Dalis Entusiaster - Side 142

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 142 av 743 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 138 139 140 141 142 143 144 145 146 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 642 ... SisteSiste
Viser resultater 2,821 til 2,840 av 14850
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gonkis
    Jeg funderer på å skaffe meg en ny centerhøytaler.

Er det noen som har erfaring med begge disse høytalerne? (Ikon Vokal 1 & 2)

Har Denon AVR-4308, 1 st. Concept SUB, 2 st. Dali Ikon 7 og 5 st. Dali Elegance fra før.
    Jepp. Lydsignaturen er lik i disse. Men Vokal2 låter mer fyldig. Større lydbilde. Har du et rom/stue som er over 15m2 hadde jeg gått for Vokal2.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Først: Takk for hyggelig tilbakemelding!

Ja, det kalles vel ikke oppgradering når en bare justerer (tweaker) slik vi to har gjort, men jeg følte løftet/forbedringen så sterkt at jeg måtte ta i litt. Jeg er nå der hvor jeg er overbevist om at Ikon 6 med vinkling er klart bedre enn Mentor 6 uten vinkling. (Så blir det interessant å se om jeg klarer å få skikk på Mentor 6 hos Hifiklubben ved å vinkle dem.)

Jeg er heller ingen ekspert. Som den grønnskollingen jeg er, så stolte jeg for mye på Dalis anbefaling om ikke å vinkle høyttalerne.

Jeg har som deg problemer med å beskrive hva jeg hører. Det er derfor jeg tyr til klisjeer. Det er dessuten en iboende konflikt, eller dilemma, i denne hobbyen, nemlig konflikten mellom helhet og del. På den ene siden er det musikkopplevelsen som teller, der de ulike komponentene og aspektene glemmes fullstendig når det virkelig synger og svinger. Musikkopplevelsen er både større, og på en måte noe helt annet, enn summen av de enkelte delene som en analyse kan avdekke, artikulere og presisere. På den andre siden kan en enkelt del være helt avgjørende for opplevelsen. Når en vet hvor mye enkelte deler kan ha å si for helheten, så er det forbasket lett å henge seg opp i nettopp enkeltaspekter, og å irritere/bekymre seg over mangler og feil, eventuelt glede seg over enkeltting som en stram bass, et bredt stereobilde, en oppløst diskant, eller hva det nå måtte være en er fornøyd med, i stedet for bare å digge, ha det selvforglemmende fett og ta ting for gitt.

Hvordan vi løser dette dilemmaet vil variere. Noen ganger vil vi kjøpe oss til bedre enkeltkomponenter, eller vi tweaker og eksperimenterer til vi blir så fornøyde som vi tror vi kan bli, eller vi gir jamnt f og dropper videre bygging/forbedring av anlegg.

Personlig har jeg hatt lett for å gi f og ta ting for gitt når det gjelder rom og utstyr. Typisk meg å ta for gitt at Ikon 6 ikke burde vinkles.
    Ja, justering er kanskje et bedre ord. Men resultatet blir jo ofte en lydmessig oppdatering i den forstand at man liker lyden bedre Er akkurat sånn det skal være. En del av at man kan kalle lyd en hobby, er jo at man justerer og optimaliserer de komponentene man har til rådighet. Jeg har hatt mye moro av det i det siste, da økonomien ikke tillater de største krumspringene. Dessuten er jo nye HT på plass, og da må man teste litt! At du har hatt ikonene dine en stund, og enda fått deg en ny oppdagelse, er jo enda mer stilig egentlig! Rom, plassering, forsterkere, høyttalere og ikke minst ører kan tilsammen bli bra, eller skikkelig bra så lenge man i utgangspunktet velger noe som burde harmonere bra med ens egne preferanser.

Når det kommer til Mentor vs Ikon, så hadde det jo vært superinteressant for deg og oss andre her om du hadde fått testa Mentor hjemme hos deg selv. Jeg syns det er fryktelig vanskelig å gjøre seg opp en mening som er noe særlig mer enn veldig generell når man hører i butikken. Mine egne HT hørte jeg første gang hos min far, og ble overbevist. Så hørte jeg dem i butikken med helt annet rom og elektronikk, og ble egentlig ganske skuffet. Jeg kjøpte likevel, og er kjempefornøyd når jeg fikk dem inn i egen stue Veldig moro, men samtidig litt skummelt når man er på utkikk etter nye komponenter.

Du nevner litt om å stole for mye på andres anbefalinger. Kan ikke si meg annet enn veldig enig. Det er fornuftig å høre på anbefalinger, lese tester og gjøre seg opp en mening om hva andre syns om de interessante varene, men det er veldig lurt og ikke minst moro å prøve seg frem litt selv og. Ting som noen syns låter dårlig, kan låte knall i egne ører. Det er jo tross alt det viktigste?!
    Jeg sitter forøvrig og har et sånt lite selvglemmende øyeblikk nå. Bra volum, god musikk, HT dratt ut i lytteposisjon og meg selv godt plantet i sofaen. Kan ikke si livet er så gæærnt

Som glade amatører, får vi takke vår fryktløse leder Roger Waters, for at vi har en tråd med god takhøyde og toleranse for amatørmessige og herlig (u)kvalifiserte tips, råd og diskusjoner.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er RX-V3900 bestilt og på plass til uka, samt bedre bakhøyttalere blir vel også hentet i løpet av ei ukes tid.

Går fort i svinga her:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daniel: Vil jeg få ett merkbart løft fra Concept 1 til Concept 2?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Da er RX-V3900 bestilt og på plass til uka, samt bedre bakhøyttalere blir vel også hentet i løpet av ei ukes tid.

Går fort i svinga her:-D
    Da er du snart igang igjen!!
    Ble det Elkjøp eller?

Blir moro å høre om du merker forskjell fra consept 1 til consept 2.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daniel: Vil jeg få ett merkbart løft fra Concept 1 til Concept 2?
    Som bak HT? Ikke spes til fim, men musikk DVD kan det bli litt forskell. Dybde i vokaler o.l

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Som bak HT? Ikke spes til fim, men musikk DVD kan det bli litt forskell. Dybde i vokaler o.l

Ja til bak HT=)

Litt mer trykk i de skal være virker det som

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Da er du snart igang igjen!!
    Ble det Elkjøp eller?

Blir moro å høre om du merker forskjell fra consept 1 til consept 2.
    Ja er i boks alt nå=)

Nå må de bare få inn det jeg skal ha så er det i orden=)

Ja ble elkjøp=)

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er at jeg taper gudskjelov ikke så mye på dette heller pga jeg fikk att alle penga på returrett sist

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er at jeg taper gudskjelov ikke så mye på dette heller pga jeg fikk att alle penga på returrett sist
    Sånn sett er det fryktelig greit å handle på Elkjøp ja.
    Blir det intens jobbing med optimalisering når du får varene i hus da?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daniel: På sikt vil jeg ha en skikkelig effektforsterker til Yamahaen og Daliene mine.

Har du tips om match til Yamahaen og Dali?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@Tronna_83

Hadde ikke du en Yamaha 3900 fra før? Var det ikke samme problem med lyden og slikt da også? Det går mye frem og tilbake her og resultatet er det samme. Fikk du noe løft i lydbildet den gangen?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Sånn sett er det fryktelig greit å handle på Elkjøp ja.
    Blir det intens jobbing med optimalisering når du får varene i hus da?
    Hvis Da-Ty`s tilbud står ved lag vil jeg veldig gjerne ha hjelpen hans med kalibrering:-D

Jeg vil helst ikke røre noe faktisk uten proff hjelp, jeg slet så vannvittig sist:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hadde ikke du en Yamaha 3900 fra før? Var det ikke samme problem med lyden og slikt da også? Det går mye frem og tilbake her og resultatet er det samme. Fikk du noe løft i lydbildet den gangen?
    Heisann=)

Ja jeg fikk jo som jeg har skrevet mye mer dynamikk med Yamahaen. grunnen til at jeg returnerte den var vel fordi jeg var så frustrert etter 6 måneder. Fikk ikke til kalibrering.

Derfor tok jeg valget med å satse på bare stereo men dette valget viste seg å hjemsøke meg da jeg alltid har villet ha både musikk og film anlegg. Så frustrasjonen min fikk meg til å ta ett dumt valg jeg angret på. Det var jo film jeg kjøpte anlegg for i fjor sommer.

Men det skal bli ett heidundrende stereo oppsett av dette også etterhvert=)

Skal ha en effektforsterker etterhvert, og til yamaha passer kanskje Parasound:-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daniel: På sikt vil jeg ha en skikkelig effektforsterker til Yamahaen og Daliene mine.

Har du tips om match til Yamahaen og Dali?
    Ja, det er klart jeg har. Parasound, Vincent, Cambridge eller Lyngdorf. Mulig Lyngdorf`n kan bli lys, men det kommer jo ann på kilden som blir brukt.
    Rør basert hadde vært stas.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis Da-Ty`s tilbud står ved lag vil jeg veldig gjerne ha hjelpen hans med kalibrering:-D

Jeg vil helst ikke røre noe faktisk uten proff hjelp, jeg slet så vannvittig sist:-D
    Kan selvsagt hjelpe deg, men om det er proff hjelp er en annen sak

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann=)

Ja jeg fikk jo som jeg har skrevet mye mer dynamikk med Yamahaen. grunnen til at jeg returnerte den var vel fordi jeg var så frustrert etter 6 måneder. Fikk ikke til kalibrering.

Derfor tok jeg valget med å satse på bare stereo men dette valget viste seg å hjemsøke meg da jeg alltid har villet ha både musikk og film anlegg. Så frustrasjonen min fikk meg til å ta ett dumt valg jeg angret på. Det var jo film jeg kjøpte anlegg for i fjor sommer.

Men det skal bli ett heidundrende stereo oppsett av dette også etterhvert=)

Skal ha en effektforsterker etterhvert, og til yamaha passer kanskje Parasound:-D
    Jeg skjønner og nå synes jeg du skal ta i mot hjelp fra herr Daniel, da kommer nok ting til å bli mye bedre. Ellers synes jeg du skal virkelig ta deg en tur til banken og smeller til med en effektforsterker med det samme, kontakt Jfs i Drammen og få deg en på røde rappen. De har nedbetalingsordning der, høytalere trenger kraft. Dem skal ikke piske men de skal slå og sparke, det som gjør hele lytteopplevelsen morsom.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan nok være lurt det ja. Kan være han kan lure ut mer av den lyden du er på utkikk etter Jeg har bare prøvd meg frem på egen hånd her, men det virker som om du har et mye mer vanskelig rom enn meg.
    Skulle jo være alle muligheter for trøkk og fin lyd med concept 8 og yamaha egentlig!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Kan selvsagt hjelpe deg, men om det er proff hjelp er en annen sak
    Tusen takk:-D Betyr mye det å få hit en med peiling:-D

Når jeg ser kinoen din og det du skriver virker du ganske proff:-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg skjønner og nå synes jeg du skal ta i mot hjelp fra herr Daniel, da kommer nok ting til å bli mye bedre. Ellers synes jeg du skal virkelig ta deg en tur til banken og smeller til med en effektforsterker med det samme, kontakt Jfs i Drammen og få deg en på røde rappen. De har nedbetalingsordning der, høytalere trenger kraft. Dem skal ikke piske men de skal slå og sparke, det som gjør hele lytteopplevelsen morsom.
    Hehe, har akkurat vært i banken for å få til noe her så spørs om de blir så glade hvis jeg kommer tilbake med det samme:-D

men uansett, nå får jeg tilbake kinoen min, og da kan jeg leve med at jeg må vente litt med effektforsterker. Men tro meg, det kommer.

Kan fort bli en Para:-D

Side 142 av 743 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 138 139 140 141 142 143 144 145 146 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 642 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •