Dalis Entusiaster - Side 152

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 152 av 742 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 652 ... SisteSiste
Viser resultater 3,021 til 3,040 av 14836
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Denna hobbyen tar av og lommeboka griner:-D

Men det kan bli ett riktig så bra både film og musikk anlegg dette her til slutt:-D
    Lommeboka mi har grini lenge den og den stopper ikke, så dette er en hard og tøff hobby vet du.

Ingen tvil om at det kommer til å bli meget bra til slutt, helt klart.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    En skikkelig element røsker.
    THULE IA350 | FINN torget

Dette er et meget bra tilbud og her burde noen ta seg et lite lån og kjøpe tvert.
    Dali Euphonia MS4

Ellers har vi noen kjempe Patos høytalere her, disse skal gå dypere enn Klipsch
    Patos Lyric 502 mk2 | FINN torget
    Dette må være ett KUPP:-D

Tipper de Euphonia ryker fort. Hadde kjøpt de tvert hadde jeg hatt råd:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Lommeboka mi har grini lenge den og den stopper ikke, så dette er en hard og tøff hobby vet du.

Ingen tvil om at det kommer til å bli meget bra til slutt, helt klart.
    Ja nå griner den veldig og her hos meg:-D

Men Conceptene mine kommer til å lide en brutal død med Parasounden tror jeg. Overkill:-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være ett KUPP:-D

Tipper de Euphonia ryker fort. Hadde kjøpt de tvert hadde jeg hatt råd:-D
    Disse er jo billigere enn Mentor 8 og bedre så det hadde ikke vært noen tvil hos meg heller, er så kjedelig at slike ting bare forsvinner foran trynet ditt. De som får inn disse i hus vil få en gledelig tid ja, Daniel koser jo seg med slike høytalere.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå griner den veldig og her hos meg:-D

Men Conceptene mine kommer til å lide en brutal død med Parasounden tror jeg. Overkill:-D
    Hvis du får fikset deg et lite privatlån så kan du gå til investering av en effekt da, du har jo en skikkelig bra receiver i hus og den ville nok funke fint som pre for deg. Da kan du leke deg skikkelig med Conceptene dine, se hva dem duger til under hardt press.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte X3MHC om både Yamahaen og Parasounden ville gi hver sin effekt (Yamaha 140 w og Parasound 250 w) ut på frontene samtidig.

"V3900 sender frontsignaler ut både til høyttalerutgangene og pre-out på en gang, så i prinsippet ja, gitt at Ikon 8 kan bi-ampes (støtter bi-wire, dvs. 4 stk terminaler bak på hver høyttaler).

MEN det er ikke å anbefale å benytte 2 forskjellige forsterkere til en og samme høyttaler! I tillegg vil du overskride maks anbefalte forsterker Watt av produsent (Dali) på 250 W.

Det normale ved bi-amping er dog å benytte f.eks. 4 av de 7 forsterkerelementene til V3900 til frontene og de resterende 3 til senter og surroundhøyttalere. Dette gir 2x140W=280W pr. front høyttaler og 140W til hver av de resterende høyttalerne i et 5.1 system (bi-amping med 7.1 er ikke mulig da det bare er 7 forsterkerelementer i en V3900).

Så er det et 5.1 system du har, så trenger du strengt tatt ikke Parasound forsterkeren. Benytt bi-amp løsning i stedet. Vi selger forresten noen fete bi-amp kabler fra tyske ViaBlue med 15% VIP-rabatt! Anbefaler også de vanlige høyttalerkablene til ViaBlue (www.viablue.de)"

Mvh
    Alan

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Dali MS4 solgt ser jeg, hvem er den heldige sier jeg bare?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte X3MHC om både Yamahaen og Parasounden ville gi hver sin effekt (Yamaha 140 w og Parasound 250 w) ut på frontene samtidig.

"V3900 sender frontsignaler ut både til høyttalerutgangene og pre-out på en gang, så i prinsippet ja, gitt at Ikon 8 kan bi-ampes (støtter bi-wire, dvs. 4 stk terminaler bak på hver høyttaler).

MEN det er ikke å anbefale å benytte 2 forskjellige forsterkere til en og samme høyttaler! I tillegg vil du overskride maks anbefalte forsterker Watt av produsent (Dali) på 250 W.

Det normale ved bi-amping er dog å benytte f.eks. 4 av de 7 forsterkerelementene til V3900 til frontene og de resterende 3 til senter og surroundhøyttalere. Dette gir 2x140W=280W pr. front høyttaler og 140W til hver av de resterende høyttalerne i et 5.1 system (bi-amping med 7.1 er ikke mulig da det bare er 7 forsterkerelementer i en V3900).

Så er det et 5.1 system du har, så trenger du strengt tatt ikke Parasound forsterkeren. Benytt bi-amp løsning i stedet. Vi selger forresten noen fete bi-amp kabler fra tyske ViaBlue med 15% VIP-rabatt! Anbefaler også de vanlige høyttalerkablene til ViaBlue (www.viablue.de)"

Mvh
    Alan

Kjøp en effekt du og bruk den på frontene dine og det går som smurt, bi-amping trenger du ikke å tenke på. Han her ville jo mere selge kabler enn noe annet spør du meg, men har jo denne effektforsterkern selv og vet hva jeg snakker om. Jeg har brukt 130W Denon Watt på Ikon 8 og det er ikke mye å skryte av, må vri volumhjulet rimelig høyt for å få den bassen man ønsker. Det kan hende at Yamaha gir bedre bass og fyldighet på lavere nivå, men det er ikke værre enn å prøve ut det og komme med resultatet her.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Mvh
    Alan

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rådene som blir gitt her inne er jo ment for å få Dali til å jobbe optimalt, er ikke vits å komme med noen utforstående her for å lære oss å skrive.

Bi-amp er nødløsning før man får en skikkelig effekt i hus, så det er ikke værre mener jeg. Det er jo bare å kjøre på med en Parasound og den holder akkurat på nødvendig anbefalt forsterker effekt til Ikon 8. Den skal ha opptil 250w og da passer denne utmerket, folk må virkelig prøve å få lånt seg en slik forsterker her inne så de skjønner hva slags glede den kan gi.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hører man egentlig forskjell ved å bi-ampe på Yamahaen?

Altså, den trekker jo ikke noe mer strøm selv om du bi-amper fronthøyttalerne så det blir jo bare "luft" watt på en måte. Mulig jeg har misforstått dette men jeg har lite tro på bi-amping fra samme forsterker...

Det kan uansett DEFINITVT IKKE sammenlignes med egen effektforsterker...

btw, Abrahamsen min forsvinner nok idag.... Etter så mye god ord om Parasound så blir nok det neste effektforsterker i framtiden. Men det blir nok lenge til. Abrahamsen gjorde en god jobb imellomtiden, uten tvil!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Men hører man egentlig forskjell ved å bi-ampe på Yamahaen?

Altså, den trekker jo ikke noe mer strøm selv om du bi-amper fronthøyttalerne så det blir jo bare "luft" watt på en måte. Mulig jeg har misforstått dette men jeg har lite tro på bi-amping fra samme forsterker...

Det kan uansett DEFINITVT IKKE sammenlignes med egen effektforsterker...

btw, Abrahamsen min forsvinner nok idag.... Etter så mye god ord om Parasound så blir nok det neste effektforsterker i framtiden. Men det blir nok lenge til. Abrahamsen gjorde en god jobb imellomtiden, uten tvil!
    Jeg merka ikke noe spes med det egentlig, synes det ikke ga noe mere trøkk eller kontroll for min del. Det kan sikkert funke noe men så godt testa jeg det ikke ut, hadde effekt fra før så det var bare å smelle på den altså.

Parasound anbefales på det sterkeste NC2250 og A21 gir masse moro for pengene, så det er verdt en test og du som bor i Oslo har jo masse tilgang til slikt utstyr. Prøv å lån med deg en fra en av dealerne og se hva den kan gjøre for dine Mentor'er. Tror du vil bli meget overrasket der altså.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg skal ha noe som sparker baller! :-P

Noe som får det siste pumpehagle skuddet til banksjefen i starten på dark knight til å fysisk skyte hulll i veggen.

btw...regner med folk har hørt og prøvd det siste skuddet etter han maskekaren spør joker om han er tom? Det er så vanvittig i trøkk på det! :-D

men dette blir langt fram i tid!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Når det kommer til legitimering av dyrt utstyr, så kan det nok vel så ofte være interessen for selve produktet som teller mye også. Samtidig ser jeg ikke så mye poeng i å skulle legitimere det i utgangspunktet. Så lenge man ikke setter familie og økonomien i fare, ser jeg ikke så mye galt i å bruke mye på lydutstyr, enten det er høyttalere og forsterkere eller musikkinstrumenter.

Når det kommer til at ting spiller bra i butikk eller ikke, så har jeg erfart at det stort sett spriker veldig med den lyden man får hjemme hos seg selv. Man får et ganske generelt inntrykk i butikken, men lyden er ofte annerledes og gjerne bedre hjemme. (min helt personlig erfaring altså )

Jammen, da har du jo gjort deg en del erfaringer med ulike forsterkere. Den du har endt opp med er jo et skikkelig kvalitetsprodukt. Da er det hvertfall ikke den det skulle stå på om ikonene ikke gir deg det du skal (men det gjør de jo?! )
    Den erfaringen jeg har med marantzforsterkere er en rimelig en som jeg prøvde på mine nåværende ht. Det låt skarpt og ubehagelig. Det var også litt for lite muskler i den, så det var ingen god kombo. Likefullt interessant
    Folk må få bruke så mye penger de ønsker og har samvittighet til, og skal selvsagt ikke stå til rette for meg. Legitimering er likevel nødvendig for alle som ikke har ubegrenset med tid og penger. Du må ikke formulere et forsvar for de valgene du gjør, men det sier seg selv at du må velge hva du vil bruke tid og penger på, okke som.

Jo, jeg er enig i at butikk og stue ikke er helt sammenlignbare. Men det jeg hører i butikk skal gi meg lyst til å ta med hjem. Det er ikke nok at andre sier at det låter bra i deres rom/stue. Jeg må overbevises i butikk om at det kommer til å låte bra i min egen stue, ikke bare håpe at det kan låte bra, dersom jeg er heldig, eller gjør en masse tiltak for å få det til. Jeg hører ikke til blant de ivrigste av dere, som er mye mer nysgjerrige enn meg, og som tar med dere utstyr hjem bare for å prøve, selv om dere ikke har tro på produktet. (Men ære være dere som orker, og som vil dele med oss skeptikere de erfaringene dere gjør.)

Jeg har mistet lysten på nye høyttalere, så Ikon 6 kommer nok til å bli stående her en god stund. Syns at 20-30 000 kroner er vel mye å betale for i beste fall marginale forbedringer, og i verste fall en hel masse problemer. På den andre siden; hvis jeg får Mentor 6 til å synge i butikken, så skal du ikke se helt bort fra at det blir spørsmål om å få en på hjemlån. Mentor er tross alt i familie med Ikon, og familen skal en ikke slå hånden av, sånn uten videre.

Jeg kjenner ikke så godt til Marantz forsterkere som er rimeligere enn PM 7001 KI. Jeg ser at PM 5003 får hederlig omtale i Lyd og Bilde, uten at dette betyr all verden. Ser for øvrig at denne ble testet med Monitor Audio RS6, og dette er vel en høyttaler som er kjent for å kunne låte nettopp skarpt og ubehagelig med dårlig forsterkeri? Lyd og Bilde fant imidlertid ikke noe slikt, snarere tvert om. Relativt kraftløs er denne forsterkeren helt sikkert, liten og billig som den er.

Jeg vil tippe at den dårlige erfaringen du gjorde deg med Marantz-forsterkeren skyldtes at høyttalerne dine var for krevende, eller sære, eller at modellen du testet var av en eldre generasjon. Nyere Marantz har ellers ord på seg for å være behagelige. Ankepunktet har helst vært rettet mot bassen, som har fått kritikk for å være for lite oppløst og upresis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6 føltes kun for liten med tanke på basstrykket. Det var rett og slett for lite for min smak. Jeg har ikke veldig stort rom heller (ca 23kvm). Likevel er jeg helt sikker på at Mentor 8 hadde spilt kanonbra her. Jeg har igrunnen bra erfaring med store ht på ikke kjempestore rom. Det er mange som ikke anbefaler dette, men jeg er ikke enig i det hehe.
    Du er nok mye mer glad i mye bass enn jeg er. Jeg har selv ikke erfaring med store høyttalere i eget rom. Høyttalere er jo forskjellige, så det kan godt hende at Mentor 8 er en høyttaler som er relativt enkelt å få til å synge fritt og åpent i mindre rom, selv om jeg vil tillate meg å tvile. Det er for min del ikke kun snakk om målbare problemer med resonans og stående bølger, men også de kvelningsfornemmelser og klaustrofobiske følelser som lyden fra store, høye og mektige høyttalere i små rom kan gi.

I min bok har dette også med hifi å gjøre. Komponentene som sådan bidrar til å gi den lyden man er ute etter, og gleden ved et riktig lydbilde kommer jo mye av utstyret man har valgt
    Begrepet 'hifi' har blitt temmelig utvannet med årene, så hvis boken din er både ny og selvskrevet, så har du sikkert rett.:twisted: Hvis gleden er en målestokk, så var nok den lille Aiwa lommeradioen jeg kjøpte da jeg var 12 den beste hifi jeg har hatt noen sinne.

Fra spøk til revolver: Et riktig lydbilde er produktet av en subjektiv bedømming av objektive størrelser. Dette betyr at hvis du har hatt gode erfaringer med store høyttalere i mellomstore rom, så er det ikke noe i veien for å gå for dette.

Hvordan ser rommet ditt ut forresten? Har du noen ekle vinkler eller noe sånt?
    Jeg har en litt rar vinkel og en gang som forsvinner ut av rommet. Har heldigvis klart å unngå at lyden forsvinner ut dit, så sitter igjen med et ganske så greit lydbilde her inne
    Rommet er avlangt (3,7 m x 7,3 m) og jeg har høyttalerne på den ene kortveggen. Jeg har ca 2,2 m mellom høyttalerne, og jeg sitter som regel ca 2,5 m fra dem. Jeg har store åpninger (uten dører) til trappegang på den ene langveggen og til et tilstøtende rom på den andre. Deler av trappegangen er integrert i stua. Har ikke merket at lyd forsvinner. Åpningene gir lys og luft og en følelse av at stua er større enn den er.

En flott kvalitet hos Ikon 6 er et romslig og gjestfritt sweetspot (både til siden og i dybden). Musikken fra anlegget fyller hele stua, og forringes ikke mye etter hvor du oppholder deg. Jeg sitter rett som det er ved spisebordet i den andre enden av stua, og det slår meg stadig hvor bra musikken er også der. Ikon 6 er i så måte veldig ulik for eksempel Dynaudio 140 og 220 som jeg hørte for en tid tilbake. Med disse Dynaudio-høyttalerne skulle du ikke flytte deg stort fra sweetspot før kvaliteten sank katastrofalt. Guffen opplevelse, forresten, når du er vant til å bevege deg fritt i forhold til musikken som spilles.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig Den dagen jeg har fått meg hus med et eget rom til lyd og bilde, skal jeg nok eksperimentere litt med slike tiltak. Her jeg er nå er det helt uaktuelt.
    Hjemmelaget er jeg igrunnen veldig for. Det er stilig å ha noe som ikke alle andre har, og man kan kanskje få til veldig fine spesialtilpassede løsninger hjemme hos seg selv.
    Jeg brukte eggkartonger på arbeidsrommet til for nylig. Pent var det ikke, men det funket. Nå er arbeidsrommet oppgradert til også å skulle være gjesterom, så da måtte kartongene vike.

Jeg har egentlig stor sans for hjemmesnekret. Sitter i et hus som langt på vei er selvgjort, men etter hundrevis av timer over år, med dyprestaurering av gammelt hus, har jeg gått lei. Hifi og musikk skal nå helst være avkobling – ikke tilkobling til enda mer strev og mas.

Nå når Ikon 6 er vel plasserte med vinkling innover, så har jeg ikke bruk for demping. Bassen er akkurat passe dyp og mektig, diskanten er krisp, oppløst og silkemyk, herlig fri for forstyrrende refleksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Så lenge Mentor har bassportene bak, så kan du også få feitere bass ved plassering nærmere bakvegg uten at den blir ullen.
    Har du gjort deg noen erfaringer med hvor nærme vegg bak høyttaler Mentor 6 til nød kan stå (målt fra fronten av høyttaler), uten at plasseringen går særlig mye på bekostning av soundstage og basskvalitet ? Jeg spør, ikke fordi jeg er ute etter feitere bass, men fordi jeg har begrensninger mht. hvor langt ut fra bakvegg jeg kan plassere høyttalere. I og med at Mentor har bassporter bak, mens mine Ikon 6 har bassport på framsiden, så antar jeg at Mentor 6 bør stå lengre fra vegg enn de 90 cm målt fra fronten jeg må ha til Ikon 6. Eller, kan det være at jeg tar feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jo, jeg er enig i at butikk og stue ikke er helt sammenlignbare. Men det jeg hører i butikk skal gi meg lyst til å ta med hjem. Det er ikke nok at andre sier at det låter bra i deres rom/stue. Jeg må overbevises i butikk om at det kommer til å låte bra i min egen stue, ikke bare håpe at det kan låte bra, dersom jeg er heldig, eller gjør en masse tiltak for å få det til.

Jeg kjenner ikke så godt til Marantz forsterkere som er rimeligere enn PM 7001 KI. Jeg ser at PM 5003 får hederlig omtale i Lyd og Bilde, uten at dette betyr all verden. Ser for øvrig at denne ble testet med Monitor Audio RS6, og dette er vel en høyttaler som er kjent for å kunne låte nettopp skarpt og ubehagelig med dårlig forsterkeri? Lyd og Bilde fant imidlertid ikke noe slikt, snarere tvert om. Relativt kraftløs er denne forsterkeren helt sikkert, liten og billig som den er.

Jeg vil tippe at den dårlige erfaringen du gjorde deg med Marantz-forsterkeren skyldtes at høyttalerne dine var for krevende, eller sære, eller at modellen du testet var av en eldre generasjon. Nyere Marantz har ellers ord på seg for å være behagelige. Ankepunktet har helst vært rettet mot bassen, som har fått kritikk for å være for lite oppløst og upresis.
    Javisst, og det er jo det vi har butikkene til. Man får et greit inntrykk, og er man heldig kan det låte enda bedre hjemme. Man må ha tro på det man skal ta med seg hjem ja, hvertfal om jeg skal dra det med meg hjem for å prøve

Tittet litt på Marantz sine sider, og jeg tror det må være en PM-7003 jeg hørte dem på. Jeg gjorde det rett og slett som en test. Jeg vet de låter knall på finere og kraftigere elektronikk, så det var bare for å se åssen det funka. Har jo ikke allverden av forsterkerkraft her enda, men er rimelig fornøyd enn så lenge. Har på ingen måte mistet troen på Marantz som sådan, og du har nok rett i at høyttalerne var for krevende for den.
    Jeg har også hørt og lest at de er behagelige, og det er jo noe som i utgangspunktet tiltaler meg. Du har jo mer kostbar Marantzelektronik, og jeg vil tro det duger som bare rakkern!

Hvordan er Marantz sine cd og dvd spillere sånn lydmessig? Har hørt litt på de som Roger Waters har stående, og det låt jo veldig presist og fint. Hørte forskjell når vi testet mot min rimelige Denon dvd spiller. Det virket mer fyldig og bedre definert på Marantz. Har spillerne såpass mye å si for lydbildet også?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok mye mer glad i mye bass enn jeg er. Jeg har selv ikke erfaring med store høyttalere i eget rom. Høyttalere er jo forskjellige, så det kan godt hende at Mentor 8 er en høyttaler som er relativt enkelt å få til å synge fritt og åpent i mindre rom, selv om jeg vil tillate meg å tvile. Det er for min del ikke kun snakk om målbare problemer med resonans og stående bølger, men også de kvelningsfornemmelser og klaustrofobiske følelser som lyden fra store, høye og mektige høyttalere i små rom kan gi.

Begrepet 'hifi' har blitt temmelig utvannet med årene, så hvis boken din er både ny og selvskrevet, så har du sikkert rett.:twisted: Hvis gleden er en målestokk, så var nok den lille Aiwa lommeradioen jeg kjøpte da jeg var 12 den beste hifi jeg har hatt noen sinne.

Fra spøk til revolver: Et riktig lydbilde er produktet av en subjektiv bedømming av objektive størrelser. Dette betyr at hvis du har hatt gode erfaringer med store høyttalere i mellomstore rom, så er det ikke noe i veien for å gå for dette.

Rommet er avlangt (3,7 m x 7,3 m) og jeg har høyttalerne på den ene kortveggen. Jeg har ca 2,2 m mellom høyttalerne, og jeg sitter som regel ca 2,5 m fra dem. Jeg har store åpninger (uten dører) til trappegang på den ene langveggen og til et tilstøtende rom på den andre. Deler av trappegangen er integrert i stua. Har ikke merket at lyd forsvinner. Åpningene gir lys og luft og en følelse av at stua er større enn den er.

En flott kvalitet hos Ikon 6 er et romslig og gjestfritt sweetspot (både til siden og i dybden). Musikken fra anlegget fyller hele stua, og forringes ikke mye etter hvor du oppholder deg. Jeg sitter rett som det er ved spisebordet i den andre enden av stua, og det slår meg stadig hvor bra musikken er også der. Ikon 6 er i så måte veldig ulik for eksempel Dynaudio 140 og 220 som jeg hørte for en tid tilbake. Med disse Dynaudio-høyttalerne skulle du ikke flytte deg stort fra sweetspot før kvaliteten sank katastrofalt. Guffen opplevelse, forresten, når du er vant til å bevege deg fritt i forhold til musikken som spilles.
    Ja, jeg er nok det. Det mange som ikke forstår seg helt på det, men sånn er det nå bare
    Om det er målbart eller ikke vet jeg dessverre fint lite om. Jeg måler kun med ørene mine foreløpig hehe.

Du skal ikke se bort fra at boken min er høyst selvskrevet og det kan godt være jeg bruker ordet feil. Uansett, hifi eller ikke, jeg setter pris på både lyd delen og utstyrsdelen av et anlegg som produserer lyd og evnt. bilde.
    Må bare si at det var en god formulering på saken: "Et riktig lydbilde er produktet av en subjektiv bedømming av objektive størrelser. Dette betyr at hvis du har hatt gode erfaringer med store høyttalere i mellomstore rom, så er det ikke noe i veien for å gå for dette." Det finnes en del som ikke vil være med på det der har jeg opplevd. Som nesten lar seg provosere over at jeg kan finne på å like sånn lyd! En bekjent som er entusiast på sin hals, syns det var hårreisende å kunne høre musikk slik jeg gjør det. Han skal ha i mine øyne helt "flat" lyd. Jeg syns det er fint med litt mer morofaktor og liv, men heldigvis er det forskjeller på hva man liker.
    Jeg syns det er bedre å høre på hva andre liker, uten å dømme det nord og ned selv om man selv liker noe ganske annet. Er jo litt av moroa det og

Det høres jo virkelig ut som om du har funnet et veldig bra lydbilde i stua di. Det at lyden er god stort sett over hele rommet er en kvalitet jeg kan sette stor pris på. Det er kjedelig når man kun kan sitte i lytteposisjon for å få den lyden man vil. Har hatt litt problemer med det her, men det er i ferd med å bli ganske så greit nå.
    Skal bli moro å se åssen det blir når jeg flytter igjen hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte eggkartonger på arbeidsrommet til for nylig. Pent var det ikke, men det funket. Nå er arbeidsrommet oppgradert til også å skulle være gjesterom, så da måtte kartongene vike.

Jeg har egentlig stor sans for hjemmesnekret. Sitter i et hus som langt på vei er selvgjort, men etter hundrevis av timer over år, med dyprestaurering av gammelt hus, har jeg gått lei. Hifi og musikk skal nå helst være avkobling – ikke tilkobling til enda mer strev og mas.

Nå når Ikon 6 er vel plasserte med vinkling innover, så har jeg ikke bruk for demping. Bassen er akkurat passe dyp og mektig, diskanten er krisp, oppløst og silkemyk, herlig fri for forstyrrende refleksjoner.
    Hehehe, kan tenke meg du fikk noen spørsmål om de kartongene?

Det er klar, har du holdt på med restaurering i lange tider får man vel nok av det og til slutt. Jeg for min del er jo enda i startgropa når det gjelder både bolig og lyd, så jeg ser for meg at jeg kan gidde å mekke litt selv etterhvert.

Side 152 av 742 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 652 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •