Dalis Entusiaster - Side 128

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 128 av 743 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 628 ... SisteSiste
Viser resultater 2,541 til 2,560 av 14842
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Jeg er brukbart fornøyd med diskanten, men den kunne vært mer dempet. Bassen er det store problemet.
    Diskanten vil virke mer dempet om/når du får orden på bassen.

Men jeg må understreke, det er IKKE bare party-faktor jeg er ute etter. men jeg trenger noe som låter rått og moro, som kan rocke litt.

Men meget opptatt av fin lyd også.
    Jeg har jo skjønt dét. Derfor jeg nøler med å råde deg til å kjøpe noe annet enn Dali.

når jeg prøvde å koble annerledes bak på C8 virka lydbildet nesten likt. Merkelig. jeg blir ikke klok på noe.

Da jeg satte C8 inntil vegg ble ikke bassen noe bedre her.
    Ja, dette høres veeeldig merkelig ut. Hva skjer når du kobler inn sub? Og, hva skjer når du skrur på mer bass på forsterkerens tonekontroll?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Diskanten vil virke mer dempet om/når du får orden på bassen.

Jeg har jo skjønt dét. Derfor jeg nøler med å råde deg til å kjøpe noe annet enn Dali.

Ja, dette høres veeeldig merkelig ut. Hva skjer når du kobler inn sub? Og, hva skjer når du skrur på mer bass på forsterkerens tonekontroll?
    Suben er ikke integrert ennå.

Vel, om jeg så skrur bassen på tonekontroll til 3/6 er jeg ikke fornøyd. Vil liksom ikke risikere å ødelegge noe heller med å skru opp for mye.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg slenge meg på her og spørre?

Jeg har Dali 808, men skulle hatt ny forsterker og cd spiller.

Fant en Primare A20 og tilhørende cd spiller, noen som har peiling på hvordan dette blir i en combo?

Mvh

Sandlien

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig noe grønnjææævlig ivrig på de Lektor 8. Man skal stole på magefølelsen og den var god når jeg hørte dem på klubben. Greit nok den går ikke helt ned i kjelleren i bassen, men jeg har da en Ikon Sub her.

Og testen gir meg jo frysninger. Der står det akkurat det jeg vil lese.

Behagelig diskant, megabra mellomtone og trøkk i bånn. Og den hadde en deilig varm lyd når jeg hørte dem på klubben.

Tror ikke jeg gidder å lete mer i jungelen av høyttalere når jeg likte denne.

Jeg må ha penger:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig noe grønnjææævlig ivrig på de Lektor 8. Man skal stole på magefølelsen og den var god når jeg hørte dem på klubben. Greit nok den går ikke helt ned i kjelleren i bassen, men jeg har da en Ikon Sub her.
    Har du allerede glemt at du likte Concept 8 i butikken, men ikke hjemme hos deg selv?

Og testen gir meg jo frysninger. Der står det akkurat det jeg vil lese.

Behagelig diskant, megabra mellomtone og trøkk i bånn. Og den hadde en deilig varm lyd når jeg hørte dem på klubben.

Tror ikke jeg gidder å lete mer i jungelen av høyttalere når jeg likte denne.

Jeg må ha penger:-D
    Lyd & Bilde skriver ikke alltid det de tror leseren vil like å lese, men altfor ofte.
    Hvis du leser testen jeg linket til (Techradar/Hi-Fi Choice), så har denne et viktig ankepunkt:

"Although simple acoustic material is reproduced quite satisfactorily, anything with serious bass content tends to sound overblown."

Ikke akkurat et godt skussmål for en høyttaler som skal spille mye rock, techno, house og annen musikk med syntetiske bassganger og maskintrommer – for å si det mildt – og stikk i strid med hva Lyd & Bilde sier.

Jeg syns ikke betenkninger mht overdimensjonert bass kan stresses nok. Mine egne Ikon 6 har nå en svært god balanse, men kun under forutsetning av at de står minst 80 cm fra bakvegg til høyttalerens front. Flytter jeg de 5-10 cm nærmere bakvegg, så går det helt galt.

Om du er helt klar for Lektor 8, så kan jeg ikke annet enn å oppfordre deg til å sørge for at du får hørt denne hjemme hos deg selv – med returrett – før du handler.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@Alef

Jeg har mine 45cm fra vegg jeg, når jeg drar dem lengre ut så blir de litt mer puslete i trøkket så jeg har vel det som kalles optimal plassering for mine høytalere. Det er veldig kjedelig å ha et rom som stjeler alt av lydmoroa da, men man må bare gjøre det beste ut av de tingene man har. Er jo ikke værre enn å prøve noe annet også, ikke alle høytalere spiller likt overallt så det er jo en tanke å ta med seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg har mine 45cm fra vegg jeg, når jeg drar dem lengre ut så blir de litt mer puslete i trøkket så jeg har vel det som kalles optimal plassering for mine høytalere.
    Mine Ikon 6 har bassport i fronten, og skulle i teorien kunne plasseres nærmere bakvegg enn dine. Men dette går ikke hos meg. Jeg får mer bass når de settes nærmere bakvegg, men mindre trøkk (snert) og katastrofalt mye dårligere oppløsning og svakere følelse av rom. Når de står nærmere bakvegg høres de upresise og umusikalske ut.

Jeg blir ellers forskrekket og forundret når jeg ser bilder av oppsett med store høyttalere svært nærme bakvegg. Jeg har også blitt forskrekket og forundret over forhandlere som har kjørt demo overfor meg, med høyttalerne, etter mitt skjønn, altfor nærme bakvegg. Første gangen jeg hørte Mentor 6, for eksempel, sto høyttalerne bare ca 40 cm fra bakvegg til bak på høyttaler. Det låt grusomt! Først da jeg fikk forhandleren til å flytte dem ca 20 cm lengre ut på gulvet kunne jeg høre andre sider ved denne høyttaleren enn den rotete bassen. Pussig nok, så var Mentor 2 like følsom på avstand til bakvegg som Mentor 6. Spilte ikke bra 40-45 cm fra bakvegg, den heller.

Maks grense her hjemme er satt til 100 cm fra vegg til front på høyttaler, og dette frykter jeg er litt for kort avstand for høyttalere større enn Ikon 6. Sist jeg var hos Hifiklubben for å høre Mentor 6 testet jeg derfor (med målebånd) minimum avstand til bakvegg, og fant en kritisk grense ved 50-55 cm til bak på høyttaler. Med andre ord ca 5 cm større avstand enn den avstanden jeg må ha til mine Ikon 6 i dag. Det låt ikke optimalt, men tålelig, og så pass bra at jeg ikke vraket Mentor 6 fra listen min over kandidater til ny høyttaler pga av disse målingene. Men jeg er fremdeles skeptisk, og jeg må eventuelt få en avtale om betinget kjøp, slik at jeg får prøvd om det går.

Andres erfaringer med Mentor 6 mht avstand fra bakvegg er hjertlig velkomne.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Ikon 6 har bassport i fronten, og skulle i teorien kunne plasseres nærmere bakvegg enn dine. Men dette går ikke hos meg. Jeg får mer bass når de settes nærmere bakvegg, men mindre trøkk (snert) og katastrofalt mye dårligere oppløsning og svakere følelse av rom. Når de står nærmere bakvegg høres de upresise og umusikalske ut.

Jeg blir ellers forskrekket og forundret når jeg ser bilder av oppsett med store høyttalere svært nærme bakvegg. Jeg har også blitt forskrekket og forundret over forhandlere som har kjørt demo overfor meg, med høyttalerne, etter mitt skjønn, altfor nærme bakvegg. Første gangen jeg hørte Mentor 6, for eksempel, sto høyttalerne bare ca 40 cm fra bakvegg til bak på høyttaler. Det låt grusomt! Først da jeg fikk forhandleren til å flytte dem ca 20 cm lengre ut på gulvet kunne jeg høre andre sider ved denne høyttaleren enn den rotete bassen. Pussig nok, så var Mentor 2 like følsom på avstand til bakvegg som Mentor 6. Spilte ikke bra 40-45 cm fra bakvegg, den heller.

Maks grense her hjemme er satt til 100 cm fra vegg til front på høyttaler, og dette frykter jeg er litt for kort avstand for høyttalere større enn Ikon 6. Sist jeg var hos Hifiklubben for å høre Mentor 6 testet jeg derfor (med målebånd) minimum avstand til bakvegg, og fant en kritisk grense ved 50-55 cm til bak på høyttaler. Med andre ord ca 5 cm større avstand enn den avstanden jeg må ha til mine Ikon 6 i dag. Det låt ikke optimalt, men tålelig, og så pass bra at jeg ikke vraket Mentor 6 fra listen min over kandidater til ny høyttaler pga av disse målingene. Men jeg er fremdeles skeptisk, og jeg må eventuelt få en avtale om betinget kjøp, slik at jeg får prøvd om det går.

Andres erfaringer med Mentor 6 mht avstand fra bakvegg er hjertlig velkomne.

Jeg har ikke noe annen mulighet for den plasseringen jeg allerede har på mine, går dem lengre ut fra veggen her så står dem foran vinduet jeg har på siden av veggen her. Det er nok bass og alt sånn for min del, men rommet her kunne godt hatt en vegg den andre høytaleren kunne ha jobbet seg i mot. Jeg har mitt lille databord rett vedsiden av høyre høytaler så da, men det er dette rommets lille dillemma for å si det sånn. Ikon 8 har bassport bak og foran så det er bra de har litt å jobbe seg ut i fra egentlig, men synes lyden er bra som den er og skal den bli bedre så må jeg ha nytt rom. 

Det er skremmende å se slike plasseringer og som du nevner, fordel at dem har rom som er for testing men de fleste kjører kun rett fra høytalerne ut i fra lokalet. Er ikke alltid det blir den rette form for testing spør du meg, men det er jo ikke annet å gjøre mens dem skal belage seg på slike små lokaler som dem fleste har. Mentor 6 er jo en mer finspillt høyttaler så da er det en fordel å få den ut i rommet, når dem kommer en meter fra vegg er det nesten som høytaleren kommer oppi fanget ditt. Er jo en del som har mindre rom enn dette her, og da kan det bli litt trøblete om ikke plasseringen finner bedre plass.

Åssen høytalere er det du sikter mest til et evt innkjøp da? Jeg har sikla lenge på Mentor 8 men synes den ble rett og slett for dyr for meg, men det finnes mye annet moro til å matche opp den prisen så jeg ser ikke det som noe skade skjedd av den grunn. Hva slags elektronikk skal du bruke på oppsettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen høytalere er det du sikter mest til et evt innkjøp da? Jeg har sikla lenge på Mentor 8 men synes den ble rett og slett for dyr for meg, men det finnes mye annet moro til å matche opp den prisen så jeg ser ikke det som noe skade skjedd av den grunn. Hva slags elektronikk skal du bruke på oppsettet?
    Mentor 8 blir både for dyr og for stor for meg. Jeg skrev en liste over mulige høyttalere i et tidligere innlegg:

Proac (Studio 130 og 140)
    Tannoy (Revolution Signature DC6T)
    Monitor Audio (GS20)
    Epos (M16i og M22i)
    Spendor (A5 og A6)
    Dynaudio (Excite X32)

Dynaudio er strøket fra listen. Spendor blir vanskelig å få hørt – må så vidt jeg kan forstå til Sverige eller Danmark for å finne en forhandler. Epos blir muligens for snille/behagelige. Tannoy blir muligens et for lite løft i forhold til Ikon 6. Proac Studio 140 er trolig for vanskelig å plassere, og både 130 og 140 har muligens for treig og lite spenstig bass. Monitor Audio har kanskje for skarp/dårlig diskant. Sterkeste utfordrere til Mentor 6 er for øyeblikket Proac Studio 130 og Monitor Audio (GS20).

Elektronikken som skal brukes er samme type cd-spiller som du selv har MARANTZ SA-7001, som skal brukes sammen med en Marantz PM11s1 forsterker. Platespiller er nå en billig Goldring med en brukbar Goldring MM pu, men planen er å oppgradere til Rega P3-24 med en Ortofon eller Audio Technica MC pu. Jeg spiller ofte vinyl.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 blir både for dyr og for stor for meg. Jeg skrev en liste over mulige høyttalere i et tidligere innlegg:

Proac (Studio 130 og 140)
    Tannoy (Revolution Signature DC6T)
    Monitor Audio (GS20)
    Epos (M16i og M22i)
    Spendor (A5 og A6)
    Dynaudio (Excite X32)

Dynaudio er strøket fra listen. Spendor blir vanskelig å få hørt – må så vidt jeg kan forstå til Sverige eller Danmark for å finne en forhandler. Epos blir muligens for snille/behagelige. Tannoy blir muligens et for lite løft i forhold til Ikon 6. Proac Studio 140 er trolig for vanskelig å plassere, og både 130 og 140 har muligens for treig og lite spenstig bass. Monitor Audio har kanskje for skarp/dårlig diskant. Sterkeste utfordrere til Mentor 6 er for øyeblikket Proac Studio 130 og Monitor Audio (GS20).

Elektronikken som skal brukes er samme type cd-spiller som du selv har MARANTZ SA-7001, som skal brukes sammen med en Marantz PM11s1 forsterker. Platespiller er nå en billig Goldring med en brukbar Goldring MM pu, men planen er å oppgradere til Rega P3-24 med en Ortofon eller Audio Technica MC pu. Jeg spiller ofte vinyl.
    Det er spennende kandidater du har valgt ut her i hvertfall, men den MA GS 20 skal være veldig bra altså. Er flere her inne som sier de er rimelig gode og bruker de både til film og musikk, handler litt med matching og slik. Er ikke Marantz veldig lys til Ikon 6? Jeg har en viss anelse om det, men det er kanskje mere enn godt nok med go' lyd i dem?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal dere få høre mye rart jeg har opplevd i anlegget mitt:

Jeg og en kompis (som har drevet med stereo i gud vet hvor mange år) driver å skal til bunns i ett par ting her idag.

1. Når volum på forsterker er HELT i bånn kan det likevel høres en svak lyd fra musikken i høyttalerne.

2. venstre høyttaler reagerer før den høyre når jeg skrur opp på det første hakket på forsterkeren. Dette finner jeg meget merkelig.

3. Venstre høyttaler høres rett og slett sprekere ut i mine ører enn høyre. Når jeg drar Balance knappen over på høyre og etterpå over på venstre høres venstre litt friskere ut i lyden.

NÅ ER DET NOK!!!! DETTE SKAL JEG TIL BUNNS I NÅ!

Det som blir gjort nå er at kompisen min har dratt for å hente sine Paradigm høytalere som har meget bra bass hos han, så skal vi teste de her i rommet.

Låter det ræva her er det to mulige årsaker: Forsterker eller rommet.

Låter det bra er det definitivt høyttalerne mine.

Men som jeg skrev i punkt 1 - 3 finner jeg disse tingene merkelig. Tankene fører jo i mange retninger.

Er det noe galt med høyre terminaler i forsterkeren?

Er det noe galt med høyre høyttaler?

Osv.

Bare sleng inn svar folkens, men hadde satt spesielt pris på om du Daniel hadde kommet med noen svar her. Du er jo AV tekniker.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta med anlegget ditt bort til han og prøve der da? Se om det er likt der som hos deg, greit å se at alt er i orden lissom.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta med anlegget ditt bort til han og prøve der da? Se om det er likt der som hos deg, greit å se at alt er i orden lissom.

skal det også. Men først skal vi virkelig se om det er rommet eller ikke her.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal det også. Men først skal vi virkelig se om det er rommet eller ikke her.
    Ok, vi får få en rapport på dette her så tar vi det som det kommer, håper du finner ut av disse tekniske problemene som oppstår hos deg vedrørende anlegg og høytalere. Forbanna kjedelig den veien og skal være glad til at anlegget her funker som det skal, savner litt bedre rom men jeg får bare holde ut rett og slett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen timer med å matche Nad t 535 mot PS3 så ble NAD overlevert til HFK idag. Lydbildet ble ikke merkbart bedre hos meg, men det ble dvd bildet. Nå har jeg ikke kjøpt meg en samsung 46" 7-serie full HD for å se på dvd men blu-ray, så synes ikke 3 høvdinger for bedre bilde er verdt det. (skal jeg først legge penger i bedre bildekilde og få bedre lyd så må jeg visst opp noen hakk, og da går jeg nok heller for Denon sin topp blu-ray spiller )

Jeg blir mer og mer fornøyd med mine Lektorer! Har hatt kompiser på besøk noen timer, og vært så heldig at Eagles, Red Hot Chilli Peppers, Metallica , Billy Idol, Peter Gabriel og Nirvana har vært innom stua mi! For en lyd disse her gir i forhold til de gamle mine, og jeg angrer ikke et sekund på valget mitt av dali Er så moro å høre på musikk igjen!!

Har faktisk skrudd av basskassa noe som jeg aldri kunne tenkt meg før, men den blir så fremtredende og med disse HT så føler jeg ikke noe behov i det hele tatt når man snakker om å høre på musikk. (på film blir dette nok annerledes..) Nå mangler bare Lektor senteren for å fylle opp lyden helt foran da det er merkbart at proson centeren drar ned litt...

Ellers så må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i hva som blir sagt om at Lektoren er så ullen og grøtete i bassen. Fikk ikke det inntrykket når jeg hørte på den verken i HFK eller hjemme. Dette til tross for at hjemme så står baksiden av høyttaleren 15cm fra veggen og jeg enda ikke har hatt tid til å stille de rundt skikkelig. ( så enten så har jeg hatt flaks, eller så får jeg se hvor mye bedre ting blir når jeg får tid )

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vi får få en rapport på dette her så tar vi det som det kommer, håper du finner ut av disse tekniske problemene som oppstår hos deg vedrørende anlegg og høytalere. Forbanna kjedelig den veien og skal være glad til at anlegget her funker som det skal, savner litt bedre rom men jeg får bare holde ut rett og slett.
    Vel, jeg har vel mer eller mindre lyst til å gi opp nå

Det skulle F*** meg ikke være mulig

Kompisen min kjente ikke igjen høyttalerne sine når vi testet dem hos meg. Låt dårlig. Skrikende diskant og veldig mangel på bass. Akkurat som mine. Så da har jeg fått bekreftet at rommet er helt på jordet.

Men i tillegg da, så sitter jeg å lurer på forsterkeren. Som jeg skrev over:

1. Når volumknappen er HELT i bånn kan likevel musikken høres svakt inni høyttalerne.

2. Hvis jeg skrur opp bare bitte litt så kommer lyden i venstre høyttaler, mens høyre henger igjen og ikke kommer før jeg skrur opp mer.

Har gått over koblinger gang på gang. Skjønner ikke hva som er feil.

Dette er blitt ILLE!

Trist dette.

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal dere få høre mye rart jeg har opplevd i anlegget mitt:

Jeg og en kompis (som har drevet med stereo i gud vet hvor mange år) driver å skal til bunns i ett par ting her idag.

1. Når volum på forsterker er HELT i bånn kan det likevel høres en svak lyd fra musikken i høyttalerne.

2. venstre høyttaler reagerer før den høyre når jeg skrur opp på det første hakket på forsterkeren. Dette finner jeg meget merkelig.

3. Venstre høyttaler høres rett og slett sprekere ut i mine ører enn høyre. Når jeg drar Balance knappen over på høyre og etterpå over på venstre høres venstre litt friskere ut i lyden.
    1. Dette skyldes nok at potmeteret blir mekanisk stoppet før det elektrisk sett har nådd helt til bunn.

2. Det er veldig typisk at rimeligere stereopotmetere, altså to potmetere plassert bak hverandre på samme akse, har noe offset, slik at det ene reagerer noe før det andre. Problem 3 kan faktisk også skyldes dette. En høyttaler som spiller høyere høres som regel alltid bedre ut.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    1. Dette skyldes nok at potmeteret blir mekanisk stoppet før det elektrisk sett har nådd helt til bunn.

2. Det er veldig typisk at rimeligere stereopotmetere, altså to potmetere plassert bak hverandre på samme akse, har noe offset, slik at det ene reagerer noe før det andre. Problem 3 kan faktisk også skyldes dette. En høyttaler som spiller høyere høres som regel alltid bedre ut.
    Hmm. Så alt dette behøver ikke å være noe feil i det hele tatt?

Tror du det KAN ha noe med feil i terminaler på forsterker å gjøre?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller er det noe som evt må repareres/renses inni forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det med demping i morra. tepper gardiner osv. ikke det at jeg har peiling

Side 128 av 743 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 628 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •