Dalis Entusiaster - Side 135

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 135 av 743 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 635 ... SisteSiste
Viser resultater 2,681 til 2,700 av 14842
    Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Såpass....

jepp, nå har jeg ett vanskelig rom men den Naden skal ut!!! men må beholde den en stund til jeg finner en annen løsning og får spart opp litt mer penger.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan spiller Concept 2 som bakhøyttaler forresten?

Angra alltid litt på at jeg ikke kjøpte den istedenfor C1 når jeg hadde surround.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei tronna, ser du har concept 8 er du fornøyd med dem?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd-Ivar
    hei tronna, ser du har concept 8 er du fornøyd med dem?
    Hei Odd Ivar=)

I mitt rom som har vist seg å være elendig spiller de ikke særlig bra.

Men jeg har hørt dem på Hi Fi klubben før og etter jeg kjøpte dem og de spilte mye bedre der.

Vurderer du å kjøpe dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager det har ikke lest meg så mye opp i forumet, så at du hadde en høytaler som jeg også har sett på.
    Tror du jeg vil få futt i den med 125w i 8 ohm fra harman?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager det har ikke lest meg så mye opp i forumet, så at du hadde en høytaler som jeg også har sett på.
    Tror du jeg vil få futt i den med 125w i 8 ohm fra harman?
    Oi, jeg har ingen peiling på Harman/Kardon på Dali.

Vil tro du har nok watt, men om komboen passer aner jeg ikke.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du langt unna en HFK butikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor 1 time fra hifiklubben i stavanger. sliter med å velge meg høytalere.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor 1 time fra hifiklubben i stavanger. sliter med å velge meg høytalere.
    Ta med Harman/Kardonen på HFK å hør den med Concept 8=)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var ingen dum ide det får se om jeg får tatt meg en tur i neste uke, takk for tips.
    Har sett på ikon 8 også er der noen som hvet hvor det kan være mulighet for å kjøpe et par brukte?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Odd-Ivar]det var ingen dum ide det får se om jeg får tatt meg en tur i neste uke, takk for tips.
    Har sett på ikon 8 også er der noen som hvet hvor det kan være mulighet for å kjøpe et par brukte?[/QUOTE

Sjekk AV Torget her og Finn.no.

Ikon 8 ja, det er saker det=)

Hørt den så vidt=)

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Hvordan spiller Concept 2 som bakhøyttaler forresten?

Angra alltid litt på at jeg ikke kjøpte den istedenfor C1 når jeg hadde surround.
    Concept 2 fungerer egentlig helt greit. Den har 6,5 toms så den gir jo litt trøkk også, noe Dali C1000 baksenteren IKKE gjør... Dali C1000 er vel tidenes dårligste senter. men den fungerer helt greit.

Personlig gidder jeg ikke legge mye i bakhøyttalere, så lenge det er fra samme merke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    ulempen med Dali er at de kan bli noe spisse til tider, dette retter Abrahamsen opp. Det er det som er gull med denne effektforsterkeren...
    Jeg kjenner ikke Mentor 6 like godt som jeg kjenner Ikon 6 (som jeg selv har), men min erfaring er at både Mentor og Ikon kan virke noe spisse dersom de pares med spisstklingende kilde og/eller forsterker. Dette betyr ikke at Mentor og Ikon er spisse, men at de er transparente (gjennomsiktige), hvilket er et kjennetegn på at dette er kvalitetshøyttalere. De formidler hva de blir matet med. Hvis det ikke låter spisst med Abrahamsen, så er Abrahamsen ikke en spisstklingende forsterker. I og med at Ikon og Mentor er kvalitetshøyttalere, så kan disse med fordel pares med kvalitetselektronikk. Jeg har null peiling på Abrahamsen, men både Ikon 6 og Mentor 6 gjør det forsvarlig investere i god elektronikk. De vil ikke gjøre skam på forsterkeri til både to og tre ganger egen pris.

En annen ting er at både Mentor og Ikon kan profitere på mye luft omkring seg, evt. på god demping av førsterefleksjon, dersom det er umulig å gi dem god avstand til sidevegg. Min erfaring er at plassering og rom kan være vel så avgjørende for klangkaraktér som forsterkerbytte.

I og med at Ikon 6 er transparente, så har jeg omsider blitt overbevist om at kabling kan ha relativt stor betydning. Mitt NAD og B&W-anlegg f.eks., har vært temmelig ufølsomme for kabelbytte. Med Marantz og Ikon 6 har jeg hatt mye moro med å teste ulike kabler.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg kjenner ikke Mentor 6 like godt som jeg kjenner Ikon 6 (som jeg selv har), men min erfaring er at både Mentor og Ikon kan virke noe spisse dersom de pares med spisstklingende kilde og/eller forsterker. Dette betyr ikke at Mentor og Ikon er spisse, men at de er transparente (gjennomsiktige), hvilket er et kjennetegn på at dette er kvalitetshøyttalere. De formidler hva de blir matet med. Hvis det ikke låter spisst med Abrahamsen, så er Abrahamsen ikke en spisstklingende forsterker. I og med at Ikon og Mentor er kvalitetshøyttalere, så kan disse med fordel pares med kvalitetselektronikk. Jeg har null peiling på Abrahamsen, men både Ikon 6 og Mentor 6 gjør det forsvarlig investere i god elektronikk. De vil ikke gjøre skam på forsterkeri til både to og tre ganger egen pris.

En annen ting er at både Mentor og Ikon kan profitere på mye luft omkring seg, evt. på god demping av førsterefleksjon, dersom det er umulig å gi dem god avstand til sidevegg. Min erfaring er at plassering og rom kan være vel så avgjørende for klangkaraktér som forsterkerbytte.

I og med at Ikon 6 er transparente, så har jeg omsider blitt overbevist om at kabling kan ha relativt stor betydning. Mitt NAD og B&W-anlegg f.eks., har vært temmelig ufølsomme for kabelbytte. Med Marantz og Ikon 6 har jeg hatt mye moro med å teste ulike kabler.
    Det viktigste med plassering av HT du nevner er fra bakvegg. Mentor/Ikon sprer lyden 25 grader, så førsterefleksjon pleier ikke å være et problem. Har testet dette mange ganger med de fleste HT fra Dali.
    Dali sier at HT skal stå rett frem, men har man et lite rom kan vinkling være løsningen for et godt streobilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det viktigste med plassering av HT du nevner er fra bakvegg. Mentor/Ikon sprer lyden 25 grader, så førsterefleksjon pleier ikke å være et problem. Har testet dette mange ganger med de fleste HT fra Dali.
    Dali sier at HT skal stå rett frem, men har man et lite rom kan vinkling være løsningen for et godt streobilde.
    Hva som er viktigst av avstand til bakvegg eller avstand til sidevegg har jeg ingen sterke meninger om. Syns det blir litt som å mene noe om at bass er viktigere enn diskant, eller omvendt. Jeg mener riktig/tilpasset avstand til bakvegg er like viktig som til sidevegg, slik jeg mener at bass er like viktig som diskant.

Mine Ikon 6 har god nok avstand til bakvegg (80 cm), men ikke til sidevegg (70 cm). Grunnen til at avstanden til sidevegg ikke er stor nok skyldes at jeg har TV på den ene veggen og et relativt stort vindu på den andre. Når jeg trekker for gardinene, som er relativt tykke og tunge, og flytter TVen vekk fra sin faste plass slik at sidevegg blir blottlagt trepanel, evt. dekker TV med et tykt teppe, så høres ikke diskanten så i overkant hard, kjølig og spiss ut som ellers.

At Mentor og Ikon kan være mindre problematiske mht. førsterefleksjon enn andre høyttalere kan jeg være enig med deg i. Forskjellen på tildekket og nakent TV/vindu er stor nok til at jeg tar meg bryet med å dekke til TV/vindu når jeg skal digge skikkelig, men jeg kan fint høre på musikk med utildekket vindu/TV, også. Det blir heller ikke mye dårligere, men litt, når avstanden til sidevegg reduseres til 60 cm. Jeg har ingen erfaring med kortere avstand til sidevegg enn 60 cm, så jeg vet ikke hvordan dette vil funke. Ser imidlertid at få proffe anmeldere kritiserer Ikon/Mentor for å være skarp/spiss, mens en del brukererfaringer vitner om at disse modellseriene kan ha slike problemer i toppen. Jeg har delvis tilskrevet slike problemer dårlig plassering (kort avstand) i forhold til sidevegg, men det kan godt hende slike problemer utelukkende skyldes noe annet.

Når det gjelder vinkling har jeg dårlige erfaringer når vinkelen har vært liten eller moderat, det være seg vinkling innover eller utover. Ved svært store vinkler innover – så store at aksene har krysset hverandre en liten halvmeter foran nesetuppen i lytteposisjon (etter tips fra Hi-Fi Choice) – så har resultatet vært brukbart og overraskende bra. Tror forresten jeg ved leilighet skal eksperimentere litt mer med slik ekstrem vinkling, selv om erfaringene så langt har vært best uten vinkling i det hele tatt.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bebreider meg selv for hvilken stor TOSK jeg var som solgte receiveren min

Lyst til å kakke hue i veggen

JA, jeg savner surrounden min

Greit nok at bak HT ryker til salgs, skulle uansett hatt hakket større.

Men.......aaaaarg! Nå er jeg sinna på meg selv

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blir det ikke orden på sakene enda altså??

Hvordan spiller det på musikk med ikonsuben forresten? Får du ikke nok trøkk da heller?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Blir det ikke orden på sakene enda altså??

Hvordan spiller det på musikk med ikonsuben forresten? Får du ikke nok trøkk da heller?
    Den er ikke koblet opp pga jeg har ikke nødvendig kabel ennå. Etter det jeg har skjønt kan jeg ikke bruke SW kabelen jeg brukte fra sub til reciever.

Den hjelper selvsagt men har fokusert på at frontene skal låte bra. Det har plaget meg at de ikke gjør det, men har bestemt meg for å gi F...

orker ikke å surve over det lenger:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke koblet opp pga jeg har ikke nødvendig kabel ennå. Etter det jeg har skjønt kan jeg ikke bruke SW kabelen jeg brukte fra sub til reciever.

Den hjelper selvsagt men har fokusert på at frontene skal låte bra. Det har plaget meg at de ikke gjør det, men har bestemt meg for å gi F...

orker ikke å surve over det lenger:-D
    Åhh, sånn å forstå. Du får fikse deg en riktig kabel å få den koblet opp
    Helt enig i at det er best å få frontene til å spille alene uten behov for sub, men jeg tenkte siden du har litt trøbbel med å få det slik du vil, kan jo suben få lov å hjelpe deg så lenge du har det rommet du har.
    Kan jo være du får det slik du vil neste sted du bor eller ved neste oppgradering!
    Du må ikke ruinere deg på oppgraderinger der du er nå hvis rommet er helt håpløst, og du ikke kan få gjort de endringene som må til...

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sa jo at du ikke skulle selge den

Side 135 av 743 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 635 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •