Dalis Entusiaster - Side 157

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 157 av 743 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 657 ... SisteSiste
Viser resultater 3,121 til 3,140 av 14851
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Da har jeg kansje total misforstått. Ingen ører som ryker her, men jeg er som regel snill på volum, og råheten og dybden i frontsporet er der alikavel føler jeg..
    ja jeg tenkte på at det er digg hvis det er brukbart volum på dialoger på moderat volum. Med Denonen måtte jeg dra på skikkelig med volum før jeg hadde dialogene der jeg ville ha dem, og når effektene kom ble det ett *******.

Skal ikke være sånn.

Bruker ikke Dolby Digital offset på -4db på dialogue også? Tåpelig

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål: Jeg har jo en center som har mulighet for Bi-Wiring. Kan jeg bruke de to ledige kanalene til å forsterke denne eller funker det bare til frontene?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Mitt tips:

Ikon 8 med Mentor Vokal. 8)

Det var det som egentlig var planen min
    Ja en fristende tanke det.

Men klangen lik her da?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Ja en fristende tanke det.

Men klangen lik her da?
    Svært lik vil jeg tro. Det meste fra Dali passer godt sammen er min erfaring i alle fall.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan spiller Denon på Mentor da?

Liker Denon på mange måter, men kan bli litt lyst med Dali synes jeg. 3808 jeg hadde var noe tam på film også.

Men hvordan er 4308, blir det litt lyst?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay men slik jeg forstår det så kan man bi ampe på to forskjellige måter?

Den du gjør nå, pluss en med en forsterker til?
    Ja, jeg tror det rent teknisk er mulig å bi-ampe med en effektforsterker på feks bassene, men jeg tror det ikke er å anbefale. Såvidt jeg har skjønt bør de to effektdelene være like.
    Her er jeg ute på tynn is, så det kan godt være det er noen som kan forklare hvorfor, bedre enn meg

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg tenkte på at det er digg hvis det er brukbart volum på dialoger på moderat volum. Med Denonen måtte jeg dra på skikkelig med volum før jeg hadde dialogene der jeg ville ha dem, og når effektene kom ble det ett *******.

Skal ikke være sånn.

Bruker ikke Dolby Digital offset på -4db på dialogue også? Tåpelig
    Du! Akkurat det har jeg også lagt merke til. Idet jeg snurrer igang filmen så står det dialog offset -4dB. Kanskje litt av forklaringen ligger der og?

Noen som vet om dette er en justeringssak, eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål: Jeg har jo en center som har mulighet for Bi-Wiring. Kan jeg bruke de to ledige kanalene til å forsterke denne eller funker det bare til frontene?
    Jeg TROR det bare funker til frontene. Rent teknisk kommer det vel bare an på hvilke muligheter som ligger i oppsettet på recieveren.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liker Denon på mange måter, men kan bli litt lyst med Dali synes jeg. 3808 jeg hadde var noe tam på film også.

Skal du bytte reciever igjen??! Denon og Dali kan fort bli spisst

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna denon da, de er overprisa så det holder og når du skal oppi den prisklassen kan du heller ta en Yamaha Z7 som er en super receiver. Elitegutta her inne skryter denne oppi skyene.

Denon AVR-4308 review - whathifi.com

For
    Excellent sonic performance with movies; passable stereo sound; extensive spec; useful, effective network features, brilliant user interface

Against
    Very expensive – you can get similar sound quality for half the price

Yamaha DSP-Z7 review – whathifi.com

Oh yes....

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre noe skeptisk til What Hi-Fi. De er litt som Lyd og Bilde: kjøpt og betalt! :-P

Jeg synes 4308 er en fantastisk receiver med SINNSYKT mye funksjoner, men som Hjemmekino kom fram til: RX-V3900 er et bedre kjøp! 8)

litt ot. Merker noe av godlyden er borte uten Abrahamsen. Varmheten, og roligheten er forsvunnet litt. Yamaha er like fin i diskanten, men mangler litt ellers i forhold til Abrahamsen V 4.0. Det er synd, men noen ganger må man ofre noe...

Men på film er det ikke mye forskjell. Der er Yamahaen villmann uansett!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjentar igjen, hos meg varierer dette fra film til film. Så jeg skylder på filmene og miksinga. IKKE senteren...eller yamahaen
    Helt enig. Kan ikke få samme lydopplevelsen med alle filmer. Lyd, bilde og andre kriterier er årsak til dette. Opplever dette selv med min senter HT. Se filmen Sin City først på BD og deretter Top gun på DVD. Tipper du vil hive senterkanalen ut vindu.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ro ned nå Tronna Vi tar en runde med kalibrering av Yamaha først. Har 3900 mulighet for Presence?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Jeg har også hørt og lest at de er behagelige, og det er jo noe som i utgangspunktet tiltaler meg. Du har jo mer kostbar Marantzelektronik, og jeg vil tro det duger som bare rakkern!

Hvordan er Marantz sine cd og dvd spillere sånn lydmessig? Har hørt litt på de som Roger Waters har stående, og det låt jo veldig presist og fint. Hørte forskjell når vi testet mot min rimelige Denon dvd spiller. Det virket mer fyldig og bedre definert på Marantz. Har spillerne såpass mye å si for lydbildet også?
    Ja, jeg er fornøyd med både spiller og forsterker. Jeg spiller dessuten mye vinyl, og phonoinngangen er som tidligere sagt, bra.

Den relativt rimelige SACD-spilleren som jeg har (SA 7001) har fått mye god omtale. Jeg kan bare slutte meg til EISA sin begrunnelse for å gi den en førstepris. Veldig god spiller for pengene. Tror jeg. Sammenligningsgrunnlaget mitt er nemlig ikke stort. Jeg hører forskjell på de spillerne jeg har (Sony, NAD, Pioneer og Marantz). Ganske store forskjeller. Marantz-spilleren er klart best, og NAD-spilleren klart dårligst. Marantzen er også både ferskest og dyrest. Jeg har hørt en del spillere i butikk, men her har jeg stort sett kun vurdert kombinasjoner forsterker/spiller.

De dyreste spillerne fra Marantz får strålende kritikker. Jeg har hørt den mellomdyre spilleren som Roger har, med min forsterker, men med dyrere og bedre høyttalere enn Ikon 6. Om det skyldtes høyttalerne eller spiller skal være usagt, men jeg opplevde bedre oppløsning og definisjon enn på min, samt spenstigere og mer velartikulert bass. Kjente igjen signaturen, den er i nær familie med min. Har samme DAC. Går du enda et stykke videre, til den dyreste Marantz, så vil du i tillegg trolig få den vekt, finesse og autoritet som bare dyrere spillere kan gi, men som jeg med min sans for vinyl, manglende gullører og moderate interesse for hifi har definert ute av syne og ute av sinn.

Enkelte hifi-nerder ('source first'-filosofer) vil hevde at kilden har svært mye å si. Jeg har selv ikke så mye peiling på dette at jeg vil begi meg ut på en vurdering av hvor mye spillere har å si for lydbildet. Spørmålet ditt er dessuten temmelig upresist og derfor vanskelig å være tydelig på.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Ro ned nå Tronna Vi tar en runde med kalibrering av Yamaha først. Har 3900 mulighet for Presence?
    Ja

Er dette så fantastisk altså?

Vil liksom ikke ofre min senter bak..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Ja, jeg er nok det. Det mange som ikke forstår seg helt på det, men sånn er det nå bare
    Om det er målbart eller ikke vet jeg dessverre fint lite om. Jeg måler kun med ørene mine foreløpig hehe.

Det finnes en del som ikke vil være med på det der har jeg opplevd. Som nesten lar seg provosere over at jeg kan finne på å like sånn lyd! En bekjent som er entusiast på sin hals, syns det var hårreisende å kunne høre musikk slik jeg gjør det. Han skal ha i mine øyne helt "flat" lyd. Jeg syns det er fint med litt mer morofaktor og liv, men heldigvis er det forskjeller på hva man liker.
    Jeg syns det er bedre å høre på hva andre liker, uten å dømme det nord og ned selv om man selv liker noe ganske annet. Er jo litt av moroa det og
    Jeg er veldig enig med deg i at det er bra at er det forskjeller på hva man liker. Folk som dømmer andres smak nord og ned er sjelden trygge på egen smak. Når dét er sagt, så skal vi heller ikke være redde for skarp kritikk og dyp uenighet. Hvis folk har elendig smak, så bør de tåle å få høre det. Det er for meg f.eks. bare å akseptere at Roger dømmer min høyttaler nord og ned, og at han kaller den for en skrikhals og det som verre er. Ikon 7 har visstnok ødelagt hørselen hans. Selv om jeg vil forsvare Ikon 7, som jeg har hørt mye på hos en kompis, om nødvendig med nebb og klør, fordi dette etter mitt skjønn er en utmerket høyttaler, så må jeg bare godta at Roger har opplevd denne helt annerledes enn jeg selv har gjort.

Når det gjelder å stole på egne ører, så vet jeg ikke helt. Jeg stoler i hvert fall ikke alltid på mine egne, siden disse har spilt meg mangt et puss. Jeg syns at dagsformen spiller en undervurdert rolle. Det samme gjør placebo og fordommer. For egen del tror jeg ikke at jeg hører så mye med øynene, men jeg tror mange gjør nettopp dét. Jeg lytter derfor gjerne til folk som har bedre greie på musikk og hifi enn meg, nettopp for om mulig å få en vekker. Dette betyr ikke at jeg – selv om Roger er ekspert, og jeg er nybegynner – godtar alt som kommer fra den kanten. Det betyr bare at jeg er åpen for andres erfaringer, også ekspertenes, selv om eksperter ofte uttaler seg for bombastisk og kategorisk, etter mitt skjønn.

Jeg kan ikke si annet enn at du provoserer meg ganske kraftig, når du sier du ikke liker flat lyd. Flat lyd (flat frekvenskurve) hos et anlegg er nemlig vel og bra, siden slike egenskaper i prinsippet overlater til musikerne/artistene/produsentene å skape eventuelt liv og moro. Hvis anlegget bidrar med for mye av liv og moro, så kan musikk som ikke er livlig og morsom bli ganske så fordreid og ødelagt. Det kan dessuten bli for mye av det gode, selv på morsom og livlig musikk. Festkuler er ikke alltid like festlige. På den annen side, hvis lyden er for flat, kan livlig og morsom musikk fordreies og komme til å høres for livløs og kjedelig ut. Løsningen for meg personlig har vært å finne en mellomting, et kompromiss, siden jeg er glad i mange, svært ulike former for musikk. Jeg søker ikke alltid liv og moro, men ofte nok. Alvor og kontemplasjon er like viktige musikalske dimensjoner for meg som utagerende fart og moro. Jordnær realisme og naturtrohet er for meg like viktig og prisverdig kunst, som musikalsk futurisme og de virtuelle virkeligheter som kan manes fram i et velutstyrt studio. Jeg er klar over at dette kan høres pompøst og sidrompa ut i dine ører, men jeg har problemer med å finne ord for hvor storslagent stillferdig og naken musikk kan oppleves som, med brukbart utstyr, og hvor lett slik musikk kan ødelegges med feil utstyr, hvor vekten er lagt på helt andre ting enn å gjengi musikken så nøytralt og realistisk som mulig. Heldige meg, derfor, som fant ut at Ikon 6 i overkant friske og livlige egenskaper, dens til tider herlige loudness-karakter, kunne temmes og nøytraliseres ved å vinkle kraftig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Er dette så fantastisk altså?

Vil liksom ikke ofre min senter bak..
    Valgte 7.1 kontra 5.1 + Presence, da pga plassmangel til Presence. Sies at dialogen blir meget bra med denne funksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en annen ting da Roger, det er vel kanskje ikke så lett for en fersking med null peil på bi amping å få en masse forskjellige råd fra forskjellige mennesker???

Er det noe rart jeg fort blir forvirret og ikke aner hva som er best osv?? NEI.

Mye av dette er gresk for meg.
    Om det kan være til trøst, det er gresk for meg, også.

Jeg syns imidlertid du skal trekke pusten og forsøke å fordøye en smule. Du lærer ikke gresk på én dag. Det er ikke lenge siden du skulle ha surround, men så var det plutselig stereo som gjaldt. Før du rakk å sette deg i stolen, så var du tilbake til surround. Et øyeblikk var det Lektor som var drømmen og målet, men så rakk du å blunke to ganger med øynene, og så var det plutselig Ikon som gjaldt. Du virrer rundt som en hodeløs høne, helt uten mål og mening.

Da-ty har gitt deg gode råd. Jeg syns du skal vurdere disse nøye. Ikke hør på Roger, når han sier at du skal kjøpe deg ut av problemene.

Hvis rommet ditt virkelig er så håpløst som du har gitt uttrykk for at det er, så vil hverken Ikon eller mer effekt duge. Den NAD-forsterkeren du kvitta deg med var mer enn kraftig nok.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Om det kan være til trøst, det er gresk for meg, også.

Jeg syns imidlertid du skal trekke pusten og forsøke å fordøye en smule. Du lærer ikke gresk på én dag. Det er ikke lenge siden du skulle ha surround, men så var det plutselig stereo som gjaldt. Før du rakk å sette deg i stolen, så var du tilbake til surround. Et øyeblikk var det Lektor som var drømmen og målet, men så rakk du å blunke to ganger med øynene, og så var det plutselig Ikon som gjaldt. Du virrer rundt som en hodeløs høne, helt uten mål og mening.

Da-ty har gitt deg gode råd. Jeg syns du skal vurdere disse nøye. Ikke hør på Roger, når han sier at du skal kjøpe deg ut av problemene.

Hvis rommet ditt virkelig er så håpløst som du har gitt uttrykk for at det er, så vil hverken Ikon eller mer effekt duge. Den NAD-forsterkeren du kvitta deg med var mer enn kraftig nok.
    Meget godt svart Skal få kalibrert utstyret til Tronna en dag til uka. Så tar vi ting derfra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Meget godt svart Skal få kalibrert utstyret til Tronna en dag til uka. Så tar vi ting derfra.
    Ære være deg. Jeg unner ham virkelig den sjelero og mulighet for gode film- og musikkopplevelser som en avklaring av problemene kan gi.

Side 157 av 743 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 657 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •