Dalis Entusiaster - Side 158

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 158 av 743 FørsteFørste ... 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 154 155 156 157 158 159 160 161 162 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 658 ... SisteSiste
Viser resultater 3,141 til 3,160 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Ja, jeg er fornøyd med både spiller og forsterker. Jeg spiller dessuten mye vinyl, og phonoinngangen er som tidligere sagt, bra.

Den relativt rimelige SACD-spilleren som jeg har (SA 7001) har fått mye god omtale. Jeg kan bare slutte meg til EISA sin begrunnelse for å gi den en førstepris. Veldig god spiller for pengene. Tror jeg. Sammenligningsgrunnlaget mitt er nemlig ikke stort. Jeg hører forskjell på de spillerne jeg har (Sony, NAD, Pioneer og Marantz). Ganske store forskjeller. Marantz-spilleren er klart best, og NAD-spilleren klart dårligst. Marantzen er også både ferskest og dyrest. Jeg har hørt en del spillere i butikk, men her har jeg stort sett kun vurdert kombinasjoner forsterker/spiller.

De dyreste spillerne fra Marantz får strålende kritikker. Jeg har hørt den mellomdyre spilleren som Roger har, med min forsterker, men med dyrere og bedre høyttalere enn Ikon 6. Om det skyldtes høyttalerne eller spiller skal være usagt, men jeg opplevde bedre oppløsning og definisjon enn på min, samt spenstigere og mer velartikulert bass. Kjente igjen signaturen, den er i nær familie med min. Har samme DAC. Går du enda et stykke videre, til den dyreste Marantz, så vil du i tillegg trolig få den vekt, finesse og autoritet som bare dyrere spillere kan gi, men som jeg med min sans for vinyl, manglende gullører og moderate interesse for hifi har definert ute av syne og ute av sinn.

Enkelte hifi-nerder ('source first'-filosofer) vil hevde at kilden har svært mye å si. Jeg har selv ikke så mye peiling på dette at jeg vil begi meg ut på en vurdering av hvor mye spillere har å si for lydbildet. Spørmålet ditt er dessuten temmelig upresist og derfor vanskelig å være tydelig på.
    Ja, Marantz er et merke som får mye bra omtale. Grunnen til at jeg spør er bare at jeg etterhvert må vurdere om jeg skal ha en dedikert cd-spiller til musikk. Med tiden har jeg jo lyst på en blu-ray spiller også, men har hørt både det ene og det andre om å bruke dvd eller blu-ray spillere som cd-spiller og. Tror kanskje jeg bare må teste selv her hjemme.
    Har ikke både du og Roger samme spiller isåfall? SA-7001...

Hehe beklager hvis du syns det var upresist. Jeg har som tidligere nevnt ikke hverken forutsetning eller ordforråd til å beskrive lydforskjeller fryktelig godt. Poenget var bare at jeg mener å kunne høre forskjell mellom akkurat de to spillerne. Ikke at det var voldsomt, men nok til at jeg kunne høre enkelte forskjeller i varmen i lydbildet. Det virket som om instrumentene var litt lettere å skille, og det var litt "klarere" på en måte...

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse folkens:

Jeg er Expert her inne men i virkeligheten lever jeg opp til egne erfaringer som har hjulpet meg til der jeg er i dag, men på teori og praksis delen er jeg nok en amatør og hører sjelden forskjell på det expertene skal høre av detaljer.

Når det kommer å kjøpe seg ut av et problem så er dette vært løsningen min, har hatt surroundreceivere jeg aldri fikk dreisen på. Den var kalibrert med eksperthjelp fra Flageborg og Roko her på forumet, kjempebra folk som vet hva dem driver med. Anlegget ble noe bedre men jeg følte at dette ikke leverte det jeg ønsket samt jeg hadde sub til musikken, derfor har jeg så si kjøpt meg ut av problemet. Når jeg gikk over til stereodelen var det som et lytt univers åpnet seg for meg. Jeg fikk god og fin lyd på lavt nivå og de gjorde veldig godt, mye at jeg sier at folk må gå for effekt er for å få liv i høytalerne sine. 2x8" klarer ikke å drives av en puslete receiver alene, derfor må man ha noe som gir stålkontroll på elementer fra bunn til topp. I dag kan jeg høre på musikk på relativt lavt nivå og høre en fin klang og god bass, før kunne jeg ikke det selv om jeg hadde en Rotel RB-1070 som effekt på receivern. Musikk som er det viktigste for meg får jeg lyttet til lå med smilende ro, før måtte jeg vri volumhjulet så høyt at det skjærte i ørene. Alle har sine opplevelser med sine anlegg og jeg har mine, rommet her er ikke optimalt men jeg synes det funker bra for det. Jeg prøver ikke å få folk til å blakke seg for å oppnå et nirvana som mange kaller det, prøver bare å hjelpe dem med riktig match som passer Dali best. Alt jeg vil er at folk prøver ut ting før dem legger seg flate og gir opp, man får ikke et drømmeanlegg i dag bare ved å kjøpe det som låter kult i butikken. Har jo en historie på profilen min åssen jeg kom dit jeg er i dag, og det er mye feiling og prøving på dette området. Det er med andre ord mye jobb for å få det man ønsker av lyd, noen er fornøyd med bra lyd og noen skal ha det perfekte. Av musikksmaken min som består av rock, prog, pop, metall osv ville det nok aldri passet med noe Highend i flere hundre lappers klassen. Det jeg har i dag speller mer enn god nok selv om jeg skulle hatt frem et par detaljer til, men man kan ikke få alt og det viktigste er at man har noe man er fornøyd med.

Ps. Jeg har samme cdspiller som deg Alef.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig med deg i at det er bra at er det forskjeller på hva man liker. Folk som dømmer andres smak nord og ned er sjelden trygge på egen smak. Når dét er sagt, så skal vi heller ikke være redde for skarp kritikk og dyp uenighet. Hvis folk har elendig smak, så bør de tåle å få høre det. Det er for meg f.eks. bare å akseptere at Roger dømmer min høyttaler nord og ned, og at han kaller den for en skrikhals og det som verre er. Ikon 7 har visstnok ødelagt hørselen hans. Selv om jeg vil forsvare Ikon 7, som jeg har hørt mye på hos en kompis, om nødvendig med nebb og klør, fordi dette etter mitt skjønn er en utmerket høyttaler, så må jeg bare godta at Roger har opplevd denne helt annerledes enn jeg selv har gjort.

Når det gjelder å stole på egne ører, så vet jeg ikke helt. Jeg stoler i hvert fall ikke alltid på mine egne, siden disse har spilt meg mangt et puss. Jeg syns at dagsformen spiller en undervurdert rolle. Det samme gjør placebo og fordommer. For egen del tror jeg ikke at jeg hører så mye med øynene, men jeg tror mange gjør nettopp dét. Jeg lytter derfor gjerne til folk som har bedre greie på musikk og hifi enn meg, nettopp for om mulig å få en vekker. Dette betyr ikke at jeg – selv om Roger er ekspert, og jeg er nybegynner – godtar alt som kommer fra den kanten. Det betyr bare at jeg er åpen for andres erfaringer, også ekspertenes, selv om eksperter ofte uttaler seg for bombastisk og kategorisk, etter mitt skjønn.

Jeg kan ikke si annet enn at du provoserer meg ganske kraftig, når du sier du ikke liker flat lyd. Flat lyd (flat frekvenskurve) hos et anlegg er nemlig vel og bra, siden slike egenskaper i prinsippet overlater til musikerne/artistene/produsentene å skape eventuelt liv og moro. Hvis anlegget bidrar med for mye av liv og moro, så kan musikk som ikke er livlig og morsom bli ganske så fordreid og ødelagt. Det kan dessuten bli for mye av det gode, selv på morsom og livlig musikk. Festkuler er ikke alltid like festlige. På den annen side, hvis lyden er for flat, kan livlig og morsom musikk fordreies og komme til å høres for livløs og kjedelig ut. Løsningen for meg personlig har vært å finne en mellomting, et kompromiss, siden jeg er glad i mange, svært ulike former for musikk. Jeg søker ikke alltid liv og moro, men ofte nok. Alvor og kontemplasjon er like viktige musikalske dimensjoner for meg som utagerende fart og moro. Jordnær realisme og naturtrohet er for meg like viktig og prisverdig kunst, som musikalsk futurisme og de virtuelle virkeligheter som kan manes fram i et velutstyrt studio. Jeg er klar over at dette kan høres pompøst og sidrompa ut i dine ører, men jeg har problemer med å finne ord for hvor storslagent stillferdig og naken musikk kan oppleves som, med brukbart utstyr, og hvor lett slik musikk kan ødelegges med feil utstyr, hvor vekten er lagt på helt andre ting enn å gjengi musikken så nøytralt og realistisk som mulig. Heldige meg, derfor, som fant ut at Ikon 6 i overkant friske og livlige egenskaper, dens til tider herlige loudness-karakter, kunne temmes og nøytraliseres ved å vinkle kraftig.
    Uenighet og konstruktiv kritikk kan være vel og bra. Det kan til og med åpne øynene til folk som er alt for krasse i sine utsagn. På den annen side er det lite produktivt å kritisere noen for å ha elendig smak. Smak kan være så forskjellig, og det er det overhode ingenting galt med selv om det måtte gå helt på tvers av ens egen.

Hehe, placebo er nok ikke til å komme fra nei. Det er klart man kan høre på folk som kan mye om det man prøver å finne ut av. Det er ofte mye god hjelp å finne da, så får man la ørene og eventuelt øynene ta avgjørelsen. Det gjelder bare å stole litt på seg selv og. Man må tross alt finne det man selv har mest lyst på!

Du må ikke la deg provosere. Dette er også kun et spørsmål om smak og behag. Selv om musikk er spilt inn for å høre slik eller slik ut, så kan vel jeg få lov til å krydre den litt etter min egen smak?
    Er helt enig i at det kan bli for mye av det gode, uten tvil! Men ofte så fungerer det fint i mine ører, å justere litt på lyden. De anleggene jeg har vært borti som leverer mest mulig flat lyd, må være i profesjonelle miksestudioer. Der kan det låte overraskende kraftfullt og livlig, men når man så får det hjem på sitt eget billiganlegg kan det låte skikkelig kjedelig i forhold. Hvorfor ikke kunne gjøre noe med det med de midlene man har tilgjengelig?
    For min del har jeg igrunnen gjort det samme som deg, selv om vi antakelig står på litt ulike plattformer hva gjelder lydsmak. Er jo helt i orden det
    Loudness er forøvrig noe jeg stort sett alltid liker hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Rettelse folkens:

Jeg er Expert her inne men i virkeligheten lever jeg opp til egne erfaringer som har hjulpet meg til der jeg er i dag, men på teori og praksis delen er jeg nok en amatør og hører sjelden forskjell på det expertene skal høre av detaljer.
    Hoho, ser jeg har blitt oppgradert til "viderekommen"... Det har ikke så mye rot i virkeligheten, men er vel mer styrt av antall innlegg.
    Har det bra som lydamatør, og kommer nok til å holde meg på et greit amatørnivå fremover og Moro likevel!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hoho, ser jeg har blitt oppgradert til "viderekommen"... Det har ikke så mye rot i virkeligheten, men er vel mer styrt av antall innlegg.
    Har det bra som lydamatør, og kommer nok til å holde meg på et greit amatørnivå fremover og Moro likevel!
    Jeg liker det nivået selv og at man blir expert og guruer her inne er pga antall innlegg, men jeg synes det er moro å være her inne og dele erfaringer med likesinnede så for meg så er dette nivå bra nok for meg.

Synes det er bra med å være amatør like godt, blir man mer spesifikk i lydkravene og vil ha mer koster det dog mer enn du makter å betale for moroa. Lyd er moro og en kjempe fint hobby, men det må ikke gå utover livet man har vedsiden av.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker det nivået selv og at man blir expert og guruer her inne er pga antall innlegg, men jeg synes det er moro å være her inne og dele erfaringer med likesinnede så for meg så er dette nivå bra nok for meg.

Synes det er bra med å være amatør like godt, blir man mer spesifikk i lydkravene og vil ha mer koster det dog mer enn du makter å betale for moroa. Lyd er moro og en kjempe fint hobby, men det må ikke gå utover livet man har vedsiden av.
    Hehe ja, man får kanskje litt kred ved å få bedre status

Helt enig. Man skal ikke ta helt av heller Jeg har en lydopplevelse i vente neste tur nedover til østlandet. Har en kompis som har kjøpt seg hjemmekino med komplett consept serie med consept 6 i front. Kan bli gøy å høre på!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, man får kanskje litt kred ved å få bedre status

Helt enig. Man skal ikke ta helt av heller Jeg har en lydopplevelse i vente neste tur nedover til østlandet. Har en kompis som har kjøpt seg hjemmekino med komplett consept serie med consept 6 i front. Kan bli gøy å høre på!
    Hjemmekinoer er moro å sjekke ut, har jo besøkt en av kongene her på forumet og det var anlegg ut av ville vesten.

Jaja, nå bærer det innover til Oslo for min del, jeg og en kamerat skal på ACDC konsert i dag.... Dette blir show.....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoer er moro å sjekke ut, har jo besøkt en av kongene her på forumet og det var anlegg ut av ville vesten.

Jaja, nå bærer det innover til Oslo for min del, jeg og en kamerat skal på ACDC konsert i dag.... Dette blir show.....
    Da fikk du deg nok en rå demo ja!

God tur innover Blir nok en fet konsertopplevelse. Tipper det er kult å se dem live!

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Skal du bytte reciever igjen??! Denon og Dali kan fort bli spisst
    Jeg skal da ikke bytte Receiver:-D

Her blir det Yamaha:-D

Skulle bare høre hans erfaring om oppsettet sitt:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Ro ned nå Tronna Vi tar en runde med kalibrering av Yamaha først. Har 3900 mulighet for Presence?
    Hæ????? Jeg skal da ikke bytte til Denon:-D

Var bare ett spørsmål hvordan han opplevde Denon og Dali:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ære være deg. Jeg unner ham virkelig den sjelero og mulighet for gode film- og musikkopplevelser som en avklaring av problemene kan gi.
    Takk for det:-D

Ja har surra fælt ei stund, og blitt litt forvirret av alt, men nå er jeg da rolig å venter på at Daniel skal hjelpe meg:-D

Nå har jeg Yamaha og surround igjen, og sånn blir det lenge:-D

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 til salgs på torget om noen skulle føle for å oppgradere

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/44152

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna denon da, de er overprisa så det holder og når du skal oppi den prisklassen kan du heller ta en Yamaha Z7 som er en super receiver. Elitegutta her inne skryter denne oppi skyene.

Denon AVR-4308 review - whathifi.com

For
    Excellent sonic performance with movies; passable stereo sound; extensive spec; useful, effective network features, brilliant user interface

Against
    Very expensive – you can get similar sound quality for half the price

Yamaha DSP-Z7 review – whathifi.com

Oh yes....
    Skjønner ikke helt hva dere prater om:-D

Skal da ikke ha noe Denon. Venter jo på at elkjøp skal få inn igjen Yamahaen til meg jo som jeg har bestilt:-D

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avbestill og hent den hos meg i morra! :-D

Har et par på lager i svart...og en i titan troooor jeg.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hvordan spiller Denon på Mentor da?

Liker Denon på mange måter, men kan bli litt lyst med Dali synes jeg. 3808 jeg hadde var noe tam på film også.

Men hvordan er 4308, blir det litt lyst?
    Vanskelig å si da jeg ikke har så mye sammenligningsgrunnlag. har brukt Denon receivere i noen år nå. Før det en pioneer som jeg igrunn likte svært godt. I tillegg bruker jeg altså effekt fra Thule og ikke prøvd 4308 uten, så da blir vel lyden påvirket av det også. Ser Denon har fått en del kjeft i det siste for å være for "snill" i lyden. Jeg syns den er detaljert(Dr.Denon). Kansje for mye detaljer for noen? Jeg har jo blitt vant til det, men skal ikke se bort i fra at jeg velger et annet merke ved neste receiver bytte. For å prøve noe nytt. Men det er ikke aktuelt nå. Dri**er jo ikke penger

Husk at Mentor skal være litt mere tilgivende i forhold til forsterker løsning enn det IKON serien er.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Vanskelig å si da jeg ikke har så mye sammenligningsgrunnlag. har brukt Denon receivere i noen år nå. Før det en pioneer som jeg igrunn likte svært godt. I tillegg bruker jeg altså effekt fra Thule og ikke prøvd 4308 uten, så da blir vel lyden påvirket av det også. Ser Denon har fått en del kjeft i det siste for å være for "snill" i lyden. Jeg syns den er detaljert(Dr.Denon). Kansje for mye detaljer for noen? Jeg har jo blitt vant til det, men skal ikke se bort i fra at jeg velger et annet merke ved neste receiver bytte. For å prøve noe nytt. Men det er ikke aktuelt nå. Dri**er jo ikke penger

Husk at Mentor skal være litt mere tilgivende i forhold til forsterker løsning enn det IKON serien er.
    Veldig enig med deg. denon spiller pent. Men kanskje litt for "polite". 3808 manglet også litt dynamikk, hvert fall i mitt oppsett. litt tynn lyd

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ACDC Konsert opplevd for første gang.... Det var verdt mere enn billettprisen i seg selv, man kan normalt sett ikke kjøpe seg lykke men det fikk man her i bøtter og spann.

Les anmeldelser i aviser og nett og jeg er i ekstase enda, beste konserten siden Roger Waters.

Minussiden med konserten var et elendig oppvarmingsband fra Belfast som het The Answer, de spilte 70's rock n roll men jeg synes det var møkk. Det som irriterte meg var den dårlige organiseringen ved å få folk fra Telenor arena og ned til byen. Vi ble pressa inn i drittrange busser og må nesten sloss for å komme med. Værste jeg har vært borti med tanke på trafikkaos og rot på den måten.

Orker ikke å gå i detaljer her for alt var terningkast 6++++++, aldri sett så mye positiv energi på engang og ikke snakke om perfekt lyd, bilde, sceneshow og alt var bare helt rått. Kan ikke beskrives med ord, Telenor arena var større enn det jeg trodde så jeg så ut som en liten flekk midt på der. Man kan ikke være int i lyd og bilde samt drite å gå på konserter, det blir jo helt feil og da har man ikke skjønt det.

Jaja, nok en deilig musikalsk dag over desverre, men skal i gang med en liten Opeth konsert i Mars og Metallica i Juni. Gleder meg litt til det ja...

Noen teasere.....

YouTube - ACDC hells bells live at Telenor arena Norway
    YouTube - ACDC live at Telenor arena norway
    YouTube - AC DC

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse folkens:

Det jeg har i dag speller mer enn god nok selv om jeg skulle hatt frem et par detaljer til, men man kan ikke få alt og det viktigste er at man har noe man er fornøyd med.
    I forhold til meg er du ekspert. Du har mye bredere erfaring med utstyr enn meg, kanskje med unntak av vinylsnurrere. Når det gjelder teori, så tror jeg nok vi er på ganske likt nivå. Vi er begge glade amatører.

Jeg tviler ikke på at du har gjort deg slike erfaringer som du beskriver. Jeg ville bare advare mot å tro at dine erfaringer lar seg oversette sånn uten videre til Tronna. Gitt at rommet hans er problematisk, så vil Ikon kunne gi større problemer enn dem han har i dag, og penger lagt i effekt kan bli helt bortkastet. (Jeg kunne ha kjøpt en forsterker både to og tre ganger så kraftig som den jeg har, men jeg er helt sikker på at jeg med en slik ikke ville få mine Ikon 6 til å spille noe bedre enn de allerede gjør.) Effekt løser ikke problemer med akustikken i et rom. Effekt løser heller ikke problemene som Tronna har med å finne riktig nivå på investeringene, ei heller vil effekt bringe ham ut av den usikkerhet mht. surround vs stereo som han nettopp har lagt for dagen. Så han bør ta det med ro, ikke allerede glemme hvor bra han syntes Lektor virket å være, eller for den saks skyld hvor bra Concept låt i butikken. Han bør takke ja til den hjelp som Daniel så generøst tilbyr. Så får han selv finne veien videre. Dette er nå min mening, og så får du og Tronna gjøre akkurat som dere vil.

Heldigvis ser det ut til at Tronna omsider har forstått at Daniel kan komme til å finne ut av ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenighet og konstruktiv kritikk kan være vel og bra. Det kan til og med åpne øynene til folk som er alt for krasse i sine utsagn. På den annen side er det lite produktivt å kritisere noen for å ha elendig smak. Smak kan være så forskjellig, og det er det overhode ingenting galt med selv om det måtte gå helt på tvers av ens egen.

Du må ikke la deg provosere.
    For min del har jeg igrunnen gjort det samme som deg, selv om vi antakelig står på litt ulike plattformer hva gjelder lydsmak. Er jo helt i orden det
    Loudness er forøvrig noe jeg stort sett alltid liker hehe.
    Jeg er enig i at det er lite konstruktivt og produktivt bare å slå fast at du har elendig smak. Kritikken må konkretiseres for at den skal være bitende og treffende. Ellers vil du jo bare fortsette å ha dårlig smak, og det er det ingen som er tjent med – heller ikke du.

Det er klart jeg lar meg provosere. Du er en fordømt ertekrok. Sette pris på loudness, du liksom. Her har Leif Ove Andsnes over år med øvelser utviklet og forfinet sin sans for klang. Her har stolte håndverkere i generasjoner utviklet og stemt et instrument. Og så skulle en overstyre alt dette bare fordi en tilfeldigvis skulle ha en pervers forkjærlighet for loudness? Nei, den får du dra lengre ut på landet med.

Du må ellers gjerne krydre musikken til det uigjenkjennelige for meg. I din stue er det du som er sjefskokken. Hos meg er det ganske annerledes. Her får musikken utfolde seg fritt, uten større innblanding fra meg enn via volumkontrollen. Jeg kunne ikke engang finne på å bruke tonekontrollene.
    Jeg syns ikke det det er ok at folk med overlegg mishandler kunstverk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke både du og Roger samme spiller isåfall? SA-7001...

Hehe beklager hvis du syns det var upresist. Jeg har som tidligere nevnt ikke hverken forutsetning eller ordforråd til å beskrive lydforskjeller fryktelig godt. Poenget var bare at jeg mener å kunne høre forskjell mellom akkurat de to spillerne. Ikke at det var voldsomt, men nok til at jeg kunne høre enkelte forskjeller i varmen i lydbildet. Det virket som om instrumentene var litt lettere å skille, og det var litt "klarere" på en måte...
    Vi har samme spiller, ja. Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde Roger hadde en bedre spiller enn meg. Kan ikke ha lest signaturen hans særlig godt. Den jeg siktet til heter SA 15s1.

Jeg vet enkelte syns dvd-spiller holder i lange baner, ja sogar at dvd-spiller er bedre enn dedikert cd-spiller innenfor samme prissegment. Jeg vet ikke så mye om dette, annet enn at den billige Pioneer dvd-spilleren jeg har er bedre enn den billige NAD cd-spilleren min. Du må nesten prøve selv, tror ikke det finnes noe opplagt svar, annet enn at du kan få ganske mye bedre lyd med dyrere spillere enn med billige. Om du syns det svarer seg, eller om du kanskje får mer igjen for pengene ved å investere i andre ledd i kjeden, må du finne ut selv. Et argument mot å legge mye penger i en dedikert cd-spiller er, som du er inne på, den utvikling som har skjedd og som stadig skjer på format-, software- og kildefronten. Kanskje harddisk er løsningen som passer for deg? Så kan du jo få all den loudness du måtte ønske deg, mener jeg?:twisted:

Side 158 av 743 FørsteFørste ... 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 154 155 156 157 158 159 160 161 162 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 658 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •