Dalis Entusiaster - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 141 av 743 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 641 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 14851
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Ja du har rett i det at det er jo øret som hører.

Men du, har Denon forandret på klangsignaturen sin de seneste årene?

Har inntrykk av det etter det jeg har lest her og der
    Denon synes jeg alltid har hatt samme lydsignatur. Noe daff bass og litt rotete i det øverste registeret. Derimot CD spillerne deres er av en annen klasse. Meget gode. Noe lik lydsignatur som Marantz.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Denon synes jeg alltid har hatt samme lydsignatur. Noe daff bass og litt rotete i det øverste registeret. Derimot CD spillerne deres er av en annen klasse. Meget gode. Noe lik lydsignatur som Marantz.
    Okay, men du virka fornøyd med 3808 du hadde, eller var det disse faktorer du nevner som gjorde at du bytta den ut?

Personlig synes jeg Denon spiller veldig pent hvert fall.

Enig?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men merkelig det derre med bass, jeg synes 3808 med blu ray spiller som kilde ga bedre bass her hjemme enn Naden gjorde. Slo litt mer. Merkelig

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, men du virka fornøyd med 3808 du hadde, eller var det disse faktorer du nevner som gjorde at du bytta den ut?

Personlig synes jeg Denon spiller veldig pent hvert fall.

Enig?
    Byttet ut Denon med Yamaha kun for musikken del. Det var som å fjærne et teppe fra front HT. Lydbildet ble enormt. Detaljer og spes instrumenter var lett å skille ut. Låt bare mye bedre. Z7 har en meget bra pre-amp del. Kan til og med skru av pre-out på kanalene som ikke er i bruk ved to kanals stereo. Den blir en ren stereo forforsterker.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet ut Denon med Yamaha kun for musikken del. Det var som å fjærne et teppe fra front HT. Lydbildet ble enormt. Detaljer og spes instrumenter var lett å skille ut. Låt bare mye bedre. Z7 har en meget bra pre-amp del. Kan til og med skru av pre-out på kanalene som ikke er i bruk ved to kanals stereo. Den blir en ren stereo forforsterker.
    Jøss såpass forskjell. Synes 3808 låt ganske bra på musikk jeg men det manglet trykk i bånn da uten effekt.

Nå som du har hatt Yamaha en stund, er det noe som skiller den fra Denonen på film synes du?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min overgang fra Denon AVR-2807 og til Yamaha RX-V3900 var hvertfall enorm på film. Prosesseringen av lyden er jo i en helt annen klasse.

Du må ha merket noe forskjell på film også da-ty? Var det ikke 3808 du gikk fra?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maw: Førsteinntrykket mitt når det gjelder Denon 3808 vs Yamaha 3900 var at Denonen var mer oppløst faktisk men Yamahaen hadde som du sier bedre prossesering og dynamikk.

Kan selvfølgelig være at bare noen justeringer hadde gjort den mer oppløst da.

Vet du synes Yamahaen knuser Denonen du hadde, men hvem spiller "renest" av de to?

Denon er svinbra på oppløsning synes jeg.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har faktisk et poeng der, men nå har jeg ikke prøvd 3900 på frontene uten effektforsterker så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Og det er egentlig kanskje like greit.

Men det Yamahaen har er en salgs stillhet og rolighet ved musikk som jeg ikke fikk fra Denonen. Litt vanskelig å forklare, men jeg legger veldig merke til det. Lydbildet er myye roligere på en måte.

Men jeg tror også 2807 til 3808 også hadde vært et stort hopp, så det er nok mindre forskjeller fra 3808 til 3900.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Du har faktisk et poeng der, men nå har jeg ikke prøvd 3900 på frontene uten effektforsterker så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Og det er egentlig kanskje like greit.

Men det Yamahaen har er en salgs stillhet og rolighet ved musikk som jeg ikke fikk fra Denonen. Litt vanskelig å forklare, men jeg legger veldig merke til det. Lydbildet er myye roligere på en måte.

Men jeg tror også 2807 til 3808 også hadde vært et stort hopp, så det er nok mindre forskjeller fra 3808 til 3900.
    Hadde Denonen hatt dynamikken som Yamahaen hadde (nå snakker jeg ut i fra lyden på mine HT) samtidig som den spilte så pent som den gjorde hadde jeg elsket Denon. Når man ser på og leser om disse receiverne dems synes jeg det oser kvalitet. Synes også 3808 var en penere receiver enn 3900 og menyer og fjernkontroll var flere hakk over. Men ankepunktet er at det låt litt tynt.

Også reagerte jeg så fælt på dialogvolumet på Denonen, men skal ikke dømme den helt der, for det er ikke sikkert det bare var den sin skyld. Men noe veldig snodig var det. Jeg mener det at å fram dialogene på en skikkelig måte er utrolig viktig.

Har noen av dere hørt Onkyo i samme prisklasse forresten? De skal visst ha en nøytral klang som kanskje låter meget bra???? Kanskje litt mørkere enn Denon og litt lysere enn Yamaha i klang???? Mellomting av de 2 kanskje???

Kunne jo vært morsomt å tatt en lytt på en=)

Man må inngå noen kompromisser så sant man ikke har råd til de virkelig store tingene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Denonen hatt dynamikken som Yamahaen hadde (nå snakker jeg ut i fra lyden på mine HT) samtidig som den spilte så pent som den gjorde hadde jeg elsket Denon. Men ankepunktet er at det låt litt tynt.

Også reagerte jeg så fælt på dialogvolumet på Denonen, men skal ikke dømme den helt der, for det er ikke sikkert det bare var den sin skyld. Men noe veldig snodig var det. Jeg mener det at å fram dialogene på en skikkelig måte er utrolig viktig.

Har noen av dere hørt Onkyo i samme prisklasse forresten? De skal visst ha en nøytral klang som kanskje låter meget bra???? Kanskje litt mørkere enn Denon og litt lysere enn Yamaha i klang???? Mellomting av de 2 kanskje???

Kunne jo vært morsomt å tatt en lytt på en=)

Man må inngå noen kompromisser så sant man ikke har råd til de virkelig store tingene.
    Ja. Onkyo har noe av samme klangen som Yamaha. Onkyo har noe mer strømsterke recivere. Men to kanalsoppsettet på Onkyo er jo bare tragisk.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Onkyo har noe av samme klangen som Yamaha. Onkyo har noe mer strømsterke recivere. Men to kanalsoppsettet på Onkyo er jo bare tragisk.
    På samtlige?

Da styrer jeg glatt unna=)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samtlige?

Da styrer jeg glatt unna=)
    I allefall på de to største.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I allefall på de to største.
    Er det 875 og 905?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med salget tronna Fikk du så mye som du ba om for NADen?

Ellers så var jeg og testet ut lektor senteren kontra prosonen min idag, og det ble ikke noe kjøp. Følte ikke at det var den store forskjellen mellom de, hvertfall ikke når det gjaldt filmvisningen der jeg har mitt bruksområde for senteren.. Når vi kjørte musikk gjennom de så var forskjellen større men fortsatt ikke 2,7K stor.( Så hører jeg på musikk i stereo så ingen vits med senter der..)

Må man opp til mentor i senter for å få et stort løft i det området? Synes ikke at Vokal 2 utmerket seg noe særlig den heller idag... :S

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 875 og 905?
    Ja. Mener det er slik på 876 og 906 også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Grattis med salget tronna Fikk du så mye som du ba om for NADen?

Ellers så var jeg og testet ut lektor senteren kontra prosonen min idag, og det ble ikke noe kjøp. Følte ikke at det var den store forskjellen mellom de, hvertfall ikke når det gjaldt filmvisningen der jeg har mitt bruksområde for senteren.. Når vi kjørte musikk gjennom de så var forskjellen større men fortsatt ikke 2,7K stor.( Så hører jeg på musikk i stereo så ingen vits med senter der..)

Må man opp til mentor i senter for å få et stort løft i det området? Synes ikke at Vokal 2 utmerket seg noe særlig den heller idag... :S
    Takk for det=)

Jeg fikk 6 for den=)

Når det gjelder center virker dette desverre som en litt nedprioritert høyttaler hvert fall i de lavere prisklasser. Jeg for min del skal ha igjen en Vokal 2. Ser ikke så mange andre muligheter i oppsettet mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av Dalis høyttalere

Inspirert av en liten ordveksling med en hyggelig medentusiast vedrørende vinkling av høyttaler og avstand til vegger, har jeg brukt de seneste par dagene til å eksperimentere med plassering og vinkling.

Min medentusiast hevdet at førsterefleksjon ikke har særlig stor betydning når det gjelder Dali. Stereophile sier imidlertid i sin test av Dali Helicon 400 MkII:

"Still, its wide dispersive abilities mean that you should be sure to tame the first reflection from the side walls in order to maintain focus and spatial coherence."

Ingen grunn til å tro at dette ikke også gjelder Mentor og Ikon. Siden jeg til forskjell fra min medentusiast har opplevd problemer med førsterefleksjoner, så tenkte jeg det kunne være smart å følge dette rådet fra Hi-Fi Choice:

"Dali’s suggested positioning will ensure that a
    centrally placed listener hears a near neutral
    balance. This worked well in practice, but we
    also found it effective to toe the speakers in
    sharply so that their axes crossed well in front of
    the listening plane – this scheme benefits stereo
    imaging and may be fine-tuned (by adjusting
    toe-in) to find the most effective tonal balance."

Jeg har så vidt forsøkt dette med sterk vinkling en gang tidligere – da høyttalerne var ganske nye – med overraskende bra resultat, men den gang uten å bry meg med fininnstilling, tilstrekkelig avstand fra bakvegg og tid på tilvenning og finlytting.

For dette viste seg nødvendig. Ved første forsøk gikk det som sist. Brukbart resultat, men ikke helt overbevisende. Etter mye flytting fram og tilbake fant jeg at det – med ytterligere 10 cm avstand fra vegg bak høyttaler, og en noe mindre vinkel – ble forbausende mye bedre, faktisk veldig, veldig bra. Problemene med førsterefleksjon forsvant! Hørte nå ingen forskjell på om vindu og TV var tildekket, eller ei (NB! jeg har ikke gullører). Men best av alt var en overraskende mye bedre sammenheng og balanse i stereobildet, samt mer pondus, trøkk og skarpere fokus. Det hele låter dessuten mer nøytralt, presist og kontrollert.

Det overraskende flotte resultatet med kraftig vinkling og fininnstilling har gjort at jeg ikke lenger føler noe påtrengende behov for en oppgradering til klassen over Ikon 6. En høyttaler til det dobbelte av prisen på Ikon 6, dvs. i klassen pluss minus 20K, vil neppe være forsvarlig bruk av tid og penger. Må ganske sikkert mye høyere opp. Det vil si at jeg trolig skrinlegger tanken på Mentor 6, eller noe annet i samme prisklasse. For å være på den sikre siden skal jeg imidlertid be om en ny time hos Hifiklubben, hvor jeg skal teste Mentor 6 med sterk vinkling. Jeg har tidligere testet Mentor 6 to ganger uten vinkling, og opplevde da noen av de samme problemene som hos Ikon 6 uten vinkling. Ble ikke overbevist om at Mentor burde bli min nye høyttaler, men hvis Mentor 6 profiterer like mye på vinkling som Ikon 6, så kan det allikevel hende jeg går for denne. Skal jo ha noen nye til arbeidsrommet, uansett. Ellers får jeg rolig vente til noen rimelige Helicon 400 MkII kommer på bruktmarkedet. Det kan bli lenge til, men i mellomtiden kan jeg ha det helt fortreffelig slik jeg har det nå med mine Ikon 6, og kanskje Ikon 2 til arbeidsrommet.

Dette var moro, og jeg er strålende fornøyd! Uten tvil den største og beste oppgradering jeg har gjort siden jeg kjøpte nytt anlegg og nye høyttalere for halvannet år siden, og att på til gratis!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Inspirert av en liten ordveksling med en hyggelig medentusiast vedrørende vinkling av høyttaler og avstand til vegger, har jeg brukt de seneste par dagene til å eksperimentere med plassering og vinkling.

Min medentusiast hevdet at førsterefleksjon ikke har særlig stor betydning når det gjelder Dali. Stereophile sier imidlertid i sin test av Dali Helicon 400 MkII:

"Still, its wide dispersive abilities mean that you should be sure to tame the first reflection from the side walls in order to maintain focus and spatial coherence."

Ingen grunn til å tro at dette ikke også gjelder Mentor og Ikon. Siden jeg til forskjell fra min medentusiast har opplevd problemer med førsterefleksjoner, så tenkte jeg det kunne være smart å følge dette rådet fra Hi-Fi Choice:

"Dali’s suggested positioning will ensure that a
    centrally placed listener hears a near neutral
    balance. This worked well in practice, but we
    also found it effective to toe the speakers in
    sharply so that their axes crossed well in front of
    the listening plane – this scheme benefits stereo
    imaging and may be fine-tuned (by adjusting
    toe-in) to find the most effective tonal balance."

Jeg har så vidt forsøkt dette med sterk vinkling en gang tidligere – da høyttalerne var ganske nye – med overraskende bra resultat, men den gang uten å bry meg med fininnstilling, tilstrekkelig avstand fra bakvegg og tid på tilvenning og finlytting.

For dette viste seg nødvendig. Ved første forsøk gikk det som sist. Brukbart resultat, men ikke helt overbevisende. Etter mye flytting fram og tilbake fant jeg at det – med ytterligere 10 cm avstand fra vegg bak høyttaler, og en noe mindre vinkel – ble forbausende mye bedre, faktisk veldig, veldig bra. Problemene med førsterefleksjon forsvant! Hørte nå ingen forskjell på om vindu og TV var tildekket, eller ei (NB! jeg har ikke gullører). Men best av alt var en overraskende mye bedre sammenheng og balanse i stereobildet, samt mer pondus, trøkk og skarpere fokus. Det hele låter dessuten mer nøytralt, presist og kontrollert.

Det overraskende flotte resultatet med kraftig vinkling og fininnstilling har gjort at jeg ikke lenger føler noe påtrengende behov for en oppgradering til klassen over Ikon 6. En høyttaler til det dobbelte av prisen på Ikon 6, dvs. i klassen pluss minus 20K, vil neppe være forsvarlig bruk av tid og penger. Må ganske sikkert mye høyere opp. Det vil si at jeg trolig skrinlegger tanken på Mentor 6, eller noe annet i samme prisklasse. For å være på den sikre siden skal jeg imidlertid be om en ny time hos Hifiklubben, hvor jeg skal teste Mentor 6 med sterk vinkling. Jeg har tidligere testet Mentor 6 to ganger uten vinkling, og opplevde da noen av de samme problemene som hos Ikon 6 uten vinkling. Ble ikke overbevist om at Mentor burde bli min nye høyttaler, men hvis Mentor 6 profiterer like mye på vinkling som Ikon 6, så kan det allikevel hende jeg går for denne. Skal jo ha noen nye til arbeidsrommet, uansett. Ellers får jeg rolig vente til noen rimelige Helicon 400 MkII kommer på bruktmarkedet. Det kan bli lenge til, men i mellomtiden kan jeg ha det helt fortreffelig slik jeg har det nå med mine Ikon 6, og kanskje Ikon 2 til arbeidsrommet.

Dette var moro, og jeg er strålende fornøyd! Uten tvil den største og beste oppgradering jeg har gjort siden jeg kjøpte nytt anlegg og nye høyttalere for halvannet år siden, og att på til gratis!
    Gøy å høre at du har fått en kjempefin "oppgradering" bare ved å eksperimentere litt grundig med plassering. Har hatt litt av de samme oppdagelsene som deg. Jeg er langt fra noen ekspert, og har bare prøvd meg frem etter innfallsmetoden. Jeg kan heller ikke helt sette ord på hva det er jeg hører, men i ørene kan jeg jo høre om jeg liker lyden bedre eller dårligere hehe.
    Det jeg har lagt merke til nå med de nye HT, i forhold til de gamle, er at de er mer følsomme for plassering. De vil gjerne ha litt mer luft. Spesielt har jeg merket forskjell når jeg trekker dem ca 30cm fra bakvegg. Det er ikke allverdens med plass her, men det er et godt hakk opp med tanke på bassgjengivelsen. Mer presist, og samtidig så flytter den ideelle lytteposisjonen seg mer dit jeg vil ha den. I tillegg vinkler jeg dem litt inn, og får et mye mer åpent stereoperspektiv syns jeg
    Moro å eksperimentere litt som en glad amatør!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Gøy å høre at du har fått en kjempefin "oppgradering" bare ved å eksperimentere litt grundig med plassering.
    Først: Takk for hyggelig tilbakemelding!

Ja, det kalles vel ikke oppgradering når en bare justerer (tweaker) slik vi to har gjort, men jeg følte løftet/forbedringen så sterkt at jeg måtte ta i litt. Jeg er nå der hvor jeg er overbevist om at Ikon 6 med vinkling er klart bedre enn Mentor 6 uten vinkling. (Så blir det interessant å se om jeg klarer å få skikk på Mentor 6 hos Hifiklubben ved å vinkle dem.)

Jeg er heller ingen ekspert. Som den grønnskollingen jeg er, så stolte jeg for mye på Dalis anbefaling om ikke å vinkle høyttalerne.

Jeg har som deg problemer med å beskrive hva jeg hører. Det er derfor jeg tyr til klisjeer. Det er dessuten en iboende konflikt, eller dilemma, i denne hobbyen, nemlig konflikten mellom helhet og del. På den ene siden er det musikkopplevelsen som teller, der de ulike komponentene og aspektene glemmes fullstendig når det virkelig synger og svinger. Musikkopplevelsen er både større, og på en måte noe helt annet, enn summen av de enkelte delene som en analyse kan avdekke, artikulere og presisere. På den andre siden kan en enkelt del være helt avgjørende for opplevelsen. Når en vet hvor mye enkelte deler kan ha å si for helheten, så er det forbasket lett å henge seg opp i nettopp enkeltaspekter, og å irritere/bekymre seg over mangler og feil, eventuelt glede seg over enkeltting som en stram bass, et bredt stereobilde, en oppløst diskant, eller hva det nå måtte være en er fornøyd med, i stedet for bare å digge, ha det selvforglemmende fett og ta ting for gitt.

Hvordan vi løser dette dilemmaet vil variere. Noen ganger vil vi kjøpe oss til bedre enkeltkomponenter, eller vi tweaker og eksperimenterer til vi blir så fornøyde som vi tror vi kan bli, eller vi gir jamnt f og dropper videre bygging/forbedring av anlegg.

Personlig har jeg hatt lett for å gi f og ta ting for gitt når det gjelder rom og utstyr. Typisk meg å ta for gitt at Ikon 6 ikke burde vinkles.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IKON Vokal 1 vs. IKON Vokal 2

Jeg funderer på å skaffe meg en ny centerhøytaler.

Er det noen som har erfaring med begge disse høytalerne? (Ikon Vokal 1 & 2)

Har Denon AVR-4308, 1 st. Concept SUB, 2 st. Dali Ikon 7 og 5 st. Dali Elegance fra før.

Side 141 av 743 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 641 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •