhøyttalerne mine.

Men det jeg rakk, var å snakke med butikksjefen om den. han sa den var veldig lys, og at Lektor 8 ville passe bedre for meg.

Jeg mistenker at han har rett:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 er altfor lys kan jeg skrive under på, det er som å høre på en vinkelsliper på høyt nivå. Den må dempes med mørkere klang og med Denon skriker de som en stukken gris.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Ikon 6 er altfor lys kan jeg skrive under på, det er som å høre på en vinkelsliper på høyt nivå. Den må dempes med mørkere klang og med Denon skriker de som en stukken gris.
    Det hørtes slett ikke bra ut. Skjønner ikke helt de som klarer å parre Denon og Ikon da hvert fall.

Skrike-diskant er det desidert verste jeg kan få servert i ett anlegg.

Så uten å ha hørt den engang så tror jeg jeg legger den på is etter det både dere og HFK sier.

Håpet er jo å slippe å ha lyst på noe som helst nytt etter Daniel har vært her i morgen. Gleder meg til å se hva vi får til

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes slett ikke bra ut. Skjønner ikke helt de som klarer å parre Denon og Ikon da hvert fall.

Skrike-diskant er det desidert verste jeg kan få servert i ett anlegg.

Så uten å ha hørt den engang så tror jeg jeg legger den på is etter det både dere og HFK sier.

Håpet er jo å slippe å ha lyst på noe som helst nytt etter Daniel har vært her i morgen. Gleder meg til å se hva vi får til
    Denon og Dali Ikon 6 går ikke her i hvertfall, funka greit med 8'ern siden den er litt dempa i toppen. Da tror jeg heller velger det enn å sitte der med skrikeanlegg, det er jo ikke godt for kropp eller sjel. Ikon 6 trenger noe som kan dempe de meget godt, gravmørke forsterkere må vel nesten være ideelt der. Sats på Lektor eller Ikon 8 og da får du høytalere som er roligere i toppen, men samtidig smeller godt i gulvet og det er det du trenger.

Lykke til i morra så får du komme med noen inntrykk her om forbedring.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon og Dali Ikon 6 går ikke her i hvertfall, funka greit med 8'ern siden den er litt dempa i toppen. Da tror jeg heller velger det enn å sitte der med skrikeanlegg, det er jo ikke godt for kropp eller sjel. Ikon 6 trenger noe som kan dempe de meget godt, gravmørke forsterkere må vel nesten være ideelt der. Sats på Lektor eller Ikon 8 og da får du høytalere som er roligere i toppen, men samtidig smeller godt i gulvet og det er det du trenger.

Lykke til i morra så får du komme med noen inntrykk her om forbedring.
    Akkurat det sa de til meg på klubben også. Ikon 8 eller Lektor 8.

Sånn klangmessig hadde det vært topp med fullt ikon, siden jeg har center og sub derfra.

Men nå har jeg fått så mye advarsler om Ikon 6 at den gravlegger jeg tror jeg.

8`ern kan det hende jeg elsker, men den kommer hvert fall ikke før jeg har funnet meg ett hus med ett brukbart rom i. Hadde knapt fått plass til Ikon 8 her.

Men ett spørsmål som er litt teit kanskje, men mørk høyttaler og mørk forsterker blir det ekstra mørkt?

Opplevde Lektor 8 som mørk, og det er jo Yamahaen min også, så er redd det vil bli for mørkt faktisk.

Håper bare ikke det blir for grøtete liksom med detaljer som forsvinner.

Takk for det Roger. Skal gi en ordentlig rapport i morgen kveld. Gleder meg til å få hjelp:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det sa de til meg på klubben også. Ikon 8 eller Lektor 8.

Sånn klangmessig hadde det vært topp med fullt ikon, siden jeg har center og sub derfra.

Men nå har jeg fått så mye advarsler om Ikon 6 at den gravlegger jeg tror jeg.

8`ern kan det hende jeg elsker, men den kommer hvert fall ikke før jeg har funnet meg ett hus med ett brukbart rom i. Hadde knapt fått plass til Ikon 8 her.

Men ett spørsmål som er litt teit kanskje, men mørk høyttaler og mørk forsterker blir det ekstra mørkt?

Opplevde Lektor 8 som mørk, og det er jo Yamahaen min også, så er redd det vil bli for mørkt faktisk.

Håper bare ikke det blir for grøtete liksom med detaljer som forsvinner.

Takk for det Roger. Skal gi en ordentlig rapport i morgen kveld. Gleder meg til å få hjelp:-D
    Jeg synes ikke det blir for mørkt og den klare lyden er der den, men den er som sagt litt tilbakelent så du slipper den skrikende diskanten. Nå har jeg ikke prøvd mine Ikon 8 med noe annet enn Denon og Parasound, etter det jeg har merka så synes jeg dette spiller meget bra i hop. Om du går en del innlegg tilbake så kan du lese hva Stylus skrev når han var hos meg, han ble positivt overrasket og flere andre som har vært her synes det spiller utmerket. Da må jeg si det samme, med den musikken vi liker så tror jeg vi ikke trenger å ha så finspilte høytalere. Kan du ikke få med deg din Yamaha til klubben og teste ut 8'ern da. Etter det Daniel sier så spiller feks Dali MS5 på Parasound meget godt, og den høytalern er litt i det mørke laget men så bra som den er.

Ikon 6 må matches med omhu ellers sitter du nesten døv etter en lytteopplevelse med feil komponent. Lite kult for å si det sånn, bra høytaler og alt det der men den passer ikke for meg rett og slett.

Msn med en fyr som har vært her på besøk som sier at lyden min er fin og varm, samt detaljene kommer godt frem. Kort fortalt...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Jeg synes ikke det blir for mørkt og den klare lyden er der den, men den er som sagt litt tilbakelent så du slipper den skrikende diskanten. Nå har jeg ikke prøvd mine Ikon 8 med noe annet enn Denon og Parasound, etter det jeg har merka så synes jeg dette spiller meget bra i hop. Om du går en del innlegg tilbake så kan du lese hva Stylus skrev når han var hos meg, han ble positivt overrasket og flere andre som har vært her synes det spiller utmerket. Da må jeg si det samme, med den musikken vi liker så tror jeg vi ikke trenger å ha så finspilte høytalere. Kan du ikke få med deg din Yamaha til klubben og teste ut 8'ern da. Etter det Daniel sier så spiller feks Dali MS5 på Parasound meget godt, og den høytalern er litt i det mørke laget men så bra som den er.

Ikon 6 må matches med omhu ellers sitter du nesten døv etter en lytteopplevelse med feil komponent. Lite kult for å si det sånn, bra høytaler og alt det der men den passer ikke for meg rett og slett.

Msn med en fyr som har vært her på besøk som sier at lyden min er fin og varm, samt detaljene kommer godt frem. Kort fortalt...
    Når du sier fin og varm lyd med gode detaljer tenker jeg: Det er sånn jeg vil ha det:-D

Men vettu, klubben på Lillehammer sa Ikon 8 var lys også, så der ser man alle de forskjellige meningene:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon har jo ganske tydelig diskant, så kan jo være det er derfor du merker såpass stor forskjell Det går jo an å vinkle litt ettersom hva du hører på og. Her har jeg hvertfall veldig lett for å flytte litt på ht, så da går det an å justere litt avhengig av hva jeg driver med. Skal jeg virkelig høre på musikk drar jeg dem litt ut fra vanlig posisjon. Må ha dem litt rart plassert pga dører, men det funker greit likevel.

Hehehe, oppdragelsen er det lite å si på Egne meninger må man sette pris på
    Hører litt på Eric Clapton jeg da. Tror ikke jeg har hørt noe av Jack Bruce etter Cream, men det kan jeg jammen gjøre en liten innsats for å få til.
    Ja, slett ikke helt dumt det der med å flytte på høyttaler avhengig av hvordan en lytter, og hva en lytter til. På lavt volum og med musikk i bakgrunnen så kan jo høyttalerne stå både nærmere vegg og i nær sagt en vinkel som helst. Ikon 6 er dessuten nette og lette å flytte på. Dempeputene under høyttalerne gjør det enkelt å flytte dem uten at det går utover parketten. På den annen side er jeg nok litt for lat til å gjøre det til en vane å flytte på høyttalere. I en periode kan det allikevel være lurt å flytte litt rundt på høyttalerne for å lære dem og samspillet med rommet bedre å kjenne.

Jyplingers egne meninger er overvurdert. Det er i hvert fall det jeg sier til gutta mine når de ypper seg. De gamle er eldst. Dette vil du sikkert forstå om du tenker deg om, og gir musikken i faren din sin hylle noen flere runder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg syns det er litt rart at du og så mange andre opplever Ikon 6 og 7 som for lyse og med skingrende diskanter, men jeg tror du er inne på noe riktig når du legger så stor vekt på match. Match er viktig, ikke fordi Ikon er kresen, men fordi den er transparent. Jeg har hørt Ikon 6 med flere forskjellige kombinasjoner av elektronikk, men har bare opplevd billig Denon elektronikk (DENON PMA-1500AE) med et direkte dårlig resultat. Denne Denon-forsterkeren var ikke bra på B&W heller, så jeg tror dette er en forsterker som du skal være heldig for å få til å spille bra. På den annen side er det enkelte som har fått til denne forsterkeren med Ikon, men her spriker meningene i alle retninger:

URL: http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...ma-1500-a.html

Jeg har hørt Ikon 7 med Densen (B-200 med B-320) og Nad M3. Ingen av disse låt lyst og/eller spisst med Ikon 7, selv om Densen har ord på seg for å være lystklingende. Stereophile testet Ikon 6, men rapporterte ikke om lys klang eller skingrende diskant. Stereophile benyttet bla en Creek 5350SE forsterker som har ord på seg å være nøytral. Stereophile:

With all of the recordings I played, the Ikon 6's unusual tweeter array reproduced detailed and extended high frequencies with no touch of bite or harshness. Transients were fast and articulate without seeming unnaturally sharp.

The Absolute Sound testet Ikon 6, og hadde bl.a. dette å si om diskanten:

On the whole, the treble is reasonably smooth for a relatively inexpensive speaker and in practice the treble from the compound tweeter assembly (dome plus ribbon) sounds clean and clear.

Så hvorfor så mye misnøye hos amatørene, men nesten bare godord å finne hos proffene? Jeg tror Hi-Fi Choice treffer spikeren på hodet i sin omtale av Ikon 6:

The downside of such a transparent transducer
    is that it can sound too analytical for comfort.
    Some will certainly react against a speaker that
    can be too hard and insistent, and which tends
    to emphasise any negative qualities in the rest
    of the system. This is, in fact, a moderately
    priced loudspeaker that needs the finesse that
    high-end electronics bring to the party. On the
    other hand, the high sensitivity means power
    demands shouldn’t be an issue, and we found
    that Primare’s new entry-level I21 integrated
    amp was a capable match, with plenty of power
    for the job (75 watts per channel), combined
    with the required speed and finesse.

Det kan med andre ord gå bra med billig elektronikk, men like gjerne dårlig. Det er ikke sikkert lys klang og skingrende diskant skyldes høyttaleren eller dårlig elektronikk. Slike ting kan like gjerne skyldes andre ledd i kjeden, eller rommet. Dette vet proffene, men ikke alltid amatørene. Ikon 6 og 7 er fine høyttalere for den som er interessert i hifi og alt det som en slik interesse innebærer av kunnskapstilegnelse, prøving og feiling, men som ikke har råd til eller ønsker om å bruke mye penger på høyttaler. Disse høyttalere er glimrende høyttalere for nybegynnere som søker utfordringer og kunnskap, men kan være en skikkelig nedtur for den som bare skal ha et par middelmådige høyttalere som spiller tålelig nesten uansett plassering, rom, øvrig utstyr og dårlige produksjoner. Ikon 6 og 7 er ikke høyttalere først og fremst for ignoranten, men for hifi-entusiasten som kan og vil lære å sette pris på riktig velklingende lyd og god musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, slett ikke helt dumt det der med å flytte på høyttaler avhengig av hvordan en lytter, og hva en lytter til. På lavt volum og med musikk i bakgrunnen så kan jo høyttalerne stå både nærmere vegg og i nær sagt en vinkel som helst. Ikon 6 er dessuten nette og lette å flytte på. Dempeputene under høyttalerne gjør det enkelt å flytte dem uten at det går utover parketten. På den annen side er jeg nok litt for lat til å gjøre det til en vane å flytte på høyttalere. I en periode kan det allikevel være lurt å flytte litt rundt på høyttalerne for å lære dem og samspillet med rommet bedre å kjenne.

Jyplingers egne meninger er overvurdert. Det er i hvert fall det jeg sier til gutta mine når de ypper seg. De gamle er eldst. Dette vil du sikkert forstå om du tenker deg om, og gir musikken i faren din sin hylle noen flere runder.
    Nei, parketten må få pen behandling. Her har den myke puter mot seg, så det er ikke noe problem. Hehe driver ikke å flytter dem rundt heletiden, men av og til hvis jeg får det for meg Lærer litt av det.

Det kan jammen ikke være enkelt å være eldst alltid
    Jeg trenger forøvrig ikke tenke meg særlig mye om for å høre på mye av det som står i hylla der. Masse bra og masse for meg ukjent.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D

Når du sier fin og varm lyd med gode detaljer tenker jeg: Det er sånn jeg vil ha det:-D

Men vettu, klubben på Lillehammer sa Ikon 8 var lys også, så der ser man alle de forskjellige meningene:-D
    Ikon 8 kan nok oppfattes som en del lysere enn andre høyttalere i samme klassen og størrelse ja. Samtidig er det jo ofte sånn at detaljene nødvendigvis kommer frem litt bedre når de høyere frekvensene er litt mer frempå? Det er hvertfall min erfaring

Kanskje Ikon 8 oppfattes litt mørkere enn feks Ikon 6, fordi den har mer bass og fylde på samme lydstyrke? Bare en tanke som dukket opp her hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Ikon 8 oppfattes litt mørkere enn feks Ikon 6, fordi den har mer bass og fylde på samme lydstyrke? Bare en tanke som dukket opp her hehe...
    Tanken er kanskje nærliggende, men jeg tror dette har mer med en ukjent x å gjøre. Det låter for eksempel lysere hos kompisen min som har Ikon 7 enn hos meg som har Ikon 6. Han har imidlertid Densen forsterkeri, mens jeg har Marantz, så det kan allikevel rime. Det er uansett snakk om delikate nyanser, så dette har lite relevans for kritikken av Ikon 6 og 7 å gjøre og de dramatiske forskjeller som Roger og enkelte andre beskriver. En lystklingende høyttaler er dessuten ikke nødvendigvis skarp og skingrende. Ei heller er en frampå diskant nødvendigvis skarp og ubehagelig.

Jeg tror heller vi bør søke andre grunner til at enkelte syns Ikon 6 og 7 er skrekkelig ubehagelige, mens Ikon 8, som så vidt jeg vet har samme diskantmodul som sine mindre søsken, ikke rammes av den samme kritikken.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge med fett anlegg folkens:-D :-D :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge med fett anlegg folkens:-D :-D :-D
    Hva synes du utgjorde den store forskjellen da?

Side 163 av 743 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 293 303 663 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •