Dalis Entusiaster - Side 162

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 162 av 742 FørsteFørste ... 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 158 159 160 161 162 163 164 165 166 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 662 ... SisteSiste
Viser resultater 3,221 til 3,240 av 14836
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bra side denne What-Hifi Roger.

Ikon 2 stativ høyttalerne får 5/5 stjerner.

Hadde nok fungert ypperlig med stativ for meg som sliter med dårlig plass.

Kunne vært en ide det der hvis det blir komplett Ikon en gang å bruke Ikon 2 i front med Vokal 2 centeren og W2 bak. Tror om dette?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Bra side denne What-Hifi Roger.

Ikon 2 stativ høyttalerne får 5/5 stjerner.

Hadde nok fungert ypperlig med stativ for meg som sliter med dårlig plass.

Kunne vært en ide det der hvis det blir komplett Ikon en gang å bruke Ikon 2 i front med Vokal 2 centeren og W2 bak. Tror om dette?
    Jeg bruker for det meste Whathifi når jeg skal referere til en test eller lure på noe vedrørende et produkt, synes dem har gode oversiktlige sider og lett og navigere. Kjøpte magasinene før men jeg synes det var for mye av det samme i hvert blad, så jeg kutta det ut like greit med tanke på at jeg kan se testene på nett. De har et godt arkiv der og en best buys 2008. Da kan man se hva som ble best i hver sin prisklasse, fint skal dere være..

Nå har jo Ikon settet vunnet pris som det beste tradisjonelle surroundoppsettet et par ganger på rad, så det er nok en bra kombo det men ville heller gått for vegghøytalene så sparer man litt plass også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg bruker for det meste Whathifi når jeg skal referere til en test eller lure på noe vedrørende et produkt, synes dem har gode oversiktlige sider og lett og navigere. Kjøpte magasinene før men jeg synes det var for mye av det samme i hvert blad, så jeg kutta det ut like greit med tanke på at jeg kan se testene på nett. De har et godt arkiv der og en best buys 2008. Da kan man se hva som ble best i hver sin prisklasse, fint skal dere være..

Nå har jo Ikon settet vunnet pris som det beste tradisjonelle surroundoppsettet et par ganger på rad, så det er nok en bra kombo det men ville heller gått for vegghøytalene så sparer man litt plass også.
    Ja tenkte på vegghøyttalerne fra Ikon bak men kanskje Ikon 2 på stativ foran hva tror du om det?

Tven min står litt ut fra veggen så kanskje stativ er tingen akkurat foran?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tenkte på vegghøyttalerne fra Ikon bak men kanskje Ikon 2 på stativ foran hva tror du om det?

Tven min står litt ut fra veggen så kanskje stativ er tingen akkurat foran?
    Vegghøytalere bak er jo helt klart, hva med ikon 8 i front da ? Stativ har jeg ikke skjønt meg helt på i et surroundoppsett. Ville da gått for noen gulvstående til det formålet.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vegghøytalere bak er jo helt klart, hva med ikon 8 i front da ? Stativ har jeg ikke skjønt meg helt på i et surroundoppsett. Ville da gått for noen gulvstående til det formålet.
    Jaja, Ikon 8 er ikke glemt:-D

Bare funderer på om stativ hadde låtet bedre med tanke på at jeg har dårlig plass.

Jo større høyttalere på dårlig plass jo dårligere jobber dem.

Men mye grommere å ha ett par ruvende gulvhøyttalere stående foran der, helt klart.

Titter på Dali Ikon 6 her også. Koster 10 000 den.

Er denne bedre enn Concept 8 tro???????

Hvis den er lys i toppen så demper kanskje Yamahaen den en del?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt Ikon 6 og Concept 8 opp mot hverandre?

Har hørt disse Ikon 6 spiller meget bra og detaljrikt, men lurer litt på hvordan trykket er i dem.

De hadde sikkert fungert utmerket i surround med resten av Ikon-serien, men så spørs det om man kan rocke litt skikkelig med dem på musikk?

Artig å høre om noen har erfaringer med denne høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    God hørsel er moro det, og man må sette pris på den så lenge man har den
    Hehe, ja og i så måte har jeg mange år på å lære meg å sette pris på detaljene. Og ikke minst å finne dem!

Du, jeg må bare spørre med en gang. Hva er egentlig førsterefleksjoner? Blir litt usikker på hva du mener siden jeg ikke helt vet hva det er Kan jo være jeg vet hva det er, men at jeg ikke vet at det heter førsterefleksjoner
    Det du nevner om lave volum er noe jeg også har fått merke litt. Litt av den loudnesskarakteren forsvinner på lave volum. Jeg syns ofte det er da jeg setter mest pris på den lyden. Blir litt mer fyldig på rolig volum. Her har jeg hvertfall merket veldig forskjell fra høyttaler til høyttaler, og antakelig er det ganske mye avhengig av forsterker og?

Hehe, er nok en viss fare for at det ikke hadde vært den lyden jeg ville hatt selv, men syns det er interessant å høre litt på hva andre syns er topp også. Kan jo være jeg lærer litt mer og kan sette pris på litt andre ting også etterhvert.
    JBL ja. Har blitt anbefalt det jeg også. Etter hva jeg skjønner av det du også skriver, er det høyttalere med mye moro og trøkk.

Jo, men da har du ganske variert smak du også. Kan ikke si jeg har hørt allverden av de du nevner, annet enn litt Lou Reed og Van Morrison hos fatter.
    Jeg hører på en del forskjellig. For tiden har det gått en del i Dire Straits, Toto, Mark Knopfler, Gary Moore, Michael Jackson og en del listepop på radioen. Har lite klassisk, jazz eller hard rock i hyllene her. Har forresten fått høre på litt Rihanna, Lady Gaga, George Michael og Chris Rea i det siste, da jeg ikke bor her alene
    Kan høre på veldig mye, og det skal egentlig ganske mye til før jeg ikke klarer å høre på det hehe.
    Noen hører jo etter og setter pris på detaljer fra dag én, men det har ikke vært slik for meg. Har hatt mye glede av ganske dårlig oppløst lyd i mange år. Måten jeg lytter på er ikke resultatet av noen bevisst trening eller opplæring eller noe slikt. Velvet Underground er dessuten ikke noen godt forbilde når det gjelder kvalitetslyd.

Jeg vet jo ikke om jeg bruker ordet 'førsterefleksjon' riktig, men jeg innbiller meg at lyden treffer øret både direkte, rett fra høyttaler, og indirekte som refleksjoner fra flater. Førsterefleksjoner er da ganske enkelt lydbølger som treffer en flate for så å reflekteres rett til øret, til forskjell fra andre refleksjoner, som går fra flate til flate før de treffer øret. Siden øret ikke er så langt fra øyet så betyr dette at du i praksis kan finne førsterefleksjonspunktene med et speil. Sett et speil på en av de flatene (vegg, gulv, tak, bord etc.) du har rundt deg, og flytt speilet til du ser høyttaleren i speilet fra lytteposisjon, og du har funnet et refleksjonspunkt. På samme måte kan du finne refleksjonspunktene på alle de flater som omgir deg. Hos meg er det diskantens og øvre mellomtones førsterefleksjoner fra sidevegger som plager meg. Når jeg demper disse punktene (flatene), blir lyden bedre.

Fyldig lyd på lavt volum tror jeg har ganske mye mer med høyttaler å gjøre, enn forsterker. Jeg har forsøkt forsterkerne mine (NAD og to Marantz) på både B&W og Dali, og her er det helt klart høyttalerne som gjør den store forskjellen. Jeg har også prøvd en Kenwood-forsterker på B&W, men med samme resultat som med de andre forsterkerne. Ikon 6 er forbløffende bra på lavt volum.

Vi har nok ganske ulik musikksmak, ja, for jeg har på min side ikke hørt noe særlig av de artistene du nevner, med unntak av Dire Straits, som jeg har debutskive av. Listepop hører jeg sjelden på. Jeg er mest for album, ikke singler/enkeltlåter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har hørt disse Ikon 6 spiller meget bra og detaljrikt, men lurer litt på hvordan trykket er i dem.

De hadde sikkert fungert utmerket i surround med resten av Ikon-serien, men så spørs det om man kan rocke litt skikkelig med dem på musikk?

Jeg har dessverre ikke hørt Concept 8, men jeg tror ikke Ikon 6 er en høyttaler som passer for deg. Ikon 6 er en liten høyttaler. Bra trøkk og fylde til å være så pass liten, men neppe godt nok til å dekke dine behov. Selv savner jeg nettopp trøkk og fylde, og dette er mine største ankepunkter mot denne ellers utmerkede høyttaleren. Nå vet jeg ikke om noen andre høyttalere som vil spille like bra som Ikon 6, og samtidig gi mer trøkk og fylde, men ut fra hva du tidligere har sagt, så tror jeg Concept 8 vil passe deg bedre enn Ikon 6.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, Ikon 8 er ikke glemt:-D

Bare funderer på om stativ hadde låtet bedre med tanke på at jeg har dårlig plass.

Jo større høyttalere på dårlig plass jo dårligere jobber dem.

Men mye grommere å ha ett par ruvende gulvhøyttalere stående foran der, helt klart.
    Bedre og bedre, fru Blom. Hva som er best er det jo i siste instans lytteren som avgjør. Hva som er best generelt er ikke nødvendigvis best for deg spesielt. Rent generelt er det ingen tvil om at det er lettere å få stativer til å spille bra i ditt rom, hvis det er så at du har dårlig plass. På den annen side, så er du jo glad i basstrøkk og fylde, og det er nettopp her stativhøyttalere har sine begrensninger.

Nå er det etter mitt skjønn mye grommere å ha et par elegante stativhøytalere stående foran der, enn store og stygge gulvstående. Men i så fall må du gi avkall på noe av det viktigste for deg, og dét er jo ikke særlig smart. Mange er fornøyd med stativ kombinert med sub. Kan jo være noe å forsøke, men selv har jeg ingen erfaring med dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det som er kult at de rocker like mye i dag som dem gjorde for 30år siden.

Er en stortilhenger av rock n roll musikk og det er ingen over eller ved siden av Pink Floyd osv. Jeg liker mye forskjellige musikkstiler men har alltid hatt et godt øre på rock n roll.

Du har ikke fått laget deg en profil her inne?

Hvor gammel er du mister?
    Jeg er så gammel at jeg først lærte å sette så stor pris på Pink Floyd med geniet Syd Barrett, at resten ble en nedtur. Jeg er så gammel at da jeg kjøpte mitt første stereoanlegg var 'Relics' en av de første platene jeg kjøpte. Denne skiva ble kjøpt det året den kom, og den står fremdeles som Pink Floyds beste. Jeg er så gammel at jeg fikk 'I Feel Fine' det året den ble utgitt, og dette var min første skive overhodet.

Jeg hører ikke så ofte på rock`n roll. Av og til Chuck Berry, dog. (Vil ikke si at Pink Floyd er så mye rock`n roll at det gjør noe, da, men jeg liker veldig mye av Pink Floyd. Liker også Syd Barrett solo.) Jeg liker rock`n roll med en solid dose blues (blues rock). Gruppa Taste og et par fantastiske live-skiver med Rory Gallagher er absolutt etter min smak.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Her har man en mulighet for å få seg en rå senter til sitt Dali oppsett. Det kan jeg skriver under på.
    Prisen er også meget hyggelig.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44310

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har testet disse på klubben opp i mot værandre bl.a. for å høre hva effekt forsterker gjorde med Concept 8 som jeg hadde på den tiden. Dermed har jeg i grunn bare testet opp mot værandre med Thule elektronikk(effekt 350x2, samt cd/dvd spilleren).

Personlig syns jeg at det var svært så god trøkk i IKON 6 i forhold til Concept. Dette på nevnte elektronikk. Bassen opplevde jeg som mye dypere enn concept 8, på tross av dens to 8". Dette stemmer jo også utifra de skrevne spesifikasjonene på de to høytalerne. Concept har en veldig stram og godt definert bass, men jeg syns ikke den går spesielt dypt.

Låt tre til Mari Boine "Iddjagiedas" har noen dypbe hjerte slag pulser i begynnelsen, som man i bunn trenger en god subb for å virkelig få med seg. På Concept var det knapt hørbart, men betraktelig tydeligere på IKON.

Oppløsningen var selvsakt i en helt annen verden i forhold til Consept. Med thule elektronikken ble en litt skarp diskant i consept noe roet ned, og musikk jeg ellers kunne gå litt lyttetrett av hørtes noe mer behagelig ut. På IKON kom jo den vanvittige deilige oppløsningen i tillegg. Også på musikk som fra NIN, som jeg bl.a. prøvde. Dette er musikk som jeg opplever kan sette diskanten på prøve, men hørtes oppløst og samtidig klar(ikke ubehagelig).

For gøy skyld lyttet jeg litt med LYNGDORF 2175 med IKON 6, dette ble utrolig deltaljert og vel lyst/ubehagelig for meg. Ikon diskant spratt ut av høytalerkabinettet og hamret løs mot tomhinnene mine med en jern hammer. Så den kombinasjonen passet ikke meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Noen hører jo etter og setter pris på detaljer fra dag én, men det har ikke vært slik for meg. Har hatt mye glede av ganske dårlig oppløst lyd i mange år. Måten jeg lytter på er ikke resultatet av noen bevisst trening eller opplæring eller noe slikt. Velvet Underground er dessuten ikke noen godt forbilde når det gjelder kvalitetslyd.

Jeg vet jo ikke om jeg bruker ordet 'førsterefleksjon' riktig, men jeg innbiller meg at lyden treffer øret både direkte, rett fra høyttaler, og indirekte som refleksjoner fra flater. Førsterefleksjoner er da ganske enkelt lydbølger som treffer en flate for så å reflekteres rett til øret, til forskjell fra andre refleksjoner, som går fra flate til flate før de treffer øret. Siden øret ikke er så langt fra øyet så betyr dette at du i praksis kan finne førsterefleksjonspunktene med et speil. Sett et speil på en av de flatene (vegg, gulv, tak, bord etc.) du har rundt deg, og flytt speilet til du ser høyttaleren i speilet fra lytteposisjon, og du har funnet et refleksjonspunkt. På samme måte kan du finne refleksjonspunktene på alle de flater som omgir deg. Hos meg er det diskantens og øvre mellomtones førsterefleksjoner fra sidevegger som plager meg. Når jeg demper disse punktene (flatene), blir lyden bedre.

Fyldig lyd på lavt volum tror jeg har ganske mye mer med høyttaler å gjøre, enn forsterker. Jeg har forsøkt forsterkerne mine (NAD og to Marantz) på både B&W og Dali, og her er det helt klart høyttalerne som gjør den store forskjellen. Jeg har også prøvd en Kenwood-forsterker på B&W, men med samme resultat som med de andre forsterkerne. Ikon 6 er forbløffende bra på lavt volum.

Vi har nok ganske ulik musikksmak, ja, for jeg har på min side ikke hørt noe særlig av de artistene du nevner, med unntak av Dire Straits, som jeg har debutskive av. Listepop hører jeg sjelden på. Jeg er mest for album, ikke singler/enkeltlåter.
    Nei, det er akkurat det. Er jo ikke dumt å lære seg noe over tid heller. Da kan man jo sette pris på lyttingen hele veien!

Ok, men da forstår jeg hva du mener. Det du har opplevd med vinkling, er rett og slett at refleksjonene fra sideveggen ikke blir like fremtredende?
    Hehe, det med speilet er jo veldig enkelt og greit da. Sånne ting kan jeg finne på å prøve meg litt på ja. Selv en nybegynner kan få utbytte av det der om han gidder
    Forstår jeg riktig hvis det er stor forskjell i hva ulike materialer demper av lyd? Altså, at ulike frekvenser reflekteres ulikt ut fra materiale?

Riktig. Det skrives en del om akkurat det med lavt volum. Skal teste litt selv når jeg har flyttet. Virker som om det er en del som har erfart at det kan forandre seg en del med forsterker også. Foreløpig har jeg ikke testet noen andre forsterkere på de ht jeg har, i dette rommet. I nye leiligheten skal det testes

Hehe musikksmak er så mangt ja. Kan jo forestille meg at alder kan gi mye av forklaringen, og ikke minst hva man har vokst opp med. Hører på Mark Knopfler nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Nei, det er akkurat det. Er jo ikke dumt å lære seg noe over tid heller. Da kan man jo sette pris på lyttingen hele veien!

Ok, men da forstår jeg hva du mener. Det du har opplevd med vinkling, er rett og slett at refleksjonene fra sideveggen ikke blir like fremtredende?
    Hehe, det med speilet er jo veldig enkelt og greit da. Sånne ting kan jeg finne på å prøve meg litt på ja. Selv en nybegynner kan få utbytte av det der om han gidder
    Forstår jeg riktig hvis det er stor forskjell i hva ulike materialer demper av lyd? Altså, at ulike frekvenser reflekteres ulikt ut fra materiale?

Riktig. Det skrives en del om akkurat det med lavt volum. Skal teste litt selv når jeg har flyttet. Virker som om det er en del som har erfart at det kan forandre seg en del med forsterker også. Foreløpig har jeg ikke testet noen andre forsterkere på de ht jeg har, i dette rommet. I nye leiligheten skal det testes

Hehe musikksmak er så mangt ja. Kan jo forestille meg at alder kan gi mye av forklaringen, og ikke minst hva man har vokst opp med. Hører på Mark Knopfler nå...
    Ja, hvis musikken er viktigst, så blir det vel gjerne slik. Ikke noe i veien for å sette interessen for utstyr og kvalitetslyd i første rekke, men det blir til syvende og sist et spørsmål om hva man prioriterer.

Ja, refleksjonene fra sidevegger blir mindre framtredende når jeg vinkler kraftig. Det er stor forskjell på ulike materialer. Harde flater som tv-skjerm og vindu er ekstra ille. Tepper demper. Det er ikke bare materialet som har betydning, men også strukturen. Glatte flater er verre enn flater som bryter. Det kan være smart å sette cd- og vinylhyller der refleksjonspunktene er, eventuelt bokhyller.

Alder kan nok være noe av forklaringen på smak, men selv har jeg aldri hatt en særlig typisk smak for min alder. Har alltid vært altetende. Min første store helt var Edith Piaf, som jeg digga da jeg var en åtte-ti år gammel. Den neste var Barry McGuire i ti-tolvårsalderen. Så fulgte Joe Tex, Fairport Convention, Leonard Cohen, Family og Procol Harum, men jeg likte jo også mye av hva mine jevngamle lyttet mest til: Deep Purple, Ten Years After, Fleetwood Mac og Led Zeppelin, og Jimi Hendrix, Cream og The Who, selvsagt. Liker fremdeles mye av denne musikken jeg vokste opp med.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Her har man en mulighet for å få seg en rå senter til sitt Dali oppsett. Det kan jeg skriver under på.
    Prisen er også meget hyggelig.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44310
    Dali-entusiaster bør virkelig kjenne sin besøkelsestid .

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, refleksjonene fra sidevegger blir mindre framtredende når jeg vinkler kraftig. Det er stor forskjell på ulike materialer. Harde flater som tv-skjerm og vindu er ekstra ille. Tepper demper. Det er ikke bare materialet som har betydning, men også strukturen. Glatte flater er verre enn flater som bryter. Det kan være smart å sette cd- og vinylhyller der refleksjonspunktene er, eventuelt bokhyller.

Alder kan nok være noe av forklaringen på smak, men selv har jeg aldri hatt en særlig typisk smak for min alder. Har alltid vært altetende. Min første store helt var Edith Piaf, som jeg digga da jeg var en åtte-ti år gammel. Den neste var Barry McGuire i ti-tolvårsalderen. Så fulgte Joe Tex, Fairport Convention, Leonard Cohen, Family og Procol Harum, men jeg likte jo også mye av hva mine jevngamle lyttet mest til: Deep Purple, Ten Years After, Fleetwood Mac og Led Zeppelin, og Jimi Hendrix, Cream og The Who, selvsagt. Liker fremdeles mye av denne musikken jeg vokste opp med.
    Ja, jeg har merket stor forskjell her på hvis jeg tar vekk teppet. Prøvde å spille litt musikk da jeg flyttet sist, uten et eneste møbel i rommet annet enn selve anlegget. Da ble det mye mer rotete og skarp lyd hehe.
    Men, vil det ikke kunne bli for mye av det gode og?
    Hvordan er Daliene dine i så måte? Mer følsomme enn andre du har prøvd? Har merket litt forskjell på hvor følsomme ulike ht er med tanke på vinkling. Kan kanskje ha litt med hvor langt unna sidevegg man plasserer dem og
    Godt tips det der! Har dvd hyllene mine som en slags demper for høyre ht nå, uten at jeg egentlig har tenkt over det. Den andre står 85-90cm unna sidevegg.

Hehe, mye forskjellig der ja! Er jo greit det, å være litt altetende. Syns hvertfall det selv. Du nevner bla Deep Purple, Cream og The Who. Minner om fatter sin cd-hylle det der. Var forresten på The Who konsert selv for noen år siden. Husker ikke helt hvilket år, men de spilte i spektrum

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke hørt Concept 8, men jeg tror ikke Ikon 6 er en høyttaler som passer for deg. Ikon 6 er en liten høyttaler. Bra trøkk og fylde til å være så pass liten, men neppe godt nok til å dekke dine behov. Selv savner jeg nettopp trøkk og fylde, og dette er mine største ankepunkter mot denne ellers utmerkede høyttaleren. Nå vet jeg ikke om noen andre høyttalere som vil spille like bra som Ikon 6, og samtidig gi mer trøkk og fylde, men ut fra hva du tidligere har sagt, så tror jeg Concept 8 vil passe deg bedre enn Ikon 6.
    Hmm. jeg vet ikke før jeg har lyttet til den, men sies at Ikon 6 spiller med ett bedre detaljnivå enn Concept. Og jeg er glad i detaljer.

Og Rotja sier jo også her at den spilte dypere i bassen enn Concept 8 faktisk, så hvem vet, kan godt hende denne hadde spilt viunderlig i surround med komplett Ikon-system.

Husk, man får jo dra-hjelp fra suben om man vil ha opp trykket.

Jeg har fattet litt interesse for denne HT til surround-bruk, og deler jeg på 80 hz så tar jo suben seg av trykket uansett. I så måte kan det jo hende denne HT låter bedre i surround enn det Concept 8 gjør. Men om den vil gi meg det jeg søker på musikk er jo en annen ting.

Men som sagt, har jo sub.

Skal på klubben en tur i morgen, så kanskje jeg kan få hørt den der da.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Jeg har testet disse på klubben opp i mot værandre bl.a. for å høre hva effekt forsterker gjorde med Concept 8 som jeg hadde på den tiden. Dermed har jeg i grunn bare testet opp mot værandre med Thule elektronikk(effekt 350x2, samt cd/dvd spilleren).

Personlig syns jeg at det var svært så god trøkk i IKON 6 i forhold til Concept. Dette på nevnte elektronikk. Bassen opplevde jeg som mye dypere enn concept 8, på tross av dens to 8". Dette stemmer jo også utifra de skrevne spesifikasjonene på de to høytalerne. Concept har en veldig stram og godt definert bass, men jeg syns ikke den går spesielt dypt.

Låt tre til Mari Boine "Iddjagiedas" har noen dypbe hjerte slag pulser i begynnelsen, som man i bunn trenger en god subb for å virkelig få med seg. På Concept var det knapt hørbart, men betraktelig tydeligere på IKON.

Oppløsningen var selvsakt i en helt annen verden i forhold til Consept. Med thule elektronikken ble en litt skarp diskant i consept noe roet ned, og musikk jeg ellers kunne gå litt lyttetrett av hørtes noe mer behagelig ut. På IKON kom jo den vanvittige deilige oppløsningen i tillegg. Også på musikk som fra NIN, som jeg bl.a. prøvde. Dette er musikk som jeg opplever kan sette diskanten på prøve, men hørtes oppløst og samtidig klar(ikke ubehagelig).

For gøy skyld lyttet jeg litt med LYNGDORF 2175 med IKON 6, dette ble utrolig deltaljert og vel lyst/ubehagelig for meg. Ikon diskant spratt ut av høytalerkabinettet og hamret løs mot tomhinnene mine med en jern hammer. Så den kombinasjonen passet ikke meg.
    Takk for godt svar.

Det jeg er litt nysjerrig på serru, er om Yamahaen hadde spilt bra sammen med Ikon. Den vil jo kanskje dempe en skrikende diskant litt. Men dette må jo uansett bare testes.

Så Ikon 6 gikk dypere i bassen altså? Hmm. Interessant.

Men er dette en høyttaler som spiller litt moro også eller kan lydbildet oppleves som litt for fintspillende og raffinert, og rett og slett kjedelig tro?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44365

En knallsak til Dali og ingen tvil om det men synd lommeboka er tom, men ellers håper jeg noen andre slår til på denne.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre og bedre, fru Blom. Hva som er best er det jo i siste instans lytteren som avgjør. Hva som er best generelt er ikke nødvendigvis best for deg spesielt. Rent generelt er det ingen tvil om at det er lettere å få stativer til å spille bra i ditt rom, hvis det er så at du har dårlig plass. På den annen side, så er du jo glad i basstrøkk og fylde, og det er nettopp her stativhøyttalere har sine begrensninger.

Nå er det etter mitt skjønn mye grommere å ha et par elegante stativhøytalere stående foran der, enn store og stygge gulvstående. Men i så fall må du gi avkall på noe av det viktigste for deg, og dét er jo ikke særlig smart. Mange er fornøyd med stativ kombinert med sub. Kan jo være noe å forsøke, men selv har jeg ingen erfaring med dette.
    Ja tanken om en Ikon 2 på stativ som front har streifet meg, med Ikon suben til å ta seg av alt som heter trykk. Dette kunne ha vært en meget god løsning.

Roger skrev her at han ikke hadde skjønt vitsen helt med stativ høyttalere i surround, men hvorfor ikke hvis dette spiller meget bra?

Det er jo lyden som teller, ikke størrelsen på høyttaleren. Og når man da uansett i surround deler på 80 hz, og lar suben ta seg av bassen, kunne dette blitt bra for meg som sliter med VELDIG dårlig plass.

Ikon 8 f eks er en høyttaler jeg overhodet ikke har glemt og som jeg vil lytte nærmere på, men uansett å bra den måtte være, ville det vært komplett idioti å trøkke den høyttaleren inn på den lille plassen jeg har til rådighet. Den hadde overhodet ikke fått puste og jobbe som den er ment for. Her sliter jeg mye allerede med Concept, og Ikon er enda større.

Så jeg vet ikke hva som blir løsningen videre, og jeg har ikke noe hastverk heller akkurat nå, for nå skal vi se hva Daniel kan få til i ett vanskelig rom først.

Side 162 av 742 FørsteFørste ... 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 158 159 160 161 162 163 164 165 166 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 662 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •